Sacensības pāri okeānam ieskandinās pēdējo nogriezni aizraujošajā 2024. gada F1 sezonā, jo uzreiz bez elpas ievilkšanas čempionāts vēlāk dosies uz Meksiku un Brazīliju. Šīs būs pirmās sacīkstes šosezon bez Daniela Rikjardo līdzdalības, tomēr arī zaudējot tik krāšņu tēlu, par intrigu trūkumu nedrīkst sūdzēties.

Trase

Kā jau Amerikas ceļiem ierasts, arī F1 trase izbūvēta pietiekami plata, paverot iespējas pagriezienus izņemt ar dažādām trajektorijām. Pirmais pagrieziens ved kalnā, kur pēc starta gadās redzēt pat četras mašīnas blakus vienu otrai, kas neizbēgami var novest pie sadursmēm. Pirmā sektora turpinājumā braucējus sagaida virkne ar ātriem pagriezieniem, kas pakāpeniski pieprasa arvien vairāk bremžu izmantošanu.

Garā taisne otrajā sektorā paver vēl vienu apdzīšanas izdevību, tomēr līkuma ieeja vēsturiski allaž bijusi riska zona, kur pazaudēt apļa laiku trases robežu dēļ. Tikmēr noslēdzošajā sektorā dominē vairāki lēni pagriezieni, kā arī ļoti ilgs loks uz labo pusi kārtīgi pārbaudot mašīnu spēju pielāgoties trases daudzveidīgajam profilam.

Trase veidota apzināti apkopojot ‘izcilākos hitus’ no tādām trasēm kā Silverstonas, Hokenheimas, Sakiras, Stambulas un Interlagosas. Braukšana tajā notiek pretēji pulksteņrādītāja virzienam.

Padziļinātu informāciju par un ap Formula 1 notikumiem gūsti, pievienojoties F1LV Patreon lapai!

Grafiks: Pirelli

Laikapstākļi

Kamēr zelta rudens turpina izgleznot Latviju, Teksasā tas nepūlas ierasties. Visu trīs dienu garumā gaisa temperatūra turēsies aptuveni 25 grādu robežās, spīdēs saule un lietus iespējamība ir ļoti maza – klasisks ASV dienvidu štatu klimats.

Vienīgi vēja brāzmas var sasniegt 30-40 km/h ātrumu. Tās, protams, nav tik ievērojamas kā Nīderlandē, tomēr mūsdienu formulu darbību spēj ietekmēt – 2015. gadā tieši vēja brāzmu savā izbraukšanā ārpus trases vainoja Niko Rosbergs, tā rezultātā zaudējot uzvaru Luisam Hamiltonam.

Prognozes

“Ferrari” komanda nespēja pilnībā izmantot savas iespējas Āzijā, tādēļ Ziemeļamerikā, kur trase nav tik piemērota viņu spēkratam, nevajadzētu lolot pārāk augstas cerības uz Leklēra iesaistīšanos cīņā par uzvaru.

Tomēr nedrīkst aizmirst, ka šajā nedēļas nogalē risināsies sprints, līdz ar to komandām ir ļoti īss laiks, lai pilnvērtīgi sagatavotos Teksasas izaicinājumam. Līdz šim “McLaren” komanda regulāri pierādījusi sevi kā vienību, kas jau no pirmās sesijas spēj demonstrēt lieliskus rezultātus, apliecinot simulatora lielisko korelāciju ar patieso situāciju. Dominance Singapūrā tikai pastiprina apgalvojumu, ka Lando Noriss būs galvenais favorīts uz uzvaru, bet Oskaram Piastri jākļūst par vērtīgu ieročnesēju un jāgatavojas nākamajai sezonai, kad viss sāksies no nulles. “McLaren” uz šo posmu ieradusies ar īpašu krāsojumu.

“Red Bull” sezonas vidū bija jūtami grūti pielāgoties trasēm ar dažādu konfigurāciju pagriezieniem, taču rudens pauzē pieslīpētajiem uzlabojumiem vajadzētu mazināt deficītu līdz līderiem, tomēr pirms mašīnas devušās trasē par spēku samēriem var tikai spekulēt.

