Vairums F1 fanu ir ļoti konservatīvi – senās un tradīcijām bagātās trases tiek celtas debesīs, kamēr jaunie projekti noniecināti vēl pirms tiem izdevies sevi pierādīt. Baku ir viena no retajām vietām, kas neietilpst šai kategorijā, jo aizraujošas cīņas katru gadu ļauj cerēt, ka arī šī nedēļas nogale nebūs izņēmums.
Lai gan Azerbaidžānā, tāpat kā iepriekšējā posmā Monako, braucēji trauksies cauri šaurajām pilsētas ieliņām, galvenā atšķirība ir starta – finiša taisnē, kas šeit ir ļoti, ļoti gara. Aizvējš un DRS padarīs apdzīšanu daudz vieglāku, tādēļ no vienmuļas braukšanas vagoniņā šeit nebūs ne miņas.
‘Red Bull’ ceļ ielocītajos spārnos
“Mercedes” komanda uz šo posmu dosies ļoti neierastā situācijā – pirmoreiz pa ilgiem laikiem viņi nav konstruktoru kausa līderi, turklāt arī braucēju ieskaitē Makss Verstapens aizsteidzies garām Luisam Hamiltonam. Šādos krīzes brīžos ir tikai divi risinājumi – kļūt ātrākiem, vai padarīt konkurentus lēnākus. Tā kā visa uzmanība šobrīd tiek veltīta 2022. gada modelim, jāķeras klāt otrajam variantam.
Arvien skaļāk izskan “Mercedes” vadītāja Toto Volfa pārmetumi “Red Bull” komandai, ka viņu aizmugurējais antispārns ir pārāk lokans, mainot savu formu lielā ātrumā, kas rada DRS sistēmai līdzīgu efektu, padarot mašīnu ievērojami ātrāku taisnēs. Lai gan oficiāls protests no “Mercedes” puses vēl nav iesniegts, šī varētu kļūt par nedēļas nogali, kad tas beidzot tiek paveikts. Ja “Red Bull” sistēma tiešām ir tik efektīva kā Volfs prognozē, tad Baku trases garajā taisnē tas izpaudīsies vēl spilgtāk kā jebkur citur, kaut gan totalizatori joprojām paredz ļoti līdzvērtīgu cīņu starp Hamiltonu un Verstapenu.
Luiss Hamiltons pat prognozē, ka šie antispārni “Red Bull” komandai varētu sniegt 0,6 sekunžu priekšrocības aplī. Ja protests netiks iesniegts vai apmierināts, varam gaidīt, ka “Mercedes” nāks klajā ar savu risinājumu, lai ierobežotu konkurentu iespēju iekrāt pārsvaru, kas sezonas beigās var izrādīties izšķirošs.
This is where the FIA will place the stickers on the rear wing of each car (here the Ferrari #SF21) to check how much the RW flexes.#F1 #TechF1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/2x9c4r0to1
— nicolas carpentiers (@carpentiers_f1) June 3, 2021
Kas lēni nāk, tas labi nāk
Ceturtdien notikušajā preses konferencē klātienē piedalījās 19 braucēji. Iemesls tam bija pavisam vienkāršs – Valteri Botasa lidmašīnas reiss tika pārcelts, kā rezultātā viņš ieradās Azerbaidžānā krietni vēlāk kā plānots. Mēdz teikt – jo lielāks mākslinieks, jo lielāka pauze. Valteri nudien ir Baku eksperts.
Savos piecos startos šai trasē Valteri regulāri licis par sevi runāt – pēc cienījamas sestās vietas 2016. gadā ar “Williams” viņš veica varonīgu atspēlēšanos savā pirmajā piegājienā pie “Mercedes” stūres. Atrodoties gandrīz 2 apļus aiz līdera, Botass izvairījās no apkārt notiekošā haosa un pašā finišā izrāva neticamu otro vietu. Valteri bija apņēmības pilns izcīnīt uzvaru 2018. gadā, taču 3 apļus pirms finiša sprāga riepa esot vadībā. Viss beidzot tika salikts pa plauktiņiem 2019. gadā, kad Botass pieveica Hamiltonu, bet atkārtot panākumu pērn nebija iespējams, jo Azerbaidžānas Grand Prix tika atcelts.
Sezonas sākums Botasam ir tālu no ideāla, tādēļ uzvara būtu ļoti svarīga, lai vismaz atgūtu trešo vietu kopvērtējumā. Labā ziņa Valteri ir tā, ka gaidāma sausa, silta un saulaina nedēļas nogale. “Mercedes” komanda iepriekšējos posmos šādos apstākļos bija spēcīgāka, bet zaudēja savu virsroku iestājoties drēgnam laikam. Botass izskatījās pārāks pār Hamiltonu jau Monako. Ja to izdosies atkārtot arī šonedēļ, “Mercedes” var vēl nesteigties ar Džordža Rasela nolīgšanu.
Kā vecajos labajos laikos
Pirms 20 gadiem F1 līdzjutēji vairāku sezonu garumā varēja vērot aizraujošas cīņas starp “Ferrari” un “McLaren”. Abu komandu ziedu laiki ir aiz muguras, taču tās ir piedzīvojušas vairākas pārmaiņas, kas ļauj cerēt uz labiem rezultātiem tuvākajos gados, turklāt abām šobrīd ir ļoti interesanta cīņa par trešo vietu konstruktoru kausā.
