Pēdējos gados Igaunija pārliecinoši kļuvusi par to Baltijas valsti, kuras sapnis par Formula 1 braucēju ir vistuvāk realitātei. Stafeti no Ralfa Ārona pārņēmis Juri Vips, tomēr pēdējā laikā veiksme nav stāvējusi viņam klāt.

Covid-19 pandēmijai sākoties, Vips izskatījās pēc potenciāli pirmā braucēja rindā uz vietu “Red Bull” junioru komandā “AlphaTauri”, ja tur tāda atbrīvotos. Diemžēl nākamo mēnešu laikā viss sagriezās kājām gaisā. Ceļošanas ierobežojumi izjauca Vipa ieceri startēt Japānā notiekošajā Super Formula čempionātā. Nācās pielāgoties situācijai un piedalīties reģionālajā Eiropas formulu čempionātā.

Vips gan tika pie iespējas sēsties arī pie F2 mašīnas stūres, aizvietojot savainoto Šonu Gelaelu, tomēr tieši šis čempionāts piebēra pamatīgu sāls devu Vipa brūcēs, jo visiem pa priekšu satriecošu sniegumu demonstrēja cits “Red Bull” sistēmas braucējs Juki Cunoda. Izcīnījis vairākas spožas uzvaras, tieši Cunoda tika izraudzīts par Pjēra Gazlī komandas biedru “AlphaTauri” sastāvā. 20 gadus vecajam Vipam vairs nav daudz laika, lai pierādītu sevi kā F1 materiālu.

“F1LV

Manuprāt, no psiholoģiskās attīstības tas mani tikai padarīja spēcīgāku, lai gan bija diezgan smagi pieņemt, ka nevarēšu sacensties Super Formula. Protams, Juki aizvadīja ļoti labu gadu pērn un tika pie pelnīta paaugstinājuma. Lai vai kā, jūtu, ka tas mani padara tikai stiprāku, Protams, man nāksies šogad sevi pierādīt, taču neredzu iemeslus, kādēļ, kai tas neizdotos. Pēc pirmajā posmā pieredzētā, varu teikt, ka mums ir labs ātrums. Domāju, ka ja turpināšu veikt labu darbu un veiksme būs manā pusē, tad man pavisam noteikti būs izdevības,” optimismu saglabā Vips.

Šogad viņš startē Formula 2 čempionātā “Hitech” komandas sastāvā. Pirmajā posmā Bahreinā tika sasniegta 5. vieta kvalifikācijā, tomēr tehniskais pārkāpums lika startēt no beigām. Vips aizsniedzās līdz 10. vietai, kas nodrošināja pole position otrajam braucienam. Diemžēl tehniskas ķibeles pielika punktu cīņai par pjedestālu, bet pēdējā starta vieta galvenajā braucienā liedza pacīnīties kaut par vienu punktu. Ja ar to vēl nebūtu gana, viņa komandas biedrs Liams Lovsons, kurš arī ir “Red Bull” junioru programmā, tika pie uzvaras un trešās vietas, nopietni piesakot savu kandidatūru cīņai par titulu. Uz pjedestāla pirmajā posmā kāpa arī vēl viens “Red Bull” sistēmas braucējs Jehans Daruvala.

Šobrīd ko ir grūti paredzēt. Pat ja man nāksies gaidīt vēl vienu gadu, tas ir labi. Pjērs Gazlī, piemēram, pēc GP2 titula izcīnīšanas pavadīja sezonu Super Formula čempionātā pirms tika paaugstināts. Ir grūti prognozēt braucēju tirgu nākošajam gadam, tāpēc nezinu, vai man ir iespējas jau nākamgad, vai tālākā nākotnē, tomēr ceru jau uz nākamo gadu.

Lai Vipam būtu izredzes kļūt par pirmo baltieti F1 čempionātā, viņam jācer, ka “Red Bull”nometni pametīs vismaz kāds no četriem šī brīža pamatsastāva braucējiem. Maksa Verstapena vārds dažkārt tiek saistīts ar “Mercedes” komandu, lai gan pašlaik viņam ir spēkā ilgtermiņa līgums. Jaunpienācēja Serhio Peresa līgums beidzas šīs sezonas izskaņā. Tikmēr “AlphaTauri” braucējs Pjērs Gazlī nākamgad varētu pievienoties “Alpine” vienībai. Juki Cunodas nākotne “Red Bull” pagaidām izskatās salīdzinoši droša, ņemot vērā viņa lielisko sniegumu pirmssezonas testos un pirmajā posmā.

Juri Vips: “Vienmēr būs spiediens sasniegt labus rezultātus, neatkarīgi no tā, vai esi “Red Bull” vai kādas citas komandas programmā ceļā uz F1. Protams, šis spiediens eksistē, bet es diez ko daudz nedomāju par Jehanu vai Liamu. Es fokusējos uz savu darbu. Ja būšu labāks, tad būšu, ja ne, tad nebraukšu F1. Viņiem pārāk lielu uzmanību neveltu. Nedomāju, ka nākamajos posmos būšu vājāks. Protams, sākums nav ideāls, bet nedomāju, ka tas ko mainīs ar skatu nākotnē. Mums ir ātrums, tādēļ jāturpina vien strādāt un jācer, ka neveiksmes mūs pametīs, lai beigās varam cīnīties par titulu.

1 KOMENTĀRS

  1. Šeit viss grozās ap jēdzienu “igaunis” 🙂
    No vienas puses nav nekāds brīnums, ka tieši Igaunijai pēdējās desmitgadēs bijuši vairāki braucēji, kuri grozījušies augsta līmeņa formulu čempionātos un pat bijuši tuvu F1. Lai cik dīvaini tas neizklausītos, te noteikti darbojas kāda aura un netiešas tradīcijas. Visi šie puiši vēl nebija dzimuši, kad PSRS trasēs visus iznīcināja Tomass Napa, Toivo Asmers, Āvo Soots vai Ots Vanaselja, taču tas gēns kaut kur paaudzēs ir pārmantots.
    Taču no otras puses – piederība Igaunijai un kaut vai visai Baltijai komerciāli ir mīnuss. Un tas skaidrs katram. Igaunim ir jābūt galvas tiesu pārākam par angli, francūzi vai japāni. Ja būsi tikai līdzvērtīgs, tad izredžu nav. Diemžēl…