Britu prese ziņo, ka jau 2015.gada sezonā vadošajām Formula 1 komandām nāksies pieteikt sacīkstēm 3 mašīnas, lai aizpildītu starta laukumu, bet 2016.gadā tiks atkal atļautas klientu mašīnas, kas varētu pavērt durvis mazajām viena pilota komandām.

Kamēr trasē visa uzmanība ir pievērsta Luisa Hamiltona un Niko Rosberga cīņai par titulu, aizkulisēs risinās politiskās intrigas, kas saistītas ar nevienmērīgo ienākumu sadali Formulā 1 un mazo komandu bankrotu. Tā visa rezultātā briest pamatīgas pārmaiņas un jau nākamajā gadā mašīnu konstruktoru skaits varētu samazināties un tendence turpināties arī 2016.gadā, kad tās vienīgi tiks pārkrāsotas un nosauktas klientu komandu vārdos.

“Tas nozīmē, ka 2015.gadā “Red Bull” un “Ferrari” izies uz starta ar trim formulām, lai aizpildītu “Marussia” un/vai “Caterham” komandu zaudējumu,” raksta “The Guardian”. “Savukārt klientu mašīnu ieviešana pieliks punktu mazajām patstāvīgajām komandām un jebkādām to cerībām finišēt uz pjedestāja. No otras puses čempionāta īpašniekiem būs krietni vieglāk saglabāt kontroli pār sportu.”

“The Times” raksta, ka vidējā ešelona komandas “Force India”, “Lotus” un “Sauber”, kas šobrīd ceļ lielāko troksni par nevienlīdzību, izjūt spiedienu un tiek pamazām izstumtas no Formula 1, lai čempionāts varētu veikt radikālas izmaiņas.

“Atklāts pilsoņu karš sākās svētdien vakarā, ka Bernijs Eklstons apstiprināja, ka trīs šobrīd mazākās komandas nesaņems finansiālo atbalstu, par kuru tika runāts vēl ASV GP posma laikā,” raksta “The Daily Telegraph”. “Eklstons ir skaidri licis saprast, ka vēlas redzēt trīs mašīnas no “Ferrari”, “Red Bull“ un “Mercedes”, lai gan pēdējās divas nav īpaši sajūsmā par šādu risinājumu.”

1 KOMENTĀRS

      • kaapeec divas komandas? jau uz doto momentu ir chetri razhotaaji iesaistiiti- Mercedes, Renualts, Ferrari un Honda. un liela ir iespeejamiiba ka pievienosies veel kaads. taapeec neredzu pamata tavai histeerijai.

        ja likvideesies mazaas un videejaas komandas, tad taadiem talantiem kaa Hulkenbergs buus iespeeja braukt ar konkureetspeejiigu mashiinu.

      • ar laiku tas buus viens un tas pats. lai arii Maklaaren un Red Bull iespeejams turpinaas saukties taapat, tomeer cieshaa un exkluziivaa sadarbiiba ar dvizhoku fabrikaam vinjus noliks vienaa plauktaa ar “tiiraam” razhotaajkomandaam.

        nav starpiibas nosaukumam, galvenais ka shasija un power junits tiek gatavoti integreejot vienu otraa.

  1. Mūs sagaida skumji un neinteresanti laiki, ja šis piepildīsies 🙁 Ja 3-5 “lielajām” komandām būs 3 mašīnas, tad pārējās komandas vispār tiks izspiestas laukā. Arī lielajām komandām būs papildus izdevumi, jo trešā mašīna izmaksās papildus 35 milj. Tālāk jau sākas pilnīgs bardaks:

    Vai trešā mašīna pelnīs punktus čempionātā un konstruktoru kausā? Ja pelnīs, tad acīmredzami, ka konstruktoru kauss spīd tikai lielajām komandām un mazajām nav pat cerību. Ja nepelnīs, tad ko viņas tur darīs? Vizināsies? Tas pats attiecas uz pilotiem. Ja trešajā mašīnā izmēģinās jaunos pilotus, tad viņi nebrauks visu sezonu. Kādēļ tad viņiem punkti? Lai atņemtu citiem (pilnas sezonas) pilotiem? Sviests, sviests, sviests…

    Nākamais – tīri tehniski garāžas ir piemērotas 2 mašīnām.

    Komandu krāsojumi – vēl viens murgs. Sanāk, ka mums būs divi sarkani Ferrari un trešais (nu teiksim) zils?

    3 mašīnu komandas ir labākajā gadījumā pagaidu risinājums, sliktākajā gadījumā pilnīgs sviests, kas neatrisina NEVIENU no pašreizējām problēmām, izņemot to, ka (mākslīgi) aizpilda starta vietas.

