Šomēnes Ņujorkas ielās lika punkts ne tikai ceturtajai FIA Formula E čempionāta sezonai, bet pat veselai ērai inovatīvajā elektroformulu pasaulē. Mēs vairs neredzēsim mašīnas maiņas sacīkšu vidū, turklāt jauda un ātrums tikai pieaugs, nemaz nerunājot par futūristisko ‘otrās paaudzes’ formulu izskatu. Laiks atskatīties uz aizvadītajām četrām sezonām un noskaidrot, kurš sportists šai periodā bijis vissekmīgākais.
4 sezonas – 4 čempioni
Četru sezonu laikā nevienam braucējam nav izdevies tikt pie diviem tituliem, neraugoties uz to, ka visi čempioni joprojām startē Formula E un neplāno to pamest tuvākajā laikā.
Nelsons Pikē Jr.
Savā pirmajā sezonā Nelsonam Pikē Jr. nebūt nebija ātrākā mašīna – savu pirmo uzvaru viņš izcīnīja tikai sezonas sestajā posmā Longbīčā, precīzi 35 gadus pēc sava tēva panākuma šai pašā trasē F1 sacensībās. Lai gan viņš gandrīz kļuva par kopvērtējuma līderi, “NEXTEV” komandas biedri nebija izcīnījuši ne punkta. Stabilitāte sezonas otrajā pusē ļāva triumfēt ar 1 punkta pārsvaru, kas joprojām ir ciešākais sezonas finišs. Komanda noslēdza sezonu tikai 4. vietā (visu pārējo čempionu vienības bijušas 1. vai 2. vietā). Nākamās 3 sezonas bijušas samērā neveiksmīgas, tomēr “Jaguar” rūpnīcas atbalsts un progress liek domāt, ka Pikē savu gala vārdu vēl nav teicis.
Sebastians Buemi
Buemi pieder vairāki rekordi, starp kuriem arī 12 uzvaras – vairāk kā jebkuram konkurentam, visvairāk pole position, kā arī apļu vadībā. Buemi uzstādījis latiņu ikvienam – pirmajā sezonā līdz titulam pietrūka tikai 1 punkts, otrajā tas tika izcīnīts episkā cīņā pēc ātrākā apļa ar Lukasu di Grasi, trešajā sezonā pēc teju perfekta starta, sekoja problēmu pilna otrā daļa, turklāt izlaistais Ņujorkas ePrix dubultposms, visticamāk, spēlēja izšķirošo lomu. “Renault e.Dams” komanda, pateicoties viņa pūlēm komandu ieskaitē uzvarēja katrā no trim pirmajām sezonām.
Lukass di Grasi
Brazīlietis kļuva par Formula E braucēju tirgus karstāko preci vēl pirms pašas pirmās sezonas, jo tieši viņš bija prototipa modeļa testpilots. “Audi Abt” komanda izvilka pilno lozi – di Grasi četru sezonu laikā guvis visvairāk punktu no visiem braucējiem, kā arī kāpis uz goda pjedestāla vairāk kā jebkurš konkurents (arī 7 secīgi pjedestāli ir rekords, kas vēl var tikt papildināts), kā arī vienīgais, kurš katru no četrām sezonām noslēdzis vadošo trijniekā. Pat fiasko pēdējās sezonas pirmajā pusē (pirmie punkti gūti 5. posmā Mehiko ar finišu 9. vietā), neapstādināja di Grasi no vicečempiona titula izcīnīšanas. Viņš ir arī vienīgais, kurš ePrix uzvaru guvis, startējot ārpus vadošo desmitnieka, turklāt to paveicot divreiz (2017. gadā Meksikā un šogad Ņujorkā). Aizraujoša cīņa ar Buemi četru sezonu garumā noslēgusies neizšķirti gan pēc titulu skaita, gan sezonā gūtajiem punktiem. Pēc nespējas nostabilizēties F1 di Grasi ir atradis alternatīvu motorsporta virsotņu sasniegšanai.
