Lai gan MotoGP līdzjutējiem Lozailas trase ir ļoti labi pazīstama, Formula 1 čempionāta Kataras GP noticis tikai vienu reizi – 2021. gada sezonā, kad pasaule sāka atkopties no pandēmijas. Kā jau tas Tuvajos Austrumos pienākas, gaidām krāšņu nedēļas nogali ar spožiem pārsteigumiem.

Verstapens – trīskārtējs?

Pastāv ļoti liela varbūtība, ka Makss Verstapens jau šajā nedēļas nogalē sekos savas draudzenes Kellijas tēva Nelsona Pikē pēdās un kļūs par trīskārtēju pasaules čempionu. Šobrīd Maksam ir 177 punktu handikaps pret komandas biedru Serhio Peresu. Ja pārsvars pēc Kataras posma būs vismaz 146 punkti, tituls tiks matemātiski nodrošināts. Nevienam citam braucējam vairs nav izredzes noslēgt sezonu pirmajā vietā.

Tas nozīmē, ka gadījumā, ja Serhio Peress veic perfektu nedēļas nogali un izcīna 34 punktus (25 par uzvaru, 1 par ātrāko apli, 8 par sprinta uzvaru), Verstapenam pietiks ar astoto vietu, lai nodrošinātu titulu. Daudz ticamāks scenārijs ir čempiona noskaidrošana jau sestdien – pagājušajā nedēļā 26. dzimšanas dienu nosvinējušais Verstapens būs čempions sprintā finišējot labāko sešiniekā.

Dubultuzvara vēl nav garantēta

“Red Bull” dominanci šogad pierāda ne tikai Maksa Verstapena 10 secīgu uzvaru sērija, bet arī fakts, ka Serhio Peress kopvērtējumā atrodas otrajā vietā. Te gan cīņa vēl nav galā – pateicoties Serhio Peresa regulārajām likstām un Fernando Alonso pārstāvētās “Aston Martin” snieguma kritumam pastāv iespēja, ka stabilitāte ļaus vicečempiona godā nonākt pirmajam Kataras GP uzvarētājam Luisam Hamiltonam. No Peresa viņu šķir 33 punkti.

Lozailas trase ir pilna ar vidēji ātriem līkumiem, kas varētu būt labi piemēroti “Mercedes” formulai cīņā ar “Ferrari” un “Aston Martin”, taču tai pat laikā jāuzmanās no rudens lielākā bieda – “McLaren”. Hamiltona pusē ir pieredze, kas var izrādīties ļoti vērtīga uz nesaudzīgajām līkumu apmalēm. Pirms diviem gadiem tās sagādāja problēmas virknei braucēju. Pārāk agresīva tiekšanās pēc katra centimetra var novest pie līdzīgām kļūdām, kādu redzējām otra “Mercedes” braucēja Džordža Rasela izpildījumā Singapūras GP pēdējā aplī.

Atmiņu iedvesmotie

Otrā vieta Nīderlandē vedināja domāt, ka “Aston Martin” ir sapratuši problēmu cēloni, bet tā vien izskatās, ka jau kārtējo reizi Fernando Alonso ir iesaistījies ambiciozā projektā, kur vārdi ir skaļāki par darbiem. Protams, daļa resursu un enerģijas jau tiek veltīti 2024. gada spēkrata radīšanai, tomēr pēc 5 pjedestāliem pirmajos 6 posmos sekojusi pamatīga lejupslīde – devītā vieta Moncā, absolūts murgs bez punktiem Singapūrā un astotā vieta Suzukā. Nevarētu teikt, ka Alonso nepaveicās – vienkārši trūka ātruma.

