Foto: Red Bull/Getty

Marka Vēbera un Sebastiana Fetela cīņa par uzvaru Malaizijā vienaldzīgus nav atstājusi arī Formula 1 varenākos cilvēkus.

Fakts, ka Sebastians Fetels ignorēja komandas norādījumus un iepriekš norunāto, ir sašķobījis daudzu līdzjutēju ticību jaukajam un jautrajam vācieša tēlam. Tomēr ne mazāk līdzjutēju ir pārliecināti, ka tikai tādā veidā izmantojot ‘slepkavas instinktu’ ir iespējams kļūt par čempionu.

“Lai izcīnītu čempiona titulu trīs vai četras reizes, pilotam ir jābūt egoistam,” paziņoja bijušais F1 pilots Gerhards Bergers, kurš ir ļoti labās attiecībās ar tautiešiem no “Red Bull” elites. “Fetelam ir ļoti spēcīgi izteikts ‘slepkavas instinkts’. Citi bieži neizpot pilotu rīcības motīvus, bet viņi dara to, ko liek spēcīgie instinkti. Tā ir daļa no Fetela panākumiem un neviens, ne komandas biedrs, ne boss to neizmainīs.”

Tostarp Formula 1 boss Bernijs Eklstons paziņoja, ka “Red Bull” pieņēma nepareizu lēmumu tik agrīnā čempionāta stadijā pielietojot komandu pavēles.

“Šajā brīdī komandu pavēlēm nebija vietas – pagaidām priekš komandas nav nozīmes, kurš no viņiem uzvar,” paziņoja Eklstons. “Pieņemsim, ka čempionāta izskaņā Fetels cīnīsies par čempiona titulu, bet Marks ne. Tad nebūs nekādu iespēju, ka Marks palīdzētu Sebastianam un viņam tas tagad ir jāpatur prātā. Tomēr nevar aizmirst, ka Sebastians ir sacīkšu pilots līdz kaulam un viņš nezina, kā zaudēt un viņš to nevēlas. Parādiet man labu zaudētāju un es jums parādīšu zaudētāju.”

Tostarp “Red Bull” padomdevējs Helmuts Marko, kurš savulaik noorganizēja Fetela pāriešanu no BMW paspārnes un pievienošanos “Red Bull” ģimenei, atzina, ka cīņa svētdien bija kļuvusi nekontrolējama.

“Abu pilotu starpā tobrīd notika cīņa, bet mēs teicām pilotiem saglabāt savas pozīcijas, jo pastāvēja bažas par riepu nodilumu,” skaidroja Marko. “Taču tajā brīdī viss kļuva nekontrolējams. Tas bija Kristians (Horners), kurš ieteica taupīt riepas un saglabāt savas pozīcijas.”

Vēl tālāk ir gājis bijušais F1 pilots Džons Vatsons, kurš intervijā BBC paziņoja, ka Sebastianu Fetelu par komandas pavēļu ignorēšanu no vienības puses ir jāsoda ar vienas sacīkstes izlaišanu.

“Vienīgais efektīvais veids, kā iegrožot viņu ir pateikt: ‘Tagad tev būs jāsēž vienu sacīksti malā!’,” paziņoja Vatsons, kurš savulaik ir izcīnījis 5 Grand Prix uzvaras. “Esmu pārliecināts, ka citās komandās, kur piloti ignorētu komandu norādījumus, viņi tiktu nosēdināti malā vai vispār atlaisti. Ja Kristians Horners tagad nespēs atjaunot savu autoritāti komandā, tad viņš vairs īsti nespēs pildīt to lomu, kāda viņam ir paredzēta. Fetels ir atklāti apšaubījis Hornera autoritāti.”

Nobeigumā no sevis piebildīšu, ka šī situācija ar Sebastianu Fetelu ļoti atgādināja notikumus ar viņa draugu un skolotāju Mihaelu Šūmaheru, kurš šajā situācijā visdrīzāk būtu rīkojies tieši tā pat. Līdz šim Fetelam bija izdevies gūt iespaidīgus panākumus un tajā pašā laikā neaptraipīt savu godīgā cilvēka reputāciju. Pēc Malaizijas to cilvēku skaits, kas vairs nav tik augstās domās par Fetelu, noteikti ir krietni vairāk. Vienkārši izskatoties, šobrīd Fetels ir pats iedevis munīciju saviem nelabvēļiem. No otras puses liela daļa vainas jāuzņemas arī “Red Bull” komandai, kas nespēj ar dzelzs tvērienu apvaldīt savus pilotus – nevienu no viņiem. Arī Kristiana Hornera teksts pa radio brīdī, kad sākās abu cīņa trasē: ‘Seb, tas kļūst jau smieklīgi’ neparāda stingru nostāju, bet ir vienkāršs komentārs. Fetels izvēlējās šo komentāru ignorēt. Tagad viņam jāsadzīvo ar sekām.

