F1 menedžments paziņojis summas, kas tiks izmaksātas komandām par 2015. gada F1 sezonu. Kopumā komandu vidū sadalīti 965 miljoni ASV dolāru. Tie ir ieņēmumi no sacensību rīkošanas maksām (33%), mediju maksājumiem (31%), sponsoriem (16%), kā arī citiem ieņēmumu avotiem (20%). Komandas šo naudu saņems deviņos maksājumos sākot ar aprīli.
Naudas sadali var norobežot trīs savstarpēji nesaistītās daļās:
1) Īpašie maksājumi. Šai kategorijā ietilpst “Ferrari”, kurai pienākas 70 miljoni USD kā visilgāk čempionātā esošajai komandai, bonuss čempionāta spilgtākajiem brendiem, pie kā tikušas “Mercedes”, “Red Bull” (katra pa 39 miljoniem $), “Ferrari” (35 miljoni $) un “McLaren” (32 miljoni $). Pēc speciālas vienošanās “Williams” saņems 10 miljonus USD, bet “Red Bull” saņems vēl 35 miljonus dolāru kā pirmā komanda, kas parakstījusi naudas sadales līgumu līdz pat 2020. gada izskaņai. Tikmēr par dominanci pēdējo gadu laikā “Mercedes” saņems 35 miljonus dolāru.
2) Vienādie maksājumi. No atlikušās naudas (670 miljoniem USD) puse nonāk šai sadaļā. Lai saņemtu šo maksājumu komandai ir jātiek konstruktoru kausa labāko desmitniekā vismaz 2 reizes pēdējo 3 gadu laikā. Tā kā visas 10 pagājušogad startējušās komandas to ir paveikušas (“Renault” pārpērkot “Lotus” saņem arī viņu nopelnītos ienākumus no FOM), tad katra komanda par to saņem 33.5 miljonus dolāru.
3) Čempionāta pozīcijas maksājumi. Šai kategorijā vērā tiek ņemta tikai vieta pagājušā gada sezonā un no atlikušajiem 335 miljoniem USD komandas saņem noteiktu daļu par pozīciju konstruktoru kausā. Čempioni “Mercedes” tiek pie 19% summas, kamēr 10. vietas ieguvējiem “Manor” jāsamierinās ar 4% no šīs summas.
Par vienu no pagājušās sezonas lielākajām sensācijām kļuva par “McLaren”, kas beidza sezonu 9. vietā. Tomēr, ja viņi spētu atkārtot 2013. un 2014. gada sasniegumu, finišējot 5. vietā, komanda saņemtu par 17 miljoniem vairāk, kas nozīmē, ka no FOM saņemtās naudas skatupunkta, nemaz tik liela katastrofa nav piedzīvota. Tikmēr “Ferrari” saņemtu vairāk kā “Mercedes” pat tad, ja pērn finišētu sezonu 5. vietā.
Naudas sadale gana negodīga – RB saņem gandrīz 2x vairāk kā Williams, lai gan Williams konstruktoru kausā ir par pozīciju augstāk + Williams ir vēstures un panākumu ziņā “spilgtāks zīmols”.
Par Ferrari vispār nav komentāru – viņi finišējot 10 vietā tāpat saņemtu gandrīz 2x vairāk (152M) kā, piemēram, ja Sauber vai Renault izcīnītu 1. vietu (87M).
godīgi/ne-godīgi ir tāds stiepjams jēdziens..
Ja kaut kas tai bernijonkuļa pīrāga sadales proporcijās nav saskaņā ar iepriekš parakstītiem papīriem, tad ‘negodīgi apdalītajiem’ ir visas tiesības un iespējas sūdzēties un prasīt taisnību…
aha Austin – gluži tāpat kā mūsu valstī pēc likuma burta mums visiem ir tiesības bļaut par lielākām algām vai pensijām… – tikai tā mūsu prasīšana pēc taisnības – lielajiem spēlētājiem (valdībai) ir pie vienas vietas… Tu domā , ka sporta politikā viss ir savādāk??? ….mehānismi krasi neatšķiras – noteikumus diktē atsevišķi spēki , un arī lemj tikai konkrēti un atsevišķi spēki…
Jūs aizmirsāt pašu galveno savā komentā, biedri Vutnans – ‘Brīvību Anželai Deivisai un Luisam Korvalanam! No Pasaran!’