Žans Ēriks Verņē
Lai gan Verņē čempionātā nav kopš paša pirmā posma, trīs sezonu laikā viņš paguva gūt goda pjedestālus ar trim dažādām komandām. Stabilitāte tika iegūta tikai pirms ceturtās sezonas, kad “Techeetah” komanda ar vienu no mazākajiem budžetiem radīja pamatīgu Pelnrušķītes stāstu, būvējot komandu ap Verņē un negaidīti kļūstot par pirmo komandu, kurai izdevies izcīnīt dubultuzvaru. Francūzis ne tikai izcīnīja titulu, bet arī kļuva par vienīgo braucēju čempionāta vēsturē, kurš sezonas ietvaros visos posmos finišē labāko desmitniekā. Liels nopelns šai ziņā ir viņa lieliskajiem kvalifikācijas apļiem (vairāk pole position guvis tikai Buemi, toties vienā sezonā Verņē ir rekordists ar četrām), spējām nosargāt pozīciju, kā arī prasmēm pagarināt baterijas mūžu un nereti veikt vienu no nogriežņiem apli garāku par konkurentiem.
Nākotnes čempioni?
Redzot, cik straujas izmaiņas čempionāts piedzīvos piektajā sezonā, nav šaubu, ka viss sagriezīsies kājām gaisā. Vairāki braucēji, kam līdz šim lielo trofeju nebija izdevies izcīnīt, var rasties lielā izdevība.
Sems Bērds
Stabila vērtība “Virgin” komandā Sems Bērds gandrīz visos rādītājos ieņem vadošo pozīciju starp braucējiem, kas vēl nav kļuvuši par čempioniem. Tikai viņš un di Grasi tikuši pie uzvarām katrā no četrām sezonām, turklāt Bērds ir viens no tikai trim braucējiem, kurš visās četrās sezonās guvis lielāko daļu komandas punktu (arī kad komandas biedrs bija Verņē). Spoži panākumi mijās ar neizteiksmīgām sacīkstēm, tomēr Bērds sevi ir pieteicis kā stabilu vērtību elektroformulu pasaulē.
Fēlikss Rozenkvists
Ja neskaita 2014./2015. gada sezonu, kas bija debija visiem, Fēliksa Rozenkvista ienākšana Formula E bijusi visspožākā. Pēc goda pjedestāla jau savā otrajā startā, zviedrs ātri vien nonāca starp līderiem un savu pirmo sezonu noslēdza 3. vietā, turklāt abus gadus “Mahindra” sastāvā pārspēja F1 veterānu Niku Haidfeldu. “Mahindra” gan nav no lielākajām komandām, tādēļ spožam sezonas sākumam šogad turpinājums nesekoja.
Mičs Evanss
Kad F1 sapnis bija izsapņots, Evansam nācās meklēt alternatīvas. Talantu viņā saredzēja čempionāta jaunpienācēji “Jaguar”. Jaunzēlandietis viņiem nelika vilties – debijas sezonā pārspēts Adams Kerols, bet aizvadītajā sezonā pārlekta vēl augstāka latiņā – gūti vairāk punkti kā Nelsonam Pikē Jr. ar vienādu mašīnu. Veiksme gan nav stāvējusi Evansam klāt, jo, šķiet, ik reizi, kad parādās lieliskas iespējas cīnīties par uzvaru, vai vismaz goda pjedestālu, pieviļ tehnika. Evansa dienai vēl jāpienāk, galu galā viņam ir tikai 24 gadi.
Unikālie rekordisti
Lai gan ne visiem izdevies aizsniegties līdz regulāriem pjedestāliem un čempiona tituliem, tomēr ir sasniegumi, kurus šķiet vēl kādu laiku neviens nespēs pārspēt.
