Dienvidštatu viesmīlība, palmas, milzu šovs, mākslīga osta un fons ar vienu no populārakajiem sporta stadioniem… Arvien biežāk tiek runāts par sporta un politikas savstarpējo jaukšanos, taču F1 ne mazāk svarīga sastāvdaļa ir šķipsniņa vietējās kultūras. Pacik sacīkstes notiks ASV, skaidrs, ka te tā nebūs šķipsniņa, bet gan kārtīga ēdamkarote. Ieskatīsimies, kādas intrigas mūs gaida pirms Maiami Grand Prix!

Solis nezināmajā

ASV jau tā ir rekordiste ar F1 sacīkstēm 10 dažādās valstīs. Nu šī daudzveidība izpletusies arī līdz Maiami. Trasei piemīt vairākas mūsdienās populāras tendences – ļoti gara taisne, kustība pretēji pulksteņŗādītāja virzienam, garš lēzens pusaļapļa pagrieziens, vairākas ātru līkumu sērijas, kā arī asi pagriezieni. Uz pirmo acu uzmetienu jāteic, ka te nav nekā unikāla, bet tai pat laikā ir viss nepieciešamais labām sacīkstēm ar vairākām vietām, kur mēģināt veikt apdzīšanu.

Ierasti asfaltus veido no granīta, dolomīta un piķa, taču Maiami trases ģeogrāfiskās atrašanās vietas dēļ pēc vairākiem pētījumiem nolemts izmantot kaļķakmeni, kas padarīs segumu ļoti gludu. Nav pamata bažām eksperimentiem ar asfalta sastāvu, kas pēc bēdīgi slavenajām sacīkstēm Indianapolisā 2005. gadā sagrāva F1 imidžu. Braucējiem būs nemitīgi jāpielāgojas pārmaiņām, jo paredzams, ka saķeres līmenis nedēļas nogales gaitā augs īpaši strauji, ko sekmēs arī atbalsta sēriju sacensības, tostarp W Series sezonas ievads.

Formula 1 līdzjutēji jau izzākājuši pagriezienu ar mākslīgā ūdens uzkrāsošanu asfaltētajā laivu piestātnē, taču pastāv iespēja, ka tomēr redzēsim arī īstu ūdeni, jo sinoptiķi sola lietainu nedēļas nogali, kas piešķirs papildus šarmu pirmajai vizītei Maiami.

Grafiks: Pirelli

Enerģijas lādiņš buļļiem

Sezonas pirmajos posmos tempa ziņā “Ferrari” un “Red Bull” bija samērā līdzīgās pozīcijās, taču Šarls Leklērs iekrāja krietnu pārsvaru kopvērtējumā, jo buļļus piemeklēja vairākas tehniskas likstas, kuras pēc pašu vārdiem neesot savstarpēji saistītas un vairs neatkārtosies.

Tomēr viens no galvenajiem raižu cēloņiem bija liekais svars. Šeit nav runa par speķa pīrādziņiem Ziemassvētkos uz Verstapena vai Peresa šķīvja, bet gan pašai mašīnai. Uz Imolu tika nomesti vairāki kilogrami, kas cīņās par sekundes simtdaļām nozīmē ļoti daudz. Uzreiz bija redzams arī rezultāts – Verstapens visu nedēļas nogali bija ātrāks, kamēr Leklēram atlika cīnīties ar Peresu, turklāt šī cīņa drošvien noslēgtos par labu meksikānim arī bez Leklēra kļūdas.

Iniciatīva nu ir “Red Bull” pusē un pakaļdzīšanās var sākties. Šis posms sniegs skatītājiem vēl vienu iespēju novērtēt, kura komanda veikusi labāku darbu sezonas pirmajā pusē, jo arī “Ferrari” nesēž uz pirmo trīs posmu lauriem. Lai gan galvenie uzlabojumi vēl tikai priekšā, uz Maiami Grand Prix sagaidāms progress zema piespiedējspēka plūsmas pilnveidošanai, lai mazinātu mašīnas kratīšanos un uzlabotu tās konkurētspēju garajās trases taisnēs. Vai var būt vēl labāka vieta, kur novērst ‘delfinēšanās’ efektu kā NFL komandas “Dolphins” mājas pilsētā?

Karaļa atgriešanās?

Apstākļu sakritība, trase ar sarežģītām apdzīšanas iespējām un konkurēt nespējīga mašīna padarīja sacīkstes Imolā par vienu no vājākajiem rezultātiem Luisa Hamiltona karjerā. Amerika ir vieta, kur viņš allaž juties labi un spēj viegli nonākt komforta zonā. Arī pielāgošanās jaunām trasēm pēdējos gados bijis Hamiltona stiprais lauciņš.