Ar papīriem tur noteikti vis pat vairāk kā kārtībā – drīzāk tas ir “negodīgi” pēc būtības.
Es, protams, piekrītu ka panākumu un vēstures bagātajām komandām kā Ferrari, McLaren un Williams ir jāsaņem savs bonuss, bet ne jau tik, ka Ferrari saņem 105M tikai par to, ka viņi ir Ferrari, neatkarīgi no rezultāta, tajā pašā laikā Force India, Renault, Toro Roso, Sauber un Manor (puse no komandām) max ko var dabūt pat uzvarot čempionātu ir 97M (salīdzinājumam – Ferrari uzvaras gadījumā dabūtu 202M).
Un kā pēc šādas līdzekļu sadales var runāt par veselīgu konkurenci F1 – beigās sanāk, ka daļa komandu, kas nesaņem “īpašos maksājumus”, var knapi savilkt galus pat rādot labu sniegumu, kamēr “īpašās komandas” peldās naudā pat braucot pa beigām!
tāda dikti latviska būšana – skaitīt naudu svešā makā, lūdzu mani atvainot par rupjību..
Visu cieņu, Austin, bet ja jau ienāci šeit vairākkārt, nepaslinkoju un izlasīji gan rakstu, gan komentārus – tad jau pašam arī tā “naudas skaitīšana” kaut cik interesē.
Un man nebūt nav žēl – lai dala kā grib. Vienkārši liekās dīvaini, ka F1 amatpersonas jau diezgan ilgu laiku domā par izmaksu samazināšanu un mākslīgu interesantības paaugstināšanu, lai gan iespējams ka vienkārši pietiktu ar līdzīgāku finansējuma sadalījumu starp komandām, kur finansējums vairāk seko rezultātiem un ir mazāk atkarīgs no tā – kas tu esi – Ferrari, McLaren vai Manor.
ir tāda sena mantra ‘follow the money’, ja gribi saprast, kas kāpēc notiek. tā ir viena lieta.
No otras puses, spriedelēt par tēmām kas tais naudas plūsmās ir taisnīgi/godīgi, vai netaisnīgi/negodīgi, tā nu būs, kā krievi saka ‘ņe našego uma ģjelo’.. Nemāku to tā smuki un tikpat kodolīgi latviski pateikt, vainīks 🙁
kāpēc tā ir Latviska būšana?? tāda būšana ir katrā pasaules malā, kurā valda finansu piramīdas..es gribētu paskatīties tavās acīs brīdī, kad tavs darba kolēģis, kurš strādātu ar tevi vienā noliktavā un saņemtu tik un tik procentu vairāk , nekā tu – par vienu un to pašu darbu…nez vai tavas ačteles mirdzētu aiz prieka…. nez vai tu neuzmestu aci viņa maciņam…
nepārpūliet savu vienbaita/vienreģistra (izsakoties fizisko kompjūteru terminos) domājamo orgānu, Vutnāns k-gs, uzdodami šitādus sarežģītus jautājumus – jelkādu atbildi uz tiem Jūs tāpat neesat spējīgs uztvert, kā vakar vēlreiz uzskatāmi nodemonstrēja Jūsu debate ar Verminu. Es savu laiku tādām netērēšu.
Punkc. Basta. DIXI.
attiecībā uz konkurences kropļošanu – pāris ‘mazmājnieku’ gala tīmi it kā rakstīja kļauzu uz attiecīgo Briselē rezidējošo EU komisāru pirms kāda brīsniņa. Tas gan nebija par naudām (cik nu atminu), bet vairāk par faktu, ka dažiem tīmiem (nav 2x jāmin, kuriem tieši) ir vairāk teikšanas kopējā governancē kā citiem/pārējiem.