1 KOMENTĀRS

  1. Vēl paturpinot filozofēšanu, iespējams šo brīdi mēs vēlāk atcerēsimies kā lūzuma punktu Fetela un Red Bull mīlas stāstā. Fetels savas intereses liek augstāk par komandas interesēm un tas nesola ilgu, laimīgu laulību līdz mūža galam. Šobrīd iespējamā pāriešana uz Ferrari drīzāk agrāk nekā vēlāk jau neliekas nereāla.

    • Jautājums par šo situāciju: kā varētu uzzināt vai Marks cīnījās pretī Fetelam ar 100% vai arī vienkarši patēloja cīņu un palaida garām? Vai varbūt tā saucamo ‘cruise’ režīmu nemaz nevar tik viegli atslēgt?

      Un par Fetelu, es domāju, ka viņam ir baigi daudz sakāmā komandā, un es drīzāk sliecos domāt, ka viņi vienkārši paņemtu Vēbera vietā kādu pilotu, lai Fetels var cīnīties tālāk, jo Vēbers ir forš čalis, bet statistika nav viņa pusē, kapēc lai tā spēji mainītos šogad vai nākamgad..

      • jaapapeeta aplju laiki, kad Fetels ieseedaas astee Weeberam. vainu Weebers atsleedza kruiiza kontroli un kljuva aatraaks, vai arii nee. nezinu.

      • es piekrītu Arcani, jānopelna, bet pat Šūmis nepaņēma 1. titulu un 2. titulu, un uzreiz arī 3. titulu. Domāju ka Fetels tur ir diezgan daudz jau pelnījis, lai pēc viņa stabules sāktu dancot arvien vairāk RB darboņu.

      • Interesanti izskatās, ka apdzīšanas laikā formulu apļu laiki ir turpat identiski. Tad četrus apļus Fetels ir par sekundi ātrāks, bet tad Vēbers trīs apļus uzrāda turpat identiskus apļu laikus.
        Sazvērestību teoriju cienītājiem jauna barība 😉

    • Piekrītu, ka šis varētu būt lūzuma punkts mīlas stāstā. Bieži vien gaisā virmoja jautājums, cik tad īsti labs ir Vettels, jo komanda it kā visu izdarot viņa vietā. Tagad jautājums, cik tad īsti labi ir paši RBR.

  2. Es gribētu redzēt cīņu līdz finiša līnijai. Bet ko redzēju? Pēdējā trešdaļā divas komandas dod pavēles 4 mašīnām rātni braukt noteiktos intervālos. Kas tās vairs par sacensībām, kurām veltīt savas emocijas? Tā kā te būtu jāvaino ne tik daudz piloti, bet komandas un šodienas f1 tikumi un likumi.

  3. Diriģents ir jāklausa. Tāds, kurš neklausa diriģentu, kolektīvā neiederas un ir brīdināms tikai vienu reizi.
    Tieši tik stingri noteikumi ir mākslā. Un es nedomāju, ka sportā tie varētu būt mazāk stingri. Gluži otrādi…

  4. pievienojos Elkstouna gunga viedoklim visvairaak. komandu paveeles sezonas saakumaa bojaa showu. kljuudiijaas gan Horners, gan Brauns dodot shaadus noraadiijumus, nevis tiirasinju saciikshu piloti kas trasee grib dariit to kaadeelj ir dzimushi shajaa pasaulee.

    rezultaataa ir cietis gan Bullsu, gan Mercedes mikroklimats. un atbildiiba ir jaauznjemas komandas vadiitaajiem par aplamu leemumu pienjemshanu.

  5. Ja vēl Mersedesu kaut nedaudz var saprast, tad RB komandas pavēles, mistiskas norunas utt sezonas otrajā sacīkstē izklausas nožēlojamas.

    Nesen Lauda žēlojās, ka dēļ riepām skatītāji vairs neko nesaprot no sacīkstēm, nu un ko tad lai par šo saka?

