Šajā nedēļas nogalē FIA pasaules rallijkrosa čempionātā tiks aizvadīts pēdējais posms pirms septembra vidū gaidāmajām cīņām Biķerniekos. Lai gan titula cīņa tikpat kā jau galā, tomēr cīņas trasē allaž bijušas aizraujošas un azarta pilnas. Tieši tādas tās šonedēļ sagaidām Loekā.

Latvijas motorsporta faniem aizraujoši notikumi ir garantēti visas nedēļas nogales garumā, jo mūsējie uz starta stāsies četrās dažādās klasēs – pasaules čempionāta Supercars ieskaitē Jānis Baumanis centīsies atkārtot pagājušā posma sasniegumu. Kanādā Jānim izdevās iekļūt finālā un izcīnīt “Monster Energy” balvu par labāko starta reakciju. RX2 ieskaitē uz starta stāsies Vasīlijs Grjazins, bet Eiropas čempionātā Reinis Nitišs un Artis Baumanis centīsies spert soli tuvāk pretim titulam attiecīgi Supercars un priekšpiedziņas Super 1600 ieskaitēs. Savu pirmo startu šosezon Pasaules čempionātā aizvadīs arī Edijs Ošs.

Grafiks: FIA

Loekā atrodas viena no ātrākajām trasēm pasaules čempionāta kalendārā. Jānis Baumanis vairākkārt izteicies, ka tieši paātrinājums taisnēs ir vieta, kur rūpnīcu komandu braucēji gūst vislielākās priekšrocības. Pārspēt viņus nebūs viegli, turklāt sezonas laikā aizvadītie testi ļāva lielajām komandām izmēģināt uzlabojumus, kas šo plaisu var padarīt vēl lielāku.

“F1LV

Tikmēr cīņā ar privāto vienību braucējiem tiek demonstrēta apskaužama stabilitāte un izmantota katra izdevība. To apliecina arī rezultāti – sešos no septiņiem posmiem sasniegts vismaz pusfināls, turklāt kopvērtējumā Baumanis atrodas devītajā pozīcijā. Līdz šim Francijā Jānim gājis kā pa kalniem, tomēr ar pozitīvām tendencēm – pērn izcīnīta 4. vieta pusfinālā. Šogad cerēsim uz vismaz vienu vietu augstāk.

Par vienu no trases īpatnībām uzskatāma džokera sekcija. Tā atrodas trases iekšienē. Lai gan tajā izveidots viltīgs ‘S’ veida pagrieziens, laika izteiksmē tas aizņem tikai mazliet vairāk par sekundi, kas ir ievērojami mazāk kā citās trasēs, padarot stratēģisko spēli vēl interesantāku un neparedzamāku.

Trase ir ļoti prasīga pret riepām. Augstās apmales jau vairākkārt sagrāvušas sportistu sapņus un likušas nobraukt malā ar caurām riepām. Tikmēr grants daļa lietus laikā paliek īpaši slidena, radot izaicinājumu braucēju prasmēm novaldīt savus spēkratus.

Francijas RX rezultāti

Braucējs2014201520162017
Johans Kristofersons-411
Peters Solbergs1245
Matiass Ekstroms-583
Andreass Bakeruds9824
Timijs Hansens31116
Sebastians Lēbs--32
Kevins Hansens--98
Robins Larsons-61214 (Euro RX)
Kevins Ēriksons---16
Jānis Baumanis16 (S1600)14 (S1600)2610
Timurs Timerzjanovs6103015
Niklass Gronholms--1414
Žerlēns Šišerī-2831-
Liams Dorāns-17--
Gregors Demostjē---23
Tomijs Rustads--136 (Euro RX)
Olivers Benets----
Herve 'Napiks' Lemonjē232220-
Endrjū Džordans----
Timo Šeiders---9
Tomass Heikinens1071511
Deivijs Žanī13117-
Olivers O'Donovans--2712 (Euro RX)
Žetāns Serazins1212-18
Jans le Žosē----
Emanuels Anne---25
Fransiss Baloši----

Sacīkstes Loekā uzskatāmas par mājas posmu “Peugeot” rūpnīcai. Vietējai publikai par prieku vismaz vienam tās pārstāvim katrā no iepriekšējiem četriem posmiem šeit ir izdevies kāpt uz goda pjedestāla. Lielākā uzmanība, protams, tiks pievērsta mājiniekam Sebastienam Lēbam, kurš abās iepriekšējās sezonās ierindojās attiecīgi 3. un 2. vietā. Spert vēl vienu soli uz augšu nebūs viegli.

