217 dienas. Tieši tik ilgs laiks paies starp pagājušās sezonas pēdējo un šīs sezonas pirmo Formula 1 posmu. Covid-19 ir padarījis šo par vienu no īpatnējākajām sezonām vēl pirms tā ir sākusies. Beidzot F1 pasaulē viss sāk atgriezties puslīdz normālās sliedēs.

Sezonas atklāšanai izraudzīta “Red Bull” ringa trase, kur notiks sacīkstes divas nedēļas pēc kārtas. Skatītājiem teritorijā ierasties ir aizliegts, turklāt pamatīgas piesardzības normas jāievēro arī žurnālistiem un mehāniķiem. Pat pie TV ekrāna skatītājus pavisam noteikti gaidīs citādākas sajūtas, bet pamatideja palikusi nemainīga – mazliet vairāk kā 300 kilometru laikā noskaidrot ātrāko braucēju.

Galvenās intrigas un topošie skandāli jau iezīmējās pirms-pandēmijas cirkā Austrālijā. Notikumiem atsākoties arī šīs intrigas atdzīvosies ar jaunu sparu:

  1. “Mercedes” viltīgā stūre – DAS sistēma paredz stūres pavirzīšanu tuvāk un tālāk no braucēja, atkarībā no tā, vai tiek uzsākta kustība pa garu taisni, vai tuvojas bremzēšana pirms pagrieziena. Tā rezultātā tiek kontrolēts priekšējo riteņu savirzes leņķis, lai mazinātu riepu nodilumu un palīdzētu komandai tieši sacīkšu nogriežņos. “Red Bull” bija galvenie oponenti, uzskatot, ka sistēma tomēr nav noteikumiem atbilstoša. FIA ir pieņēmuši lēmumu, ka “Mercedes” nākamgad nedrīkstēs izmantot DAS, taču šosezon, iespējams, šī būs viena no panākumu atslēgām. Papildus sagatavošanās laiks palīdzējis tām komandām, kas plāno kopēt šo izgudrojumu. Redzēsim, vai “Mercedes” piemēram būs sekotāji un kā beigsies sāga ar “Red Bull” draudiem.
  2. “Ferrari” klusā vienošanās – 2019. gadā “Ferrari” izdevās radīt satriecošus dzinējus, kas ļāva sarkani krāsotajām mašīnām būt ātrākajām trasēs, kur lielākā daļa apļa jāveic ar gāzes pedāli grīdā. Tomēr šī gada februārī parādījās ziņas, ka “Ferrari” un FIA veikusi slepenu vienošanos, pēc tam, kad atklājās, ka itāļu ražojumi varētu neatbilst noteikumiem. Konkurenti bija neizpratnē par šādu noslēpumainu vienošanos, tomēr detaļas netika atklātas. Ja “Ferrari” nācies veikt izmaiņas jaudas agregāta uzbūvē, tas var kārtējo reizi ietekmēt potenciālos spēku samērus.
  3. Rozā “Mercedes” – pēdējos gados arvien izteiktāk izpaužas, ka mazajām komandām vislabākais un efektīvākais biznesa modelis nav ‘kā māku, tā maunu’, bet gan cieša sadarbība ar vadošajām vienībām. “Racing Point” gadījumā konkurenti ir pārliecināti, ka ieguldījums no vienības puses ir minimāls, jo tā esot absolūta pagājušā gada “Mercedes” formulas kopija. Ja tā tiešām atbilst tehniskajiem noteikumiem un nekādi likumi nav pārkāpti, šī taktika var atnest panākumus, jo pirmssezonas testos “Racing Point” cīnījās ar “Ferrari” par trešās ātrākās komandas godu.

Tomēr sporta veidā, kur sāncensība ir vērojama ne tikai trasē, bet arī ārpus tās, dažkārt pat nonākot līdz tiesas prāvām, ir jomas, kurās konkurenti prot nolikt savas domstarpības otrajā plānā. Viena no tādām ir “We Race As One” kustība, kas radīta, lai palīdzētu F1 pasaulē iekļūt cilvēkiem no visdažādākajiem pasaules nostūriem, neatkarīgi no rases, dzimuma vai jebkādiem citiem iemesliem, kas konkrētai cilvēku grupai liek sajusties nenovērtētai.

Vistālāk šai ziņā ir gājusi “Mercedes” komanda, kur startē čempionāta vienīgais mulats Luiss Hamiltons. Atbalstot rasu vienlīdzības kustību, ‘Sudraba bultas’ prezentējuši jaunu krāsojumu, tādēļ šogad “Mercedes” formulas būs daudz tumšākos toņos nekā esam pieraduši.

Grafiks: Pirelli

Pati “Red Bull” ringa trase ir ļoti īpatnēja. Tai ir tikai 10 pagriezieni, turklāt tikai divi no tiem ir kreisie. Šādas konfigurācijas dēļ braucējiem jābūt īpaši uzmanīgiem ar temperatūras uzturēšanu riepās, lai nepieļautu kļūdas. Pati trase ir samērā plata, bet garās taisnes un reljefa izmaiņas paver lieliskas iespējas apdzīšanai.

