Pirms diviem gadiem “Red Bull” komanda šķīrās no talantīgā Daniela Rikjardo. Piepeši komandas ieeļļotajā mehānismā trūka svarīgs robs. Pat pēc tik ilga laika cienīgs risinājums joprojām nav atrasts, tādēļ jāsāk lūkoties 2021. gada virzienā, lai “Red Bull” neuzkāptu uz tā paša grābekļa vēlreiz.
Toreiz viss šķita loģiski – jāņem talantīgākais junioru komandas braucējs. Pjērs Gazlī šai lomā izgāžas ar blīkšķi. Kamēr Verstapens regulāri cīnījās par uzvarām, Gazlī pat īsti nespēja pacīnīties par pjedestāla pozīcijām. Pie vainas nebija tikai problēmas ar mediju radīto spiedienu, bet arī Gazlī agresīvais braukšanas stils, kas “Red Bull” mašīnā ar īsāku riteņu bāzi un īpatnējo savērsumu nesniedza cerētos rezultātus.
Gazlī vietā nāca debitants Alekss Albons, kura braukšanas stils ir ievērojami līdzīgāks Maksam Verstapenam. Protams, pirmajā gadā, veicot komandas maiņu sezonas vidū, neviens negaidīja no Albona brīnumus, tādēļ taizemiešu izcelsmes jauneklis varēja pieslīpēt savas prasmes un gatavoties savai pirmajai pilnajai sezonai rūpnīcas komandā.
Cik ilgs būs “Red Bull” pacietības mērs maksāt braucējam, kurš regulāri ir vismaz pussekundi lēnāks par Verstapenu?
Nav šaubu, ka Verstapens latiņu uzstādījis ļoti augstu, taču Albons tai šogad ne reizi nav spējis pat pietuvoties. Konkurentu neveiksmes un komandas pareizi izvēlēta stratēģija, nevis ģeniāla braukšana gandrīz atnesa uzvaru Austrijā, bet Mudžello pjedestālā liela artava meklējama Verstapena pirmā apļa avārijā. Sezonai ievirzoties pēdējā stadijā Albons atrodas turpat, kur Gazlī bija pirms gada – cīnoties ar lēnāku komandu braucējiem, kamēr apkārtējais spiediens samazina viņa cerības saglabāt vietu komandā. Arī sacīkšu inženiera maiņa neko radikāli nemainīja.
Albona situāciju vēl vairāk pasliktina notikumi “AlphaTauri” nometnē – tā vietā, lai ietu Kvjata taciņu, kurš psiholoģiski ‘sabruka’ pēc rokādes ar Verstapenu, Gazlī ir pierādījis savas prasmes vidus ešalona cīņās un šogad aizvada teju nevainojamu sezonu. Pēc 11 posmiem Gazlī no Albona atpaliek tikai 11 punktus.
Šeit rodas dilemma – vai “Red Bull” ir gatavi vēlreiz veikt rokādi un riskēt ar iespēju, ka Gazlī joprojām nespēs pietuvoties Verstapenam, bet Albons var saņemt līdzīgu psiholoģisku triecienu kā to savulaik izjuta Kvjats? Atstājot abus braucējus pašreizējās komandās un pieturoties pie latviešu izteiciena ‘labāk zīle rokā, nevis mednis kokā’, nebūs jāšaubās uz ko komanda parakstās un galu galā, viņiem šogad ir lieliska iespēja noslēgt sezonu 2. un 6. vietā konstruktoru kausā, pie tam savā trešajā sezonā arī Albonam vajadzētu kļūt ātrākam.
“Red Bull” komanda gan nav ieradusies uz F1 ballīti, lai samierinātos ar ko mazāk kā uzvaru. Ja Verstapena izredzes uz titulu nākamgad vēl ir saredzamas, ja atstatums līdz “Mercedes” mazināsies, tad konstruktoru kausa izcīņā skats ir gaužām bēdīgs – “Red Bull” otrais pilots vienos vārtos zaudē Valteri Botasam no “Mercedes”. Cik ilgs būs “Red Bull” pacietības mērs maksāt braucējam, kurš regulāri ir vismaz pussekundi lēnāks par Verstapenu?
Pēc 11 posmiem Gazlī no Albona atpaliek tikai 11 punktus.
