Formula 1 centienus padarīt čempionātu zaļāku šobrīd lieliski raksturo fakts, ka gaidāma jau trešā vizīte Ziemeļamerikā šajā sezonā. Šis kontinents jaunizceptajam čempionam Maksam Verstapenam bijis labvēlīgs – izcīnīti panākumi Maiami un Monreālā. Ja Teksasa būs labvēlīga “Red Bull” braucējam, tiks sasniegts vēl viens rekords…

Amerikānisms Amerikā

Kad sacensības notiek štatos, šovs ir garantēts! Hotdogu ātrēšana un populāri mūziķi izklaidē vietējo publiku, kas izjūt ‘Netflix’ efektu un piepilda visas iespējamās sēdvietas. Ja sākotnēji uz šo posmu devās tūkstošiem meksikāņu, atbalstot Serhio Peresu, tad kopš Brāļu Rodrigesu trases atgriešanās un F1 popularitātes kāpuma, līdzjutēju pūlī var atrast visdažādākos fanus.

Lielākajai daļai skatītāju gan interesēs, ko var redzēt TV ekrānā. Slavenības ļauj sacensties šim posmam ar Monako, tomēr bieži vien tās tiek daudz aktīvāk iesaistītas. Kā lai neaizmirst vareno vāģi, kurā uzvarētāja trofeju pērn atveda basketbola leģenda Šakils O’Nīls! Protams, vislabākais šovs ir pavērsieniem bagāta sacīkste, tomēr, ietērpjot amerikāniskā kamzolī, pasākuma vērtība ceļas.

Šeit nav mākslīgas ostas vai milzu kazino, toties par visu vajadzīgo Teksasa ir parūpējusies – ļoti plata trase ar reljefa izmaiņām ļauj pirmajā līkumā blakus atrasties vairākām mašīnām. Garajai taisnei seko vairāku ātru līkumu sērija. Maza kļūda var atstāt sekas uz nākamajiem pieciem pagriezieniem. Pēc tehniskās sekcijas seko vēl viena taisne un virkne lēnu līkumu, pārbaudot mašīnu spējas no visdažādākajiem aspektiem. Ne velti šo vietu iemīļojuši gan braucēji, gan skatītāji. Gaidīsim, kādus pārsteigumus Amerika mums sagādās šoreiz.

Grafiks: Pirelli

Divkārtējais un divi sekotāji

Būsim godīgi, jau dodoties vasaras pārtraukumā tikpat kā bija skaidrs, kurš būs čempions. Fakts, ka Verstapens šo titulu jau nodrošinājis nemazinās intrigas konkrētajā posmā. Joprojām sagaidāma bezkompromisu cīņa, tomēr “Ferrari” sacīkšu ātruma trūkums un stratēģiskā nedrošība liek domāt, ka trasē, kas apvieno visus klasisku sacīkšu trašu elementus, Verstapens joprojām būs galvenais favorīts, neraugoties uz to, ka pēdējos 5 Amerikas GP tās sezonas čempions uzvarējis tikai divas reizes.

Ja Verstapenam izdosies atkārtot pagājušā gada panākumu, viņš panāks Mihaelu Šūmaheru un Sebastianu Fetelu kā trešais braucējs ar 13 uzvarām vienā sezonā. Pēc Amerikas GP vēl gaidāmas sacīkstes Meksikā, Brazīlijā un Abū Dabī, kur šo rekordu iespējams iegūt vienpersoniski.

No kopvērtējuma skatupunkta vēl atlikusi cīņa par vicečempiona godu. Pēc spožā sezonas sākuma un katastrofālā turpinājuma Šarls Leklērs pēdējos četros posmos spējis kāpt uz pjedestāla. Tikmēr Serhio Peress varēs cerēt uz nelielu palīdzību no Verstapena, kuram teorētiski nevienam nekas vairs nav jāpierāda (pamēģiniet gan to iestāstīt sacīkšu braucējiem). Abus sportistus šobrīd šķir tikai viens punkts un kā vienam, tā otram šī būs pirmā sezona, kas F1 kopvērtejumā noslēgta labāko trijniekā (ja vien Rasels, Saincs vai Hamiltons pēkšņi nesagāž visu kājām gaisā). Leklēra uzdevumu gan apgrūtinās starta pozīciju sods.

