Kad pandēmijas rezultātā marta sākumā motorsporta pasaule pārstāja griezties, daudzi gaidīja nedēļām vai pat mēnešiem ilgu klusuma periodu. Tā vietā esam nonākuši līdz jau kārtējai intrigai, kas var praktiski pilnībā izpostīt braucēja karjeru.

Šajā gadījumā runa ir par Saimonu Padženo. Pagājušā gada Indianapolisas 500 jūdžu uzvarētājs un 2016. gada IndyCar čempions kļuvis par trešo grēkāzi, kura darbības virtuālajā vidē var nopietni kaitēt viņa profesionālajai karjerai. Līdz šim francūzis nebija iemantojis reputāciju kā karstgalvis, kas nespēj savaldīt savus nervus, tomēr sestdien daudzu līdzjutēju uzskats par viņu mainījās, kad Padženo apzināti izsita Lando Norisu no virtuālajām IndyCar sacensībām.

Ar ko šis incidents atšķiras no NASCAR čempionātā pieredzētajiem? Kaila Larsona gadījumā rasistisks vārds nemaina savu nozīmi atkarībā no tā, kur un kā tas izteikts. Tāpat var saprast Bubba Volasa sponsorus, kuri vēlās pārtraukt sadarbību, ja viņš bez nopietna iemesla izstājas no sacensībām, liedzot sponsoru logo pagozēties kameru priekšā. Šī ir pirmā reize nopietna līmeņa virtuālajos čempionātos, kad uzmanības centrā nonācis pilots sava braukšanas stila dēļ.

Iemesls, kādēļ apzinātas avārijas ir aizliegtas reālajā dzīvē, ir pavisam vienkāršs – tas ir ļoti bīstami. Šādos gadījumos sportisti parasti tiek sodīti bargi. Pēdējo laiku spilgtākie piemēri – Santino Feruči saņēma četru F2 posmu diskvalifikāciju, Daniels Tiktums izlaida veselu sezonu, bet vēl senākā pagātnē Mihaelam Šūmaheram anulēja visus 1997. gadā izcīnītos punktus.

Padženo aizstāvji teiks, ka šis ir pilnībā atšķirīgs gadījums, jo Noriss sēdēja pie simulatora stūres un viss notika viņa ekrānā (šajos simulatoros pat nedarbojas G spēki), tomēr traumu risks nav vienīgais iemesls, kādēļ citi tā nedara.

Pirmkārt, nerakstītā džentelmeņu vienošanās paredz, ka jāuzvar labākajam. Ja tas neesi tu un cīņā par uzvaru nav iesaistīts tavs komandas biedrs, tad apzināti bremzēt vai sist ārā konkurentu ir ļoti nepieklājīgi, neatkarīgi no jebkādiem iemesliem. Otrkārt, Noriss ir veltījis savu dārgo laiku sacīkšu izpētei, regulējumu veikšanai, testiem, kā arī pašām sacīkstēm, kas nepaskrien gluži pāris minūtēs. Treškārt, tā nav tikai spēle. Ja NASCAR braucēja sponsors pārtrauc sadarbību, tāpēc, ka braucējs priekšlaicīgi pamet sacīkstes, tad Norisa atbalstītāji arī nebūs priecīgi, ka viņu zīmols nebūs redzams, kad vadošās mašīnas šķērso finiša līniju.

Biatlona skatītāji joko, ka tu nevari palikt 2. vietā, ja tev līdzi ir plinte, tomēr neviens vēl līderim kājā apzināti nav šāvis. Tas pats būtu attiecināms uz Padženo gadījumu – ja pats nevari uzvarēt, nemet zibeņus līdera virzienā. Turklāt šis piemērs nostāda IndyCar un virtuālo sacīkšu pasauli ļoti negatīvā gaismā – laikā, kad tiek aktīvi strādāts pie tā, lai simulatori sniegtu pēc iespējas reālistiskākas sajūtas, Padženo veic ‘triku’, ko ne viņš, ne viens cits braucējs nekad dzīvē neuzdrošināsies veikt (cerams!).

Par Padženo sankcijām jālemj IndyCar vadībai un viņa pārstāvētajai “Penske” komandai, tomēr izskatās, ka publika savu verdiktu jau ir izdarījusi. Pat, sēžot mājās, Padženo ir spējis sagraut savu tēlu, pazaudēt ļoti daudz līdzjutēju, kā arī ievainot čempionātu vēl smagāk kā tas būtu noticis, ja jaunais puika no F1 čempionāta atkal izpogātu IndyCar dūžus. Iespējams, dažiem nedēļas nogale pie ekrāna nav prātīgākais laika pavadīšanas veids. Makss Verstapens bija ļoti nesaudzīgs Lando Norisa aizstāvībā norādot, ka tas ir muļķīgākais, ko viņš jebkad ir redzējis.