    Man liekas, ka es krasi mainu savu viedokli par Bērniju. Šajā gadījumā izskatās, ka viņam beidzot uznācis vecuma marasms.

    • Par garāžām Tev nebūs taisnība jo ja kaut vai vairs nebrauks Marussija un Keiters tad respektīvi atbrīvojas četri boksi(garāžas).Tas savukārt paver iespējas ne tikai Ferrari,RBR un MB nodrošināt trešās mašīnas “parkingu”,bet dod iespēju arī Makiem.:)
      Aiztīsies Sauber….vot i Forcei ar Lotusu pa trešam boksam.
      Šādā gadījumā atkritīs Tevis pieminētā trešā pilota “loma”-arī tas dos leptu KK ieskaitē gad vāks punktus individuāli.

  2. Triju mašīnu koncepcijai kā tādai nav ne vainas. Diemžēl šis risinājums tiek piesaukts krietni par vēlu un tikai tāpēc, ka kuģis sācis reāli grimt. 1.formulas dārdzība ir aizgājusi tādā dimensijā, ka pat redz’ “Mercedes” un “Red Bull” kaut ko purpina. Un, ja mēs lamājam Bernija onkuli, tad pašreizējā situācija ir tikai sekas gadu desmitiem veiktajai politikai, kas bija tendēta tikai un vienīgi uz naudas raušanu. Āris jau atkal ārdīsies un piesauks ovālgalvas :D, taču te kārtējo reizi prasās pateikt – būtu paskatījušies uz amerikāņiem. Tur nav problēmu vienai komandai izmantot 3 un pat 4 mašīnas. Pirmkārt, tur tas vienmēr bijis atļauts. Otrkārt, tur 3. mašīnas apkalpošanai nav vajadzīgs papildus desmitiem miljonu budžets. Piesaisti vienu sponsoru, nolīgsti papildus 3-4 mehāniķus un viss notiek. Tajā pat laikā ir šokējoši redzēt tos skatus no 1.formulas boksiem sacīkšu laikā – sēž komandas inženieru/mehāniķu armāda, rindās kā tādā kinoteātrī, un blenž gonku. Cik viņu tur ir? 50… 60… varbūt vairāk? Tāpēc neizbrīna izmisums par 3.mašīnu. Nebūs boksos vairs vietas, kur to baru izmitināt. Es jau nemaz nerunāju par tiem cilvēku simtiem, kas visās tajās F1 komandu ražotnēs caurām dienām kalkulē, kā ar kārtējām super-dārgajām tehnoloģijām varētu apiet kārtējos Bernija galma inženieru izstrādātos tehniskos ierobežojumus.

    • Zināmā mērā jāpiekrīt tavam viedoklim. Diemžēl (vai par laimi) autosports (un ne tikai) Eiropā ir lielu pārmaiņu priekšā, un es nerunāju tikai par F1. Ja tā paskatāmies tad tajā pašā WRC ir labi ja 10 pirmā ešelona (WRC1) ekipāžas, kas savā starpā punktus dala (pie tam jau startējot ar 3 mašīnu komandām).

      Arī F1 jau labu laiku situācija ir līdzīga (jau kopš pazuda tādas komandas kā Jordan, Minardi, bet vēl izteiktāk, kad notika pēdējā “paplašināšanās” ienākot HRT, Lotus (tagad Caterham) un Virgin, kuras pāris gados finansiālu u.c. apsvērumu pēc tā arī nekur netika (cik punktus viņi kopā spēja izcīnīt?)).

      Zelta laiki, kad sporta komandas varēja koncentrēties tikai uz labākā rezultāta sasniegšanu, nolīgstot labākos pieejamos pilotus par naudu pārāk galvu nelauzot ir pagājuši – reāli pat tādi ilgdzīvotāji kā Sauber, Williams u.c. ir spiesti izmantot pilotus – naudas maisus. Maldonādo laikam ir visspilgtākais piemērs – kamēr kāds (Venecuēlas valsts) būs gatavi grūst milijonus komandās tikai lai šis kamikadze varētu vizināties, vieta F1 viņam ir garantēta un tas ir ļoti slikti no sportiskā viedokļa, jo pateicoties šādiem vietu aizpildītājiem daudzi jaunie talanti tā arī līdz F1 nenonāks. Agrāk bija jāpapūlas lai dabūtu F1 superlicenzi, vai pēdējos gados kādam naudasmaisam ar to ir bijušas problēmas? Mūsdienu licenze ir sponsoru milijoni…

      Acīmredzot ir pēdējais laiks sākt domāt kā šo pasākumu padarīt finansiāli pavelkamu ne tikai rūpnīcas komandām. Iespējams ka tieši tā pat kā dzinēju ražotājiem arī šasiju ražotājiem ir jāpiedāvā savs produkts tirgū, saglabājot tikai piegādātāja statusu un konstruktoru kauss kā tāds būtu likvidējams. Rezultātā šasiju ražotāji atgūtu daļu izstrādē iegūto līdzekļu, bet mazajiem nebūtu jācīnās ar vējdzirnavām mēģinot ar desmitiem reižu mazākiem līdzekļiem tikt līdzi “lielajiem”.

