Jau otro Grand Prix mūs gaida taustīšanās tumsā. Līdzīgi kā pirms tam notikušās sacīkstes Katarā arī Saūda Arābijas GP risināsies trasē, kur Formula 1 mašīnas pirms tam nav sacentušās. Arī šeit starts tiks dots pie mākslīgā apgaismojuma.

Saūda Arābijas Grand Prix būs 2021. gada F1 sezonas priekšpēdējais posms. Matemātiski gan braucēju, gan konstruktoru kauss var tikt izšķirts jau šajā nedēļas nogalē, taču reālistiskākais scenārijs paredz cīņu līdz sezonas pēdējam aplim. Ielūkosimies galvenajās intrigās, ko gaidīt no šī posma.

Iedzinējs ar raķešdzinēju

8 punkti jeb uzvara ar ātrāko apli pret otro vietu ir atstatums, kas dodoties uz Džidu šķir Maksu Verstapenu no Luisa Hamiltona. Šobrīd svaru kausi ir mazliet par labu Maksam, tomēr realitātē situācija var mainīties ļoti strauji.

“F1LV

Gan “Mercedes”, gan “Red Bull” pārstāvji uzskata, ka šoreiz priekšrocības būs ‘sudraba bultām’. Pie tam Hamiltons izmantos to pašu ‘raķešdzinēju’, ar ko bija aprīkota viņa formula Brazīlijā, kur Luiss izcīnīja satriecošu triumfu pēc diskvalifikācijas īsi pirms sprinta brauciena.

Viena no “Mercedes” dzinēju galvenajām problēmām ir to izturība ilgtermiņā. Pēc vairāk kā 400 kilometru ilgušās paraugstundas apdzīšanā, zirgi “Mercedes” jaudas agregātā vairs nebūs tik sprigani. Ņemot vērā, ka aptuveni 80% trases tiks pavadīti ar gāzes pedāli grīdā, dzinējiem šeit būs lielāka nozīme kā vairumā citu trašu.

Ja Hamiltonu piemeklē problēmas un viņš paliek ārpus labāko piecinieka, matemātiski Verstapens var nodrošināt titulu jau Saūda Arābijā, taču pat bez šādām likstām Hamiltonam ir ļoti svarīgi pieveikt Verstapenu. Pretējā gadījumā Maksa pārsvars var pieaugt līdz 11 punktiem un tad viņam Abū Dabī pietiks ar finišu trešajā vietā aiz abiem “Mercedes” braucējiem.

Labākās komandas meklējumos

Braucēju čempionātā intriga līdz sezonas pēdējam posmam nav nekas jauns. Komandu ieskaitē tik spraigas cīņas notiek krietni retāk. Šobrīd 5 punktu pārsvars ir “Mercedes” pusē. Lielā mērā tas saistāms ar Valteri Botasa stabilitāti, salīdzinot ar Serhio Peresu, kurš regulārus finišus pjedestāla pozīcijās sāka krāt tikai sezonas otrajā pusē. Pēdējos piecos posmos “Red Bull” guvuši par 28 punktiem vairāk.

Zīmīgi, ka abām komandām šogad vēl nav izdevies tikt kaut pie vienas dubultuzvaras. Ja Džidas trasē apdzīšana būs sarežģīta, pastāv liela varbūtība, ka Peress un Botass tiks izmantoti kā bandinieki šahā, atbrīvojot ceļu nozīmīgākajām figūrām un radot spiedienu uz konkurentiem ar ilgāku palikšanu trasē, lai konkurents iestrēgtu aizmugurē, vai gluži pretēji, veicot īstermiņā efektīvu ‘undercut’ pitstopu.

Tikpat aizraujošas cīņas ārpus trases vērojamas arī abu harizmātisko komandu vadītāju izpildījumā. Vārdu kaujas starp Toto Volfu un Kristianu Horneru paliek arvien asākas, aizdomas par konkurentu mašīnu neatbilstību noteikumiem pastiprinās, bet sūdzēšanās tiesnešiem brauciena laikā manāma pie katra mazākā pavērsiena. Saūda Arābijas Grand Prix – tas nebūs tikai pusotru stundu ilgs brauciens svētdienas pievakarē.

Nakts Džidā

Tāpat kā pirms 2 nedēļām, arī šosvētdien sacīkstes risināsies Tuvajos Austrumos, F1 braucējiem nepazīstamā trasē pie mākslīgā apgaismojuma. Paralēles gan nevajag vilkt. Ja Lozaila faktiski ir motošosejas trase pielāgota F1 vajadzībām, tad Saūda Arābijas GP notiks tam speciāli paredzētā trasē.

Tā nelīdzinās nevienai kalendārā atrodamai trasei, it īpaši ielu trašu konkurencē. Lai gan Džidas trase sastāv no 27 līkumiem un ļoti maz taisnēm vārda burtiskajā nozīmē, ātrumi, kurus attīstīs mašīnas būs prātam netverami. Vidējais ātrums, iespējams, būs otrs lielākais F1 kalendārā, piekāpjoties vienīgi Moncai.

