Četri no desmit F1 līdzjutējiem Latvijā nav apmierināti ar jauno V6 dzinēju skaņu, liecina F1LV portālā veiktā aptauja. Tomēr pusei tā šķiet apmierinoša. Tātad vēlreiz jāatgriežas pie sarunas par jauno V6 turbodzinēju skaņu.

Kas izmainīja skaņu?

“Šogad izplūdes gāzu ātrums izpūtējā ir aptuveni 1/3 no tā ātruma, kas bija vēl pērn pie krietni mazāka diametra izpūtējiem…

Vispirms ieskatam neliels skaidrojums par to, kāpēc tieši ir mainījusies F1 dzinēju skaņa, proti – kļuvusi klusāka. Pamatā iemesls meklējams turbopūtes iekārtā, kas paņem nozīmīgu daļu no izplūdes gāzu intensitātes, lai izmantotu to turbīnas griešanai. Papildus tam jāņem vērā, ka pie augstākiem apgriezieniem degvielas padeve nebūt nepalielinās proporcionāli, jo papildus tiek pieslēgta MGU-H sistēma, kas ģenerē enerģiju, ar kuru vai nu uzlādē bateriju vai arī nodot to MGU-K, kas faktiski ir elektromotors. Nevar aizmirst par degvielas plūsmas ierobežojumu 100 kg/h, kas liek ražotājiem ierobežot arī apgriezienus. Lai arī maksimālais apgriezienu skaits ir 15’000, patiesībā vairumā gadījumu dzinēju ražotāji īpaši nepārkāpj 12’000 apgriezieniem minūtē, uzskata “Autosport” tehniskais eksperts Gerijs Andersons. Pavelkot svītru, pāreja no 2,4l uz 1,6l tilpumu, apgriezienu samazinājums no 18’000 uz 12’000, izplūdes gāzu caurules diametra palielinājums un turbo sistēmas ietekme uz izplūdes gāzu intensitāti ir galvnie iemesli klusākai dzinēju skaņai. Galu galā šogad izplūdes gāzu ātrums izpūtējā ir aptuveni 1/3 no tā ātruma, kas bija vēl pērn pie krietni mazāka diametra izpūtējiem.

Izmaiņas prasa laiku

“Ja godīgi, uzksatu, ka reālas balss tiesības ir tikai tiem, kas dzirdējuši V6 un V8 klātienē dzīvajā…

Ar tik būtiskām izmaiņām ir jāpaprod visiem – gan komandām, gan skatītājiem. Aiz muguras tikai viens posms un vēl ir krietni par agru ieslīgt galējos apgalvojumos par to, kāda izskatīsies jaunās ēras F1, cik tā būs ātra vai cik patīkama ausij. Turklāt TV skatītājiem skaņas baudīšana vispār ir visai nosacīts jēdziens. Vēl jo vairāk, ja tā tiek slāpēta ar komentētāja balsi. Daļēji izņēmums varbūt ir augstākās kvalitātes skaņas sistēmas īpašniekiem, lai gan tieši viņiem vajadzētu sadzirdēt jauno V6 turbo motoru skaņas nianses, kas ‘parasto’ TV īpašniekiem (arī man) nav pieejamas. Tomēr, ja godīgi, uzksatu, ka reālas balss tiesības ir tikai tiem, kas dzirdējuši V6 un V8 klātienē dzīvajā. Tieši tādēļ arī es savu viedokli esmu pietaupījis vēlākm laikam, bet visa pārējā lielā brēka ir vai nu kritizēšana kritizēšanas dēļ vai arī skriešana līdz neprofesionālās (attiecībā uz Formulu 1) preses saceltai ažiotāžai. Tomēr, ja uzskatāt, ka jauno F1 dzinēju skaņa ir neatgriezeniski un pilnībā sabojājusi Formulu 1, necentīšos Jūs pārliecināt par pretējo – vienmēr varat izvēlēties neslēgt iekšā televizoru svētdienas pēcpusdienā.