    Ja jau tagad cīņa iet līdz pēdējam pitstopam, tad varbūt arī biļetes varētu tirgot attiecīgi lētāk? 🙂

    Starp citu, kad pāris gadus atpakaļ Šūmis šitā pie sienas piespieda Barikelo, tad Šūmi gandrīz par slepkavu nokristija, bet par Vēberu tagad ne vārda.

  6. Komandu pavēles ir gluži ikdienišķa, lai arī neviennozīmīga lieta. Vienkārši RB gadījums Malalizjā bija dikti publisks, cīņā par uzvaru un vēl ar komplikācijām uz pjedestāla.

    Tostarp Austrālijā vien bija 3 piemēri: Caterham lika Gido van der Gardem palaist garām Piku. Force India lika Polam di Restam apli pirms beigām neuzbrukt Adriana Zutila 7.vietai, par ko vēlāk Pols burkšķēja. Williams lika Botasam palaist garām Maldonādo, jo tam bija cita boksu stratēģija Melburnā, bet Valteri ignorēja to un kādus 5 apļus turēja aiz sevis Pastoru līdz pats devās boksos. Vēlāk gan Maldonādo izslīdēja un izstājās.

    • Tas ir skaidrs, ka ja pilotiem vienā komandā ir atšķirīga stratēģija, tad komandu pavēles ir vietā, bet ja pēc pēdējā pitstopa ir jāsaglabā pozīcija otrajā sezonas sacīkstē, tad kautkas labi nav.
      Es arī šaubos vai Veberam bija ieslēgts kautkāds taupības režīms, jo viņam bija jātiek no boksiem ārā priekšā Fetelam un manuprāt Fetels tika Veberam garām nākamajā aplī.

    • ljoti paarsteidz ka sho raxta ozijs, kuram teoreetiski bija jaabuut tautiesha pusee.

      vinjsh daudz kraasainaak izsaka tieshi to pashu pamatdomu ko es- liidzjuteeji grib saciikstes, nevis komandu paveeles.

      un personiigi es labaak redzu trasee Sebu kaa nepaklausiigu killer-instinkt kretiinu, nekaa paklausiigu jeerinju kas finishee aiz viduveejiibas Riextkozha un nemaz nemeegjina izciiniit pirmo vietu. prieksh kaa taads 3kaarteejs chempions tad buutu vajadziigs?

  7. Paraudzīsimies uz situāciju no citas puses – kā būtu, ja būtu?! Manuprāt Fetels izdarīja milzu pakalpojumu visai F1 kopumā. Ja nebūtu šis viņa izlēciens, tad visa komentāru lavīna tiktu virzīta uz sportiskā gara laupīšanu, sacīkstes degradēšanu, pārāk lielo komercializāciju utt.
    Iedomājaties, ja tiešām visi pirmie 4 būtu finišējuši tā kā komandas lika. Vismaz man pilnīgi noteikti būtu daudz lielāks sašutums par F1 virzību, nekā tagad par viena pilota “vandālismu”!

    • Tieši tā! F-1 nemitīgi ir vajadzīgs troksnis, skandāli, sensācijas utt. – viss, kas veido publicitāti. Pirms vairākiem gadiem, kad cīņas trasē nebija tik asas, bija garlaicīgas ņemšanās ap visām tām spiegošanām, neatļautiem tehniskiem risinājumiem, arī aklām komandu pavēļu izpildēm. Bet te – kas par saldo ēdienu – skandāls, kas vainagojies ar reālu cīņu trasē! Slepkavas instinktiem, redziet! Rezultātā jau trešo dienu visiem ir par ko šūmēties un diskutēt 😀

  8. 1. RedBull šķiet nogulēja VET uzbrukuma momentu un kad atjēdzās, tad bija jau par vēlu.
    2. Šitādas pavēles par cruise-control var dot tad ja situācija kļūst reāli bīstama dēļ riepām, degvielas, lietus vai avāriju riska nevis drošā 1-2 vadībā 15 apļus pirms finiša.
    3. viss VET ‘noziegums’ nav vis tajā ko viņš izdarīja attiecībā uz WEB, bet gan tajā ka viņš uzlika KOMANDAI – Horneram, stratēģiem – visiem tiem kas iesaistīti tajā darbā kura rezultātā VET ir ticis pie saviem tituliem. TĀ ir TĀ viņa kļūda, par ko viņam var nākties nožēlot.

