Šonedēļ Formula 1 uzmanības centrā pēc ilgāka laika beidzot nebija pandēmija un tās izraisītās sekas, bet gan notikumi, kam līdzjutējiem allaž patīk sekot – braucēju tirgus. Trīs lielas komandas šīs sezonas izskaņā atvadīsies no savām spožajām zvaigznēm. Katrai jaunā desmitgade iesāksies ar izmaiņām braucēju sastāvā – būs gan uzvarētāji, gan zaudētāji.

No sportiskā viedokļa uzreiz jāsāk ar galveno zaudētāju, kurš šajā gadījumā ir visas šīs rokādes aizsācējs Sebastians Fetels. Viņa plāns iet tautieša Mihaela Šūmahera ceļu, kļūstot par pasaules čempionu ar “Ferrari” nav īstenojies un diez vai kas mainīsies 2020. gada sezonā.

Viņš spēja ievirzīt komandu pareizajās sliedēs, kamēr rūpnīcā tika uzbūvētas satriecoši ātras mašīnas. Lai gan Fetels demonstrēja lielisku ātrumu, spriedzes brīžos, kad panākums bija nepieciešams vairāk kā jebkad, viņš nolamāja galveno tiesnesi (2016. gadā Meksikā Čārliju Vitingu), apzināti uztriecās konkurentam (2017. gadā Azerbaidžānā pret Hamiltonu), pieļāva kļūdu mitrā trasē, zaudējot drošu uzvaru (2018. gadā Vācijā), neizturēja Hamiltona spiedienu pērn Kanādā… Var jau teikt, ka Hamiltonam bija ātrāka mašīna un saliedētāka komanda, tomēr Fetela bezcerīgais sniegums tieši spriedzes apstākļos liek domāt, ka pat palikšana “Ferrari” uz ilgāku laiku tā arī nerezultētos titulā. Neatkarīgi, vai Sebam izdodas atrast vietu citā F1 komandā vai citā čempionātā, kur spriedze būtu krietni mazāka, viņa spožākās dienas ir aiz muguras un piektais tituls tā arī paliks neaizsniegts.

“F1LV

Tas gan uzreiz nenozīmē, ka “Ferrari” būs ieguvēji, atbrīvojoties no Fetela. Pat pagājušajā gadā Sebs demonstrēja lielisku ātrumu, tomēr vairākkārt saskārās ar tehniskām vai stratēģiskām kļūdām, kas nebija atkarīgas no viņa. Pieredzējuša braucēja ieguldījums mašīnas un jauna komandas biedra attīstībā bieži paliek nenovērtēts, it īpaši no līdzjutēju puses.

“Ferrari” ir ieguvuši daudz jaunāku braucēju Karlosu Saincu, kura talants vairākkārt palicis līdz galam nenovērtēts. Ne par kapeiku sliktāks par Verstapenu, kad abi sacentās “Toro Rosso” komandā, Saincs pavadījis 5 sezonas otrā ešalona komandās, tomēr izcēlies ar savu stabilitāti un spēju izvairīties no sadursmēm trasē un konfliktiem ārpus tās. Uz papīra tas viņu padara par izcilu Šarla Leklēra ieročnesēju.

Nav gan teikts, ka Saincs par tādu kļūs. Viņš ir pietiekami ātrs, lai izrādītu pretestību Leklēram, kuram jāiemācās tikt vaļā no muļķīgām iesācēja kļūdām, kas izpostīja viņa nedēļas nogales Monako, Azerbaidžānā un Vācijā. Arī Leklērs līdz šim bijis samērā paklausīgs komandas spēlētājs. Abiem “Ferrari” braucējiem vēl nav bijusi iespēja cīkstēties par titulu un tas ir brīdis, kad līdz šim slēptās rakstura īpašības var izpausties. Binotto gaida liels izaicinājums panākt kārtību, lai izvairītos no līdzīgām situācijām kā pērn Brazīlijā, kad abas sarkanās mašīnas piedzīvoja savstarpēju sadursmi un izstājās no sacīkstēm.

Saincs ir vienīgais Spānijas pārstāvis čempionātā un spēs atgriezt tos fanus un sponsorus, kuri atbalstīja komandu tautieša Alonso ērā. Itāļu valodas zināšanas nenāks par ļaunu, lai iegūtu simpātijas no tifozi puses, turklāt Saincs ir daudz izdevīgāka opcija par Fetelu vai Rikjardo, raugoties no komandas puses, kas it īpaši tagad, kad ienākumu plūsma ir praktiski pilnībā apturēta, vēlēsies ietaupīt līdzekļus.

