Šī F1 sezona ir kā šūpoles. Trešo reizi čempionāta vēsturē četrām komandām izdevies vienas sezonas laikā gūt trīs uzvaras. Kad svaru kausi sāka nosvērties par labu “McLaren”, uzvaru mājas posmā guva “Ferrari”. Azerbaidžāna nav mājas posms nevienam braucējam vai komandai, tomēr sagaidāms, ka tieši abas minētās vienības turpinās cīņu par augstākajām pozīcijām arī Baku ielās.
Trase
Starta-finiša taisne ir divus kilometrus gara, kamēr šaurākajā posmā braukšanai paredzētais asfalts ir tikai 7,6 metrus plats, apvienojot ekstrēmus pretstatus vienuviet. Ne velti Baku trases pievarēšana ir ļoti sarežģīts uzdevums. Jau pirmā bremzēšanas zona parasti rada lielas problēmas, jo taisnes laikā riepas atdziest, tādēļ brīdī, kad braucēji piespiež bremzes pedāli, pastāv liels risks sabloķēt riteņus.
Taisne starp otro un trešo pagriezienu paver otru labāko apdzīšanas izdevību pirms vēl viena 90 grādu pagrieziena, kuru trases pirmajā sektorā netrūkst. Seko ielu trasēm raksturīgi lēni pagriezieni prims ātrākas sekcijas apļa noslēgumā. Šī dažādība bieī atspoguļojas rezultātos, liedzot vienai komandai gūt virsroku visos trīs sektoros.
Pretēji pulksteņrādītāja kustībai vedošā trase plešas sešu kilometru garumā (4. garākā aiz Spa, Lasvegasas un Džidas). Turklāt drošības joslu trūkums pārvērš gandrīz katru kļūdu avārijā. Tā kā trase ikdienā netiek izmantota sacensībām, saķeres līmenis sākumā būs zems un pieaugs nedēļas nogales laikā, līdz ar to apļu laikiem vajadzētu strauji kristies katrā sesijā. Braucējiem allaž mainīgajos apstākļos būs jātiek galā ar trim mīkstākajiem riepu komplektiem no “Pirelli” sortimenta.
Lai gan starta finiša taisne stiepjas ļoti gara, attālums no starta līdz pirmajam bremzēšanas punktam ir tikai 140 metri – mazāk kā jebkurā citā trasē kalendārā.
Padziļinātu informāciju par un ap Formula 1 notikumiem gūsti, pievienojoties F1LV Patreon lapai!
Laikapstākļi
Lietus iespējamība – nulle procentu. Ar tik pārliecinošiem apgalvojumiem sinoptiķi gaida visas trīs dienas Baku. Vasara jau iesoļojusi finiša taisnē, tomēr Azerbaidžānā viss joprojām rit karsti – gaisa temperatūra var pacelties līdz + 30 grādiem. Vienīgo apgrūtinājumu braucējiem radīs vēja brāzmas, tomēr arī tās norims uz sacīkšu dienu.
Prognozes
Vēl viena trase ar asiem lēniem pagriezieniem, kur lielu lomu spēlēs sākotnējais uzrāviens, būs parocīga “Ferrari” komandai. Šarls Leklērs centīsies atkārtot uzņemto kursu, tomēr nevar noliegt, ka gan Azerbaidžānā, gan, visticamāk, katrā no atlikušajiem posmiem galvenie favorīti uz uzvaru būs “McLaren” braucēji.
Te gan viss nav tik vienkārši – Oskars Piastri guvis virsroku pēdējos trīs no četriem posmiem, apliecinot savu talantu un karjeras augšupeju, kamēr Lando Norisam joprojām ir vairāk punktu un teorētiski labākas izredzes cīņā par titulu, taču, ja Piastri ir atrisinājis savu galveno problēmu, kas ir riepu saglabāšana, vai viņš varēs regulāri pieveikt Norisu? Varbūt tieši tam tic “McLaren” komanda, nenostādot sevi muļķu lomā situācijā, kad savstarpējā samainīšanās būtu jāprasa katrā otrajā posmā.
Tikai trešajā rindkopā šai blokā pieminu “Red Bull” komandu, tomēr pēc pēdējo posmu tendencēm nav pamata Verstapenu pieskaitīt pie favorītiem uz uzvaru. Pēdējo panākumu Makss guva pirms trim mēnešiem un spītīgās formulas savaldīšana paliek arvien sarežģītāks uzdevums, ko lieliski apliecina komandas testi ar iepriekšējās specifikācijas formulu pirms sezonas gaitā veiktajiem ‘uzlabojumiem’.