Bet pasen kā nekas par to nav dzirdēts..
,,Tas gan nebija par naudām (cik nu atminu), bet vairāk par faktu, ka dažiem tīmiem (nav 2x jāmin, kuriem tieši) ir vairāk teikšanas kopējā governancē kā citiem/pārējiem,,.
lūk arī atslēgas vārdi Tavā komentārā…un tas nozīmē tikai dabisku lietu – to , ka diktē lomu stiprākais, un izdzīvo stiprākais…tas ir dabas likums…tieši lielākajos tīmos sakoncentrējas ietekmīgākie spēki – gluži tāpat kā valdības lielākajās partijās…tur ir tā teikšana un kuģa stūrēšana, kad tiek izdoti likumi, kuri nāk par labu to izdevējiem…tā ir varas pārņemšana un savu noteikumu diktēšana…viss pārējais atkarīgs tikai no ,,lielo zivju sirdsapziņas,, …..
…pareizi Austin – labāk ieraut asti kājstarpī un mukt lapās, un neko nedz redzēt, nedz dzirdēt , un kur nu vēl saprast..tas Tev vienmēr ir labi izdevies….
…ceru, ka pēc šī piemēra cilvēki daudzmaz vismaz kautko sapratīs – uz ko tiek balstīta politika… – uz varas ietekmi komandās un iekšpolitikā un uz atsevišķiem spēlētājiem , kuri stāv aiz viena vai aiz otra ,,brenda,, …to sauc par likumīgo korupciju….. ,,izdodam sev interesējošus likumus,,
..redz cik vecais zēns Bērnijs skaisti prot aizbāzt visiem mutes (kā pilotiem aizbāza par to, ka viņiem vajadzētu stūrēt formulas , nevis rakstīt vēstules) ..tāpat arī te – uztaisītu kāds piketiņu – Bērnijs skaidri un gaiši pateiktu – ,,mīļie Williamsi , Force Indias vai Renault – nepatīk kautkas – nepiedalaties šai pasākumā,, …. un visiem mutītes aizvērtos….
Vajag palaist letiņu ierēdņus pie šprices: varētu vēl 2X interesantākus ciparus lasīt! 🙂
Te galīgi nav pamata šūmēties par taisnīgumu vai godīgumu. Atkārtošos – 1.formula ir kā mazs totalitāras valsts modelis. Tie, kuri kaut kādu apsvērumu dēļ vadonim šķiet pievilcīgi, arī dabū visus bonusus, kamēr pārējiem jāiztiek ar to, ko bugaltērija pēc reglamenta sarēķinājusi. Vēl jo vairāk – visi tie force india, toro rosso, sauberi un manori var būt laimīgi, ka vispār tiek pie miljonu kumosa. Ziemeļkorejā Kims viņus būtu vienkārši nošāvis… 😀
pilnīgi pareizi…
.tikai par to šūmēšanos – nu jā , labāk dzīvo un ciet..un nesaki ne vārda..vai ne Pro??? pieņemt savu likteni ar smaidu , lai kās tas būtu…. 😀 ….Žēl ka neesi kādas partijas biedrs – varētu turpat no tribīnes visus mierināt ar šiem jaukajiem , nomierinošajiem saukļiem….. ,,nepīkstat – labi, ka vispār kautko dabujat,, 😀 …..
Mierīgi, mierīgi – laikam nesaprati manu ironijas devu par ‘pūstošā kapitālisma’ skarbo realitāti 😀
nē, nē Pro – viss kārtībā…..tas mans ,,uzbrauciens,, vairāk bija kā ironija pret ironiju – skarbās realitātes ietvaros…..viss kārtībā …
ja ticam šim – http://www.autosport.com/news/report.php/id/123658/teams-demand-return-to-2015-qualifying-format un šim – http://www.pitpass.com/55835/Teams-demand-return-to-2015-qualifying-format tīmi reiz ir spējuši par kko vienoties, kas reti gadās – vēl retāk tikai zirgi badās, kā saka tautas paruna.
Let’s wait and see, kas notiks tālāk.