Šādos apstākļos sekot līdzi priekšā esošajai mašīnai nebūs viegli. Ja tomēr gadās iestrēgt aizmugurē, trasē ir trīs DRS zonas, kurām vajadzētu veicināt apdzīšanu skaita pieaugumu. Vairāk kā 6 kilometru garumā tā ir otra garākā trase kalendārā aiz Spa, kur šogad redzējām tikai pāris apļus aiz drošības mašīnas un 4 stundu nepārtrauktu lietusgāzi.

Par nokrišņiem šoreiz nebūs jāuztraucas. Sarkanās jūras krastos esošajai trasei gan jāsaskarās ar citām problēmām. Gaisa mitrums un spēcīgais vējš var ieviest savas korekcijas, tomēr līdz ar F1 braucējiem uz Saūda Arābiju devušies arī jaunekļi no Formula 2 čempionāta. Viņi palīdzēs uzlabot saķeri un, braucot agrāk, notīrīs sakrājušos putekļus. Tāpat skatītājiem būs iespēja darbībā redzēt nākamā gada vienīgo debitantu Guanju Žou.

Grafiks: Pirelli

Vecajiem pulveris vēl sauss

Katarā uzmanības centrā bija Alonso. Četrdesmitgadnieks izcīnīja vietu uz pjedestāla. Tiešām izcīnīja. Šī nebija Ungārijas GP, kur Botass un Strols nopļāva teju visu Top 10. Arī laikapstākļi nejauca kārtis kā Krievijā. Neredzējām Azerbaidžānas stila pēdējo apļu restartu. Tas bija godam pelnīts pjedestāls. Kad āķis lūpā, gribēsies vēl. It īpaši viņa faniem.

Pjēram Gazlī neizdevās tik labi uzsildīt riepas, kā arī pietiekami ilgi saglabāt tās darbspējīgos apstākļos. Tradicionāli “Pirelli” izvēlās piesardzīgu pieeju, dodoties uz jaunām trasēm. Šoreiz gan izvēlētas riepas, kas ir soli mīkstākas kā Katarā. Tiesa gan, arī nodiluma tempi nebūs tik strauji un braucējiem, visticamāk, pietiks ar vienu pitstopu.

Alonso nav vienīgais veterāns, kurš pierāda, ka vēl nav norakstāms. Īsi uzplaiksnījumi vērojami ar no Fetela un Raikonena, kuram šis būs priekšpēdējais posms karjerā. Pēc pusotras nedēļas visi viņam liks mieru un Kimi zinās, ko darīt.

Ātrākais no ‘pārējiem’

Dīvaini, ka konstruktoru kausā cīņa par pirmo vietu faktiski ir vienīgā intriga. “Ferrari” ir iznīcinājuši “McLaren”, “Alpine” un “AlphaTauri” cīņā Katarā rezultāts bija 25:0 jebšu vēl graujošāks kā starp Anglijas un Latvijas futbola izlasēm. Arī lejasgalā visi ir diezgan izretojušies. Tāpēc jāraugās braucēju kopvērtejuma virzienā, kur vēl daudz jautājumu jāatrisina.

Noķert “Mercedes” un “Red Bull” ir nereāli, tādēļ cīņa par piekto vietu ir teju kā atsevišķs čempions. Pabeigt sezonu kā labākajam no pārējiem ir gan prestiži, gan patīkami. Tas ir pierādījums braucēja prasmēm arī ar ne to ātrāko mašīnu. Pērn ‘labākais no pārējiem’ bija Peress. Tagad viņš izbauda sezonu “Red Bull” sastāvā. Vēl gadu iepriekš ātrākais aiz vadošo trīs komandu braucējiem bija Karloss Saincs, kuru tagad rotā sarkanais “Ferrari” kombinezons.

Šogad par piekto vietu cīnās Noriss un abi “Ferrari” brauceji. Lando padevās labāks sezonas sākums, taču itāļu jaunie dzinēji iznīcinājuši Monako rezidentu rudenī. Šobrīd Norisu, Leklēru un Saincu šķir mazāk kā 8 punkti. Tomēr nevajag vēl norakstīt Norisu.

“McLaren” vislabākos rezultātus sasniedza Moncā, kur gāzes pedālis tiek atlaists pavisam reti. Arī Džidas trase šai ziņā ir līdzīga – gandrīz 80% apļa jāveic ar pedāli grīdā. Papildus tam, pēdējais posms notiks trasē, kur mazliet mainīta konfigurācija. Lai gan “Ferrari” pēdējos posmos ievērojami sadeldējuši Norisa pārsvaru, viņš ir sasodīti ātrs jauneklis, kurš šogad pat nozadzis smaidu no Daniela Rikjardo sejas. Cīņa būs ne mazāk aizraujoša kā Hamiltona un Verstapena duelis.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by F1LV (@f1_lv)

Ar savām prognozēm par Saūda Arābijas GP padalies Formula 1 Fantasy līgas F1LV podkāsta klausītāju grupā! Grupas kods: 695aa5e42a.