Garais ziemas miegs ir galā un šajā nedēļas nogalē tiks dots starts 2018. gada FIA pasaules rallijkrosa čempionāta sezonas pirmajam posmam, kas risināsies Barselonas trasē, Spānijā. Latviešu līdzjutējus gaida ļoti aizraujoši notikumi, jo mūsu pārstāvji būs atrodami gan World RX, gan Euro RX, gan Super 1600 klasē, garantējot intrigu no sacensību pirmā līdz pēdējam braucienam.
Čempionāts šogad piedzīvojis vairākas izmaiņas – sezonā pieļaujamais dzinēju skaits samazināts no trim līdz diviem, bet turbokompresoru skaits sarucis no diviem uz katru posmu līdz četriem visa gada garumā, kas dos priekšrocības ne vien ātrākajām, bet arī izturīgākajām mašīnām. Riepu skaits uz nedēļas nogali ierobežots līdz 12, turklāt, sākot no trešā posma, četrām no tām jābūt jau iepriekš izmantotām. Izmaiņas skārušas arī pārnesumkārbu – sezonas laikā atļauti vien divi pārnesumu sadalījumi. Līdz šim komandas tos varēja brīvi mainīt, kad vien vēlējās.
Barselonas trase, kur katru gadu risinās arī Formula 1 un MotoGP čempionātu sacīkstes raksturīga ar ātriem un samērā lēzeniem pagriezieniem, kas allaž bijis pamatīgs izaicinājums gan sportistiem, gan inženieriem un mehāniķiem. Džokera sekcija atrodama pašās apļa beigās, kam vajadzētu nodrošināt aizraujošas un ciešas cīņas līdz pat finiša līnijas šķērsošanai. Pēdējos divus gadus Barselonā nepārspēts palicis “EKS” komandas braucējs Matiass Ekstroms, kamēr pagājušā gada čempionam Johanam Kristofersonam pie uzvaras Spānijā vēl nav izdevies tikt.
Kurš būs favorīts šoreiz? Testos neviena komanda neapliecināja pārliecinošu dominanci, liekot pamatus aizraujošai cīņai starp visām trim rūpnīcas vienībām – “EKS Audi“, “Peugeot Hansen” un “PSRX Volkswagen“, tomēr cīņā it īpaši sezonas pirmajā pusē varētu iesaistīties arī privātās vienības. Visspilgtāk no tām sevi pieteikusi Žerlēna Šišerī pārraudzītā “GCK RX” vienība, kas izmantos “Renault Megane” spēkratus.
Barselonas RX rezultāti
Braucējs | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|
Johans Kristofersons | 2 | 6 | 6 |
Peters Solbergs | 1 | 10 | 4 |
Matiass Ekstroms | 7 | 1 | 1 |
Andreass Bakerūds | 10 | 7 | 3 |
Sebastians Lēbs | - | 8 | 14 |
Timijs Hansens | 3 | 2 | 5 |
Kevins Hansens | 3 (RX Lites) | 1 (Euro RX) | 11 |
Robins Larsons | 6 | 5 | 8 (Euro RX) |
Kevins Ēriksons | 4 (RX Lites) | 11 | 13 |
Jānis Baumanis | 3 (S1600) | 4 | 15 |
Timurs Timerzjanovs | 11 | 3 | 20 |
Niklass Gronholms | - | 15 | 17 |
Žerlēns Šišerī | - | 20 | 21 |
Žeroms Grosē-Žanīns | 5 (Euro RX) | 4 (Euro RX) | 11 (Euro RX) |
Gregors Demostjē | - | - | 19 |
Erve "Napiks" Lemonjē | 20 | - | 18 |
Ma Kinghua | - | - | - |
Olivers Benets | - | - | - |
Dažādas atmiņas no Barselonas ir arī visiem trim Latvijas pārstāvjiem. 2016. gadā Jānis Baumanis Spānijā atkārtoja savu labāko karjeras rezultātu, iekļūstot finālā, kur finišēja 4. vietā. Jēkabpilietis Reinis Nitišs visos 3 mēģinājumos guvis punktus, turklāt divas reizes iekļuvis arī pusfinālā, kamēr Artis Baumanis Eiropas čempionāta ietvaros Barselonā startējis tikai aizpērn, sasniedzot sacensību pusfinālu.