Lai cik tas traki neskanētu, nav teikts, ka Saincs veicis pareizo soli, pametot “McLaren” komandu. Īstermiņā “Ferrari” viņam var sniegt vairāk uzvaru, pjedestālu un lielāku atalgojumu, tomēr palikšana Leklēra ēnā praktiski pilnībā izpostīs sapni par iespējamo čempiona titulu. “McLaren” ir augšupejoša komanda, kas tiks pie jaudīgākiem dzinējiem un jau šobrīd praktiski operē ar budžetu, kas stāsies spēkā nākamsezon. Vienības bāzē tiek veidots jauns un lielāks vēja tunelis, komandas biedri ir izveidojuši ļoti ciešu saikni, turklāt jaunais vadītājs Andreass Seidls prot produktīvi strādāt ar vienībām, kas cīnās par titulu. Lielisks piemērs ir viņa pavadītie gadi “Porsche” izturības sacīkšu komandtiltiņā. Protams, noķert vadošās vienības nebūs viegls uzdevums, tomēr pastāv liela varbūtība, ka “McLaren” tuvāko gadu laikā atgriezīsies vadošo komandu saimē. Iespējams, Saincs nevēlās gaidīt tik ilgi.

F1LV Facebook lapā izveidojām aptauju, kurā uz raksta tapšanas brīdi 70% respondentu uzskata, ka Daniela Rikjardo piesaiste Karlosa Sainca vietā padarīs “McLaren” komandu spēcīgāku. Ja Vokingā bāzētā vienība nopietni cer cīnīties par uzvarām, tad Rikjardo par labu spēlē “Red Bull” pavadītie gadi. Austrālietis zin, ko nozīmē uzvarēt un kā iekļauties spēcīgā komandā, kamēr Saincam tas viss vēl ir priekšā. Abi ar Norisu ir ļoti pozitīvi, kam vajadzētu radīt saulainu un mērķtiecīgu atmosfēru visā komandā, ja tāda tur jau nebija. Arī Noriss, tiekot pie jauna komandas biedra, var attīstīties straujāk, redzot atšķirīgu pieeju no komandas biedra puses.

Visu beidzot, paliek “Renault”. Komanda zaudēs savu spožāko zvaigzni. Šobrīd ir grūti redzēt gaismu “Renault” tuneļa galā. Pēdējo gadu laikā braucēji tiek mainīti tikpat bieži kā zeķes un izskatās, ka turpinās to darīt arī nākotnē. Palikuši bez klientu komandām un saņēmuši nopietnu triecienu ielas automašīnu ražošanas lauciņā, kā arī nespējuši apliecināt sevi pirmssezonas testos, viņi atrodas uz naža asmens – divi gadi ar vājiem rezultātiem var kļūt par pēdējo naglu zārkā, pirms “Renault” pamet čempionātu.

Grūti redzēt, kā jaunie noteikumi varētu daudz palīdzēt “Renault”, kuriem jāstājas pretim strauju attīstību piedzīvojušajai “Aston Martin”, kā arī jau iepriekš aprunātajai “McLaren” komandai. Arī Estebanam Okonam būs vajadzīgs laiks, lai pierastu pie šī spēkrata, it īpaši pēc sezonas izlaišanas.

Pēdējais puzles gabaliņš, kas vēl nav ievietots savā vietā, ir “Renault” jaunais braucējs. Rikjardo bija dārgs prieks, tomēr Fetela vai Alonso piesaiste šai ziņā neko nemainīs, turklāt abu čempionu slavas dienas ir aiz muguras, kamēr Rikjardo vēl atrodas savā pīķī. Lai gan veterāna piesaiste palīdzētu komandai īstermiņā, raugoties nākotnē nedrīkst aizmirst par “Renault” sistēmas jaunajiem pilotiem.

Formula 2 čempionātā šogad brauks 18 gadus vecais dāņu supertalants Kristians Lundgārds, kā arī pagājušā gada labākais debitants Guanju Žou. Tieši ķīnietis uzskatāms par labāku kandidātu, lai veicinātu F1 un “Renault” zīmola attīstību plašajā Ķīnas tirgū. Abiem jaunekļiem sevi vēl šogad jāpierāda, lai vispār sasniegtu nepieciešamos punktus superlicencei.

Pastāv vēl citi varianti kaut kur starp spožo jaunatni un zvaigžotajiem veterāniem, tomēr Hulkenbergs, Magnusens un citi braucēji, kas varētu tikt apsvērti kā kandidāti, tomēr nav Rikjardo kalibra braucēji un tās vadošais spēks vismaz tuvākajā nākotnē varētu būt Estebans Okons.

Protams, trasē viss var sagriezties kājām gaisā, nemaz nerunājot par to, kad vispār braucēji atgriezīsies trasē, tomēr, raugoties plašāk, Fetela faniem, iespējams, pēdējo dienu notikumi diez ko neiepriecina, kamēr pārējā motorsporta pasaule varēs ar vēl lielāku interesi gaidīt 2021. gada sezonu.