Niks Haidfelds
Haidfelds pameta F1 kā braucējs ar visvairāk goda pjedestāliem, kā arī otru lielāko GP skaitu starp braucējiem, kas ne reizi neuzvarēja. Šķita, ka Formula E visu mainīs, kad pašā pirmajā posmā Pekinā pēdējā aplī tika uzsākta cīņa ar izturības sacīkšu ekipāžas biedru Niko Prostu. Rezultāts: iespaidīga avārija, kamēr komanda ne reizi vairs nespēja pietuvoties cīņai par uzvaru, bet pats Haidfelds savus F1 rekordus atkārtojis arī Formula E – astoņi finiši 3. vietā, kā arī ‘gods’ būt braucējam ar visvairāk ePrix bez goda pjedestāla augstākā pakāpiena.
Žeroms d’Ambrocio
Vēl viens braucējs, kurš nav pieredzējis iespēju finišēt pirmajā vietā ir Žeroms d’Ambrocio, tomēr īpatnēji, ka viņš ir iekrājis jau 2 uzvaras. Abas nāca pēc Lukasa di Grasi diskvalifikācijām 2015. gadā Berlīnē un 2016. gadā Mehiko. “Dragon” komanda pēdējās divās sezonās nav spējusi noturēt līmeni, līdz ar to Žeromam nāksies cerēt uz vēl kādu 2. vietu un uzvarētāja diskvalifikāciju.
Žaks Vilnēvs
Žaks Vilnēvs savas karjeras norietā izmēģinājis vairākas alternatīvas sacīkšu sērijas, 2014. gadā kļūstot par pirmo un joprojām vienīgo F1 čempionu, kurš startējis pasaules rallijkrosa čempionātā, bet gadu vēlāk identisku sasniegumu atkārtoja arī Formula E sacīkstēs. Vilnēvs gan pazuda tikpat strauji, cik parādījās, tomēr joprojām saglabā rekordu kā visu laiku vecākais braucējs Formula E, savu pēdējo startu aizvadot 44 gadu vecumā. F1 šāda vecuma seniori nav manīti kopš 1975. gada.
Niko Prosts
Uz papīra Alena Prosta dēla karjera neizskatās peļami – 3 uzvaras un 5 goda pjedestāli, tomēr, ņemot vērā, ka viņa komandas biedrs izcīnīja čempiona titulu un bija galvenais vilcējspēks trim komandu tituliem, situācija vairs nav tik rožaina. Toties stabilitāte ir Prosta trumpis – līdz pašam pēdējam startam viņš dalīja rekordu par visvairāk posmiem punktos ar Semu Bērdu, Lukasu di Grasi un Sebastianu Buemi (visiem pa 35), tomēr izleca no šīs kompānijas, paliekot uz nullītes Ņujorkas otrajā braucienā. Prosts gan saglabā citu rekordu – vienīgais braucējs, kuram noņemti punkti čempionāta kopvērtējumā par… pārāk labu braukšanu. Kopš otrās sezonas ieskaitē iet visi posmi, tomēr pirmajā tika ņemti vērā tikai 10 labākie no 11 rezultātiem, taču tā kā Prosts kā vienīgais guva punktus visos posmos, tad no viena punkta nācās šķirties. tas gan vietu izkārtojumā neko nemainīja. Prosts ir arī vienīgais braucējs, kurš startējis visos posmos, bet ne reizi nav ticis pie “FanBoost”.
Daniels Abts
Arī Daniels Abts pirmajās sezonās pārsvarā palika sava komandas biedra ēnā, tomēr pārsteidzošā kārtā Abtam 7 reizes izdevies gūt punktu (vai punktus) par ātrāko apli. Šādu sasniegumu atkārtot spējis tikai Sebastians Buemi. Abtam gan viss vēl priekšā – 25 gadu vecais vācietis ir visu laiku jaunākais pole position, ātrākā apļa un goda pjedestāla ieguvējs, kā arī otrais visu laiku jaunākais uzvarētājs Formula E vēsturē.
