Caura riepa nav unikāla situācija. F1 sacīkstēs tā mēdz gadīties. It īpaši pēdējos apļos, kad riepas ir nodilušas. Tomēr Lielbritānijas GP nācās piedzīvot pavisam nereālu skatu – trīs no pieciem vadošajiem braucējiem pēdējo divu apļu laikā pārdūra savas mašīnas riepas. Ielūkosimies, kas noveda līdz šādam sacīkšu iznākumam.

Kvjata avārija

Praktiski visiem braucējiem šai posmā bija paredzēta vienāda stratēģija – sākt sacīkstes ar vidējā vai mīkstā sastāva riepām, veikt vienu pitstopu un atlikušo distanci veikt ar cietā sastāva riepām. Tā vietā, lai katrs pats izvēlētos, kad doties boksos, “AlphaTauri” braucēja Daņila Kvjata avārija lika trasē doties drošības mašīnai un ‘piespieda’ braucējus doties boksos ātrāk, līdz ar to pagarināt nogriezni, kas jāaizvada ar cietā sastāva riepām.

Lai gan “Pirelli” sākotnēji mērījumi paredzēja, ka riepas izturēs 40 apļu nogriezni, riepu mūžu ietekmē ļoti daudz dažādu faktoru, tostarp spiediens, trases temperatūra un uz trases atstātā gumija un citas atlūzas, kas var radīt korekcijas. Normālos apstākļos braucēji boksos dotos aptuveni 10 apļus vēlāk.

Silverstonas trase

Diez vai būtu jāsāk uztraukties par līdzīgām problēmām ar “Pirelli” riepām citās trasēs. Silverstona ir unikāla trase ar ļoti gariem un satriecoši ātriem pagriezieniem, kuri tiek pavadīti ar gāzes pedāli grīdā. Tieši šeit kreisajā pusē esošās riepas piedzīvo vislielāko slodzi, tādēļ komandām bija jābūt īpaši piesardzīgām.

Līdzīgs scenārijs jau tika pieredzēts 2013. gada Lielbritānijas Grand Prix, kad seši braucēji saskārās ar pārsprāgušu riepu sacīkšu laikā. Šādās slodzēs jebkurš brauciens pāri apmalēm var izrādīties bīstams.

Lielāks ātrums

“Pirelli” nolēma šogad izmantot tās pašas riepas, kuras pērn. Ja šai jomā ir saglabāta stabilitāte, tad pašas mašīnas ir attīstījušās. Telemetrijas dati liecina, ka trases ātrākajos pagriezienos “Mercedes” formula traucas par 10-15 km/h ātrāk nekā gadu iepriekš. Tieši “Mercedes” komanda varēja lepoties ar vienu no lielākajiem piespiedējspēkiem, līdzīgi kā “McLaren”, kur brauca vēl viens ‘upuris’ Karloss Saincs.

Tikmēr “Ferrari” komanda ar vājajiem dzinējiem uz šo posmu ieradās ar ļoti zemu piespiedējspēka līmeni. Gluži kā fabulā par bruņurupuci un zaķi, tas radīja lēnāku tempu, kā itāļu vienība bija cerējusi, taču tai pat laikā pasargāja no problēmām, ar kurām saskārās vadošo vienību braucēji.

Raikonena faktors

Tuvojoties finišam, ar riepas problēmām saskārās arī ļoti vāju nedēļas nogali aizvadījušais Kimi Raikonens. Riepas bojājumi izraisīja ķēdes reakciju un apskādēja viņa “Alfa Romeo” mašīnas priekšējo antispārnu, radot atlūzas uz trases. Ņemot vērā to, cik strauji un gandrīz vienlaicīgi sākās Botasa, Sainca un Hamiltona problēmas, iespējams, nelieli atlūzu gabali ‘palīdzēja’ “Pirelli” riepām sarīkot pēdējo apļu šovu.

Brīžos, kad riepas jau tā ir nodeldētas, pat vismazākie oglekļa šķiedras gabaliņi uz asfalta var radīt papildus švīkas, kas liek riepām izlaist gaisu. Spilgts piemērs tam bija vērojams 2018. gadā Azerbaidžānas GP, kad pāris apļus pirms finiša sprāga līdera Valteri Botasa riepa. Atlūzu gabaliņi bija tik mazi, ka TV skatītāji tos pat nemanīja.

Dublis #2?

“Pirelli” šobrīd ļoti rūpīgi analizē visas sacīkšu laikā piedzīvotās problēmas, tomēr sagaidāms, ka 70 gadu jubilejas Grand Prix izcīņā komandas mācīsies no šī posma un raudzīsies divu vai pat trīs pitstopu virzienā, jo “Pirelli” uz šo posmu piegādās soli mīkstākas riepas. Tas nozīmē, ka tik cietas riepas kā Lielbritānijas GP cietā sastāva ražojumi šai nedēļā netiks izmantoti.

Maz ticams, ka “Pirelli” ķersies pie drastiskiem soļiem kā jauna sastāva riepu ieviešana jau šosezon. Riepu dzīvi ietekmē arī spiediens riepās un to savirze. Šie ir divi lauciņi, kur “Pirelli” var diktēt noteikumus, lai izvairītos no Lielbritānijas GP piedzīvotā haosa.