Formula 1 īpašnieki “Liberty Media” cenšas padarīt katru posmu par pamatīgu festivālu. Dažviet nepieciešams pamatīgs darbs, lai autosacīkstes pārvērstu kārtīgos svētkos. Tikmēr Meksika ļoti strauji iekaroja skatītāju sirdis, ne tikai pateicoties lieliskai trasei, bet arī perfekti noorganizētam pasākumam, kvēliem Peresa faniem, Dia de los Muertos svinībām un satriecošai atmosfērai. Nav pamata domāt, ka šī gada Mehiko GP būs citādāks.

Pērn Formula 1 saime nedevās pāri okeānam. Līdz ar to pēdējoreiz, kad Grand Prix sacīkstes risinājās Brāļu Rodrigesu trasē, “Mercedes” mašīnas vēl bija sudrabotas, bet par Covid-19 neviens vēl nenojauta. Ielūkosimies galvenajās intrigās pirms Mehiko GP izcīņas (jā, sākot ar šo gadu posms nosaukts par godu galvaspilsētai, nevis valstij).

‘Red Bull’ jodelēšana kalnos

Meksika allaž bijusi īpaša vieta diviem braucējiem. Tā nu sagadījies, ka šogad viņi apvienojuši spēkus vienā komandā. Runa, protams, ir par “Red Bull” puišiem Maksu un Čeko. Verstapens šai trasē uzvarēja 2017. un 2018. gadā, bet trešo reizi to neizdevās atkārtot, jo viņa braucienu izbojāja satikšanās trasē vispirms ar Luisu Hamiltonu, bet vēlāk ar Valteri Botasu, kā rezultātā boksi tika sasniegti ar trim veselām riepām.

Iemesls Verstapena panākumiem ir “Honda” turbo kompresora izmērs attiecībā pret “Mercedes” ražojumu. Tas ievērojami palīdz vietās, kur dzesēšanas sistēmai ir liela nozīme, piemēram, retinātā gaisā. Kalendārā ir tikai 3 trases, kas atrodas vairāk kā 500 metru virs jūras līmeņa – Interlagosā un Austrijā buļļi pēdējos gados bijuši īpaši nikni, kamēr Mehiko (2250 metri v.j.l.) ir absolūta anomālija. Tradicionāli komandas cenšas radīt mašīnu, kas būtu lieliski piemērota pēc iespējas vairāk trasēm, tādēļ “Mercedes” mēdz rasties problēmas, kad novirze no normas kļūst pārāk liela.

Verstapena braukšanas prasmes daudz komentārus neprasa. Viņš gan šai nedēļas nogalē nebūs līdzjutēju iemīļotākais “Red Bull” braucējs. Nekā personiska, bet Maksa komandas biedrs ir meksikānis Serhio Peress. Savā dzimtenē Peress regulāri iekļūst punktos, taču viņa rīcībā nekad nav bijusi mašīna, ar ko regulāri iespējams cīnīties par visaugstākajām pozīcijām. Beidzot šī izdevība sagaidīta. Hamiltons uzvarēja mājas posmā Lielbritānijā, Verstapens triumfēja savu skatītāju priekšā Nīderlandē. Vai Peresam izdosies kļūt par trešo uzvarētāju mājas posmā šogad? Un kas notiks, ja pēdējos apļos Peress būs pozīciju virs Verstapena? Vai “Red Bull” upurēs dažus punktus cīņā par titulu braucēju ieskaitē, vai riskēs ar pamatīgu īstermiņa reputācijas triecienu vienā no pasaules lielākajām pilsētām?

Gaidīšanas spēle

Pirms pasniedzam trofejas un šampanieša pudeles vēl pirms starta, vērts atcerēties, ka viņiem pretim stājas neviens cits kā visu laiku uzvarām bagātākais braucējs un komanda, kas šogad guvusi vairāk punktu. Hamiltonam izdevies šeit uzvarēt divas reizes, turklāt atstatumi starp abām vadošajām vienībām bieži mērāmas nevis sekundes desmitdaļās, bet gan simtdaļās.

Luiss nebūs favorīts, bet otro braucēju atstatums gada griezumā ļauj pamatoti cerēt uz vismaz otro vietu. Šādā gadījumā Verstapens neaizbēgtu pārāk tālu kopvērtējumā pirms sezonas noslēguma Tuvajos Austrumos, kur teorētiski “Mercedes” vajadzētu justies labāk par “Red Bull”, it īpaši ņemot vērā nesen sagaidītos uzlabojumus dzinējiem.

Jaudas agregāti Toto Volfa vadītajai komandai palīdz trasi izbraukt ātrāk, taču ar izturību sudraba bultas nevar lepoties. Pastāv bažas, ka Hamiltonam vismaz vēl reizi vajadzēs mainīt dzinēju. Kādēļ to neizmantot šeit? Potenciāli zaudēto punktu skaits būs krietni mazāks, salīdzinot ar, piemēram, Abū Dabī. Ja Luiss būs pacietīgs, astotais tituls ir iespējams arī vāja snieguma rezultātā Meksikā.