Antonio Fēlikss da Kosta
Pats jaunākais uzvarētājs ir Antonio Fēlikss da Kosta, 2015. gadā Buenosairesas ePrix lieliski izmantojot konkurentu neveiksmes. Kamēr pārējie uzvarētāji vismaz reizi bijuši arī 2. vietā, Fēliksam da kostam tas bija vienīgais Top 4 finišs karjerā. Vissāpīgāk viņam gan iet ar punktu krāšanu – 9 reizes portugālietis palicis pirmais aiz strīpas 11. vietā. Šo rekordu vēl ilgi neviens nepārspēs, jo tuvākais sekotājs ir Žeroms d’Ambrocio, kurš 4 reizes palicis 11. vietā.
Takuma Sato
Neviens braucējs nav guvis ātrāko apli vismaz 17% savu startu… ja neskaita Takumu Sato, kurš to paveicis 100% savu startu. Japānis startēja tikai čempionāta atklāšanas posmā 2014. gadā Pekinā, tomēr ātri saskārās ar problēmām un izkrita no cīņas par Top 10. Vienīgā cerība uz punktiem bija ātrākais aplis, ko Sato veiksmīgi realizēja. Viņa vārds starp Formula E dalībniekiem vairs nav manīts.
Pjērs Gazlī
Kopumā 22 F1 pieredzi guvuši braucēji startējuši Formula E čempionātā un piektajā sezonā saraksts tiks papildināts, tomēr Pjērs Gazlī ir pagaidām vienīgais, kurš spējis veikt pretēju pāreju. 2017. gada Ņujorkas ePrix pārklājās ar WEC sacensībām, līdz ar to Sebastiana Buemi vieta bija brīva un Gazlī ar diviem vērtīgiem finišiem punktos palīdzēja “Renault e.Dams” uzvarēt komandu ieskaitē, kamēr pats pāris mēnešus vēlāk pavēra jaunu lappusi savā karjerā ar “Toro Rosso”.
Rezumē
Lai gan čempioni un uzvarētāji bijuši dažādi, visspilgtāk visu četru sezonu garumā sevi apliecinājuši Sebastians Buemi un Lukass di Grasi. Novilkt robežu, kur beidzās mašīnas spējas un ieslēdzas cilvēciskais faktors nav viegli, tomēr ar vienādām šasijām un noteikumiem, kas padara cīņu tik līdzīgu, šo abu braucēju spējas allaž atrasties virsotnē ir apbrīnas vērtas. Tas gan nebūt nenozīmē, ka abi būs galvenie pretendenti uz tituliem arī turpmāk – “Renault” savu komandu nodevuši “Nissan” rokās, kamēr di Grasi jāuzmanās no jaunās maiņas, bet Semam Bērdam beidzot jācer uz labāku mašīnu – nākamgad arī viņa pārstāvētie “Virgin” sadarbosies ar “Audi”. Čempionāts strauji attīstās un kādu laiciņu vairs nav pabērna lomā, turklāt četras aizraujošas sezonas bez izteiktas dominances ir ielikušas lieliskus pamatus nākotnei.
