140 tūkstoši skatītāju klātienē noskatījās, kā Ostinā savstarpējās attiecības trasē noskaidro divi spožākie braucēji – Luiss Hamiltons un Makss Verstapens. Padokā aizvadītā nedēļa tika nosvinēta ar uzviju – Formula 1 beidzot kārtīgi ielauzusies Amerikas tirgū. Atliek vien atbildēt uz pašu svarīgāko jautājumu – vai tas maz vajadzīgs?
Aizokeāna notiekošajās sporta līgās Latvijas publika aktīvi seko Merzļikina, Girgensona, Balcera un Bļugera sekmēm hokeja laukumos, kā arī Porziņģa un Bertāna panākumiem pie basketbola groza, taču cik cilvēku patiesībā skatās šīs spēles? Pat kvēlākajiem faniem tiešraides translācijas baudīšana ir apgrūtināta, ja svilpe skan trijos naktī pēc Latvijas laika.
Ar katru nākamo posmu jaunajā kontinentā vietu kalendārā var nākties zaudēt kādai klasiskai trasei.
Vairāki F1 līdzjutēji tepat Latvijā dalījušies savos iespaidos par Amerikas GP – līdz kvalifikācijas sākumam (pusnaktī) galva jau nolikta uz spilvena, kamēr sacīkstes svētdienā pavadītas ‘klanoties’ vai ar nelieliem iesnaušanās mirkļiem. Grūti ko pārmest arī organizatoriem – sacīkstes sākās pl. 14:00 pēc vietējā laika, turklāt iepriekšējā dienā notiekošās konservu gaļas ātrēšanas sacensības (Jā, amerikāņi nudien prot taisīt šovu) notika pēc kvalifikācijas. Problēma ir pavisam vienkārša – zeme ir apaļa.
Un te arī meklējama atbilde, kādēļ F1 nav izdevies ielauzties Amerikas tirgū. Lai arī cik atšķirīgas būtu mūsu kultūras, arī viņi izvēlās gulēt diennakts tumšajā laikā. Sezonas pirmie 16 posmi notika Eiropā vai pašos Āzijas rietumos. Ja mēs čīkstam par to, cik vēlu viss notika, tad F1 fanam no Teksasas tā būtu ikdiena. Ja viņš vēlēsies sekot līdzi formulām sabiedrībai pieņemamākā laikā, lieliska alternatīva ir Indycar.
Nākamgad kalendāru papildinās Maiami GP. Tāpat izskanējušas baumas par iespēju rīkot sacīkstes Ņujorkas apkaimē. Eiropas līdzjutējiem šeit nevajadzētu rasties problēmām, jo nosauktās vietas atrodas mums tuvākajā krastā. Ar to vien nepietiek – “Liberty Media” raugās arī azartspēļu galvaspilsētas Lasvegasas virzienā.
Kvēlākie fani un šī raksta lasītāji, visticamāk, būs gatavi vērot sacīkstes jebkurā diennakts laikā. bet liela daļa eiropiešu, tāpat kā uz NBA un NHL spēlēm, neupurēs naktsmieru par labu divām stundām autosacīkšu. Ir teju neiespējami atrast sporta līgu, kas efektīvi darbotos abās okeāna pusēs.
Katru ziņu par F1 ielaušanos Amerikas tirgū, es uztveru ar nelielu skumju devu. Kur ir robeža? Kad “Liberty Media” būs atraduši optimālo sacīkšu skaitu štatos? Trīs, četras, astoņas? Ar katru nākamo posmu jaunajā kontinentā vietu kalendārā var nākties zaudēt kādai klasiskai trasei, jo dalībnieki jau tagad sūdzas par pārāk garu kalendāru. Vai amerikānis Badijs ar hotdogu vienā rokā un kolu otrā tiešām ir svarīgāks par itāli Džuzepi, kurš jau trešajā paaudzē uz Moncu dodas no galvas līdz kājām tērpies “Ferrari” atribūtikā?
“Cash is king,” kā Luiss Hamiltons teica pērn pirms nenotikušās Austrālijas Grand Prix izcīņas. Bernijam Eklstonam var pārmest mantkārību, radot posmus vietās, kur F1 tradīciju vispār nav. Ar ko gan “Liberty Media” ir labāki? Šogad čempionātu papildina sacīkstes Katarā un Saūda Arābijā. Tikmēr Mikam Šūmaheram, Sebam Fetelam, Valteri Botasam un Kimi Raikonenam nav mājas posma… Realitāte ir skarba – Jasmarīnai ir daudz labākas iespējas saglabāt vietu kalendārā kā Barselonai vai Hungaroringam.
“Drive to Survive” serials nešaubīgi vairoja F1 popularitāti Amerikā, bet viss mākslīgi uzpumpētais var ļoti strauji izlaist gaisu. Diez vai seriālam atlicis garš mūžs, redzot, kā intrigas tiek pītas no nekā. Ne velti arvien biežāk ‘Youtube’ parādās fanu veidotas parodijas kā ‘Netflix’ atainotu konkrēto posmu, kamēr čempionāta vadošais braucējs paziņojis, ka jaunajā “Drive to Survive ”sezonā vairs nesniegs intervijas.
Bernijs Eklstons reiz uzsvēra, ka viens no iemesliem, kādēļ F1 neizdevās ielauzties Amerikas tirgū ir skatīšanās kultūras atšķirība. F1 vai futbols ir jāskatās no sākuma līdz beigām, citādi var nākties palaist garām vienīgo apdzīšanu vai vārtu guvumu, kamēr tur notiekošie sporta veidi tiek aizvadīti krietni lēnākā tempā ar vairākām pauzēm. Ieturot pusdienu pārtraukumu, nekas daudz nebūs nokavēts.
Ir teju neiespējami atrast sporta līgu, kas efektīvi darbotos abās okeāna pusēs.
Ja F1 tomēr izdodas iekarot Ameriku, es ļoti ceru, ka čempionāta esence saglabāsies un sacīkstes joprojām šķitīs daudz maz dabiskas. Lai saprastu, kas ir mākslīga intrigas vīšana, iesaku mēģināt noskatīties ASV populārākā autosacīkšu čempionāta NASCAR sacīkstes.
Šogad NASCAR atlikuši vairs tikai divi posmi. Kurš būs čempions? To atliek vien minēt. Skaidrs vienīgi tas, ka amerikāņus gaida desmitiem reklāmas paužu, vismaz divi obligāti drošības mašīnas periodi katrā sacīkstē (jo tādi ir noteikumi), kā arī 4 titula kandidāti pēdējā posmā, neatkarīgi no tā, cik saspringta bijusi sezona līdz tam. Iedomājieties, ja viss jandāliņš ap F1 noslēgtos ar čempiona noskaidrošanu Abū Dabī starp vienādās pozīcijās kopvērtējumā esošajiem Hamiltonu, Verstapenu, Botasu un Norisu…