Komandas iegulda milzu līdzekļus un laiku, lai no savām mašīnām izspiestu pēdējās sekundes tūkstošdaļas, tomēr attiecībā uz pilotu, kas ir mašīnas pukstošā sirds, attīstību brīžiem izrāda apbrīnojamu lēnprātību.
Runa ir par jaunajiem pilotiem un viņu iespējām testēt Formula 1 mašinēriju F1 kalendāra trasēs. Kārtējā komandu tikšanās Moncā, kur tika runāts par iespējamiem risinājumiem jauno pilotu attīstībai, nedeva vēlamo rezultātu un risinājumu.
Visi piekrīt, ka jaunuļiem ir vajadīgs vairāk laika pavadīt F1 mašīnu kokpitā un F1 trasēs, jo skarbie testu aizliegumi pēdējos gados ir izskauduši iespējas jaunajiem tik pie trases laika, kas pāri pārēm bija pieejams tam pašam Luisam Hamiltonam vēl pirms debijas F1.
Izskanēja ļoti interesants piedāvājums piektdienās GP posmu laikā noorganizēt vēl vienu treniņu sesiju īpaši jaunajiem pilotiem, tomēr vairākas komandas nepiekrita šādam risinājumam, jo gadījumā, ja jaunais pilots avarē ar pamatsastāva pilota mašīnu, tiek apdraudēta visa Grand Prix nedēļas nogale. Savukārt īpašas rezerves mašīnas sagatavošana tika atmesta uzreiz – tas būtu solis atpakaļ bezjēdzīgos tēriņos.
Atsevišķas komandas jauno pilotu integrācijā ir tikušas tālāk. Piemēram “Red Bull” ir sava junioru komanda, kur kaujas apstākļos pārbauda jaunos kandidātus. Tas ir dārgs risinājums un pat “Red Bull” gatavojas pilnībā pārdot “Toro Rosso” fārmklubu.
“Renault” komandas boss Ēriks Buljē ir jauno pilotu menedžementa kompānijas “Gravity” vadītājs un šeit notiek visai plānveidīga jauno braucēju attīstības programma, kuras pirmie produkti jau ir F1 redzeslokā (Žeroms D’Ambrozio, Romēns Grožāns).
| Piloti, kas debitēja F1 pēc startiem piektdienas treniņos |
| Žeroms D’Ambrozio Roberts Dornboss Sebastians Fetels Sakons Jamamoto Timo Gloks Kamui Kobajaši Roberts Kubica Vitantonio Liuci Franks Montaņī Kazuki Nakadžima Pols di Resta Skots Spīds Markuss Vinkelhoks Adrians Zutils |
Tomēr šobrīd visreālākais variants acīmredzot paliek “Force India” un Vidžaja Maljas piekoptā taktika vienu piektdienas treniņu ‘upurēt’ komandas trešā pilota vajadzībām. Šogad tas ir Niko Hilkenbergs, pērn tas bija Pols di Resta, kas šogad ir labākais debitants un plūc pērnā gada gūtās pieredzes augļus.
Protams, F1 turpinās iesākto lielisko tradīciju un pēc pēdējā posma Abu Dabi GP tur pat organizēs arī jauno pilotu testus, kas pērn milzu pakalpojumu izdarīja Danielam Rikardo. Uz šī gada testiem jau apstiprināti vairāki piloti: “Red Bull” izmantos francūzi Žanu Ēriku Verņjē, kas vēl pērn šajos testos brauca ar “Toro Rosso”. “Williams” noteikti atkal dos iespēju GP3 čempionam Valteri Botas, kamēr “Ferrari” savam GP2 braucējam Žilam Bjanki. “Virgin” jau ir apstiprinājuši GP3 pilotu un radniecīgās “Manor” pārstāvi Adrianu Quaife-Hobbs (šis vēl pienācīgi jālatvisko).
Atgriežoties pie sākotnēji paceltās problēmas, šobrīd šķiet, ka jaunajiem pilotiem ienākt F1 ir grūtāk nekā jebkad iepriekš. Ja Formula 1 čempionāts vēlas noturēt savu reputāciju pilotēšanas standartu ziņā, tad nekavējoties jāmeklē risinājums un jāinvestē jauno pilotu attīstībā, nevis jāgaida, kad to izdarīs zemākās formulu klases. Jauni ‘sebastiani feteli’ negadās pārāk bieži, tomēr, ja komandas tos nemeklēs, tad šķiedīs laiku ar ‘daudzsološām viduvējībām’.




