Vēl pirms Latvijas RX posms Rīgā Peteram Solbergam bija izvērties pagalam neveiksmīgi, pateicoties “Monster Energy” palīdzībai F1LV bija iespēja aprunāties ar divkārtējo Pasaules rallijkrosa čempionu. Slavenais norvēģis sagaidīja mani savā motormājā, kas dienas laikā tiek pielāgota arī viesu uzņemšanai un daudz neatpalika no smalka, bet kompakta viesnīcas foajē: kažokādas paklājs, ērts dīvāns un minimālistisks dizains. Vienīgie redzamie ‘dizaina elementi’ bija Petera uniforma – kombinezons, cimdi, sacīkšu kurpes un ķivere. Dienu iepriekš bijām tikušies Rīgas lidostā, tāpēc šo var uzskatīt kā sarunas turpinājumu (piedāvājam Jums tikai to intervijas daļu, kas neattiecas uz aktuālo posma norisi).
A.P.: Sveiks vēlreiz! Kā vakar vēlējies, pagaidām tiešām spīd saule un šeit laika apstākļi ir perfekti, lai gan izšķirošajā dienā sola lietu. Izkatās, ka arī Tu šajā nedēļas nogalē esi pamatīgi uzvilcies un atvēzējies uz uzvaru?
Peters Solbergs: Jā, esmu! Esam visu sezonu daudz strādājuši ar stratēģiju un sekojuši tai pašai filozofijai, kas mums atnesa čempiona titulu pagājušā sezonā. Tomēr pāris neveiksmes iepriekšējos posmos – salaistītā trase Barselonā, sadursmes ar konkurentiem un visi mūsu centieni kaķim zem astes. Es biju piecus punktus priekšā Ekstromam, bet tagad jau zaudēju kopvērtējumā. Tas nozīmē, ka šajā un atlikušajās sacīkšu nedēļas nogalēs jāiet uz maksimumu.
A.P.: Kā vari salīdzināt savu sniegumu pērn, kad kļuvi par čempionu, un šogad?
P.S.: Lai cik tas dīvaini nebūtu, bet mūsu sniegums šogad ir labāks – vidēji vienā posmā es gūstu vairāk punktus nekā pērn, tomēr ievērojami savu sniegumu ir uzlabojis Matiass (Ekstroms). Viņš ir pārņēmis mūsu stratēģiju: viņš ir stabils, daudz strādā un lieki neriskējot, gūst daudz punktus jau kvalifikācijas kārtās. Viņš ir lielisks sportists un es viņu cienu, jo esmu gājis cauri tam, ko viņš šobrīd cenšas panākt.
A.P.: Vai daļa no Tavas problēmas šogad neslēpjas faktā, ka strādā tikai ar vienu mašīnu, kamēr Matiasam Ekstromam ir divu braucēju komanda, rūpnīcas atbalsts un viņam palīdz arī otrais pilots (Topi Heikinens)?
P.S.: Jā, viņš tiešām ir otrais pilots. Piekrītu, ka ir ļoti grūti trešajā gadā kļūt par Pasaules čempionu ar vienu mašīnu un bez īpaša testu auto. Viņiem (EKS komandai) savukārt ir 3-4 mašīnas. Taču mēs esam maza komanda, mums ir 10 patstāvīgi darbinieki, bet uz sacīkstēm brauc līdz 15-20. Tomēr, kā mazai un saliedētai komandai mums ir iespēja operatīvāk reaģēt uz izmaiņām. Taču tieši tagad strādājam, lai piesaistītu kādu no ražotājiem un arī es varētu pārstāvēt ražotāja komandu vismaz turpmākos divus gadus. Tāpēc ir svarīgi izcīnīt uzvaru.
A.P.: Turklāt ražotāja komandā Tev būs iespēja piedalīties arī citos čempionātos, gluži kā Sebastians Lēbs ar Peugeot startē arī Dakarā un Paikspīkā.
P.S.: Man jau bija piedāvājums no Toyota startēt Dakarā šogad un nākamgad, tomēr divi lieli čempionāti reizē nav ideāls risinājums. Sebastians Lēbs visu laiku sēž uz čempionādiem – pēc rallijreida testiem pa taisno brauc uz rallijkrosa posmiem. Es vadu mazu komandu un noteikti nespētu to apvienot. Tāpēc tas ir mans sapnis – apvienoties ar ražotāju, kas sniegs lielākas iepējas. Godīgi sakot, tas ir bijis mans sapnis visu manu karjeru. Tagad uz karjeras beigām vēlos vadīt pats savu komandu ar pilnu ražotāja atbalstu. Es startēju ar Citroen, bet nekad nesaņemšu fabrikas atbalstu no Citroen, jo te priekšā jau ir Peugeot un viņiem jau šobrīd nepatīk, ka ar Citroen bez fabrikas atbalsta esmu priekšā visiem fabrikas Peugeot. Ļoti līdzīgi man bija arī Pasaules čempionātā rallijā 2010.gadā, kad es ar privātās komandas Citroen biju ātrāks par Sebastianu Lēbu, kurš pārstāvēja Citroen fabrikas komandu.
A.P.: Tu esi Pasaules rallijkorsa čempionātā kopš pirmās dienas un lieliski vari novērtēt tā attīstību. Kas šajos trīs gados ir mainījies un progresējis visvairāk?
P.S.: Pirmkārt tās ir komandas, mašīnas un cilvēki, kas ienākuši čempionātā. Pie mums parādās braucēji un mehāniķi no rallija, 1.formulas vai DTM un tas ievērojami ceļ vidējo līmeni. Otra lieta, kas ir ļoti pamanāma – organizatori IMG cītīgi strādā mārketinga jomā, lai celtu šī sporta veida popularitāti, jo īpaši piesaistot televīzijas, kas strauji ceļ čempionāta atpazīstamību. Mēs ļoti strauji augam un man tas patīk.
Olivers Solbergs rallija pieredzi gūst Latvijā
Kamēr lielākā rosība Biķerniekos notika trasē un RX paddokā, SRT komandas garāžās klusām tika gatavota R2 klases rallija automašīna (Peugeot 208) Olivera Solberga vajadzībām. Kā atzina SRT vadītājs Ģirts Krūzmanis, tad Peters Solbergs regulāri ir ieradies apraudzīt un kontrolēt mašīnas sagatavošanas procesu. Jau pāris dienas pēc Rīgas RX posma Kurzemes ceļos notika pirmie 15 gadus jaunā Olivera testi ar rallija auto. Tas viss ir iespējams pateicoties Latvijas atvērtai politikai attiecībā uz pilotu vecumu rallija sacensībās, kā arī, protams, SRT komandas augstajam līmenim, sagatavojot dažāda tipa sacīkšu automašīnas. Kalle Rovanpera pie mums jau startē un varbūt nākamgad Latvijas rallija čempionātā redzēsim arī Oliveru Solbergu.