Svētdien, 14. aprīlī, Šanhajā tiks dota zaļā gaisma Formula 1 čempionāta tūkstošajām sacīkstēm. 69 gadu laikā gājis raibi, tomēr ir dažas sacīkstes, kas līdzjutēju sirdīs ir iespiedušās spilgtāk par pārējām. Piecu rakstu sērijā aplūkosim 25 unikālus gadījumus no pirmajiem 999 posmiem. Varam būt droši – nekas tāds 1000. Grand Prix neatkārtosies!

Apzinātā avārija

Mēs diez vai jebkad uzzināsim, vai vēl kāds braucējs apzināti izraisījis avāriju (ja neskaita konkurentu izsišanu cīņā par titulu), taču ir viens braucējs, kurš pats atzinās notikušajā – Nelsons Pikē Jr. Kamēr pārējā F1 pasaule atzīmēja čempionāta 800. posmu, “Renault” ar Flavio Briatori un Patu Saimondsu priekšgalā bija izstrādājuši viltīgu plānu. Fernando Alonso mašīnā tika iepildīts mazāks degvielas daudzums kā konkurentiem, liekot viņam boksos doties pirmajam. Uzreiz pēc Alonso pitstopa Pikē ‘pieļāva kļūdu’ un avarēja. Trasē devās drošības mašīna un boksu celiņš tika slēgts. Viss nostrādāja kā nākas – kad visi braucēji bija veikuši savus pitstopus un saņēmuši sodus, ja garāžā devās nelaikā, Alonso ne pārāk stiprajā “Renault” atradās vadībā un uzvarēja no 15. starta pozīcijas. Braucēju aprindās “Renault” panākums likās dīvains, taču mediji visu uzmanību veltīja lieliski noorganizētajam F1 pirmajam nakts posmam. Viss aizritēja gludi, taču Pikē rezultāti bija ļoti blāvi. Gadu vēlāk komanda nolēma viņu atlaist. Nelsons atzinās notikušajā un atmaskoja Briatores un Simondsa shēmu. Abi tika pie soda, pameta F1, uz vairākiem gadiem tika diskvalificēti, taču nu ir atgriezušies apritē – Saimondss caur “Williams” tehnisko departamentu, Briatore caur F1 stratēģisko grupu. Pikē reputācija bija sagrauta un F1 durvis viņam tika aizvērtas. Uzreiz pēc skandāla nākšanas gaismā, komandu pameta tās vadošie sponsori. Noilguma dēļ Fernando Alonso netika atņemta uzvara. Spānis joprojām taisnojas, ka par shēmu neko nav zinājis un uzskata, ka ir pelnījis uzvaru. 2009. gada Singapūras GP treniņos Pikē aizvietotājs Romēns Grožāns avarēja tai pašā līkumā, kur pirms gada Pikē. Publika smīkņāja, ka “Renault” izmēģina pārbaudītu taktiku.

Teilors, Teilors un Teilors

Gluži kā 1990-tajos gados, F1 atrodami tādi uzvārdi kā Magnusens un Verstapens, bet savu lielo izdevību gaida jau trešais Šūmahers aiz Mihaela un Ralfa. Visbiežāk, ieraugot pazīstamu uzvārdu, braucējus vieno arī ģimeniskas saites. Tā, piemēram, 1996. gada čempiona Deimona Hila tēvs Greiems bija viens no 1960-to gadu autosporta ikonām, taču viens no viņa sīvākajiem sāncenšiem Fils Hils nebija ne brālis, ne kāds citāds radinieks, abus vienkārši vienoja vienāds uzvārds. Šai jomā līderi ir Teilori – F1 sacīkstēs piedalījušies pieci dažādi braucēji ar šādu uzvārdu, seši ja pieskaitām arī Bilu, kurš 1950-tajos gados nesekmīgi centās kvalificēties Indy 500 sacīkstēm, taču nevienus no viņiem nesaista radniecīgas saites. 1959. gada Lielbritānijas GP bija vienīgais posms F1 vēsturē, kad sacīkstēm pieteicās trīs braucēji ar vienādu uzvārdu. Kā debesu dāvana vietējam komentētājam bija kvalifikācija – Trevoram un Denisam neizdevās veikt apli, kas ļautu piedalīties Grand Prix izcīņā, līdz ar to svētdienā uz starta bija tikai viens Teilors – Maiks. Startējis no pēdējās pozīcijas, viņš izstājās jau 18. aplī. 1959. gadā kopumā sacīkstēs piedalījās četri dažādi Teilori, tomēr nu jau vairāk kā pusgadsimtu jauni Teilori F1 nav parādījušies.