Lai gan Gazlī iesēdināšana atpakaļ “Red Bull” mašīnā uz pirmo acu uzmetienu varētu atgādināt ‘izmaiņas izmaiņu pēc’, tomēr šis vairs nav tas pats nestabilais franču jauneklis, kurš 2019. gadā ienāca lielajā komandā. Uzvara Moncā un pjedestāls Interlagosā bija emocionāli panākumi, tomēr Gazlī pēdējā gada lielākais trumpis ir stabilitāte un spēja iesaistīties cīņās jebkādos apstākļos, kā rezultātā nostiprinās arī viņa pārliecība. Ja viņam netiks dota izdevība atkārtoti pierādīt sevi, vilinājums doties pie konkurentiem var ņemt virsroku. Kas neriskē, tas nevinnē. Protams, var atkārtoties visas vecās problēmas, taču vai tās tiks atrisinātas, paturot Gazlī vēl vienu gadu “AlphaTauri” komandā?
Arvien skaļāk sāk izskanēt baumas par to, ka patiesībā vieta komandā tiks piešķirta pilotam, kurš šobrīd neatrodas “Red Bull” sistēmā. Kā galvenie varianti tiek minēti Serhio Peress un Niko Hulkenbergs. Lai gan uz papīra abi šie braucēji ir ļoti spēcīgi, tas ir pamatīgs spļāviens sejā jauniešu programmai.
Vairākkārt tieši svarīgākajos un atbildīgākajos brīžos Hulkenbergs pieļāvis dārgas kļūdas.
“Mercedes” veica šādu soli 2017. gada sezonai nolīgstot “Williams” pilotu Valteri Botasu, nevis kādu no saviem talantīgajiem jaunekļiem Paskālu Verleinu vai Estebanu Okonu. Tagad abi savas karjeras būvē citās vienībās, bet “Mercedes” neefektīvajā jauniešu programmā bez Džordža Rasela ir tikai 2 kartinga braucēji un igaunis Pols Ārons, kura šīs sezonas rezultāti ir ļoti pieticīgi. Ja tu neesi gatavs izmantot savas sistēmas braucējus, kāds labums ir no sistēmas un kurš tajā vēlēsies atrasties?
Kas attiecas uz abiem jau pieminētajiem veterāniem Peresu un Hulkenbergu, nav nekādas garantijas, ka viņiem pie “Red Bull” stūres klāsies spožāk. Lai gan pieredzei vajadzētu ļaut samērā ātri pierast pie cimperlīgās “Red Bull” formulas un abi var kļūt par regulāriem punktu guvējiem, tomēr abu medus podā atrodama kāda darvas karote.
Hulkenbergs būs praktiski izlaidis pilnu sezonu, tomēr arī iepriekš viņa rezultāti pret komandas biedriem Rikjardo, Saincu un Peresu nebija tik izcili, lai piepeši varētu gaidīt iesaistīšanos cīņās par uzvarām. Vairākkārt tieši svarīgākajos un atbildīgākajos brīžos Hulkenbergs pieļāvis dārgas kļūdas. Tikmēr Peress šogad mokās, lai pieveiktu Lensu Strolu. Šī ir viņa karjeras, iespējams, pēdējā izdevība iekļūt kādā no vadošajām komandām, pie tam pēdējās dienās izplatījušās baumas, ka viņa mājvieta nākamgad būs “Williams” vienība, atstājot Džordžu Raselu bez darba.
Gan Hulkenbergs, gan Peress būtu īstermiņa risinājumi. Viņi nav superzvaigznes, turklāt, ja aiz borta palikušie Albons un Gazlī uz 2022. gadu atrod darbu citās komandās, tad “Red Bull” ir pamatīgas krīzes priekšā – bez spožiem junioriem (Juki Cunoda pagaidām vēl neizskatās pēc čempiona materiāla), pie tam “Honda” aiziešana uzvilkusi arī lielu jautājuma zīmi Maksa Verstapena nākotnei.
“Red Bull” ir grūtas izvēles priekšā. Katram no četriem pieminētajiem kandidātiem ir savi plusi un mīnusi. Neatkarīgi no izvēles, šī būs Maksa Verstapena ieročnesēja loma un tā tikpat labi var ļaut atdzimt dziestošai karjerai kā sabrucināt augšupejošu. Tā kā runa iet par “Red Bull”, jebkas ir iespējams!