5. martā ar vērienu sākās Formula 1 jaunā sezona. 10 komandas, 20 braucēji, 23 sacīkstes – un visi kā viens tiecas būt pirmie, lai kāptu uz pjedestāla vienā no pasaules galvenajiem autosporta notikumiem. Dažādas grūtības trases, profesionāli piloti un prātam neaptverams ātrums – šāda solās būt jaunā Formula 1 sezona. Šis ir brīdis, kad azartiskākie sporta fani steidz apmeklēt kādu no Latvijas labākajiem sporta totalizatoriem, kā Olybet vai Optibet kazino, lai izdarītu likmi uz savu favorītu. F1 piloti gadu gaitā iemācās perfekti izjust un kontrolēt savas formulas, taču pat profesionālajiem braucējiem ar iespaidīgu pieredzi gadās nonākt neapskaužamās un dzīvībai bīstamās situācijās. Turpmākajā rakstā apskatīsim 5 dramatiskākās avārijas Formula 1 vēsturē.

1961. gada Itālijas Grand Prix

F1 piloti un jebkuri citi auto sacensību braucēji, iekāpjot savā spēkratā un dodoties trasē, apzinās risku un nevēlamās situācijas, toties skatītāji parasti uz norises vietu dodas ar sajūtu, ka no rīkotāju puses ir nodrošināti visi nepieciešamie apstākļi, lai sacensību vērošana būtu droša. Diemžēl mēdz izveidoties situācijas, kad arī skatītāji tiek apdraudēti. Tā tas notika 1961. gadā Itālijas Grand Prix, kad Volfganga fon Tripa sīvā cīņa ar Džimu Klārku beidzās ar vienu nāvējošu avāriju – fon Tripa formulas priekšējie riteņi sadūrās ar Klārka formulas aizmugurējiem, kā rezultāta fon Trips zaudēja kontroli un ietriecās skatītāju zonā. Traģiskajā negadījumā gāja bojā 15 skatītāji un Volfgangs fon Trips.

1980. gada Vācijas Grand Prix

Ne visas letālās avārijas notiek trasē sacensību dienā, reizēm testa braucieni pirms sacensībām var būt pat bīstamāki. 1980. gada testa braucienos Hokenheimringas trasē Patrika Depailera formula lielā ātruma dēļ apgāzās, un viņš guva smagas galvas traumas un mira. Pēc šī notikuma Hokenheimringas trasē tika veiktas izmaiņas, lai formulu piloti labāk spētu kontrolēt spēkratu lielā ātrumā.

1982. gada Beļģijas Grand Prix

Pēdējā kvalifikācijas sesijā bija atlikušas vien 8 minūtes un Ferrari pilots Žils Vilnēvs redzēja iespēju uzlabot savu laiku. Diemžēl notika neparedzamais – viņš mēģināja pietuvoties Johanenam Masam, kurš brauca ar mazāku ātrumu; Masa pabrauca uz labo pusi, lai palaistu Vilnēvu garām, taču Vilnēvs lielā ātrumā brauca tajā pašā virzienā un ietriecās Masas formulā. Vilnēvs formula tika uzmesta gaisā un ar priekšgalu atsitās pret zemi. Pilots neizdzīvoja.

2010. gada Abu Dabi Grand Prix

Pēc 3 gadu pauzes Mihaēls Šūmahers atgriezās trasē, lai Abu Dabi posmā vēl pēdējo reizi parādītu savu talantu un izdzīvotu slavas mirkļus, lai pēc tam noslēgtu savu F1 karjeru. Bet sacīkstes izvērtās citādākas – spraigas cīņas rezultātā Šūmahera formula sadūrās ar Tonio Liuci formulu, kas tika pasista gaisā un tik tikko neaizķēra Šūmahera formulas kabīni. Burtiski pāris centimetri paglāba Šūmaheru no galvas zaudēšanas.

2014. gada Japānas Grand Prix

Japānas Grand Prix skatītāji 2014. gadā piedzīvoja vienu no traģiskākajiem mirkļiem Formula 1 vēsturē. Stiprā lietus dēļ trase bija ļoti slidena, kā rezultātā F1 pilots Adriants Suti zaudēja kontroli pār savu formulu, tā saslīdēja, un viņš atstājās ieskrējiena zonā. Pēc brīža ieradās evakuators, lai palīdzētu formulu nogādāt nost no trases. Nelaimīgā kārtā tieši šajā zonā Žils Bjanki zaudēja kontroli pār savu formulu un ietriecās evakuatorā. Bjanki guva nopietnas traumas, ārsti cīnījās par viņa veselību vairākus mēnešus, bet diemžēl gūtie ievainojumi izrādījās letāli.

Noslēgumā: katra kļūda liek uzlabot drošību

Formula 1 pirmās sacensības norisinājās 1950. gadā un ātri vien tās kļuva par pasaules prestižākajām un populārākajām autosacīkstēm. Garo gadu pastāvēšanas laikā notikušas vairākas patiesi briesmīgas un traģiskas avārijas, katra no tām nesusi ne tikai skumjas, bet arī apņēmību uzlabot drošību, braukšanas apstākļus un pašus spēkratus. Pateicoties augstākās klases inženierzinātnēm, jaunajām tehnoloģijām un materiālu zinātnēm, Formula 1 ir ievērojami samazināts letālu negadījumu risks. Un tas patiesi glābj dzīvības. Piemēram, 2020. gada Bahreinas Grand Prix Romēna Grožāna formula acumirklī aizdegās, bet Grožānam izdevās paša spēkiem tikt ārā, tas viss pateicoties jaunajai Halo drošības sistēmai. Formulas pilotam bija vien nenozīmīgi apdegumi uz rokām un kakla.