Ceļš uz F1

F1 debiju jau 21 gada vecumā piedzīvo retais, tomēr Džordžs Rasels ienāca ar iespaidīgu CV. Uzvarēt F2 (agrāk GP2) čempionātā debijas sezonā pats par sevi ir satriecošs sasniegums, tomēr paveikt to gadu pēc uzvaras GP3 čempionātā līdz šim vēl izdevies vienīgi Šarlam Leklēram un Oskaram Piastri.

Pēc ļoti spožas karjeras kartingos un ‘gaisa apostīšanas’ Eurocup Formula Renault 2.0 Series, Rasels jau debijas sezonā kļuva par britu F4 čempionu, titulu četru braucēju cīniņā nodrošinot pēdējā posmā. Balvā nāca iespēja aizvadīt testus ar GP3 mašīnu, tomēr F1 apskatnieki jau tobrīd meta aci jaunā brita virzienā. Trofeju kolekciju papildināja “McLaren” britu sacīkšu braucēju kluba balva, kas sevī ietver 100 tūkstošus GBP, kā arī testus ar “McLaren” F1 modeli, kļūstot par jaunāko šīs balvas ieguvēju.

Tā vietā, lai ieslīgtu pašapmierinātībā, Džordžs Rasels strādāja vēl cītīgāk un Eiropas F3 čempionātā debitēja ar uzvaru jau 1. posmā. Tiesa gan, tā bija viņa vienīgā uzvara sezonas gaitā, tomēr debitantu ieskaitē piekāpties nācās vienīgi Šarlam Leklerkam. Nākamais gads čempionātā pagāja bagātās Strolu ģimenes un viņu “Prema” komandā ienestās naudas zīmē, tomēr Rasels bija ‘labākais no pārējiem’.

Testi ar “ART Grand Prix” vienību izrādījās pareizais solis un pāreja uz GP3 dominējošo vienību rezultējās komandas biedru sakaušanā un titula izcīnīšanā jau pirmajā sezonā. Vēl pirms savu spēju pierādīšanas GP3 (tagad F3) Rasels pievienojās “Mercedes” jauno braucēju programmai un gada izskaņā tika pie iespējas piedalīties pat piektdienas treniņu sesijās Brazīlijā un Abū Dabī ar “Force India” mašīnu.

“Mercedes” ļāva Raselam kļūt par komandas testpilotu, bet “ART” sniedza iespēju pierādīt prasmes F2 čempionātā. Bahreinas posms neizdevās kā cerēts, Baku ļaunu triku nospēlēja viens no konkurentiem, radot haosu pēc drošības mašīnas došanās malā, Monako sabruka viss – kļūdījās pats Rasels, neizturēja arī mašīna, tomēr turpinājums bija vairāk kā salds – pjedestāli visos posmos, izņemot Hungaroringu, nereti pat augstākais pakāpiens ļāva pārņemt sezonas līdera grožus no Lando Norisa un liegt tautietim pat matemātiskas izredzes uz titulu vēl pirms pēdējā posma.

Pēc tik iespaidīgas karjeras junioru līmenī līgums ar “Williams” bija likumsakarība un tikai solis pirms nonākšanas “Mercedes” rūpnīcas komandā. F1 sākās jauna britu invāzija ar Raselu, Norisu, Albonu.

Foto: Mercedes AMG F1

Motorsporta elitē

Lai gan Džordžs Rasels bija pievienojies vienam no leģendārākajiem zīmoliem F1, viņa karjeras sākums ne tuvu nebija gluds. Uz pirmssezonas testiem “Williams” ieradās novēloti, jo mašīna nebija pabeigta laicīgi. Arī tad, kad tā beidzot tika trasē, liela pamata optimismam nebija. Visas sezonas garumā Rasels pārliecinoši pieveica komandas biedru Robertu Kubicu kvalifikācijās. Starti nebija viņa stiprā puse, tomēr arī sacīkšu temps lika cerēt uz lielām lietām nākotnē.

Situācija nebija diez ko spožāka arī nākamajā sezonā. “Williams” joprojām bija peletona lejasgala komanda, tomēr Džordžs arvien biežāk spēja iesaistīties cīņās tuvu punktu zonai. Viņa pūliņi vainagojās ar unikālu izdevību Sakirā aizvietot ar Covid-19 sasirgušo Luisu Hamiltonu. Kvalificējies nieka tiesu aiz Valteri Botasa, Rasels tika garām komandas biedram startā un devās pretim pirmajiem punktiem un uzvarai. Misēklis boksos ar riepu maiņu lika atsākt cīņu no beigām, taču šķita, ka arī tas neapturēs Raselu. Piepeši viņa riepa sāka izlaist gaisu un sapnis par trofeju bija pagaisis.

Džordžs Rasels bija pierādījis, ka spēj braukt vismaz vienā līmenī ar Valteri Botasu, ja ne pat vēl ātrāk. “Mercedes” nolēma nesteigties un vēl vienu gadu paturēt Raselu “Williams” formulā, kas nu jau vairākkārt spēja pacīnīties par punktiem. Par karjeras spožākajiem mirkļiem kļuva kvalifikācijas Beļģijā un Krievijā, kur Rasels šokēja ar iekļūšanu trijniekā. Pacik Spa trasē lija spēcīgs lietus un sacīkstes nenotika, Rasels tika atalgots ar otro vietu un 9 vērtīgiem punktiem. Sočos viņa formulai pietrūka ātruma, lai spētu sasniegt ko vairāk kā 10. vietu. Rasela talants nepalika nepamanīts. “Mercedes” pārstāja auklēties ar Botasu un uz 2022. gadu noslēdza līgumu ar Raselu.

Džordžs ātri pierādīja savu piederību elitei, kopvērtējumā pieveicot Luisu Hamiltonu, kā arī Brazīlijā izcīnot savu pirmo uzvaru. Par nelaimi viņam, Rasels ienāca komandā tieši tai brīdī, kad “Mercedes” ziedu laiki bija beigušies. Tomēr arī Rasela sniegums nebija perfekts – pēc vajas kvalifikācijas un starta sekoja iespaidīga sadursme ar Gazlī un Žou mājas posmā Silverstonā, kamēr Teksasā “Mercedes” braucējs jau pirmajā līkumā izsita pole position ieguvēju Karlosu Saincu.

Otrais gads pie “Mercedes” stūres gan izrādījās ļoti blāvs. Vienīgā izdevība izcīnīt uzvaru radās Singapūrā, taču pēdējā aplī pieļauta kļūda noveda pie avārijas. Uz pjedestāla izdevās kāpt tikai Spānijā un Abū Dabī, kopvērtējumā paliekot tikai astotajā vietā.