Ponijspēku trūkums

Dzinējiem Meksikā neklāsies viegli. Elpošanas traucējumi kalnainā reģionā kombinācijā ar nepiciešamību nodrošināt braucējus ar satriecošiem ātrumiem garajā starta finiša taisnē likusi vairākām komandām apdomāt par jauna jaudas agregāta ievietošanu savu braucēju formulās.

Sagaidāms, ka Estebans Okons, Lando Noriss un Lenss Strols varētu izmantot šo izdevību. Ja trim (vai pat vēl vairāk) braucējiem, kuri tēmē uz punktiem, svētdienas sacīkste būs jāuzsāk no pēdējās pozīcijas, aizraujošas cīņas vidus ešalonā ir garantētas.

Grafiks: Pirelli

Nozīme katram punktam

Aiz “Mercedes” un “Red Bull” izveidojušies vēl divi pārīši cīņās konstruktoru kausā. Oranžo un sarkano cīņā “McLaren” ir tikai 3,5 punktus priekšā “Ferrari”. Sezonas otrajā pusē itāļi demonstrējuši ievērojami stabilāku sniegumu, ar vismaz vienu mašīnu sasniedzot Top 5 katra posmā kopš jūlija sākuma. “McLaren” spožais sniegums Sočos un Moncā vijies ar neizteiksmīgu klunkurēšanu Zandvortā un Stambulā. Bažas par potenciālo starta pozīciju sodu Norisam neuzlabo situāciju. Par cerību stariņu “McLaren” komandā kļuvis Rikjardo. Vai viņš beidzot ir pielāgojies mašīnai un palīdzēs savai komandai ar tādu pašu efektivitāti kā Karloss Saincs demonstrē pie “Ferrari” stūres teju visas sezonas garumā?

Otrs pāris, kas snieguma ziņā atpaliek tikai pavisam nedaudz, ir “Alpine” un “AlphaTauri”. Abas komandas šobrīd šķir tikai 10 punkti. Ja sagaidām lielas lietas no “Red Bull”, tad vērts pievērst uzmanību arī otrai komandai, kas izmanto “Honda” jaudas agregātus. Vēsturiski liela korelācija gan nav novērota un veiksmīgāki te bijuši tieši “Renault” pārstāvji. Amerikā abas zilās mašīnas piedzīvoja tehniskas problēmas, tomēr arī Pjērs Gazlī pēdējā laikā neaizvada savus spožākos posmus. Visticamāk, šoreiz virsroka būs “Alpine” pusē. Neatkarīgi kurš uzvarēs kauju, kars beigsies tikai pēdējā posmā. Viena lieta gan ir nemainīga – Enstonas komanda kārtējoreiz plāno strukturālās pārmaiņas komandas vadībā…

 

View this post on Instagram

 

A post shared by F1LV (@f1_lv)

‘Alfa’ uz visu banku

Komanda ap kuras spējām bija teju neiespējami savīt jebkādu intrigu bija “Alfa Romeo”. Tā bija pārāk tālu aiz septiņām vadošajām vienībām, bet pietiekami droši priekšā “Williams” un “Haas”. Šķita, ka 8. vieta ir konstruktoru kausā ir neizbēgama. Pusgadu vēlāk mēs raugāmies uz kopvērtējumu, kur aina nav pārāk iepriecinoša – “Williams” ir guvuši par 16 punktiem vairāk jeb, citiem vārdiem sakot, pēdējā vieta ir tuvāk par astoto.

Ja neskaita pāris uzplaiksnījumus Džordža Rasela izpildījumā, lielākajā daļā trašu “Alfa Romeo” ir bijuši ātrāki. Ar ātrumu vien šoreiz nepietiks. Tendence ir pozitīva, tomēr pēdējos divos posmos Džiovinaci palika uzreiz aiz punktu zonas – 11. vietā. Pēdējie punkti tika izcīnīti Krievijā, pateicoties lēmumam pēc lietus riepām doties līdz ar pirmajām debesu lāsēm.

“Alfa Romeo” vienīgais glābiņš ir trakas taktikas, cerībā, ka kāda no tām brīnumaini atmaksāsies. Viņu rīcībā ir spēcīgs aizkadra ierocis – Ruta Baskomba allaž bezbailīgi meklējusi risinājumus, kas labvēlīgu apstākļu sakritības rezultātā varētu atnest panākumus. Ar pārdrošiem risinājumiem “Sauber” izdevās nozagt “Manor” komandai 10. vietu 2016. gada sezonas izskaņā, bet ar atšķirīgu riepu stratēģiju Kimi Raikonena starts pērn Portugālē atstāja F1 fanus ar mutēm vaļā. Ja ir kāda komanda peletona beigās, kurai ir vērts pievērst īpašu uzmanību, tad tā noteikti būs “Alfa Romeo”. Galu galā, trakajiem pieder pasaule!

Ar savām prognozēm par gaidāmo posmu padalies Formula 1 Fantasy līgas F1LV podkāsta klausītāju grupā! Grupas kods: 695aa5e42a.