Ar atskaiti par šī gada Paiks Pīkas sacensību un plāniem un nākamā gada leģendāro sacīksti, iepazīstināja Drive eO komanda.
Andra Dambja vadītais uzņēmums eO šovasar debitēja leģendārajās Pikes Peak kalnā braukšanas sacensībās Kolorado, ASV. Uz starta tika izvests īpaši konstruēts elektriskās piedziņas automobilis eO PP01, kuru pilotēja titulētais šosejas braucējs Jānis Horeliks. Sacensības diemžēl noslēdzās ar avāriju, bet komanda saglabā optimismu un ir uzsākusi darbu pie jauna automobiļa izstrādes. Vairāk par latviešu gaitām ASV varēs uzzināt LTV7 raidījuma Tavs Auto sagatavotajā dokumentālajā reportāžā.
Šī gada Pikes Peak sacensības iegājušas vēsturē ar Peugeot Sport pārliecinošo sniegumu. Deviņkārtējā pasaules rallija čempiona Sabstjēna Lēba uzstādītais rekords 08:13,88 atbilst vidējam ātrumam 146 km/h līkumotajā un bīstamajā trasē!
Arī latviešu pārstāvētajā elektriskās piedziņas klasē konkurentu vidū bija lielie autoražotāji – Mitsubishi un Toyota. Par uzvarētāju gan kļuva japānis Nabuhiro Tadžima no Monster Sport, kurš vislabāk prata pielāgoties mainīgajiem laika apstākļiem sacensību dienā. Jāpiebilst gan, ka patiesais elektroauto potenciāls palika neuzzināts, jo uznākušais lietus palēnināja dalībniekus pat par 60 sekundēm, salīdzinot ar treniņbraucienos uzrādītajiem rezultātiem.
Kā zināms, Jāņa Horelika pilotētais eO PP01 trases 4. kilometrā noskrēja no ceļa pēc saķeres zaudēšanas bremzēšanas laikā. Smagajā triecienā pret klinti Jānis diemžēl guva traumas – lauztas ribas un pleca lāpstiņu. Šobrīd komanda priecājas par veiksmīgo atveseļošanās procesu.
eO sacensībās uzkrājis vērtīgu pieredzi un ieguvis apjomīgus automobiļa parametru ierakstus. Tāpat nodibināti kontakti ar citām komandām, kā arī iegūta balva par skaistāko automobili līdzjutēju vērtējumā.
Andris Dambis ir ķēries pie jaunas eO PP02 šasijas izstrādes, lai nākamgad atgrieztos Pikes Peak virsotnē. No PP01 automobiļa tiks saglabāta visu riteņu piedziņa, litija jonu akumulatoru paka un klasē labākā jaudas un masas attiecība. PP02 motoru jauda gan būs divreiz lielāka!
Mērķi tiek saglabāti iepriekšējie – jauns distances rekords un uzvara absolūtajā vērtējumā. eO šobrīd strādā pie partneru piesaistes projekta realizēšanai. Kā vienu no potenciālajiem attīstības scenārijiem komanda redz motoru sporta programmas īstenošanu kāda autoražotāja vārdā.
eO turpina arī zinātnisko darbību Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) kompetenču centru programmas ietvaros. Individuālo pētījumu rezultātus iecerēts izmantot, radot augstas veiktspējas elektroauto sastāvdaļas pasaules tirgum.
Ar Kurbads un DNB līzings atbalstu raidījums Tavs Auto ir iemūžinājis PP01 automobiļa tapšanu un sacensību nedēļu ASV. Dokumentālā sižeta pirmizrāde paredzēta 3. septembrī pulksten 20:00 LTV7 kanālā.
Informāciju sagatavoja Kristaps Dambis.
Man jau liekas, ka jaudas palielināšana elektroauto ir 5 minūšu darbs (vai nu palielina spriegumu vai strāvas daudzumu). Bet svarīgāk ir kārtīgi izbraukt un testēt. Lai veicās.
nu-s, cik nu ‘elektrības’ var pavest līdzi, tik ir..
Lai palielinātu spriegumu vai kopējo ietilpību, teiksim, 2 reizes, bateriju paka ir jāpalielina arī 2 reizes, un ja grib palielināt abus, tad bateriju pakas izmērs un svars jāpalielina 2×2=4 reizes.
otrkārt, dzinekļa jaudas pieaugums ir laba lieta, bet tas ir jāsasakaņo ar vispārējo kāra dizainu, citādi ‘velkošie riteņi’ vien bezjēgā svilinās gumiju..
Tā arī ir. Bateriju paka tad pieaug 2x. Bet tas arī tehniskas dabas jautājms, risināms 5 minūtēs. Bet to visu salikt kopā, lai normāli strādātu, ir daudzreiz grūtāk.
Nez kāpēc man šķiet, kas pusfans no elektrības nejēdz neko vairāk par spuldzītes ieskrūvēšanu lampā (kaut gan par šīm spējām es arī neesmu pārliecināts) 😉
Varētu te daudz un dikti spriedelēt par bezkolektoru elektromotoru uzbūvi, par elektromotoru kontrolieriem, u.t.t., bet ja cilvēkam saprašana par elektrību beidzas ar oma likumu līdzstrāvai, tad tas viss ir bezcerīgi…
Liels respect Dambim.
Žēl, ka tā noslēdzās debija iekš Pikes Peak.
Un Loiba (vai kā labāk rakstīt, Lēba vai whatever (Loeb) laiks un ātrums vienkārši fantastisks. 146 tādā trasē…….. āāāāārprāts.