Beigu ešalonā uzmanību piesaistīs Olivers Bērmans. Formula 2 sezona viņam izvērtusies pagalam neveiksmīga, tomēr tas nav apturējis “Haas” komandu nolīgt jauno britu uz nākamo sezonu, kā arī dot pirmo iespēju jau Baku, kur viņš aizvietos diskvalificēto Kevinu Magnusenu. Debija “Ferrari” sastāvā sezonas sākumā bija ļoti atzīstama. Arī šoreiz viņu gaida grūts uzdevums, jo komandas biedrs Niko Hilkenbergs sezonas pirmo pusi bija teju nevainojams, sasitot Kagnusenu lupatās.
Vēsture
Azerbaidžānā gandrīz vienmēr ir nepieciešama drošības mašīna, kas īpatnējās konfigurācijas dēļ nav pārsteigums. Viena no pavērsieniem bagātākajām sacīkstēm risinājās 2017. gadā, kad Daniels Rikjardo uzvarēja no 10. pozīcijas, bet Valteri Botasam ceļā uz otro vietu nācās atspēlēt gandrīz divu apļu deficītu, finiša taisnē par mata tiesu apsteidzot Lensu Strolu.
Vienīgais braucējs, kuram Azerbaidžānā izdevies uzvarēt dicreiz ir Serhio Peress. Tiesa gan, veiksme stāvējusi viņa pusē – 2021. gadā pārdurta riepa noveda pie līdera Maksa Verstapena avārijas sešus apļus pirms finiša. Pērn Verstapens ar Džordžu Raselu sadūrās jau startā, kā rezultātā Maksam nācās samierināties ar trešo vietu aiz komandas biedra un “Ferrari” braucēja Šarla Leklēra.
Verstapenam gan izdevās pārliecinoši triumfēt 2022. gadā, kas nozīmē, ka “Red Bull” Baku ir nepārspēti jau trīs gadus pēc kārtas, lai gan katrā no šīm trim sacīkstēm pole position ieguva Šarls Leklērs ar “Ferrari”. 2020. gadā sacīkstes Azerbaidžānā netika rīkotas.
Bazārs boksos
Šoreiz visi mikrofoni un kameras paveras vienā virzienā – Adrianam Ņūvijam vēl galvā “Red Bull” cepurīte, tomēr sirsniņa un dvēselīte jau aptinusies ar “Aston Martin” lakatiņu. Izcilais tehnikas guru, kurš līdz tituliem aizveda “Williams”, “McLaren” un “Red Bull” oficiāli apstiprināts Lorensa Strola pārraudzībā esošajā komandā. Nav jau tā, ka pēdējās dienās tas būtu bijis milzu noslēpums, tomēr nu noņemts jebkāds šaubu plīvurs.
Kas un cik ātri mainīsies mēs vēl nezinām un to, cik naudiņas iebirs Adriana maciņā, viņš noteikti neizpaudīs, tomēr skaidrs, ka īpaši tirdīti tiks “Aston Martin” braucēji – Fernando Alonso, kurš tā arī vēl nav strādājis kopā ar Ņūviju, kā arī Lenss Strols, kura piederība F1 saimei vairākkārt apšaubīta. Tas nozīmē, ka Olivera Bērmana īslaicīgā atgriešanās paliks vismaz otrajā plānā.
Grafiks
Atšķirībā no lielākās daļas Eiropas posmiem, Baku atrodas uz Austrumiem no Latvijas (1 laika joslas atšķirība). Tādēļ posms risināsies mazliet agrāk kā ierasts – kvalifikācija sestdien pl. 15:00, bet sacensības svētdien gaidāmas jau pl. 14:00 pēc Latvijas laika.
Iesildīšanos pirms F1 var baudīt abas brīvdienas vērojot Formula 2 sacensības (sestdien pl. 13:15, svētdien pl. 10:35). Gabriele Bortoleto iesaistījies Aizaka Hadžāra un Pola Ārona titula cīņā, no F3 kā Olivera Bērmana un Franko Kolapinto aizstājēji pasaukti Gabriele Mini un Olivers Gēte, bet savas prasmes turpina pieslīpēt topošais “Mercedes” braucējs Andrea Kimi Antonelli.