Šausminoša traģēdija šonakt notikusi Amerikas Savienotajās Valstīs, kur IndyCar čempionāta noslēdzošajā posmā Lasvegasā 33 gadu vecumā bojā gājis divkārtējais “Indy 500” čempions Dens Veldons.

Negadījums notika jau sacensību 12. aplī, kad pirmajā līkumā vispirms sadūrās Veida Kaningema un Džeimsa Hinčklifa formulas. Lielajā ātrumā izvairīties no sadursmes spēja tikai daļa no braucējiem un rezultātā avārijā tika cieta kopumā 15 mašīnas. Daudzas no tām uzlidoja gaisā, ietriecās barjerās un aizdegās – viens no cietušajiem bija arī titula pretendents Vils Pauers, kurš tika nogādāts slimnīcā. Sacensības tika apturētas un neturpinājās.

Dens Veldons, kurš vienīgais šajā sacīkstē, startējot no pēdējās rindas, sacentās par piecu miljonu ASV dolāru lielu naudas balvu, avarējušo formulu barā ietriecās viens no beidzamajiem, taču cieta visvairāk. Angļu pilots tika nogādāts slimnīcā, kur no gūtajām traumām 33 gadu vecumā mira.

IndyCar čempionātā Dens Veldons startēja kopš 2002. gada, bet 2005. gadā kļuva par čempionu. Divreiz, 2005. gadā un šogad, viņam izdevās uzvarēt arī slavenajā “Indy 500” sacīkstē, bet visā savā karjerā IndyCar posmos sportists triumfējis 16 reizes, kļūstot par vienu no atpazīstamākajiem formulu braucējiem ASV.

Traģēdija ir aizēnojusi Dario Frankitti izcīnīto otro titulu karjerā.

 

1 KOMENTĀRS

  1. Šo mirkli es noteikti nekad neaizmirsīšu – datora ekrāna pulkstenis rādīja 1:01, kad tika paziņots, ka viss beidzies traģiski… Un avārijas brīdi, kad no satraukuma sāk drebēt rokas un pusmizoto ābolu nākas nolikt uz galda… Šis ir jau 5. autosacīkšu nāves gadījums, ko nācies noskatīties TV tiešraidē. Tieši tāpat perfekti atceros, ko darīju un kur atrados, kad aizgāja Rolands Racenbergers, Airtons Senna, Džefs Krosnofs, Gregs Mors…
    Tikai šoreiz emocijas ir mazliet savādākas. Pat ar zināmu dusmu un niknuma pieskaņu. Ok, Edijs Čīvers vakar teica, ka stulbi būtu meklēt vainīgos traģēdijā, jo visi braucēji lieliski apzinās sacīkšu apstākļus, augsto risku, un ir pieņēmuši šādus spēles noteikumus. Un tomēr… tur nebija jābūt gaišreģim, lai saprastu, ka 34 superātru atklāto riteņu mašīnu palaišana pusotras jūdzes ovālā ir vēl neredzēti jaudīga mīna ar laika degli. Protams, tas bija sirreāls skats, vērot kā šis milzīgais mašīnu bars nesās pirmos 10 apļus, visi uz 350 km/h. Tomēr jau no paša sākuma bija sajūta “kad TAS notiks?”, nevis “vai tas notiks?”. Diemžēl notika jau pašā sākumā… Un tik šaušalīgā veidā, ka viennozīmīgi jāpiekrīt vakar vairākkārt izskanējušajai frāzei “I have never seen something like this…”
    Bet laikam tā bija jānotiek. Liktenim bieži patīk paspēlēties. Šis pasākums taču bija iecerēts kā veselas ēras noslēgums, jo raugi – nākošgad tiks ieviestas jaunās un (it kā) ļoti drošās šasijas. Tāpēc vecā ēra vienkārši aizcirta durvis… Paņemot līdzi vienu no IRL visu laiku kolorītākajiem čempioniem…

  2. Neredzu neko īpaši traģisku. Jo tas nav autosports, bet gladiatoru cīņas, kur ātrāk vai vēlāk ir lemts iet bojā. Gan Indy gan NASCAR ir tā iekārtots, lai veicinātu labvēlīgu augsni masu avārijām ar traģiskām sekām.

