2020. gadā pasaule piedzīvoja vēl neredzētas pārmaiņas. Skaidrs, ka daudzās jomās dzīve nekad vairs nebūs tāda, kādu to bijām pieraduši redzēt pirms pandēmijas. Tomēr autobūves lauciņā iespaidīgas pārmaiņas risinās jau vairākus gadus. Pēc dažādos avotos pieejamās informācijas pēdējo septiņu gadu laikā elektrisko automašīnu skaits uz koplietošanas ceļiem ir desmitkāršojies. Septiņi gadi ir laika periods kopš pašas pirmās Formula E sezonas. To cik, liela nozīme čempionātam bijusi ielas elektroauto attīstībā, grūti spriest, tomēr skaidri redzams, ka augusi arī tā popularitāte un daudzi autoražotāji iemīļojuši tieši Formula E sacīkstes. Šis gan būs īpatnējs gads, jo citi jau pamanās mukt prom…

Mašīnu tehniskie noteikumi šogad nav piedzīvojuši pārvērtības. “Gen2” jeb otrās paaudzes mašīnas tiks izmantotas vēl tikai šajā un nākamajā sezonā pirms lielajām pārmaiņām 2022. gadā, kad braucēju rokās tiks nodotas daudz jaudīgākas mašīnas, kurām sacensību laikā būs iespēja veikt arī ātro uzlādi. Tomēr līdz tam vēl kāds laiciņš jāpaciešas. “Gen2” formulas skatītājus regulāri lutinājušas ar spraigām cīņām trasē un elpu aizraujošiem apdzīšanas mēģinājumiem. Cerēsim, ka šī sezona nebūs izņēmums!

Braucēji un komandas

Punktu savai Formula E braucēja karjerai ir licis bijušais F1 vicečempions Felipe Masa. Pēdējos gados viņa rezultāti gan fanus diez ko nespēja iepriecināt. Par Masas aizvietotāju “Venturi” komandā kļuvis Normans Nato no Francijas.

“F1LV

Viņš gan nebūs vienīgais debitants, jo “BMW Andretti” vienību papildinājis Džeiks Deniss, kamēr Alekss Sims devies uz “Mahindra”, lai aizstātu F1 pieredzi guvušo Paskālu Verleinu, kurš, savukārt, pievienojies “Porsche” vienībai.

Otrs debitants būs jaunzēlandietis Niks Kasidijs, kurš pēc ļoti spožas karjeras Japānā sevi satriecoši pierādīja jauno braucēju testos. Paredzams, ka Kasidijs jau šosezon varētu iesaistīties cīņās par augstākajām pozīcijām, jo nonācis “Virgin” vienībā, kuru pēc sešu sezonu sadarbības pametis Sems Bērds. Britu braucējs pārcēlies uz “Jaguar”.

Čempioni sastāvu nemaina. Tas šoreiz attiecināms uz “DS Techeetah”, kuru rindās arī šogad brauks pēdējo divu sezonu čempioni Antonio Fēlikss da Kosta un Žans Ēriks Verņē. Pērn par ciešākajiem sekotājiem komandu ieskaitē kļuva “Nissan” (Buemi un Roulands) un “Mercedes” (Vandurns un de Vrīss). Arī šīs abas vienības saglabājušas savu sastāvu.

Šogad čempionātā startēs visas tās pašas 12 komandas, kas tajā piedalījās 2019./2020. gada sezonā. Tiesa gan, šī būs atvadu sezona “Audi” un “BMW”, kuri paziņojuši, ka ir izsmēluši visas izdevības attīstīt tehnoloģijas elektromobiļu ražošanai caur čempionātu un neredz iemeslu tajā palikt pēc sezonas beigām. Lai gan tās, iespējams, turpinās savu eksistenci kā “Abt Sportsline” un “Andretti Autosport”, tomēr abu komandu nākotne pagaidām vēl ir miglā tīta.

Komanda Nr. Braucējs
DS Techeetah 13 Antonio Fēlikss da Kosta
25 Žans Ēriks Verņē
Nissan e.dams 22 Olivers Roulands
23 Sebastjēns Buemi
Mercedes-Benz EQ Formula E Team 5 Stofels Vandurns
17 Niks de Vrīss
Envision Virgin Racing 4 Robins Frinss
37 Niks Kasidijs
BMW i Andretti Motorsport 27 Džeiks Deniss
28 Maksimilians Ginters
Audi Sport ABT Schaeffler 11 Lukass di Grasi
33 Renē Rasts
Jaguar Racing 10 Sems Bērds
20 Mičs Evanss
TAG Heuer Porsche Formula E Team 36 Andrē Loterers
99 Paskāls Verleins
Mahindra Racing 29 Aleksandrs Simss
94 Alekss Lins
ROKiT Venturi Racing 48 Edoardo Mortara
71 Normans Nato
Dragon / Penske Autosport 6 Niko Millers
7 Serhio Sette Kamara
NIO 333 FE Team 8 Olivers Tērvijs
88 Toms Blomkvists

Favorīti

Lai gan pēdējās trīs sezonas par čempioniem kļuvuši braucēji no “DS Techeetah” komandas, to paveicot vēl pirms noslēdzošā posma, viņu uzvaru gājienu nevar salīdzināt ar “Mercedes” F1 dominanci. Tā, piemēram, pērn pirmajos 5 posmos uzvarēja 5 dažādu komandu pārstāvji, bet da Kosta savu pārsvaru izveidoja tikai sešu posmu ciklā Berlīnē.

