FIA šobrīd ir izmeklē vismaz divus nopietnus iesmējamo tehnisko pārkāpumu gadījumus Formulā 1: “Renault” automātisko bremžu regulēšanas sistēmu un “Ferrari” dzinēju.

Renault bremžu sistēma

Pēc Suzukas posma “Racing Point” komanda ir iesniegusi 12 lappušu dosjē ar informāciju par iespējamo “Renault” komandas pārkāpumu bremžu sistēmā. Pilotiem sacīkšu laikā ir iespēja manuāli regulēt bremzēšanas spēku sadalījumu starp priekšējiem un aizmugurējiem riteņiem. Tas tiek darīts pirms konkrētiem pagriezieniem, lai palīdzētu mašīnas stabilitātei līkumā, kā arī sacīkstes laikā, lai labāk akumulētu mašīnas svara izmaiņas un tas mazāk ietekmētu riepu nodilumu.

Pēc “Racing Point” domām “Renault” šī bremzēšanas spēku sadalījums ir automātisks un tas iestrādāts ECU programmatūrā. Līdz ar to pēc Japānas GP FIA konfiscēja ECU sistēmas un mašīnu stūres abām mašīnām. Atgādinām, ka pilotēšanas palīdzības sistēmas ir aizliegtas F1 un pārkāpuma gadījumā “Renault” var saskarties ar ļoti nopietnām sekām – sliktākajā gadījumā pat ar diskvalifikāciju no čempionāta un nopietnu naudas sodu.

Arī aptaujātie tehniskie eksperti ir pārliecināti, ka automātiski izstrādāta bremžu balansa pielāgošanas sistēma ir ievērojama palīdzība pilotiem, kas līkumos var bremzēt vēlāk un uzturēt lielāku ātrumu. “Racing Point” komanda būtu viens no ieguvējiem, ja “Renault” saņemtu nopietnu sodu, jo franču vienība kopvērtējumā atrodas 5.vietā ar 77 punktiem, bet “Racing Point” ir septītie ar 54 punktiem.

“Ferrari” dedzina eļļu?

Vairākas vārdā nenosauktas komandas ir vērsušās pie FIA, lai noskaidrotu vai “Ferrari” dzinējā izmantotā sistēma ir legāla. Maranello komandas pārsvars atsevišķās trasēs sasniedz 0,8s aplī un to nodrošina dzinēja jaudas pārsvars, kas jo īpaši pamanāms kvalifikācijas režīmā. Kopš vasaras brīvdienām “Ferrari” ir uzvarējuši kvalifikācijā visos piecos posmos un trīs no tiem izcīnījuši uzvaru arī sacīkstē.

Šarls leklerks, foto: Ferrari
Šarls Leklerks, foto: Ferrari

Viena no teorijām saistīta ar dzinēja dzesēšanas sistēmu – “Ferrari” vienīgie starpdzesētāja sistēmā izmanto eļļu nevis ūdeni. Tas ir atļauts, tomēr pastāv uzskats, ka “Ferrari” dzinējā neliels apjoms eļļas no starpdzesētāja kontrolētas noplūdes rezultātā nokļūst degkamerā un uz īsu brīdi rada jaudas sprādzienu.

Vismaz viens no “Ferrari” konkurentiem ir pārliecināts, ka šādā veidā rodas ‘sarkano’ pārsvars kvalifikācijā un vēlas FIA atbildi vai šāda prakse ir pieļaujama arī citiem dzinēju ražotājiem. Tāpat uzmanību piesaistījusi arī “Ferrari” enerģikas reģenerācijas sistēma (MGU-H). Pagaidām gan FIA nav sniegusi atbildes uz jautājumiem un šogad kopš Čarlija Vitinga nāves īsi pirms sezonas sākuma, FIA nav sakārtojusi savu administrācijas sistēmu, lai komunikācija ar komandām būtu tik operarīva un caurspīdīga kā iepriekš.