    Jebkurš ar galvu domājošs cilvēks piekritīs, ka tāds, kurš negrib mirt tādā braucienā no labas gribas nepiedalīsies

  3. kā teica E.Hemingvejs, tad pasaulē ir tikai trīs īteni sportaveidi:
    Medības, Alpīnisms un Sacīkšu braukšana.
    Kas attiecas uz Nāvi TV, tad, cilvēkus vienmēr ir fascinējis jebkas, kur ir iespēja saost svešas asinis. Tā teikt, ja tas tiešā mērā neskar jūs. Tad var pašausmināties, uzdzīt sev adrenalīnu, pačatot, visu dienu apspriest, cik tas ir šausmīgi un iesist komentos [RIP], kas nevienam tā īpaši neko neizteic un vairāk līdzinās virtuālās komunikācijas frāzei (līdzīgi kā sunim uzčurāt uz staba – es te biju) un soļot tālāk itkā nekas nebūtu bijis. bet nu, cilvēks tā ir iekārtots – paošņāt svešu nāvi.

  4. Precizēšu savu cinisko augstāko komentāru.
    NASCAR un Indy ir ļot ļoti skatāmi un asini uzdzenoši pasākumi (nē – tas nav sports). Es domāju, ka esot tur uz vietas vispār no emocijām varētu bikses piečurāt.
    BET
    Tikai pašnāvnieks piedalīsies tādā pasākumā. Jebkurš autosportists piekritīs, ka šāda veida braukšana (super lieli ātrumi+cieša braukšana grupā+līkumu neesamība) ir kā krievu rulete. Un ja kāds nomorst, tad ir jābūt naivam lai no tā taisītu traģēdiju. Protams, ka pilotu radiniekiem no tā siltāk nepaliek – cilvēks ir gājis bojā – lai arī sava paša pofigisma pēc

  5. Traģēdīja ir kad iet bojā cilvēki uz kuģa upē vai krītot lidmašīnai.
    Ja iet bojā apsaldēti gonščiki, buļļu jātnieki un citi extra extrēmisti, tad tā ir šo cilvēku pašu izvēlēta likme.

    Man personīgi ļoti ir nepatīkami kad iet bojā sportisti (pat Indy braucēji), bet tracina, ka šādos gadījumos tas skaitās traģēdija. Un vēl tracina, ka šādas gonkas tiek atļautas.
    Kāpēc F1 var padarīt teju absolūti drošu, bet šito DEATH RACE atļauj organizēt bez izmaiņām

  6. Remio_lv – nevajag pārspīlēt.
    Neatļaut šādas sacīkstes? Veldona nāve – tā neapšaubāmi ir traģēdija, jo “Indycar” piloti nemirst kā mušas! Nāve sacīkstēs nav ikdiena! Vismaz 95% no viņiem beidz karjeru dzīvi un daudzmaz veseli, tāpēc nevajag šeit pārspīlēt.
    F1 ir pilnībā deģenerējies kā sporta veids, jo tiešām – drošība ir panākta fantastiska, bet pašas sacīkstes ir pārsvarā ne pārāk skatāmas.
    Skatamies uz citiem avarējušajiem – cik zinu, neviens cits, par laimi, nav guvis nozīmīgas traumas. Tas liecina, ka drošība ir paaugstinājusies ievērojami.
    Protams, ir jāņem vērā, ka šis ovāls nav no drošākajiem formulām, un posmus tajā labāk nerīkot. Šāda avārija nav normāla formulu sacīkstēs, turpretim NASCAR tas būtu tipiskāk, taču tieši tur upuru skaits pēdējos gados ir minimāls, pašu mašīnu uzbūves dēļ.
    Uzskatu, ka “Indycar” piloti nav pašnāvnieki! Tāpēc nevajag uzskatīt to par “Death race” (bez izmaiņām).
    Bet – jāpiekrīt – cilvēki tomēr paši izvēlas šo ceļu – būt par sacīkšu braucēju.
    Skaidrs, ka šis negadījums tiks analizēts, un tiks izdarīti attiecīgi secinājumi. Ņemsim vērā, ka “Indycar” brauc ne tikai ovālos.