Uzvarētāja misēklis

Nikijam Laudam izdevās priecēt savus līdzjutējus, izcīnot pole position 1975. gada mājas posmā Austrijā, taču viņa “Ferrari” nebija paredzēts sacīkstēs gaidāmajam spēcīgajam lietum. Vadības groži “Hesketh” braucēja Džeimsa Hanta rokās turējās līdz dzinēja defektam, kas ļāva pirmajā vietā nonākt Vitorio Brambillam no “March”. Apstākļi kļuva arvien sliktāki un 29. apļa izskaņā tika novicināts rūtotais finiša karogs. Goda aplis Brambillam neizvērtās kā plānots. Panākuma svinību rezultātā viņš atlaida stūri un piedzīvoja smagu avāriju. Laikapstākļiem uzlabojoties, vairākas komandas ieņēma pozīcijas restartam, taču tā kā finiša karogs jau bija parādīts, Brambilla varēja neuztraukties – Grand Prix uzvara piederēja viņam.

Īsākais posms

Ja 1975. gada Austrijas GP varētu šķist īss, tad ko lai saka par cilvēkiem, kuri 1991. gadā devās uz sezonas pēdējos posmu Adelaidē? Sacīkstes sākās ļoti slapjos apstākļos un 26 mašīnu traukšanās pa vienu un to pašu trajektoriju nepadarīja situāciju labāku. Airtons Senna atradās brauciena vadībā. Viņam sekoja Naidžels Mansels un Gerhards Bergers. 16. aplī Mansels piedzīvoja smagu avāriju, bet Bergers divreiz sagriezās. Turpināt braucienu bija neprāts. Senna uzvarēja, aiz viņa atradās Pikē un Morbidelli, kurš aizvietoja Alenu Prostu, pēc tam kad francūzis tika atlaists par publisku komandas kritizēšanu. Organizatori centās nogaidīt līdz lietus mitējas, taču pūliņi bija velti. Par oficiālajiem rezultātiem tika pasludināta situācija divus apļus pirms sarkano karogu izkāršanas. Pēc 14. apļa Mansels un Begers vēl atradās vadošo trijniekā, taču pēc avārijas Mansels tika nogādāts slimnīcā. Vienīgajā F1 posmā, kas bija īsāks par pusstundu uz pjedestāla kāpa tikai divi braucēji – Senna un Bergers.

Dubultā traģēdija

Formula 1 tūkstoš posmu laikā devusi skatītājiem pamatīgu adrenalīna devu un emociju buķeti. Lai zinātu, kas ir lieliskas sacīkstes, ir jāzina, arī skalas otrs gals. Lai cik vienmuļas un garlaicīgas dažas Grand Prix izcīņas, labāk tā, nekā ar traģisma devu. Traukšanās lielā ātrumā ir bīstama arī mūsdienās. To apliecina Žila Bjanki letālā avārija 2014. gadā. Agrāk, protams, šādu gadījumu bija daudz vairāk. 1994. gadā Imolā izdzisa Airtona Sennas un Ronalda Racenberga dzīvības, taču upuru skaita ziņā lielākā traģēdija notika 1961. gadā. Pēc sadursmes ar Džimu Klarku, sezonas līdera Volfganga fon Tripa mašīna ielidoja pūlī, nogalinot braucēju un 15 skatītājus. F1 vēsturē vienu reizi fiksēts arī gadījums, kad sacīkšu laikā iet bojā divi braucēji. Tas notika 1960. gadā Beļģijā. Ātrajā Spa trasē Stirlings Moss un Maiks Teilors jau treniņos guva avārijas, kas lika pielikt punktu sacīkšu karjerai. Nepieredzējušais Kriss Bristovs avarēja tai pašā Mosam liktenīgajā ‘Burnenville’ pagriezienā. Izkritis no mašīnas, viņu no lielā ātruma apturēja dzeloņdrāts žogs. Sportists uz vietas bija beigts. Dažas minūtes vēlāk tai pašā līkumā izdzisa arī Alana Steisija dzīvība. Viņam pa galvu trāpīja garām lidojošs putns. Iespējams, Steisijs zaudēja samaņu vēl pirms avārijas. F1 sacīkstes izdzēsušas desmitiem dzīvību, bet autosporta kopējais upuru skaits, iespējams ir vismaz četru ciparu skaitlis.

F1 1000. Grand Prix

Lai lasītu mītus un stāstus par varoņiem, pirmais uzdevums ir nodrošināt apstākļus, lai viņi ar šiem stāstiem varētu dalīties. Drošības standarti tiek pastāvīgi uzlaboti, tomēr pat mūsdienās vairums cilvēku dod priekšroku mašīnas estētiskajam baudījumam, nevis tehnoloģijām, kas paredzētas sportistu dzīvību pasargāšanai. ‘Halo’ sistēma šobrīd ir spožākais piemērs tam, taču tā nav ne pirmā, ne pēdējā inovācija. Varam cerēt uz aizraujošu un intrigu pilnu tūkstošo F1 posmu, taču galvenais, lai tas un nākamie 1000 posmi braucējiem, trases darbiniekiem un skatītājiem izrādītos droši!