    • Šķiet, ka RB sanāca tāda lose-lose situācija:
      Sebs izrādījās daudz ātrāks, bet nepaspēja izlekt priekšā Markam pēc viņa pitstopa.
      Tobrīd bija jau redzams, ka Sebs acīmredzami ir ātrāks, un varēja Marku “palūgt”.
      Bet tad gan Marks varētu apvainoties.
      Tāpēc mēģināja Sebu bremzēt.
      Bet tad apvainojās Sebs…
      Vienīgā starpība tagad ir, ka Marks ir apvainojies nevis uz komandu, bet uz Sebu.
      Bet Sebs savukārt uz komandu.
      😀
      Tāds mexikāņu seriāliņš sanāca…
      Un tas viss dažās minūtēs.
      Bet gan jau būs turpinājums

  9. Sakiet ko gribiet, bet ja RB vadība lika Sebam palikt Markam aizmugurē, tad viņi zināja par kādiem nopelniem tas ir Markam.
    Ja runā par Shumaheru, tad arī viņš komandas interesēs balstīja Irvainu, cita lieta, ka tas pats nevarēja paņemt to, ko cits būtu paņēmis…

  10. vēlreiz atkārtošu savu viedokli: ir normāli, ka Fetels uzbruka Vebera pozīcijai, un tā cīņa bija izcila. tas, kas šo pasākumu padara nesmuku, ir tieši situācija ar plānoto pāriešanu kruīza režīmā. ņemot vērā buļļu pilotu attiecību vēsturi, Horneram jau nu būtu vajadzējis zināt labāk.

    citas lietas – kā piemēram tas, ko tik atklāts dick move pret komandasbiedru, necieņa pret komandu, “get him out of the way” un “tas nebija tīšām” liecina par Fetelu kā personību – jau ir sekundāri.

    un man joprojām liekas, ka Mercedes gadījums nepelnīti paliek ēnā. buļļi nebija tik tālu priekšā, lai Rosa “nothing to gain at the front” būtu patiess – un ja nu kāds no viņiem būtu tik vien, kā cīnoties pārbremzējis riepu? Rosbergam tiešām būtu bijis bezcerīgi noķert? turēt viņu aiz Hamiltona tādēļ, ka šim degviela beidzas – ko, ja antispārns būtu saplīsis, arī neļautu pabraukt garām? Rosbergs ar visu savu komandas pirmo uzvaru tiešām ir tāds #2?

  11. Cīņa būtu bijusi izcila, ja Vēbers netiktu teikts, ka var pāriet finišēšanas režīmā.

    Žēl, ka tik izplatīts ir viedoklis, ka jebkāda uzvara, kurai bijusi vajadzīga apdzīšana, – tas ir kruta, un ka ja neesi “jebkāda uzvara, pat smakojoša, par jebkādu cenu” tips, tad uzreiz esi mīkstais. Hakinens bija mīkstais? Raikonens ir mīkstais?

    Vislielākais ļaunums ir tieši komandu pavēles. “Komandu sporta veids, blah, blah blah…” Ja tas ir komandu sporta veids, priekš kam tad tur ir individuālais kopvērtējums? Vai tādēļ, lai noskaidrotu pilotu, kuru visvairāk stutē komanda?

    Es varu pieņemt, ka viens no komandas braucējiem palaiž garām otru vai neapdzen viņu, kad pēdējās sacīkstēs kaut kas izšķiras, bet ne šādi.

    1988. gadā McLaren uzvarēja 15 sacīkstēs no 16. Un tagad jautājums: vai sezona bija garlaicīga? Painteresējieties, tie, kam nav zināms.

  12. Lasot te komentārus prātā nāk tikai un vienīgi Sennas vārdi:

    ” If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.”

    Citāts kuram vienkārši nevar nepiekrist, tieši tāpēc Sebs manās acīs nopelnija plusiņu, Rosbergs treknu mīnusu..

    • Tieši tas pats ienāca prātā.

      Pēc plusiņu/mīnusiņu sistēmas komentāros gan izskatās, ka starp šeit ienākošajiem 90% ir par to, lai nebūtu cīņas. Tad kāpēc čīkstam, ka DRS, KERS u.c shit atvieglina to visu, ja jau paši nevēlaties cīņas, bet robota cienīgu darbu pēc pavēlēm ?