  7. Pēc letāliem negadījumiem autosportā vienmēr paceļas jautājums par šī sporta veida bīstamību, risku apzināšanos utt. Tas viss ir aprunāts jau daudz reizes un šajā sakarā vairs neatkārtošos.

    Pavisam cits jautājums ir par to, ko organizatori varēja vai nevarēja darīt, lai vēl pirms sacīkstes novērstu riskus vai vismaz apzināti tos neignorētu. Ja F1 reizēm tiešām paranoja par drošību šķiet smieklīga, tad šajā gadījumā Lasvegasā drīzāk izskatās, ka braicēji tika izmantoti kā gladiatori. Arī Frankiti paziņoja, ka tur nebija iespējams izvairīties no milzīgas avārijas sacīkstes laikā un tas vai būs traģēdija jau ir tikai veiksmes jautājums. Lasvegasas ovāls (1,5 jūdzes) ir 60% no Indy ovāla kopgarumā, bet mašīnas svētdien uz starta izgāja (34) vairāk kā šogad Indy. Pie ātrumiem 340 km/h un tik biezas satiksmes – vai kādam vēl bija šaubas par briestošajām problēmām? Bet pagaidīsim izmeklēšanas rezultātus!

  8. Atbildēšu pats uz savu jautājumu – tāpēc ka pūlim patīk DEATH RACE. Pūlim liekas tupas un garlaicīgas intelektuālās F1 sacensības. Pūlis, sabiedrība nav mainījusies kopš kolizeju laikiem – kas auroja un kaifoja par asinīm gladiatoru cīņās.
    Tad ko Jūs visi liekuļojat tagad un tēlojat līdzjūtīgos? Kāpēc tad Indy un NASCAR ir tik superpolupārs? Tāpēc, ka tas ir daudz daudz brutālāks par F1 Tāpat avārijas brīdī daudziem sirdis plosīja lielas WOOOWWWW!! ACTION!! THRILLER!! Tas, dēļ kā viņi nāca uz šo sacīksti.

    • Ar ko F-1 ir intelektuālāks par “Indycar” vai “NASCAR” – ar neko!
      Ovālos sacīkstes ir daudz spraigākas nekā F-1, pie tam arī bez avārijām! Avārijas tajos nav vajadzīgas (tikai izraisa dzeltenos karogus, utml.), tā kā nevajag teikt par visiem ovālu faniem, ka tas ir bezmaz nāvi alkstošs pūlis.
      Brutālāks – šis vārds man asociējas vairāk ar to, ka tur kāds kādam teju vai pa seju dod.
      Šaham un dambretei – pavisam cita ideja un mērķi. F-1 sākotnējā ideja bija tāda pati kā “Indycar”.

      • Izslīdēšana vai sadursme F1 90% gadījumos ir grants šķaidīšana un riepu mīcīšana

        Izslīdēšana vai sadursme ovālos ir.. 90% “face smashing”

        Vēl kādam kas nav skaidrs?

  9. Te var izteikt tikai līdzjūtību, vainīgo meklēšana neko nedos. Katram savs liktenis, diemžēl kā izskatās liktenīgs kārtējo reizi ir ritenis, kas pēc trāpījuma pa sienu pārliecās un uzblieza tieši pa pilotu. R.I.P.

  10. Manuprāt,ja paskatās uz amerikāņu sacīkstēm kopumā – tur ar drošību viss ir kārtībā. Arī tur nāves gadījumu un smagu traumu skaits pēdējās desmitgadēs ir spēcīgi gājis mazumā. Varētu pat teikt, ka jeņķi iet ideālo vidusceļu, kas apmierina gan braucējus gan skatītājus – mašīnas un trases tiek pilnveidotas nevis sačakarētas! Vēl joprojām tiek izmantoti spēcīgi dzinēji un platas riepas, bet mači notiek šo mašīnu spējām atbilstošās trasēs. Lai cik paradoksāli tas nebūtu, taču mūsdienu traukšanās ar 350 km/h pa ovālu virāžām ir krietni drošāka nekā jebkāda veida braukšana līdz pat 80-tajiem gadiem.
    Cits jautājums ir šī viena konkrētā sacīkste… Tiešām izskatās, ka IRL beidzot ir “sapinušies meistarībā” un, kā Aldis teica, izlēmuši uztaisīt vienu gladiatoru cīņu. Kāpēc? Izmisīgs centiens kaut uz mirkli popularitātē pārspļaut NASCAR? Paironizējot, var teikt, ka tas ir izdevies – vismaz šodien IndyCar ir visos ziņu izlaidumos. Bet, par kādu cenu?…

