Tautas paruna vēsta, ka labs nāk ar gaidīšanu. Kamēr citos motorsporta veidos sezonas pārsvarā jau ir atsākušās, pasaules čempionāts rallijkrosā pieturējās pie principa, ka drošība pirmajā vietā un 2020. gada sezonu uzsāks tikai šonedēļ. Gaidāmi gan aizraujoši pārsteigumi, gan skumjas vilšanās.

Karaļa atgriešanās

No intrigas viedokļa 2018. gada sezona bija rallijkrosa zemākais punkts, jo Johans Kristofersons izcīnīja uzvaru 11 posmos. Bez uzvarētāja trofejas viņš palika vienīgi Beļģijā. Pēc “Volkswagen” lēmuma pamest čempionātu, viņš devās līdzi vācu ražotājam, izmēģinot savus spēkus salonautomobiļu pasaules kausā. Debijas sezonā izcīnītas trīs uzvaras, taču “Volkswagen” pameta arī to. Piepeši viens no pasaules spožākajiem autosportistiem palika bez darba.

Piepeši viens no pasaules spožākajiem autosportistiem palika bez darba.

31 gadu vecais sportists šosezon nolēmis atgriezties rallijkrosā un sēdīsies pie privātā “Volkswagen Polo GTI RX” stūres. Mašīna ir identiska tai, ar ko divus gadus atpakaļ Kristofersons kļuva par čempionu. Par Johana talantu šaubu nav nevienam. To viņš apliecināja arī RallyX Nordic sezonas pirmajos trīs posmos, izcīnot divas uzvaras un otro vietu.

Pirmoreiz bez mūsējiem

Tikai Latvijas, Norvēģijas un Zviedrijas pārstāvjiem līdz šim ir izdevies gūt punktus katrā posmā kopš čempionāta pirmsākumiem.

Diemžēl nepatīkamas ziņas pavisam īsi pirms sezonas sākuma saņemtas no Jāņa Baumaņa nometnes – Covid-19 situācijas dēļ Jānim radījušas problēmas sponsoru plānošanas procesā, tādēļ vismaz Zviedrijā viņu uz starta neredzēsim. Šosezon Baumanis vienojies ar Matiasa Ekstroma pārziņā esošo “KYB Team JC” komandu, kas startē ar “Audi S1” automašīnām. Protams, nekas vēl nav zaudēts un Jānis norāda, ka nekur nepazudīs un kaut kad noteikti atgriezīsies trasē. Viņa vietu Zviedrijas posmā ieņems 2016. gada čempions Matiass Ekstroms, kurš pasaules čempionātā ir uzvarējis 10 posmos, kā arī guvis izcilus panākumus uz asfalta notiekošajā DTM čempionātā.

Tā kā otrs Latvijas rallijkrosa talants Reinis Nitišs pēdējā laikā nopietnāk pievērsies rallijam, tad šī būs pirmā reize, kad pasaules čempionāta posmā uz starta neiziet neviens braucējs no Latvijas. Tikai Latvijas, Norvēģijas un Zviedrijas pārstāvjiem līdz šim ir izdevies gūt punktus katrā posmā kopš čempionāta pirmsākumiem 2014. gadā.

Spraigās titula cīņas

Kristofersona centieniem sasniegt trešo titulu šoreiz gaidāmi ļoti daudz konkurentu. Pagājušā bija pārmaiņu sezona. Saspringtus notikumus nodrošināja situācija, kad lielās komandas ‘GCK’ un ‘GRX’ vēl bija auto attīstības procesā, kamēr ‘RX Cartel’ un ‘Team Hansen’ rīcībā bija jaudīgie rūpnīcu spēkrati, taču ļoti nelieli cilvēkresursi, kas liedza pilnvērtīgi attīstīt mašīnu potenciālu.