Johans Kristofersons te pamanījies uzvarēt jau divas reizes un šogad demonstrē gandrīz nevainojamu sniegumu, kad tas visvairāk ir nepieciešams. Šoreiz neapturajamam zviedram ir iespēja sasniegt jaunu rekordu – neviens braucējs vēl pasaules čempionāta ietvaros nav spējis trīs reizes uzvarēt vienā trasē. Starta uzrāviena un jaudas priekšrocības viņu padarīs par favorītu arī šai nedēļas nogalē, tomēr pārsvars čempionāta kopvērtējumā var likties mazliet mānīgs, jo kvalifikācijās nereti “Audi” un “Peugeot” pārstāvji bijuši ātrāki.

Grafiks: FIA World RX

Cīņa par otro vietu čempionāta kopvērtējumā saasinājusies tik ļoti, ka jebkurš no pieciem braucējiem pēc Francijas posma var reāli cerēt uz pakāpšanos uz otro vietu kopvērtējumā. Cīņas karstumā gan viegli pieļaut kļūdas un vadošo sportistu sadursmes šogad nav retums. Visi seši galvenie favorīti (Kristofersons, Solbergs, Lēbs, Hansens, Ekstroms un Bakeruds) finālā līdz šim iekļuvuši tikai Beļģijā. Ja kādam tomēr nāksies palikt ārpus kārotā labāko sešinieka, sezonā vēl būs četri posmi, kuros atgūt zaudēto.

“Audi” rūpnīcas aiziešanai no rallijkrosa aprites tūlītēju efektu uz “EKS” komandas sniegumu nevajadzētu atstāt, tomēr braucēju neziņa par nākamo sezonu var radīt nelielu psiholoģisko kritumu. Varbūt tieši pretēji – Bakeruda apņēmība sevi pierādīt pārējām komandām var padarīt viņu nenoķeramu.

Starp dalībniekiem būs atrodams arī 2014. gada vicečempions Topi Heikinens, DTM zvaigzne Timo Šeiders, savu rallijkrosa talantu jau apliecinājušie Deivijs Žanī un Liams Dorāns, kā arī vairākas vietējās rallijkrosa zvaigznes.

Jau Francijā izredzes nodrošināt Eiropas čempiona titulu ir “Set Promotion” braucējam Reinim Nitišam. Viņa pārsvars čempionāta kopvērtējumā pār tuvāko sekotāju Antonu Marklundu ir 30 punkti. Tieši tik braucējs var dabūt, izcīnot uzvaras kvalifikācijā, pusfinālā un finālā. Tas nozīmē, ka Reiņa galvenais uzdevums būs izcīnīt vismaz tikpat punktu, cik spēs Marklunds, kā arī cerēt uz labvēlīgu iznākumu attiecībā pret kopvērtējumā zemāk esošajiem braucējiem ar talantīgo Sirilu Raimondu priekšgalā.

“Bez spēkošanās trasē daudz punktus nekad nevar izcīnīt, un arī šoreiz viegli neklāsies, jo sacensībām pieteicies maksimālais skaits konkurentu. Ierindā būs sezonas ātrākie piloti Antons Marklunds un Sirils Raimonds; septiņi franču autosportisti, kuri zina katru Loekas trases centimetru; arī jaunpienācējs Kristians Žabo, nav nekāds debitants, bet gan divkārtējs Eiropas čempions Super1600 klasē. Pat ja sinoptiķi sola lietainu un vēsu laiku – trasē būs karsti!

Pretstatā Holjesas trasei Zviedrijā, man vienmēr paticis startēt Loekā, un arī rezultāts šeit bijis labs. Gatavojoties startam, nedēļas sākumā veicām arī testus, un šķiet, ka “SET Promotion” ir izdarījusi visu kā nākas, lai auto sacensību norises vietā ierastos vislabākajā tehniskajā kārtībā.

Kā ierasts rallijkrosā, daudz izšķirsies pašā brauciena startā, kur svarīga reakcija. Ņemot vērā, ka Loekas trasē ir īsa starta taisne, turklāt sinoptiķi vēl sola lietu – par šo sacensību aspektu gan jau domā katrs no pilotiem. Jābrauc ātri, bet droši un ar prātu, lai, sagaidot finišu, varam bez domāšanas teikt, ka šis ir labākais rezultāts, kādu varējām sasniegt!” pirms Francijas posma atklāj Reinis Nitišs.

Matemātiskas izredzes uz titulu jau Francijā ir arī Super 1600 klasē braucošajam Artim Baumanim. Viņa galvenais uzdevums gan būs pārspēt mūsu kaimiņzemes Lietuvas pārstāvi Roku Baciušku, kurš kopvērtējumā atpaliek tikai par diviem punktiem. Cīņas šai klasē allaž bijušas ļoti spraigas, tādēļ stabilitāte visos braucienos un pareiza stratēģijas izvēle būs atslēgas panākumu lādei, ko pērn par mata tiesu neizdevās atvērt.