  11. Tas ka ar IRL nav vis kartībā liecina kautvai fakts, ka uz izbazūnēto 5.000000$ debitantu race, kur tika taupītas 5as vietas, beigās brauca viens pats Weldons.
    Kads zina sīkāk kas par vainu?
    Bet nu piekrītu PRO, ka ovālu mači kopumā ir diezgan droši.

    • Nascar vāģiem ir tāds iekšejais karkass, ka principā atlec kā tenisa bumbiņa. Nepiesprādzējies neviens nebrauc un arī HANS liekas tiek lietots. Līdz ar to nopietnas traumas ir gūt grūti. Arī Indy principā jau dršibas sistēma ir ok. Tāds belziens kā bija ar riteni kā ar veseri no augšas ne ar ko labāku nebeigtos arī F1.

      • gribētos gan oponēt, ka kāra dizaina elementi ir tikai viena no “drošības” kā kompleksa lieluma komponentēm/dimensijām..
        Trases dizains/layouts, un trasē praktizētās sacīkstes starta/re-starta procedūras, kā arī noteikumi par to, cik kāru maksimumā ir pieļaujams vienā racē, ir kas cits..

  12. Starp citu, gribējās piebilst, ka Dakāras rallijreidā kāds iet bojā vai katru gadu (man vismaz ir tāds iespaids). Un nekas, neviens nebļauj! Kā tā?
    Un Kubicas negadījums parāda, ka ne tikai rallijreidi, bet rallijs kā tāds ir viens no bīstamākajiem autosporta veidiem.
    Ak tur taču nav tie nīstie ovāli…

  13. Advancētākā doma bija mainīt ovālu “catch-fence” – veidot to no elastīga materiāla. Pagaidām reāli neizskatās…
    Galvenais ir padarīt formulas pēc iespējas mazāk lidojošas. Nākamgad jaunajās šasijās ovālos aizmugurējie riteņi tiks nosegti.

    • Nedomāju, ka tā aizmugurējo riteņu daļēja nosegšana īpaši uzlabos drošību. Ja uzmanīgi pavēro gan pēdējo negadījumu Lasvegasā, gan arī iepriekšējo gadu “lidojumus”, tad skaidri redzams, ka mašīnas aiziet pa gaisu ne jau dēļ filigrānas riteņu saskaršanās, bet gan dēļ ietriekšanās priekšā braucošajā autiņā, kā rezultātā tiek nolauzts antispārns, priekšējais ritenis, izjaukts piespiedējspēks un mašīnu uzrauj gaisā kā tukšu skārdeni. Savukārt leģendāro Frankiti lidojumu Mičigānā vai Badija Raisa “vāku” Čikāgā vispār izraisīja konkurenta grūdiens no aizmugures, pret ko nekādas riteņu nosegšanas pat teorētiski nelīdzētu.
      Blakus tam, ja paskaitītu, cik lidojumi pa gaisu pēdējās pāris desmitgadēs bijuši Indycar un NASCAR, tad domāju, ka pēdējie ir priekšā ar uzviju, lai gan viņiem visi riteņi nosegti un ātrumi mazāki.
      Kamēr vien būs sacīkstes ovālos ar 300+ km/h, tikmēr šad tad lidojošas mašīnas būs normāla parādība. To nevar izskaust…

  14. Nevarēju ciest visas tās kaudzes ar NASCAR.COM komentētājiem, kas gudri d__š savā starpā, cik ir jāsamazina Indy Open wheels ātrums, lai viss būtu tik droši, kā NASCAR pēdējos gados. IndyCar (diemžēl, ne labākajā veidā) apgāza nedaudz to, ko teica Džekijs Stjuarts: “Kad es braucu, autosports bija bīstams un sekss bija drošs, tagad autosports ir drošs, bet sekss bīstams)