Kopvērtējumā “Mercedes” šobrīd ir trešie, taču temps trasē viņiem biežāk liek sacensties ar sesto vai septīto ātrāko komandu, nevis “Red Bull” vai “Ferrari”. Faktiski visas problēmas meklējamas kratīšanās efektā taisnēs. Arī merši uz Ameriku dodas ar uzlabojumiem mašīnai, kuriem vajadzētu palīdzēt saprast, vai risinājumi tiek veikti pareizajā virzienā. Cīņa par titulu Hamiltonam šogad faktiski ir beigusies, taču manāmi pozitīvas tendences garajā taisnē ļaus “Mercedes” faniem saglabāt sapni par drīzu atgriešanos dueļos par uzvarām.

Turpinot par “Mercedes” nevar aizmirst par intrigām komandas iekšienē – Raselam vairākkārt paveicies, taču arī nelielas izdevības viņš izmantojis godam un kopvērtējumā ir priekšā septiņkārtējam čempionam. Šobrīd piektā vai astotā vieta nav tik izšķiroša, taču tagad Raselu gaida krietni lielāks izaicinājums – noturēt tempu visas sezonas garumā. Viņa priekštecis Valteri Botass vairākkārt iesāka sezonu apņēmīgi, taču siltajos vasaras mēnešos noslēpās Hamiltona ēnā.

Beidzot līdera godā

Turpinot par Botasu, jāuzteic viņa sniegums Imolā, kur gandrīz izdevās tikt pie ceturtās vietas. Valteri ir komandas līderis un šādā vidē jūtas ļoti labi (kopvērtējumā atrodas turpat kur jau gadiem – tieši aiz Hamiltona).

“Ferrari” jaudīgais dzinējs lielā mērā sekmējis “Alfa Romeo” komandas progresu, taču uz pagājušo posmu tika atvestas izmaiņas grīdā un sānu gaisa savācējos. Lai gan punktu un apļu laiku izteiksmē Botass ir pārliecinošs līderis, vērts pasekot arī debitantam Guanju Žou, kurš brauc samērā stabili un noteikti ‘nekrīt ārā’ no 20 prasmīgāko braucēju klubiņa.

Pēc aiziešanas no “Mercedes” Botass atzina, ka viena gada līgumi viņu nesajūsmināja. Soms uzskatīja, ka labāks rezultāts tiktu sasniegts ar ilgtermiņa uzticēšanos. Izskatās, ka to viņš ir panācis “Alfa Romeo” sastāvā. Normālos apstākļos vajadzētu sekot vēl vienai punktu devai. Lietus gadījumā nav tik vienkārši, jo Valteri nav sevi pierādījis kā slapjā laika eksperts.

Vai mazais samurajs izaudzis?

Pirmais iespaids var būt mānīgs. Juki Cunoda pērn guva punktus savā debijā un noslēdza sezonu ar finišu 4. vietā, taču viss kas nāca pa vidu atstāja rūgtu pēcgaršu. Rupjās un asās radio sarunas varētu attaisnot ar labu sniegumu trasē, taču bieži vien Gazlī bija vairākas pozīcijas priekšā.

Šosezon mazais japānis vairs nav peramais puika. Krietni profesionālāka pieeja, tostarp pārvākšanās dzīvot tuvāk komandas bāzei palīdzējusi sadeldēt deficītu. Cunoda atzinis, ka viņam joprojām jāmācas kļūt mierīgākam, taču tagad bļaustīšanās notiek, nepiespiežot radio pogu. 21 gada vecumā vēl ir daudz ko mācīties, tomēr sezonas sākums jānovērtē ar ‘+’ zīmi.

Pavadījis tikai gadu F3 un F2 līmeņa sacensībās, Cunoda vēl nebija nobriedis, taču tagad galvenie izaicinājumi vēl priekšā. “Red Bull” komanda augstu novērtē spēju progresēt, tomēr, lai rēķinātos ar vietu lielajā komandā nepietiks ar dažiem posmiem. Maiami un dažas nākamās sacīkstes kļūs par vērtīgu mērauklu, vai sezonas sākums bijis laimīga sagadīšanās vai loģisks un sistemātisks pamats spožam turpinājumam. Cunodam būs jāspēj tikt galā ar spriedzi, jo klauvētaju pie “AlphaTauri” durvīm netrūkst.

Piedalies F1 prognožu spēlē!
Ieskaties F1 kalendārā!
Izbaudi sacīkstes F1TV vai Viaplay!
Pievienojies F1 līdzjutēju klubam!