Šī nedēļas nogale Artim ievērojami atšķirsies no iepriekš pieredzētā, jo veikta mašīnas maiņa. Pēc divām uzvarām un ceturtās vietas sezonas pirmajos posmos, “Volland Racing” braucējs ies sava komandas biedra Baciuškas pēdās, un, sākot ar šo posmu, izmantos “Audi A1” spēkratu “Škoda Fabia” vietā. Lietuvietis pie tā tika jau pagājušajā posmā, sasniedzot savu sezonas labāko rezultātu.

Mēs aizvadījām testus Rīgā pēc kuriem viennozīmīgi varu teikt, ka mašīna ir labāka par manu iepriekšējo ”Škoda Fabia”. Ir liels prieks, ka beidzot varēšu braukt ar ”Audi A1”, jo esmu pārliecināts, ka auto spēs cīnīties par visaugstākajām vietām. Arī Matiass Ekstroms un Andreas Bakeruds, kuri Rīgas testos izbrauca ar šo auto, atzina, ka tas esot labs un ātrs. Kopš tā laika ir veikti vēl pāris uzlabojumi, tāpēc uz Francijas posmu dodos ar mierīgu sirdi. Varu teikt, ka no visām Super 1600 klases mašīnām, kādām esmu braucis, šī ir labākā. Šis auto ir kā “Audi Supercar” mazais brālis. Jau testos un Norvēģijas posmā varējām redzēt, ka ”Audi A1” ir pārāks pār citām mašīnām. Viss ir labi, atliek tikai braukt un skatīties, kā ies. Konkurence Francijā būs liela, jo uz starta izies maksimāli pieļaujamais braucēju skaits,” sarunā portālam Go4Speed.lv norādīja Artis Baumanis.

Ar “Sports Racing Technologies” komandas atbalstu uz starta RX2 klasē stāsies Vasīlijs Grjazins. Sezonas pirmajos posmos viņš sevi pieteica kā vienu no galvenajiem titula pretendentiem, tomēr pēdējos posmos iniciatīvu pārņēmuši Olivers Ēriksons un Žiljems de Ridērs. Grjazins RX2 aizvada jau savu otro sezonu. Cerēsim, ka iegūtā pieredze palīdzēs beidzot sasniegt cerētos rezultātus.

Grjazins nebūs vienīgais “Sports Racing Technologies” pārstāvis šajā nedēļas nogalē, jo sacensībās RX2 klases ietvaros piedalīsies arī Edijs Ošs.

SACENSĪBU PROGRAMMA (PĒC LATVIJAS LAIKA):

PIEKTDIENA, 31. AUGUSTS

18:30 Treniņbraucieni World RX, Euro RX, Super 1600 un RX2

SESTDIENA, 1. SEPTEMBRIS

10:15 Treniņbraucieni World RX, Euro RX, Super 1600 un RX2
12:30 Pirmā kvalifikācija Super 1600 un RX2
14:40 Pirmā kvalifikācija Euro RX un World RX
16:00 Otrā kvalifikācija Super 1600, RX2, Euro RX un World RX
18:30 Trešā kvalifikācija Super 1600 un RX2

SVĒTDIENA, 2. SEPTEMBRIS

09:00 Iesildīšanas braucieni World RX, Euro RX, Super 1600 un RX2
10:15 Trešā kvalifikācija World RX un Euro RX
11:00 Ceturtā kvalifikācija Super 1600, RX2, World RX un Euro RX
14:40 Pusfināli Super 1600, RX2 un Euro RX, fināls Super 1600 un RX2
15:00 Tiešā translācija LTV7 un LMT straumē
16:00 Pusfināli World RX un fināls Euro RX un World RX
16:50 Apbalvošanas ceremonija

NrSacīkstesTraseDatums
1Barselonas RXBarselona14. - 16. aprīlis
2Portugāles RXMontalegre28. - 29. aprīlis
3Beļģijas RXMetē12. - 13. maijs
4Lielbritānijas RXSilverstona25. - 27. maijs
5Norvēģijas RXHella9. - 10. jūnijs
6Zviedrijas RXHoljesa30. jūnijs - 1. jūlijs
7Kanādas RXTruā-Rivjēra4. - 5. augusts
8Francijas RXLoīka1. - 2. septembris
9Latvijas RXBiķernieki15. - 16. septembris
10Amerikas RXOstina29. - 30. septembris
11Vācijas RXEsteringa13. - 14. oktobris
12Dienvidāfrikas RXKillarneja24. - 25. novembris