Šosezon būs ļoti strikti ierobežojumi uz cilvēku skaitu, kuri var apkalpot vienu mašīnu, tādēļ “GCK” un “GRX” labi ieeļļotie mehānismi var sākt čīkstēt vairāk par “Team Hansen”, kuri jau pērn uz posmiem devās tikai 11 cilvēku sastāvā

Beigās virsroku guva Timijs Hansens, satriecošā finālā pieveicot Andreasu Bakerudu. Ja Hansena nometnē nekas nav mainījies, tad Bakeruda “RX Cartel” komanda “Audi S1” nomainījusi pret “Renault Megane”, uzsākot sadarbību ar “GCK” vienību. Pērn Gerlēna Šišerī sistēma ar divām komandām vēl nenesa augļus, tomēr tika ielikti stipri pamati, jo pirmajā posmā zem “GCK” zīmes piedalīsies pieci braucēji.

Tāpat jāizceļ Niklass Gronholms, kurš pērn būtu pacīnijies par titulu, taču veselības problēmu dēļ izlaida divus posmus. Covid-19 seku dēļ komandām šosezon būs ļoti strikti ierobežojumi uz cilvēku skaitu, kuri var apkalpot vienu mašīnu, tādēļ “GCK” un “GRX” labi ieeļļotie mehānismi var sākt čīkstēt vairāk par “Team Hansen”, kuri jau pērn uz posmiem devās tikai 11 cilvēku sastāvā. Pie tam Timijam Hansenam šogad būs jārēķinās ar to, ka mazais brālītis Kevins kļuvis gadu pieredzējušāks un nobriedušāks. Pērn Kevins jau bija pārāks TitansRX čempionātā, kur abi izcīnīja pirmo un otro vietu kopvērtējumā.

Vadošajās komandās lielas izmaiņas braucēju sastāvā nav notikušas. Atsevišķos posmos par uzvaru noteikti centīsies pacīnīties arī Timurs Timerzjanovs ar “GRX” komandas “Hyundai i20”, Bakeruda komandas biedrs Liams Dorans un varbūt pat “AIMM” pārstāvis Timo Šeiders ar “Seat Ibiza”. Latvijas līdzjutējiem būs īpaši interesanti pasekot līdzi Baumaņa komandas “KYB Team JC” gaitām. Ekstroms savas spējas jau vairākkārt apliecinājis, bet Robins Larsons pērn ar šo mašīnu kļuva par Eiropas čempionu.

Saglābtais kalendārs

Pirms gada uz Biķernieku trasi devāmies ar nolemtību – visticamāk, pēdējoreiz… Taču rudenī Raimonds Strokšs un “RA Events” komanda Latvijas autosporta faniem priekšlaicīgi pasniedza Ziemassvētku dāvanu – Rīgā pasaules čempionāts tomēr notiks! Pēc tam, kad pasauli satricināja Covid-19 pandēmija, pasargāts no pārmaiņām nebija neviens, tomēr atšķirībā no Norvēģijas, Francijas, Abū Dabī un Dienvidāfrikas, Rīga ne tikai saglabāja vietu kalendārā, bet tika pat pie dubultposma.

Fināls gan sestdienā, gan svētdienā būs ļoti neierasts formāts rallijkrosa līdzjutējiem, taču tas tikai garantē vairāk drāmas un intrigas abās dienās. Lai iestarpinātu divu dienu programmu vienā, kā arī nodrošinātu citu klašu sacensības, Zviedrijā (un drošvien arī Somijā un Rīgā) abās sacensību dienās tiks aizvadītas tikai trīs kvalifikācijas kārtas, ierasto četru vietā. Ja Holjesas ‘maģisko nedēļas nogali’ allaž piepilda fanu tūkstoši, tad šogad tribīnes ir slēgtas un īpašu atmosfēru katram līdzjutējam jārada paša mājās.

Rīga ne tikai saglabāja vietu kalendārā, bet tika pat pie dubultposma.