      Kāds teiks, ka tas degradētu F1? Nu kā to ņem – no tehniskās jaunrades viedokļa, iespējams, bet no sportiskā – sacensību viedokļa diez vai, jo daudz vairāk būtu atkarīgs no pilota, mazāk izpaustos kādas komandas tehniskais pārsvars, un jau sezonas vidū nebūtu skaidrs, ka titulu sadalīs vienas favorītkomandas piloti (šogad Merši, agrāk Brawn, Ferrari utt.). Es aktīvi nesekoju NASCAR, taču tur manuprāt agrāk vismaz bija tā ka uz posmu ierodas vairāk pilotu nekā ir starta vietu un jau kvalifikācijā ir spiesti cīnīties par vietu sacīkstē – F1 par ko tādu varētu vien sapņot… No šī gada sekoju aktīvi arī rallijkrosam un tas ir vienkārši fantastiski, ka nav prognozējams pat pusfinālu sastāvs (kur nu vēl finālu), jo katrā posmā uzrodas pa kādam tumšajam zirdziņam, un tehnika ir samērā līdzvērtīga, lai katrs pie veiksmes varētu pacīnīties par vietu sešiniekā (finālā).

    • saliidzinaat F1 ar amiishu tuftu ir pilniigi neadekvaati. Iniji brauc ar vienu shasiju, bet Naskaari veeljoprojaam vaalee ar karburatoru. F1 ir pilniigi atshkjiriigs DNS. ovaalainie ir neandertaalieshi saliidzinaajumaa ar F1 hi-teku.

    • Kārtējā Plūģa “pērle”. Par F-1 – ja vienas komandas uzturēšana gadā izmaksā teju tikpat cik vienas kosmosa zondes nosūtīšana uz komētu vai asteroīdu, tad tā ir tufta! Absolūts marasms! Tas , ka “Indycar” pašlaik ir viena šasija, nepadara to “neandertāliskāku” par F-1.
      Bet, ka tik paplātīties par teju kosmiskajām izmaksām.
      Ziedu laikos CART sērijā – 90-ajos bija ~ 3 šasijas + 3 dzinēji – 9 kombinācijas, kas bija pietiekami OK.
      “Indy” daudz kur bijis daudz progresīvāks dažādos aspektos, gan ar individuālajiem pitboksiem katram pilotam, gan TV kamerām uz formulām, kas bija ļoti izplatītas vēl pirms tās plaši ieviesās F-1, gan punktu skaitīšanas sistēmu (F-1 pašlaik izmanto līdzīgu sistēmu, kāda bija CART), gan ar to, ka komndai var būt 1,2,3,4 mašīnas, dažas no kurām var nepiedalīties visa čempja garumā, bet tikai atseviškos posmos, krāsojums vienas komandas formulām var būt dažāds (diktē sponsori), bez dīvainajiem F-1 ierobežojumiem, utt.

      • par technoloģijām nav ko diskutēt, bet par krāsojumiem gan – kāda mārrutka pēc vienai komandai abas mašīnītes nevarētu būt dažādās krāsās? Varētu vairāk sponsorus piesaistīt kas varbūt gribētu atbalstīt konkrētu pilotu nevis visu to korporatīvo varzu. Varbūt tagad mums nevajadzētu lasīt viso to nonsensu par trešajām mašīnām, komandu zaudēšanu, klientu mašīnu komandām, 2 līmeņu čempionšitiem un tamlīdzīgas blēņas. Pašlaik uz doto brīdi kā tas ir šobrīd, neviens vells nezin vai negrib zināt izeju no pašreizējā sviesta. Protams neviens negrib kumosiņu no savas pīrādziņa daļas atdot kādam citam. Bet pašreizējais bla bla bullšits tikai gremdē F1 prestižu. Šitā vecā sistēma vairs nav dzīvotspējiga. Ja jau gribēja augstākā līmeņa technoloģijas, tad vajadzēja CVC un FIA kautkādu powerjunitu izmaksu balansējošu džunguriņu komandām izsniegt – visām vienādu, tā teikt vienādu izejas punktu garantēt. Nekā tagad kad visi ir vienlīdzīgi, bet daži ir vienlīdzīgāki. Principā visu to bodīti varētu Hāgā iesūdzēt par nevienlīdzīgas konkurences ”uzspiešanu”.