Pirmssezonas testos “DS Techeetah” komanda izskatījās cienījami, tomēr visbiežāk rezultātu tabulas galvgalī varēja atrast “BMW Andretti” braucēju Maksu Ginteru. Te gan uzreiz jāpiebilst, ka “BMW Andretti” var saukt par testu karaļiem, jo pirmssezonas sniegums viņus izvirzīja favorītu statusā arī abas iepriekšējās sezonas, tomēr potenciālu līdz galam tā arī neizdevās apliecināt. Gan Ginters, gan Deniss gan ir pārliecināti, ka šosezon komandai ir labas izredzes tikt pie titula.

Interesanti, ka testu noslēdzošajā dienā par Gintera tuvākajiem sekotājiem kļuva “Dragon Penske” komandas braucēji Serhio Sette Kamara un Niko Millers. Pērn gan Milleram visas sezonas gaitā tā arī neizdevās gūt punktus, kamēr Sette Kamara pa pusei uzskatāms par debitantu, jo Formula E čempionātam viņš pievienojās vasarā uz sešu sacīkšu ciklu deviņās dienās Berlīnē.

Vēl viens ‘pusdebitants’ ir vācietis Renē Rasts. Iespējams, viens no izcilākajiem braucējiem ārpus F1, Rasts ir dominējis Porsche Supercup un DTM čempionātos, tādēļ sagaidāms, ka arī pie “Audi” Formula E stūres viņš būs nopietns konkurents ne vien komandas biedram Lukasam di Grasi, bet visai Formula E saimei.

Ievērojamus uzlabojumus savai formulai sola “Mahindra” komanda, kas pirms gada vēl tika uzskatīta par vienu no vadošajām komandām, taču sezonas gaitā strauji noslīdēja uz zemākajām pozīcijām. Acīmredzot, Paskāls Verleins netic, ka “Mahindra” atgriezīsies uz uzvaru takas, pievienojoties “Porsche” vienībai. Pēdējos testos ātrāko no lēnākās formulas Valensijā šķīra tikai 0,76 sekundes, līdz ar to atrašanās īstajā laikā un īstajā vietā būs īpaši nozīmīga.

Kalendārs

Sezonas sākums pandēmijas dēļ mazliet aizkavējies un arī šobrīd vēl valda daudz neskaidrību. Pēc dubultposma šonedēļ Saūda Arābijā mūs gaida pusotra mēneša pauze pirms Romas ePrix. Maz ticams, ka šī pauze tiks strauji aizpildīta ar vēl kādu posmu, tomēr pie esošās situācijas vēl nav zināms sešu posmu norises datums, kamēr Parīzes ePrix jau atcelts pilnībā.

Pēc Romas pirmoreiz Formula E vēsturē sacīkstes risināsies Valensijas trasē, kas līdz šim izmantota pirmssezonas testiem. Pēdējā pieturvieta Eiropā pagaidām atzīmēta leģendārajā Monako trasē, pirms došanās uz Maroku un dubultposmu Čīlē. Pagājušais gads pierādīja, ka arī tik augstas raudzes čempionātā ir iespējams strauji veikt izmaiņas un pielāgoties situācijai, lai aizvadītu pilnvērtīgu čempionātu.

NrSacīksteTraseDatums
1Ad Dirijas ePrix IRijādas ielu trase26. februāris
2Ad Dirijas ePrix IIRijādas ielu trase27. februāris
3Romas ePrixČitadino EUR trase10. aprīlis
4Valensijas ePrixValensijas trase24. aprīlis
5Monako ePrixMonako trase8. maijs
6Marakešas ePrixMuleja El Hasana trase22. maijs
7Santjago ePrix IO'Higinsa parka trase5. jūnijs
8Santjago ePrix IIO'Higinsa parka trase6. jūnijs
Tiks precizētsSeulas ePrixSeulas ielu traseTiks precizēts
Tiks precizētsBerlīnes ePrixTempelhofas lidostas ielu traseTiks precizēts
Tiks precizētsŅujorkas ePrixBruklinas ielu traseTiks precizēts
Tiks precizētsLondonas ePrixExCeL London centra traseTiks precizēts
Tiks precizētsSanjas ePrixHaitangas līča traseTiks precizēts
Tiks precizētsMehiko ePrixBrāļu Rodrigesu traseTiks precizēts