Ja neskaita “Ferrari” neticamo ātrumu un nerealizēto izdevību Monako, tad kopumā abām komandām ir viens braucējs uz ko noteikti var paļauties (Leklērs un Noriss), kamēr otram vēl ir vajadzīgs laiks, lai iejustos jaunajā komandā (Saincs un Rikjardo). Otrais pāris pilnīgi noteikti vēl nav attaisnojuši uz sevi liktās cerības. Ja Norisa un Leklēra spējas neviens neapšauba, tad tieši Sainca un Rikjardo duelis var izšķirt konstruktoru kausa trešās vietas likteni. Tomēr nevar aizmirst, ka Leklērs ielu trasēs līdz šim bijis ļoti viduvējs un Baku ir vēl viena trase, kur reiz viņš jau avarējis, tikmēr Noriss savā vienīgajā piegājienā Baku zaudēja komandas biedram.
Vācijas panākumi
Šoreiz runa nav par Latvijas hokeja izlases pāri darītājiem, kuri nu jau aizsniegušies līdz pusfinālam, bet gan par diviem puišiem, kuri nāk no Vācijas – Sebastianu Fetelu un Miku Šūmaheru. Abiem ir iemesls būt optimistiski noskaņotiem.
Pēc katastrofālā sezonas sākuma Fetels ne tikai beidzot aizsniedzās līdz punktiem, bet pat spēja aizcīnīties līdz piektajai vietai Monako. Mums beidzot bija iespēja viņu redzēt savā elementā. Iegūti ne tikai 10 vērtīgi punkti, bet arī pārliecība par savām un mašīnas spējām. Redzēsim, vai šis bija vienreizējs izleciens, vai pagrieziena punkts sezonā, pēc kura Sebs regulāri būs atrodams labāko desmitniekā.
Mika Šūmahera sezonas sākums nav vērtējams kā perfekts – bija avārijas, bija kļūdas, tomēr ir redzams, cik ļoti viņš cenšas sevi pierādīt arī startējot bezcerīgā komandā. Pirmā apļa manevrs pret Mazepinu bija lielisks, lai gan sacīkšu gaitā tika zaudēts ātrums. Tomēr svarīgākā ir attieksme – Miks ir bijis klusākais no šīs sezonas debitantiem, ļaujot darbiem runāt viņa vietā. Cunodas izgājieni ar klaju komandas kritiku un Mazepina izgājieni faktiski katru reizi, kad viņš ko pasaka, neceļ šos braucējus spožā gaismā. Azerbaidžāna mēdz būt haotiska, ja Miks saglabās vēsu galvu, varam cerēt arī uz kādu pārsteigumu.
Klusie varoņi
Pēdējo četruu sacīkšu laikā tikai 5 braucējiem izdevies tikt punktos katrā no tām. Vai vari uzminēt kuri? Hamiltona, Verstapena un Norisa atrašanās šai sarakstā diez vai kādu pārsteigs, taču Pjērs Gazlī un Estebans Okons palikuši mazliet ēnā. Varbūt viņu rezultāti nav bijuši pārlieku spoži, ņemot vērā “AlphaTauri” ātrumu pirmssezonas testos un “Alpine” epizodiskos uzplaiksnījumus, tomēr abi bērnības draugi, kuri gan vairs neuztur savstarpēju kontaktu, ir atstājuši savus komandas biedrus jaņos.
Okona karjerai bija nepieciešams pamatīgs grūdiens, jo nesaskaņas “Force India” iekšienē ar Peresu, izlaista sezona un pārliecinoša piekāpšanās Danielam Rikjardo ar “Renault” neko spožu neliecināja, taču Okons atkal un atkal pierādījis savu cīnītāja raksturu, visos piecos posmos pieveicot komandas biedru Alonso. Mēs neesam redzējuši lielas kļūdas, pārdrošus riskus vai citas muļķības. Estebans joprojām ir “Mercedes” redzeslokā un viņi meklē pilotu uz kuru var paļauties…
Tikmēr Gazlī jau otro gadu pēc kārtas izspiež visu ko var no savas formulas. Aizlauzts antispārns Bahreinā un neveiksmīga taktika Portugālē liedza tikt pie vēl vairāk punktiem, tomēr arī Pjēra sniegums vērtējams ar treknu plusa zīmi. Viņš ir jūdzes priekšā Cunodam un, līdzīgi kā Okons konkurnetu nometnē, ir demonstrējis lielisku stabilitāti. Būs interesanti vērot gan abu francūžu savstarpējo cīņu, gan viņu veikumu uz kopējā fona, kas šogad ir īpaši ciešs.
Ar savām prognozēm par šo sezonu padalies Formula 1 Fantasy līgas F1LV podkāsta klausītāju grupā! Grupas kods: 695aa5e42a. Ja esi jau iesaistījies prognozēs, varbūt šis ir īstais brīdis veikt izmaiņas savas komandas sastāvā?