Jānis Baumanis 2018.gada sezonā ir palicis vienīgais latvietis Pasaules čempionāta ieskaitē un līdz ar to nāk līdz ne tikai lielāka uzmanība no Latvijas līdzjutējiem, bet arī krietni lielāka atbildība. “Sūdzēties par uzmanību es nevarēšu, jo Pasaules čempionātā ir vismaz 2 reizes vairāk posmu par Eiropas čempionātu, tomēr atbildība nasta lielāka man bija 2016.gadā, kad debitēju WorldRX ieskaitē,” intervijā portālam F1.LV atzīst Jānis Baumanis. “Tagad esmu guvis pieredzi un varu mierīgi atslēgties no visa liekā. Ceru, ka tieši šī pieredze palīdzēs man pacelt savu sniegumu un stabilitāti, jo jaunajā sezonā man mērķis ir pusfināls katrā sacīkstē, bet tur jau var notikt jebkas. Pēc pēdējiem testiem Silverstonā biju ļoti apmierināts un ar mierīgāku sirdi varu gaidīt sezonas sākumu, jo esam spēruši nevis vienu, bet pat trīs soļus uz priekšu starta procedūras efektivitātes uzlabošanā.”
“Burtiski nupat piedalījāmies divu dienu testos – pirmajā dienā vairāk strādājām ar braukšanu – gan automašīnas tehniskajiem regulējumiem, gan braukšanas prasmju izkopšanu. Savukārt otrajā dienā uzmanību koncentrējām starta sistēmas pilnveidošanai. Arī šogad testi mums ir ierobežotā daudzumā, tāpēc ar pielāgošanos automašīnai īsti nebija laika aizrauties – kā iekāpu auto, tā jau ar pirmo startu trasē braucu ar 100% atdevi – nebaidoties kļūdīties, par vēlu sabremzēties un izslīdēt no trases. Testu dienu izskaņā tas deva papildu vērtību – gan braukšanas sajūtās, gan arī ar inženieriem apspriežot izdarīto, jo trasē pavadīto laiku bija izdevies pārvērst vērtīgā informācijā.
Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, man šogad ir salīdzinoši lielāka teikšana pār auto regulējumiem. “SET Promotion” ir mazs, bet saliedēts kolektīvs, un tas lēmumu pieņemšanu par auto regulējumiem padara par vienkāršāku un ātrāku procesu. Kopīgi apspriežam visas iespējas, izvērtējot ieguvumus un potenciālos riskus – un pēc tam katrs varam turpināt pildīt savus pienākumus, manā gadījumā, visas domas un enerģiju jau novirzīt nākamajam braucienam.
Lai gan testi tiešām nebija gari, esmu apmierināts ar tajos paveikto – šobrīd atrodamies labā starta pozīcijā, kurā mums ir risinājumi gan sausam, gan slapjam laikam. Arī starta sistēmai izstrādājām vairākas programmas, lai varētu ātri reaģēt un pielāgoties situācijai Barselonā. Protams, testi ir testi, un kā reiz teica Sebastians Lēbs “Braucot pa trasi vienatnē, Tu vienmēr esi ātrākais!”, tāpēc visu “pa plauktiņiem” saliks vien braucieni Barselonā.
Uz sacensībām dodamies labā sportiskā formā un, bez ierunām, nedēļas nogalē jāparāda maksimālais rezultāts! Mums šogad ir tikai pieci posmi. Te nav Formula 1, kur ir 21 sacensība un sezonas laikā var atgūt iekavēto – mums jābrauc ar pilnu jaudu jau no pirmā starta!” pirms sacensībās Spānijā atklāj Reinis Nitišs, kurš šogad startēs Eiropas čempionāta ieskaitē. Nedēļas sākumā Nitišs plašākai publikai atrādīja savu “Ford Fiesta” spēkratu.