Sešu gadu laikā Hamiltonam Austrijā ir izdevies uzvarēt tikai vienreiz.

Pēdējos gadus šeit uzvarējusi Maksa Verstapena vadītā “Red Bull” formula, tomēr tas nenozīmē, ka Makss būs favorīts arī šonedēļ. Vairākās situācijās viņu izglāba izcilas braukšanas prasmes, nekaunīgs raksturs pie stūres un konkurentu kļūdas un sev izraktās bedres.

Pirmssezonas testi apliecināja, ka izteikti favorīti uz uzvaru arī šogad būs “Mercedes”, taču pērn tika uzskatīts, ka līdzīgā situācijā ir “Ferrari”, bet patiesība tika uzzināta tikai tad, kad izdzisa starta luksoforu sarkanās gaismas.

Lai braucēji sasniegtu labākos rezultātus, viņiem jārada atbilstoša vide. Jau tagad ir skaidrs, ka trīs braucējus – Sebastianu Fetelu, Danielu Rikjardo, Karlosu Saincu – nākamgad vairs neredzēsim viņu tagadējā komandā. Katra situācija ir atšķirīga, tomēr, domājot ilgtermiņā, var gadīties, ka viņu komandas biedriem mazās niansēs var tikt sniegtas priekšrocības.

Favorīts uz uzvaru: Luiss Hamiltons. Viņš nepaliek jaunāks, viņš neēd gaļu, viņš arvien vairāk iesaistās sabiedriskās aktivitātēs, viņš izklaidējas ar slavenībām, kamēr viņa konkurenti smagi strādā… Aptuveni šādi teksti izskan pirms katras sezonas, tomēr pat kvēlākie Hamiltona kritiķi atzīs, ka pēdējos gados viņš ir paveicis satriecošu darbu. Pat pēc trešās garākās starpsezonas čempionāta vēsturē, nav pamata domāt, ka Hamiltona ēra būtu beigusies. Sešu gadu laikā viņam Austrijā ir izdevies uzvarēt tikai vienreiz un Maksa Verstapena faktors pavisam noteikti nepadara situāciju vieglāku, tomēr tehniskie noteikumi diez ko nav mainījušies, tādēļ arī dramatiskas izmaiņas spēku samēros starp komandām nav gaidāmas.

Melnais zirdziņš: Serhio Peress. Supertalants, kuram allaž tiek aizvērtas vadošo komandu durvis, Peress sevi ir apliecinājis kā nozīmīgu vidus ešalona vērtību. Vienādās mašīnās viņš ir pieveicis Hulkenbergu, Strolu, Okonu un Kobajaši, regulāri izmantojot izdevības haotiskajās sacīkstēs. Sezonas atklāšanas posmi pēc garām pauzēm nereti izrādas ļoti aizraujoši un neprognozējami. Apbruņojies ar ļoti ātru mašīnu, labvēlīgu sakritību rezultātā Peress var pacīnīties arī par vietu uz goda pjedestāla. Lielās vienības, protams, strādā pie uzlabojumiem, ko “Racing Point” vēl nespēj atļauties. Sezonas sākums ir labākais laiks mazajām komandām, lai plūktu sulīgākos augļus.

Iz vēstures lappusēm: Pirmoreiz kopš 1966. gada sezona tiks uzsākta Eiropā. Toreiz pirmais posms notika Monako, kur šogad sacīkstes netiks aizvadītas. Tā kā šai pasaules galā gada pirmie mēneši ir samērā drēgni, tad atklāšanas posms vēsturiski parasti ticis silto zemju sacīkstēm – Argentīnā, Brazīlijā, Dienvidāfrikā un Austrālijā.

NrSacīkstesTraseDatumsLaiks (LV)
1Austrijas GPRed Bull trase5. jūlijs16:10
2Štīrijas GPRed Bull trase12. jūlijs16:10
3Ungārijas GPHungaroringa19. jūlijs16:10
4Lielbritānijas GPSilverstona2. augusts16:10
570 gadu jubilejas GPSilverstona9. augusts16:10
6Spānijas GPBarselona16. augusts16:10
7Beļģijas GPSpa30. augusts16:10
8Itālijas GPMonca6. septembris16:10
9Toskānas GPMudžello13. septembris16:10
10Krievijas GPSoči27. septembris14:10
11Eifela GPNirburgringa11. oktobris15:10
12Portugāles GPAlgarve25. oktobris15:10
13Emīlijas-Romanjas GPImola1. novembris
14Turcijas GPStambula15. novembris
15Bahreinas GPSakira29. novembris
16Sakiras GPSakira6. decembris
17Abū Dabī GPJasmarīna13. decembris

SACENSĪBU PROGRAMMA

Piektdiena, 3. jūlijs

12:00 Pirmie treniņbraucieni
16:00 Otrie treniņbraucieni

Sestdiena, 4. jūlijs

13:00 Trešie treniņbraucieni
16:00 Kvalifikācija

Svētdiena, 5. jūlijs

16:10 Austrijas Grand Prix starts