Kataras GP liela nozīme kvalifikācijā būs trāpīt īstajā brīdī, īstajā vietā, jo trase tiek izmantota samērā reti, līdz ar to saķeres līmenis uzlabosies diezgan strauji, pacik F2 un F3 mašīnas Lozailā nesacenšas. Pats Alonso gan paguva izteikties, ka labprāt atgrieztos pie īsu laiku lietotā kvalifikācijas formāta, kad trasē atrodas tikai viena mašīna, lai mazinātu burzmu. Līdzjutējiem gan tas nešķita diez ko aizraujoši.

Arvien vairāk sāk izpausties fakts, ka projektam nav nopietnu ambīciju kļūt par labākajiem, citā gadījumā Lenss Strols vairs nebrauktu F1. Pirmos posmus var norakstīt uz roku traumu sadziedēšanu, bet avārijas turpinājās, ātrums neuzlabojās un pēdējoreiz augstāk par devīto vietu Lenss finišēja pirms četriem mēnešiem Barselonā. Pat Alekss Albons ar “Williams” šai laikā 4 reizes ticis Top 8. Kataras pirmajā vizītē šī brīža “Aston Martin” braucējiem klājās ļoti labi – Alonso (tolaik ar “Alpine”) ieguva trešo vietu, bet Strols finišēja sestais. Abiem atkārtot to būs grūts uzdevums.

Nepalikt pēdējiem

Ja cīņa par pirmo vietu nav tik spraiga kā varētu vēlēties, tad peletona beigās iet krietni karstāk. Braucēju ieskaitē no tiem, kuri veic pilnu sezonu, vienīgi Logans Sardžents nav guvis punktus (un līgumu uz nākamo gadu), tomēr Aleksa Albona lieliskais sniegums ļauj “Williams” komandai komfortabli iekārtoties septītajā pozīcijā un no augšas vērot cīņu starp trim komandām.

“Ferrari” klientu duelī “Haas” un “Alfa Romeo” šķir tikai divi punkti par labu amerikāņiem (12 pret 10), taču jaunākie uzlabojumi piecus punktus guvušajai “AlphaTauri” padara viņus par reālākajiem kandidātiem uz vietu desmitniekā svētdienas sacīkstē. Juki Cunodam savu potenciālu pilnībā nav izdevies apliecināt – 2 ātras izstāšanās un kļūdaina stratēģija atstāja japāni bez punktiem pēdējās trīs sacīkstēs. Lai gan Liams Lovsons joprojām ir mazliet lēnāks, jaunzēlandietis lieliski izvairās no kļūdām un maksimāli izmanto sev dotās izdevības. Kataras GP būs, iespējams, pēdējā izdevība šogad pirms Daniela Rikjardo atgriešanās. Tiesa gan, ja konkurenti sajutīs “Red Bull” junioru potenciālu, pitstopu taktika var tikt izmainīta – tā vietā, lai uzlabotu savas pozīcijas, konkurentu kompromitēšana var darboties vēl efektīvāk.

Dubultprieks

Lai gan nelielas nianses vēl ir apspriešanas vērtas, jaunais sprinta nedēļas nogales formāts pirmajos posmos guvis atzinību no līdzjutējiem. Katara ir viena no sešām valstīm, kurām šogad ir uzticēts gods rīkot sprintu. Tas nozīmē, ka starta kārtību svētdienas sacīkstēm noskaidrosim jau piektdienas vakarā, bet čempionu, iespējams, kronēsim sestdien.

Trase, tāpat kā visa Katara, ir tuksneša ieskauta, kas nozīmē, ka klimats būs ļoti līdzīgs Bahreinai – bez jebkādas lietus iespējamības un temperatūra pārsniegs 30 grādus. Galvenā atšķirība no Singapūras ir gaisa mitrums. Cilvēka ķermenim ir vieglāk panest temperatūru sausā gaisā, līdz ar to šis nebūs tik smags fizisks pārbaudījums braucējiem kā, piemēram, futbolistiem, kuriem preventīvos nolūkos pasaules kausu pārcēla uz decembri. Visi galvenie notikumi būs vērojami jau pēc saulrieta pie mākslīgā apgaismojuma.