“Man pirms šīs sezonas sākuma noteikti ir nepadarīta darba sajūta, jo tieši Rīgas posmā nepaveicās ar nelielo tehnisko problēmu, kas ievērojami ietekmēja galarezultātu,” atzīst Artis Baumanis. “Šogad man ir palicis tikai viens mērķis Super1600 klasē un gūtā pieredze, mācība un prakse pērn man ļauj mierīgi skatīties uz katru nākamo pārbaudījumu. Ja pērn es jutos kā ugunskristībās, tad šobrīd gluži vai zemapziņā es zinu, ko gaidīt no katrām sacensībām, jo esmu startējis visās trasēs, izņemot Norvēģiju. Sezonu sākšu ar jau pazīstamo “Škoda Fabia” mašīnu, ar kuru pērn čempiona titulu izcīnīja mans komandas biedrs Kristians Zabo, jo mana mašīna ir pārdota tālāk, bet sezonas turpinājumā gaidām jaunās “Audi A1” sacīkšu mašīnas, kuras izmantosim abi ar savu komandas biedru leiti Rokas Baciuška. Domāju, ka viņš noteikti būs viens no maniem konkurentiem uz titulu, taču arī citu konkurentu netrūkst – es saskaitīju sešus vai pat septiņus! Pirmo sacensību rezultātu prognozēt ir ļoti grūti, jo Super1600 klasē šogad ir standartizēts dzinēja vadības bloks un šeit ļoti daudz atkarīgs no tā, kā visi iepraktizēsies ar to veikt starta brīdi. Bet tālāk trasē jau visi ir ātri.”
Sacensību programma (pēc Latvijas laika):
Piektdiena, 13. aprīlis
17:00 Preses konference ar Johanu Kristofersonu, Sebastianu Lēbu, Matiasu Ekstromu un Žerlēnu Šišerī
Sestdiena, 14. aprīlis
10:00 Treniņbraucieni
13:00 Pirmā kvalifikācija Super1600, Euro RX un World RX
15:45 Otrā kvalifikācija Super1600, Euro RX un World RX
17:30 Trešā kvalifikācija Super1600
Svētdiena, 15. aprīlis
09:30 Iesildīšanas braucieni
11:00 Trešā kvalifikācija Euro RX un World RX
12:10 Ceturtā kvalifikācija Super1600, Euro RX un World RX
14:45 Pusfināli Super1600 un Euro RX
15:00 Tiešā translācija LTV7 un LMT straumē
16:00 Pusfināli World RX, Fināls Super1600, EuroRX un World RX
16:50 Apbalvošanas ceremonija
17:10 World RX preses konference
17:20 Euro RX preses konference
Nr | Sacīkstes | Trase | Datums |
---|---|---|---|
1 | Barselonas RX | Barselona | 14. - 16. aprīlis |
2 | Portugāles RX | Montalegre | 28. - 29. aprīlis |
3 | Beļģijas RX | Metē | 12. - 13. maijs |
4 | Lielbritānijas RX | Silverstona | 25. - 27. maijs |
5 | Norvēģijas RX | Hella | 9. - 10. jūnijs |
6 | Zviedrijas RX | Holjesa | 30. jūnijs - 1. jūlijs |
7 | Kanādas RX | Truā-Rivjēra | 4. - 5. augusts |
8 | Francijas RX | Loīka | 1. - 2. septembris |
9 | Latvijas RX | Biķernieki | 15. - 16. septembris |
10 | Amerikas RX | Ostina | 29. - 30. septembris |
11 | Vācijas RX | Esteringa | 13. - 14. oktobris |
12 | Dienvidāfrikas RX | Killarneja | 24. - 25. novembris |