Lai izvairītos no liekiem riskiem, visi posmi šogad notiks Eiropā, turklāt kalendārs būs ļoti kompakts – nedēļu pēc Zviedrijas gaidāms dubultposms Somijā, 19. un 20. septembrī rallijkrosa zvaigznes ieskandinās Biķernieku trasi, bet oktobrī tiks aizvadītas sacīkstes Beļģijā, Portugālē un Spānijā, kamēr līdz sezonas pēdējam posmam būs jāpaciešas – tas decembra vidū notiks Nirburgringā, kad gaisa temperatūra būs ievērojami zemāka kā Argentīnā un Dienvidāfrikā, kur līdz šim notikuši sezonas pēdējie posmi.

NrSacīkstesTraseDatums
1Zviedrijas RXHoljesa22. augusts
2Zviedrijas RXHoljesa23. augusts
3Somijas RXKouvola29. augusts
4Somijas RXKouvola30. augusts
5Rīgas RXBiķernieki19. septembris
6Rīgas RXBiķernieki20. septembris
7Katalonijas RXBarselona17. oktobris
8Katalonijas RXBarselona18. oktobris
9Beneluksa RXSpa21.-22. novembris
10Vācijas RXNirburgringa12.-13. decembris

Ieskats nākotnē

Iekšdedzes dzinēju rūkoņas un benzīna smaržas baudītājiem būs iespēja gūt priekšstatu par rallijkrosa potenciālo veidolu tuvāko gadu laikā.

Četros posmos, tostarp šonedēļ Holjesā, septembrī Rīgā, kā arī vēlāk Spa un Nirburgringā uz starta sacīkšu režīmā pirmoreiz redzēsim rallijkrosa nākotni jeb Projekt E sacensības. Tajās dalībnieki sacentīsies ar “STARD” sagatavotiem elektromobiļiem, kas attīsta 450 kW (613 zs) jaudu un 1100 Nm griezes momentu. Lai gan mašīnu maksimālais ātrums paredzams aptuveni 240 km/h robežās, satriecošais uzrāviens neliks vilties rezultātu izteiksmē. Iekšdedzes dzinēju rūkoņas un benzīna smaržas baudītājiem būs iespēja gūt priekšstatu par rallijkrosa potenciālo veidolu tuvāko gadu laikā.

Lai gan elites rallijkrosa braucēji pagaidām nav izrādījuši lielu vēlmi piedalīties šai čempionātā, tomēr tiem, kas būs pieraduši pie elektromobiļiem, būs priekšrocības brīdī, kad arī pasaules čempionāta vadošajām komandām būs jāveic mašīnas ‘sirds’ transplantācija. Jau Zviedrijā uz starta Projekt E klasē redzēsim amerikāņu šovmeni Kenu Bloku, kā arī nupat Rally Liepāja otro vietu ieguvušo Madu Ostbergu.

Šogad arī TV3 Sports kanālos!

Kamēr turējām īkšķus par Jāni Baumani un Reini Nitišu, ar satriecošām cīņām trasē mūs priecēja arī citi elites braucēji. Episkās Bakeruda un Hansena cīņas Dienvidāfrikas finālā lika pielekt kājās teju vai ik katram rallijkrosa fanam. Vieni bļāva par Timiju, citi par Andreasu, tomēr vienaldzīgo nebija. Protams, latviešu līdzdalība Zviedrijā pietrūks, taču varam garantēt, ka Holjesā būs ko redzēt!

Arī šogad Latvijas teritorijā sacensību izšķirošos notikumus tiešraidēs varēs vērot ne tikai ‘LTV7’ kanālā, bet arī TV3 Sports kanālos un Go3 platformā.

Arī šogad Latvijas teritorijā sacensību izšķirošos notikumus tiešraidēs varēs vērot ne tikai ‘LTV7’ kanālā, bet arī TV3 Sports kanālos un Go3 platformā. Gan sestdien, gan svētdien pl. 16:00 gaidāma divu stundu translācija no Zviedrijas, bet nākamnedēļ abas dienas Somijas posms būs vērojams stundu ātrāk – pl. 15:00, kamēr kvalifikācijas braucienus tiešraidēs translē čempionāta oficiālajos ‘Youtube’ un ‘Facebook’ kontos.