Formula E pirmo četru sezonu statistika
Braucējs | Uzv. | PP | ĀA | Pjed. | Pts | Apļi | ePrix | Punktos |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sebastians Buemi | 12 | 11 | 7 | 21 | 580 | 1608 | 43 | 36 |
Lukass di Grasi | 8 | 3 | 4 | 27 | 611 | 1673 | 45 | 36 |
Sems Bērds | 7 | 4 | 5 | 15 | 456 | 1617 | 45 | 36 |
Žans Ēriks Verņē | 5 | 8 | 1 | 15 | 441 | 1580 | 43 | 34 |
Niko Prosts | 3 | 3 | 3 | 5 | 305 | 1721 | 45 | 35 |
Fēlikss Rozenkvists | 3 | 6 | 3 | 7 | 223 | 975 | 24 | 18 |
Daniels Abts | 2 | 2 | 5 | 8 | 287 | 1616 | 45 | 30 |
Žeroms d'Ambrocio | 2 | 2 | 2 | 7 | 236 | 1654 | 45 | 24 |
Nelsons Pikē Jr. | 2 | 1 | 4 | 5 | 236 | 1643 | 45 | 23 |
Antonio Fēlikss da Kosta | 1 | 0 | 0 | 1 | 109 | 1438 | 41 | 15 |
Niks Haidfelds | 0 | 0 | 1 | 8 | 214 | 1596 | 44 | 27 |
Stefans Saracins | 0 | 1 | 0 | 3 | 128 | 1399 | 37 | 22 |
Loīks Duvāls | 0 | 0 | 2 | 2 | 122 | 937 | 28 | 15 |
Bruno Senna | 0 | 0 | 1 | 1 | 92 | 646 | 21 | 12 |
Mičs Evanss | 0 | 1 | 1 | 1 | 90 | 846 | 24 | 13 |
Olivers Tērvijs | 0 | 1 | 0 | 1 | 87 | 1264 | 35 | 18 |
Hosē Marija Lopess | 0 | 0 | 1 | 2 | 79 | 686 | 20 | 10 |
Robins Frinss | 0 | 0 | 0 | 1 | 69 | 847 | 22 | 12 |
Andrē Loterers | 0 | 0 | 1 | 2 | 64 | 475 | 12 | 7 |
Maro Engels | 0 | 0 | 2 | 0 | 47 | 797 | 23 | 11 |
Haile Algersuari | 0 | 0 | 1 | 0 | 30 | 268 | 9 | 4 |
Edoardo Mortara | 0 | 0 | 0 | 1 | 29 | 326 | 9 | 4 |
Toms Dilmans | 0 | 0 | 0 | 0 | 24 | 395 | 10 | 5 |
Alekss Lins | 0 | 1 | 0 | 0 | 20 | 486 | 14 | 6 |
Karuns Čandhoks | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | 352 | 11 | 2 |
Skots Spīds | 0 | 0 | 0 | 1 | 18 | 122 | 4 | 1 |
Pjērs Gazlī | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | 92 | 2 | 2 |
Franks Montaņī | 0 | 0 | 0 | 1 | 18 | 55 | 2 | 1 |
Šarls Piks | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | 182 | 5 | 2 |
Oriols Servia | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | 122 | 4 | 4 |
Jartno Trulli | 0 | 1 | 0 | 0 | 15 | 287 | 11 | 2 |
Salvadors Durāns | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 | 379 | 13 | 3 |
Maiks Konvejs | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 325 | 8 | 3 |
Adams Kerols | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 511 | 12 | 2 |
Estebans Gutjeress | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 145 | 3 | 2 |
Simona de Silvestro | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 379 | 12 | 2 |
Toms Blomkvists | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 219 | 6 | 1 |
Nataniels Bertons | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 90 | 3 | 1 |
Vitantonio Liuci | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 180 | 6 | 1 |
Takuma Sato | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 | 21 | 1 | 1 |
Luka Filipi | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 379 | 11 | 1 |
Džastins Vilsons | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 35 | 1 | 1 |
Ma King Hua | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 308 | 9 | 0 |
Mikela Ceruti | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 82 | 4 | 0 |
Ho Pin Tungs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 90 | 3 | 0 |
Žaks Vilnēvs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 58 | 3 | 0 |
Kamui Kobajaši | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 87 | 2 | 0 |
Nīls Janī | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 86 | 2 | 0 |
Antonio Garsia | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 63 | 2 | 0 |
Metjū Brebems | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 57 | 2 | 0 |
Alekss Fontana | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 54 | 2 | 0 |
Katerine Lege | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 52 | 2 | 0 |
Fabio Leimers | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 46 | 2 | 0 |
Sakons Jamamoto | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21 | 2 | 0 |
Renē Rasts | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 42 | 1 | 0 |
Marko Andreti | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 34 | 1 | 0 |
Olivers Roulands | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 32 | 1 | 0 |
Uzv. – uzvaras
PP – pole position
ĀA – ātrākie apļi
Pjed. – goda pjedestāli
Pts – punkti
Apļi – veiktie apļi
ePrix – dalību skaits
Punktos – finiši punktos