Neizbēgamu interesi radīs Liama Lovsona atgriešanās F1 apritē. Pērn demonstrētais sniegums bija atzīstams, tomēr neatstāja skatītājus ar atkārtiem žokļiem. Otrā debija jaunzēlandietim iesāksies piesardzīgi – dzinēja maiņas dēļ tāpat būs jāstartē no beigām, tomēr tas nenozīmē, ka var atslābt. Viņš ir zem Helmuta Marko lupas ar skatu uz nākamo gadu.

Piedalies F1 prognožu spēlē!

Vēsture

Sacīkstes Ostinā risinās jau kopš 2012. gada un piecarpus kilometru garā trase nav piedzīvojusi vispār nekādas konfigurācijas izmaiņas šajā laika periodā. Par pirmo uzvarētāju Teksasā kļuva Luiss Hamiltons un Mercedes zelta ērā viņš trofeju plauktu papildināja ar vēl četriem panākumiem Hermana Tilkes dizainētajā trasē.

Lai gan pēdējos divos gados Ostinā pole position guvuši Ferrari braucēji, šī trase kļuvusi par Maksa Verstapena teritoriju, jo Red Bull braucējs Teksasā ir nepārspēts jau trīs gadus pēc kārtas. Pērn pamatīgas problēmas radīja zem grīdas esošās plāksnes nodilums, kā rezultātā Luiss Hamiltons un Šarls Leklērs tika diskvalificēti, ļaujot Lando Norisam pakāpties uz otro vietu. McLaren braucējs atradās vadībā sacīkšu pirmo pusi, kamēr Verstapens soli pa solim kāpa augšup pēc sestās vietas kvalifikācijā.

Gadu iepriekš Ferrari komanda guva pārdzīvojumus jau pirmajā pagriezienā, kad pietiekami plato trasi nesadalīja pole position ieguvējs Karloss Saincs un Mercedes braucējs Džordžs Rasels, liekot spānim sagriezties. Vienīgā reize, kad Maranello vienība te triumfēja, meklējama 2019. gadā ar Kimi Raikonenu pie stūres.

Bazārs boksos

“Red Bull” komanda un tās cilvēki šogad vairākkārt nonākuši laikrakstu virsrakstos un šī nedēļas nogale nav izņēmums. Te gan pārmaiņas pēc runa ir par pašu mašīnu. Atbilstoši tehniskajiem noteikumiem komandas nedrīkst mainīt mašīnas augstumu starp kvalifikāciju un sacīksti, kas tiek uzsākta ar formulu, kas ir par centneru smagāka kā dienu iepriekš degvielas dēļ.

Noteikumu interpretācijas dēļ “Red Bull” līdz šim centās apiet šos noteikumus, tomēr sākot ar Amerikas GP izcīņu šis triks vairs nav atļauts, taču nekādi sodi par tā lietošanu iepriekš nesekos. Galveno ieguvumu “Red Bull” izjuta kvalifikācijā, kas ļāva palielināt piespiedējspēku, braucot ar zemāk noregulētu formulu.

To, cik lielā mērā šīs izmaiņas ietekmēs “Red Bull” konkurētspēju rādīs nedēļas nogale, tomēr skaidrs, ka Verstpanenam paliekot bez goda pjedestāla, asākie viedokļu sludinātāji neslēps, ka šis aizliegums ir kas krietni lielāks par vētru tējas krūzē.

Grafiks

Amerikas GP programma, Grafiks: F1 līdzjutēju klubs

Šoreiz jārēķinās ar ievērojami atšķirīgu programmu. Ostinā risināsies arī sprints, līdz ar to skatītājus gaida tikai viena treniņu sesija piektdienas vakarā. Kvalifikācija sprintam gaidāma pl. 0:30 naktī no piektdienas uz sestdienu pēc Latvijas laika. Pats sprints sestdien pl. 21:00, bet līdz kvalifikācijai jāpaciešas vēl ilgāk – tās sākums pl. 1:00, bet sacīkste svētdien mazliet ātrāk – pl. 22:00.

Nekādas atbalsta klases (F2, F3, F1 Academy) uz Ziemeļameriku nav devušās, tādēļ visa uzmanība Amerikas Grand Prix izcīņai pēc visām vietējām tradīcijām ar Eminem un Sting koncertiem, amerikāņu futbola spēli, pilnām tribīnēm, džinsu cepurītēm un trofejām, kas izskatās tā, it kā to veidotāji radošajā procesā būtu klausījušies Daft Punk un skatījušies Mikipeles multenes.

Amerikas GP trofejas, Foto: Pirelli

Info par F1 translācijām Latvijas teritorijā