    • Tieši tā arī ir, kā saka Pro. Un šī jautājuma kontekstā es vēl vairāk nesaprotu mazo komandu problēmas. Nafig Caterham vajag 300 cilvēkus, kas saņem vairāk nekā vidēji valstī? Pat uz UK fona viņu algas ir fantastiskas. Kāpēc viņiem bija vajadzīgi 2 mio eiro, lai aizbrauktu uz vienu posmu? Piecu treileru pārvešana pāri okeānam nemaksā 2 mio eiro. Un ja vēl var piesieties Caterham, tad ko lai saka par Sauber. Viņam ir pieredze ar komandas izcelšanu no pilnīgākās bedres. Bet viņš arī mocās. Vai tad viņš nevar pateikt, ka puse te ir pilnīgi lieka? Laikam jau nevar. Viņam šajā situācijā vajadzētu būt laimīgam un izmantot lielo komandu muļļāšanos, bet viņš peld pa kopējo straumi.

    • Ak jā – un F1 tomēr nav high-tech vismaz pēdējos 10 gadus. 4 vārsti uz cilindru, ierobežots degvielas padeves spiediens, nekādas maināmās ģeometrijas vai supersarežģītas tehnoloģijas. Viena svece un viena forsunka. Viss balstās uz to, ka novecojušas tehnolģijas nanotehniski pieslīpē, lai izspiestu neiespējamo, bet tehnoloģijas kā tādas neatšķiras no Opel Astra.

      • power juniti nav pilniigi iesaldeeti. katru gadu var veikt kautkaadus tur % izmainju.

        jaunam hi-tekam izmaxas ar laiku kriit jo samazinaas razhoshanas izmaksas.

    • po-anglicki ir tāds burvīgs termins, kam ‘analogu nav’ ne latviski, ne krieviski, (vismaz es nezinu) – ‘Design by Committee’, ar to domājot formālu lēmumu pieņemšanas procesu, kura dalībniekiem nav īsti nekādas atbildības par galaproduktu, un kurā arī nav viena skaidri definēta līdera/idejas autora.

      Pēdējo gadu noteikumu izmaiņas , t.sk. endžinu pāreja uz hibrīdu, ir, ‘pa lielam’, tāda Design by Committee piemērs praksē

    • Jā tikai tā Design by Committee lēmumu rezultātā 10 gadu laikā F1 dvižoku cena komandai ir turpat vai desmitkāršojusies, un vēl pie tā ka 10 gadus atpkaļ orientējosi gāja 1 dvižoks uz sacīksti, nevi s kā tagad. Un tas viss saucas izmaksu ekonomija 😛

      • ir tāda slavena frāze, kuru bernijs esot kkad pusoficiāli izteicis kā apzīmējumu ‘resnā gala’ F1 tīmu bosu kopas sakarā, un kuru neviens neuzdrīkstas citēt publiski kopumā, vien to, ka tajā ietilpuši vismaz šie vārdi apmēram šai secībā:

        1. bunch
        2. of
        3. wankers

        tikai un vienīgi, kā teica Štirlics, ‘viela pārdomām’..

    • Māri ne Tu pirmais ne pēdējais , kas šajā portālā ar centrifūgu slavināšanu nodarbojas 😛 . Atceros vecos labos laikus, tā ap gadsimtu miju, kad tādi leģendāri šī portāla džeki kā Kristaps Rode alias Indy un Agnis Ozoliņš ( Lai viņam vieglas smiltis) alias Chevy(Mazzacane) te vietējo rūdīto F1 publiku ar savu amīšu seriālu slavināšanu kacināja 😛 BTW Āris gan tajā laikā vēl te netika manīts ( May be vēl īsajās bikšelēs skraidīja). Bet anyway, te ir rūdīti džeki ar stabili izstrādātu imunitāti pret šito. 😛

      • Es jau arī biju tajā laikā, aka “Greg Moore”, uz brīdi.
        Kristaps Gode bija arī “Rick Mears” kādu laiku. Bija tāds kartinga pasākums 2002.gada decembrī… es vēl tur rādīju CART Vācijas posma attēlus.
        Bet, kas atgadījās Mazzazanem? Biju padzirdējis, ka nav starp dzīvajiem…

      • Kristaps jau tos nikus bieži mainīja. 😛 Liekas kādu brīdi bija arī Kinsers. Un ja nemaldos, kādu brīdi uzstājās arī kā kaut kāds baltkrievu traktors 😛
        Kas īsti gadījās Agnim īsti nezinu, bet fakts ir fakts, ka nu jau labu laiku ir citos medību laukos. RIP.
        Mums laikam tajā laikā sakašķēties neizdevās, tāpēc nopietnu atmiņu par Greg Moore komentiem man tā īsti nav. 😛