Visvairāk uzvaru vienā sezonā

BraucējsGadsUzvarasPosmi% no kopā
Mihaels Šūmahers2004131872.22
Sebastians Fetels2013131968.42
Makss Verstapens20221218 (22)66.67 (54.55)
Mihaels Šūmahers2002111764.71
Sebastians Fetels2011111957.89
Luiss Hamiltons2014111957.89
Luiss Hamiltons2018112152.38
Luiss Hamiltons2019112152.38
Luiss Hamiltons2020111764.71
Luiss Hamiltons2015101952.63
Luiss Hamiltons2016102147.62
Makss Verstapens2021102245.45

Pirmās uzvaras medības

“Mercedes” komanda uzvarējusi vismaz vienu sacīksti katrā no iepriekšējām 10 sezonām. Luiss Hamiltons to paveicis jau sākot ar debijas sezonu tālajā 2007. gadā. Šīs sērijas ir bīstami tuvu tam, lai tiktu pārtrauktas 2022. gadā. Pašu Hamiltonu gan tas īpaši neuztrauc. “Mercedes” lielākā priekšrocība ir ātrie pagriezieni, kas palīdzēja ķert “Ferrari” vecajās Eiropas trasēs, tomēr šobrīd arī otrā vieta konstruktoru kausā sāk izskatīties grūti aizsniedzama.

Luiss Hamiltons radījis tik spilgtu tēlu, ka mārketinga ziņā Verstapens joprojām ir iedzinējos, turklāt Amerika un tās otrs lielākais štats Teksasa ir milzīgs reklāmas tirgus. Čempionāta popularitātei Luisa uzvara būtu ķirsītis uz tortes, tomēr maz ticams, ka Teksasa ir vieta, kur to būtu iespējams paveikt tīri uz snieguma rēķina. Pēc 13 pjedestāliem bez uzvarām “Mercedes” nepametīs rūgtuma sajūta, tomēr jāatceras, ka nākamais gads nav aiz kalniem un sezonā, kad lielais kauss ir izšķirts, visa uzmanība tiek veltīta nākamajam gadam.

Amerikāņu kalniņi ‘Alpine’ stilā

Singapūras lietus aizskaloja visu “Alpine” pārsvaru cīņā par ceturto vietu konstruktoru kausā, tomēr Suzukas peļķēs izšķīda viss, ko “McLaren” atguva. Svaru kausi mētājas te vienē, te otrā virzienā, bet nekad nenostājas labvēlīgi Danielam Rikjardo. Ostinas trase un Teksasa ar savām ribiņām ir viņa komforta zona (divi Top 6 finiši arī pēc aiziešanas no “Red Bull”), tomēr pat pēkšņa progresa gadījumā no topošā bezdarbnieka var nepietikt.

Estebana Okona finišā 4. vietā Japānā lomu spēlēja arī apstākļu sakritība, tomēr sezonas laikā ir jūtams rūpnīcas atbalsts un spēja veikt izmaiņas pareizajā gultnē, kas arvien biežāk palīdz iesaistīties cīņās arī ar “Mercedes” braucējiem. Regulāri cīnoties par Top 6, lielu lomu spēlēs izturība. 13 punkti – šī ir robeža, kas šķir “Alpine” un “McLaren” par labu zili krāsotajām mašīnām. Tieši tikpat punktu Okons ir priekšā Alonso vienības iekšējā cīņā. Kā noslēgsies abas kaujas?

‘Aston Martin’ 20 miljonu misija

Mazajām komandām varētu teikt, ka apgrozās vēl lielākas summas. Precīzu ciparu nosaukt vēl nav iespējams, jo balvu fonds tiek sadalīts atbilstoši čempionāta ienākumiem, tomēr neoficiāla informācija, kas balstīta uz iepriekšējo gadu aprēķiniem, liecina, ka atšķirība starp sesto un devīto vietu konstruktoru kausā vērtējama 20 miljonu EUR apmērā.

Āzijas tūrē divos posmos “Aston Martin” braucēji ieguva 20 punktus. Lenss Strols allaž bijis izteikti spēcīgs slapjos un mainīgos apstākļos, kas var apgrūtināt situāciju siltajā un saulainajā Ostinā, tomēr nevar noliegt viņa ieguldījumu, kas kopā ar Sebastiana Fetela pūliņiem palīdzējis divu posmu laikā pakāpties “Aston Martin” komandai no devītās uz septīto vietu.

“Haas” un “AlphaTauri” tagad ir 11 punktus aizmugurē, kas normālos apstākļos ir par daudz. Pēc septiņām secīgām nullītēm Mika Šūmahera dienas “Haas” var tikt skaitītas, ja sniegums strauji neuzlabosies, ko diez vai var gaidīt, neattīstot mašīnu. Tikai septiņus punktus “Aston Martin” šķir no “Alfa Romeo”, kuriem ir klājies vēl smagāk – pēdējās deviņas sacīkstes Žou guvis 1 punktu, bet Botass palicis bešā. Somu braucējam pēdējais laiks atrast pareizo kafijas šķirni, kas sniegs tādu enerģiju, kā pieredzējām 2019. gadā, kad Botass COTA trasē uzvarēja no pole position. Ja virkni vadošo komandu braucējus piemeklē ķibeles, četrām komandām katrs no pēdējiem posmiem var izrādīties 20 miljonus vērts.

Grafiks: FIA Formula One

Piedalies F1 prognožu spēlē!
Ieskaties F1 kalendārā!
Izbaudi sacīkstes F1TV vai Viaplay!
Pievienojies F1 līdzjutēju klubam!