Eklstona kritika

“Tieši skaņas piesārņojums bija tas, kas ik gadu lika sarosīties un protestēt Melburnas dabas aktīvisitiem…

Šajā brēkā ap skaņu saskatāmi vairāki paradoksi un ironiskas atkāpes. Vispirms jau Bernija Eklstona sakarā – F1 boss vēl pirms jaunās sezonas sākuma un arī pēc tā kritizēja jauno motoru skaņu, taču patiesībā Bernijonkulis šogad nav vēl klātienē dzirdējis V6 turbomotorus. Viņš ir aizņemts ar tiesas procesiem un nebija nevienā no testu sesijām, kā arī neapmeklēja pirmo posmu Austrālijā. Vienīgā viņa iepazīšanās ar jaunā dzinēja skaņu bija vēl pērn Maranello bāzē, kur “Ferrari” stendā demonstrēja savu V6 dzinēju. Tostarp Austrālijas GP bosa Rona Vokera (Eklstona politiskais partneris) asā reakcija uz jauno skaņu un it kā skatītāju intereses kritumu arī netur kritiku, jo iepriekšējos gados (V8 ērā) Austrālijas GP skatītāju skaits pamazām saruka, kamēr šogad piedzīvoja kāpumu. Turklāt tieši skaņas piesārņojums bija tas, kas ik gadu lika sarosīties un protestēt Melburnas dabas aktīvisitiem, kuri bloķēja arī sacīkstes aizvadīšanu vakara stundās pie mākslīgā apgaismojuma. Tagad viņiem nebūs argumentu, jo skaņa no F1 sacīkstes Melburnā neesot bijusi dzirdama jau 5km attālumā no trases.

Auditorija

“Ja nevar iztikt bez kritizēšanas, tad labāk organizēt kampaņu pret dubultajiem punktiem pēdējā posmā…

Ja paliekam pie teorijas, ka skaņa tā pa īstam ir svarīga tiem, kas atrodas klātienē, tad šo skatītāju skaits sezonas laikā sastāda ap 2 miljoni. Tas ir, pieņemot, ka visās sacīkstēs tiek aizņemtas visas sēdvietas. Tātad klātienes skatītāju īpatsvars ir 0,5% no  TV skatītāju auditorijas, kas sastāda ap 600 miljoniem. Tas ir vēl viens apliecinājums, ka skaņas ietekme uz kopējo F1 popularitātes ainu būs visai niecīga vai vispār nekāda. Turklāt brīdī, kad trasē būs aizraujoša cīņa, čempionātā intriga, vērosim tehnisko progresu, dzims jauni varoņi un vecie cīnīsies par savas vietas noturēšanu, mēs visi aizmirsīsim par trūkstošajiem decibeliem. Taču, ja nevar iztikt bez kritizēšanas, tad labāk organizēt kampaņu pret dubultajiem punktiem pēdējā posmā, kas tik tiešām ir mākslīgs veidojums un kura ietekme uz kopējo Formula 1 čempionāta veselību būs paliekošāka nekā spiedziena iztrūkumam V6 turbodzinēja dziesmā.

1 KOMENTĀRS

  1. Es teiktu, ka šī diskusija ap dzinēju skaņu ir vienas sastāvdaļas izraušana no kopējā konteksta. Daudzi ieciklējas uz primitīvu apgalvojumu: “Skaņa kļuvusi sliktāka (klusāka, nebaudāmāka u.tml.).” Lai gan protesta pamatdoma ir daudz dziļāka un tā varētu skanēt apmēram tā: “1.formulā VISS ir sačakarēts tik tālu, ka pat skaņa kļuvusi tizla.”

  2. pie pašreizējā “razklada” loģiskāk būtu, ka dubultie punkti ir nevis apriori pēdējā posmā, bet gan pēc pēdējā posma finiša notiek izloze, kur izlozētu, kurā no iepriekšējiem posmiem dubultojas punkti!
    motivētu visus koncentrēties uz katru sacīksti un maksimāli kapāties par 10to vietu, nevis atlikt visu uz pēdējo posmu, kur tad plēsties cerībā atgūt zaudēto.