Laiks skrien vēja spārniem un tikpat strauji ir paskrējusi Formula 1 čempionāta 69. sezona, kas šīs nedēļas izskaņā noslēgsies Apvienoto Arābu Emirātu galvaspilsētas Abū Dabī krāšņajā ielu trasē. Titulu ieguvēji jau noskaidroti, tomēr tas nemazina intrigu konkrētajā posmā, kas lielai daļai būs īpaši emocionāli, jo nāksies atvadīties no komandas, ar ko kopā būts vairākus gadus.

Trases spilgtākā īpašība saistīta ar laiku, kad norit sacensības – temperatūras kritums. Ierasts, ka sacīkstēm ritot, formulas uzsilda asfalta segumu par vairākiem grādiem, liekot inženieriem pielāgot mašīnas balansu un riepu uzvedību aprēķinus. Jasmarīnā risinās čempionāta kalendārā vienīgais krēslas posms, kas nozīmē, ka temperatūra, gluži pretēji, krīt, turklāt ievērojami straujākos tempos kā citās trasēs.

Pretēji pulksteņrādītāja virzienam vērstā trase satur kombināciju no trim ļoti dažādiem sektoriem. Pirmais satur vairākus samērā ātrus pagriezienus, pārbaudot mašīnu aerodinamiku, otrais satur divas ļoti ātras taisnes, kur izpaudīsies efektīvāko jaudas agregātu priekšrocības, bet pēdējais sektors ir ielas trašu klasika ar vairākiem šauriem un lēniem segmentiem, kā arī nelieliem drošības joslas laukumiem.

“F1LV

Asais 7. līkums padara sekošanu priekšā esošajai mašīnai izejā uz garo taisni samērā sarežģītu, tādēļ par labāko vietu konkurentu apsteigšanai uzskatāma otrā taisne pēc 9. pagrieziena. Abās braucējiem būs iespēja izmantot DRS priekšrocības, kas ievērojami atvieglo konkurentu apsteigšanu. Ja priekšrocības būs īpaši izteiktas, ātrākās mašīnas varētu pat neizmantot pirmo taisni, lai gūtu priekšrocības otrajā.

Jasmarīnas trasē liela slodze būs jāiztur mašīnu bremzēm, kam vairākkārt apļa laikā jāsamazina mašīnu ātrums par 200 km/h. Tāpat problēmas var radīt degvielas patēriņš, kas, pieņemot, ka drošības mašīna nebūs nepieciešama, var liegt skatītājiem aizraujošas paķaļdzīšanās pēdējos apļos.

Grafiks: FIA

Jasmarīnas trase atrodas vienā no sausākajām vietām pasaulē. Lietus šeit ir ļoti reta parādība, par ko komandām nedēļas nogalē nebūs jāuztraucas. Gaisa temperatūra piektdien un sestdien turēsies aptuveni +30 grādu robežās, bet svētdien varētu uzkāpt vēl augstāk. Protams, viss mainīsies saulei rietot. Sacīkšu laikā termometra stabiņš varētu nokrist pat par nepilniem 10 grādiem.

Asfalts ir ļoti gluds un nav sevišķi prasīgs pret riepām, tādēļ, līdzīgi kā pērn, “Pirelli” komandām sagatavojuši trīs mīkstākos riepu komplektus, turklāt visas komandas savā izvēlē priekšroku devušas hipermīkstajām (pašām mīkstākajām) riepām. Apdzīšana šai trasē gadu gaitā nav bijis no vieglākajiem uzdevumiem, tādēļ vairumam braucēju vajadzētu izmantot viena pitstopa stratēģiju.

Grafiks: Pirelli

No faktu vācelītes: 2010. gadā Abū Dabī trasē notika kas nebijis – sezonas pēdējā posmā matemātiskas izredzes uz titulu saglabāja 4 braucēji – visi gaidīja Fernando Alonso un Marka Vēbera dueli, bet matemātiskas izredzes saglabāja arī Sebastians Fetels (15 punkti aiz Alonso) un Luiss Hamiltons (24 punkti aiz Alonso). Abi vadošie braucēji bija pārņemti ar otra pieveikšanu. