Lemāna 2021 ir klāt! Šodien pl. 17:00 pēc Latvijas laika tiks dota zaļā gaisma 89. Lemānas 24h stundu sacīkstēm. Kā jau nosaukums liecina, tās noslēgsies svētdien pl. 17:00. Dalībnieku ir daudz, sacīkstes ir garas, tādēļ laiks ‘izfiltrēt’ galvenos notikumus, kuriem pievērst uzmanību.

#1 ‘Toyota’ pēc ceturtā panākuma

Kādu brīdi šķita, ka “Toyota” nekad neuzvarēs Lemānā, jo gadu pēc gada viņus piemeklēja dažādas neveiksmes, tomēr pēc citu rūpnīcu aiziešanas no čempionāta, tika izcīnītas trīs vieglas uzvaras. Šogad, iesoļojot Hypercar ērā, atstatumi ir krietni vien mazāki. Kvalifikācijā “Toyota” bija 1-2 sekundes aplī ātrāki par konkurentiem. Tas nozīmē, ka pat neliela aizķeršanās uz kādu minūti var izrādīties izšķiroša. “Toyota” ir favorīti, bet diennakts ir gara.

#2 Iekšējais duelis

Ja “Toyota” izrādas ātrāki par “Alpine” un “Glickenhaus”, tad vēl ir jāaizvada savstarpējā cīņa. Sezonas griezumā #7 un #8 ekipāžas cīnījušās līdzīgi. Iespējams, arī šoreiz visu izšķirs mazas nianses, kas ne vienmēr atkarīgas no pašiem braucējiem. Vēsture gan allaž bijusi labvēlīga #8 ekipāžas pusē. Neraugoties uz to, ka Kamui Kobajaši regulāri krāj pole position apļus (tostarp šosezon), viņam vēl nav Lemānas 24h uzvaras, kamēr #8 ekipāža to paveikusi 3 reizes pēc kārtas – Buemi un Nakadžimas partneris 2018. un 2019. gadā bija Alonso, bet kopš pagājušās sezonas Alonso vietu ieņēmis Hārtlijs. Treniņos Nakadžima piedzīvoja avāriju.

#3 Pārējie konkurenti
“F1LV

Šogad izveidotajā Hypercars ieskaitē kopumā piedalās 5 ekipāžas. Bez jau pieminētās “Toyota”, starp dalībniekiem atrodama “Alpine” un divas “Glickenhaus” mašīnas. Taisnēs “Glickenhaus” izskatās vareni, taču kvalifikācijā virsroku guva “Alpine”, kuri tikuši pie pjedestāla sezonas pirmajos 3 posmos. Arī braucēju sastāvs Lapjērs / Vaksivjērs / Negrao ir apveltīti ar pieredzi un zināšanām, kas var padarīt viņus par “Toyota” galvenajiem konkurentiem.

#4 Montoija pēc ‘Triple Crown’

Greiems Hils ir vienīgais braucējs, kurš triumfējis 3 populārākajās un prestižākajās autosporta sacensībās – Monako Grand Prix, Indianapolisas 500 jūdžu braucienā un Lemānas 24 stundu sacīkstēs. Huans Pablo Montoija ir atzīmējies pirmajās divās, taču viņam vēl pietrūkst Lemānas. Ja uzvara absolūtajā ieskaitē ir nereāla, tad panākums LMP2 ieskaitē būtu vērtējams kā mazais ‘Triple Crown’. Līdzšinējā sezona un kvalifikācija neliecina, ka “DragonSpeed” komandai tas izdosies, bet 45 gadus vecais Montoija mēdz pārsteigt.

#5 Kubicas debija

Savu Lemānas debiju šajā nedēļas nogalē piedzīvos cits bijušais F1 supertalants Roberts Kubica. Savā daudzpusīgajā autosporta karjerā viņam ir bijusi pieredze arī izturības sacīkstēs, taču 24 stundu braucienos finišu nekad nav izdevies sasniegt. “Team WRT” pie iespējas startēt tikusi pateicoties panākumiem ELMS čempionātā, turklāt kvalifikācijā sasniedza otro vietu LMP2 ieskaitē. Kubica startē vienā ekipāžā ar diviem jaunās paaudzes talantiem – Luī Deletrazu un Je Jifei.

#6 Magnuseni divās paaudzēs

Turpinot tēmu par F1 braucējiem, nevar nepieminēt dāņu “High Class Racing”, kur ar Andersu Fjordbahu spēkus apvienojis Jans Magnusens un viņa dēls Kevins. Abi apveltīti ar F1 pieredzi, turklāt Kevins reiz intervijā pavēstīja, ka starts kopā ar tēti Lemānā būtu sapņa piepildījums. Šī gan nav ekipāža, kas pieskaitāma favorītiem, tomēr viņu rīcībā ir Jans, kurš Lemānā piedalās jau 22. gadu pēc kārtas.

#7 Formula E čempions

Pagājušajā nedēļā Formula E līdzjutēji varēja sekot aizraujošam sezonas noslēgumam Berlīnē. Par čempionu kļuva Niks de Vrīss ar “Mercedes”. Šajās brīvdienās viņš pārsēdies pie “G-Drive” stūres. Komanda allaž bijusi ļoti spēcīga izturības braucienos, tādēļ spēku apvienošana ar vienu no talantīgākajiem braucējiem, kurš nonācis arī F1 redzeslokā, var sniegt krievu komandai to, kas pietrūka pirms tam.

#8 Nīderlande paliek bez līdera

Iepriekšējos divus gadus de Vrīss pārstāvēja “Racing Team Netherlands”. Viegli atpazīstamā koši dzeltenā mašīna regulāri bija atrodama vadošajās pozīcijās un LMP2 ieskaitē tika pie pjedestāla pagājušaā posmā 6 stundu sacīkstēs Moncā. Lemānā komanda sāks tikai no 11. rindas, tomēr viņi joprojām saglabājuši sastāvā F1 pieredzi guvušo Gido van der Gardi, kurš ar dažādiem jokiem sociālajos tīklos ieguvis plašu fanu pulku.

#9 Konstantīna vecie draugi

Vēl viena koši dzeltena mašīna ir “ARC Bratislava” rīcībā. 2017. gadā tās sastāvā Konstantīns Calko kļuva par pirmo autosportistu no Baltijas, kurš piedalījies Lemānās 24 stundu sacīkstēs. Cerētie rezultāti tomēr netika sasniegti. No tā laika sastāva palicis vien komandas vadītājs Miroslavs Konopka, kurš nav pats ātrākais braucējs pasaulē, turklāt tagad izdevība piešķirta arī viņa dēlam Mato. Par ekipāžas vienīgo glābēju uzskatāms Olivers Vebs, taču britu sportists izstājās savos pēdējos sešos mēģinājumos sasniegt Lemānas finišu.

#10 Laiks dāmām

Blakus slovāku komandai no 14. rindas startēs ekipāža ar pirmo numuru – “Richard Mille Racing”. Tajā spēkus apvienojušas trīs dāmas – F2 pieredzi guvusī Tatjana Kalderona, DTM startējošā Sofija Florša un W Series vicečempione Beitske Vissere. Sezonas pirmie posmi nebija spoži, tomēr labs rezultāts sezonas galvenajā startā var kļūt par lielisku mudinājumu jaunām meitenēm pievērsties autosportam.

#11 Uzvaras aizstāvēšana

Pērn panākumu LMP2 ieskaitē izcīnīja Zaka Brauna radītā “United Autosports” komanda. Hansons, Šērers un Albukerke kopā šogad uzvarējuši 6 stundu sacīkstēs Spā un Moncā. Pērn komanda nomainīja “Ligier” šasijas pret “Oreca” ražojumiem un tas ļāvis sasniegt cerēto progresu. Kvalifikācija “United Autosports” gan nebija no tām spožākajām.

#12 Jaunie favorīti

Kvalifikcijā LMP2 pole position izcīnīja “JOTA” komanda. Britu vienība ir ļoti pieredzējusi un sadarbībā ar “Jackie Chan DC Racing” 2017. gadā gandrīz triumfēja kopējā ieskaitē. Abas ekipāžas pulcējušas ļoti spēcīgu braucēju sastāvu (Vandurns / Blomkvists / Gelaels un da Kosta / Deividsons / Gonzaless). Iespējams, tieši #38 uzstādīs latiņu, pēc kuras būs jātiecas pārējiem.

Grafiks: FIA WEC
Grafiks: FIA WEC
Grafiks: FIA WEC
#13 Cīņas diennakts garumā

Ja var izteikt kādu drošu prognozi par LMP2 klasi, tad skaidrs, ka cīņas nekad nerimsies. Lai gan “IDEC” atsauca dalību pēc smagas avārijas treniņos, šai klasē joprojām ir 24 ekipāžas, kas nozīmē, ka savstarpējās cīņas būs vērojamas katrā aplī, jo gandrīz visas komandas izmanto identiskas “Oreca 07” šasijas. Vienīgais izņēmums ir “Racing Team India Eurasia”, kuri palikuši uzticīgi “Ligier” ražojumiem. Šobrīd gan viss liecina, ka “Oreca” Lemānā būs priekšrocības.

#14 ‘Ferrari’ pret ‘Porsche’

GTE Pro klase šogad palikusi pavisam paplika, jo pilnu sezonu aizvada tikai divas ekipāžas no “Ferrari” un divas no “Porsche” rūpnīcas. Līdz šim spēku samēri bijuši diezgan līdzīgi. Par favorītiem tika uzskatīti “Porsche”, taču kvalifikācijā Kevins Estre piedzīvoja avāriju. Cīņas GTE Pro ieskaitē allaž bijušas ļoti ciešas, tādēļ nebūs pārsteigums, ja vadības groži mainīsies pat 24. stundā.

#15 Pārsteiguma autori

Par pamatīgu pārsteigumu kvalifikācijā parūpējās Taivānā reģistrētā “Hub Auto Racing” komanda, kas ceļazīmi uz Lemānu nodrošināja, pateicoties rezultātiem ALMS (Asian Le Mans Series). Viņi ieradās uz Franciju kā klases pastarīši, bet cīņā dosies no izdevīgākās pozīcijas. Maz ticams, ka privātajai komandai izdosies diennakts braucienā tikt galā ar rūpnīcu dūžiem, tomēr sacīkstes ir garas.

#16 Brāļu cīņa

Izcilo pole position apli “Hub Auto Racing” nodrošināja 23 gadus vecais Drīss Vanthūrs, kurš pirms trim gadiem triumfēja Batērstas 12 stundu sacīkstēs. Zīmīgi, ka, lai to paveiktu, viņam bija jātiek galā ar vecāko brāli. Lorens Vanthūrs brauc otrā privātajā “Porsche” ekipāžā “WeatherTech Racing” sastāvā. Lorēna CV ir krietni vien spožāks ar WeatherTech SportsCar un FIA GT Series tituliem, turklāt GTE Pro ieskaitē L. Vanthūrs triumfēja 2018. gadā. Galvenais, nesaskrieties ar ģimenes locekļiem.

#17 Fizzi turpina

Pieredzējušākie F1 līdzjutēji noteikti atcerēsies Džankarlo Fisikellu. Karjeras labākos rezultātus Fizzi sasniedza 2005. un 2006. gadā kā Alonso komandas biedrs “Renault” komandā, taču savu karjeru noslēdza, piepildot katra itāļa sapni, startējot “Ferrari”. Ja Maranello F1 komandā laimi neizdevās atrast, tad izturības sacīkstēs Džankarlo startēs jaudivpadsmito reizi, turklāt šai laikā brendi nav mainīti un 48 gadus vvecais sportists sacentīsies GTE Am ieskaitē ar “AF Corse”

#18 Puisis, kurš gandrīz pieveica Šūmaheru

Tikmēr jaunās paaudzes skatītāji būs redzējuši Formula 2 cīņas, kur pērn Miks Šūmahers par mata tiesu pēdējā posmā pieveica Kalumu Ailotu un kļuva par čempionu. Arī Ailots ir “Ferrari” sistēmas braucējs un Lemānā brauc “Iron Lynx” sastāvā. Iespējams, pāreja no F2 vadošajām pozīcijām uz GTE Am vidus ešalonu nav viegls solis, tomēr Ailots joprojām ir ļoti talantīgs un nav izslēgts, ka nākotne F1 viņam vēl ir priekšā.

#19 Ne tikai ‘Ferrari’

No 23 ekipāžam, kas piedalās GTE Am ieskaitē, gandrīz puse startē ar “Ferrari 488 GTE Evo”. Kvalifikācijā gan trīs vadošās pozīcijas ieņēma “Porsche”. Ātrākā no tām bija #88 ekipāža “Dempsey-Proton Racing” komanda, kuras izveidošanā un uzturēšanā lielu artavu sniedzis Holivudas aktieris Patriks Dempsijs. Lai gan amerikānis vairākkārt sacenties arī Lemānā, savas autosportista gaitas “Grejas Anatomijas” galvenā zvaigzne jau ir noslēdzis.

#20 Un vēlreiz dāmas

“Richard Mille Racing” LMP2 vienība nav vienīgā komanda, kas sastāv pilnībā no dāmām. Viena no “Iron Lynx” ekipāžām sastāv no Sāras Bouvijas, Rahelas Frejas un Mišelas Gatingas. Šis ir jau trešais gads, kad Freja un Gartinga brauc kopā. Pirmās divas reizes izdevās iekļūt GTE Am klases Top 10 un ātrums līdz šim liecina, ka šo mērķi varētu izdoties sasniegt arī šogad

#21 Bez konkurences

Līdzās 60 ekipāžām, kas cīnās katra savā klasē, stāsies arī “Association SRT41” pieteiktā komanda. Visas nepieciešamās kontroles atrodamas uz stūres, jo divi no trim braucējiem ir paralizēti. Pazīstamākais no viņiem ir Takuma Aoki, kurš 1997. gadā izcīnīja 5. vietu motošosejas 500cc ieskaitē (tagad MotoGP). Pat ar atšķirīgo vadīšanu, ekipāžai izdevās pieveikt divas LMP2 mašīnas kvalifikācijā.

#22 Tumšā un lietainā Lemāna

Pus pa jokam, pus pa nopietnam, mēdz teikt, ka Lemānā vienmēr līst. Šogad sacīkstes pārceltas no jūnija uz augustu, tādēļ klimats mazliet atšķirsies no iepriekšējiem gadiem. Ja nokrišņi uznāks, tie drīzāk gaidāmi pirmajās stundās. Iespējams, šoreiz slapjais asfalts un migla nebūs šķēršļi, tomēr gads nāk ar citiem izaicinājumiem – augustā saule lec vēlāk un riet ātrāk, līdz ar to nakts periods plānojas garāks kā citus gadus.

#23 Sezonas kopējā bilde

Lemānas 24 stundu sacīkstes ir viens no sešiem posmiem FIA pasaules izturības sacīkšu kalendārā. Protams, sacīkstes ir tik prestižas, ka pie izvēles starp titulu un uzvaru Lemānā, vairums izvēlēsies 24 stundu triumfu. Šogad ir liela varbūtība, ka uzvarētājiem būs iespējas baudīt uzvaras laurus gan sacīkstēs, gan sezonā, jo visās klasēs kopvērtējumā situācija ir spraiga un tituls var izšķirties diennakts laikā. Pēc Lemānas vēlā rudenī vēl paredzētas 6h un 8h sacīkstes Bahreinā.

#24 Izturība uzlabojas

Agrāk tikt līdz finišam jau bija sasniegums. Hansam Heijeram tas neizdevās nevienā no 14 mēģinājumiem. 1970. gadā tika klasificētas tikai 7 ekipāžas. Mūsdienās automašīnas kļuvušas izturīgākas un konkurence plašāka. Tas nozīmē, ka sacīkstes var uztvert kā 24 stundu sprintu, jo katra aizkavēšanās, kas maksā 1 minūti var izšķirt panākumu no sakāves. Plašais emociju spektrs ir neizbēgams, jo katra triumfa radīšanai ir vajadzīga vesela virkne tādu, kuriem neizdevās.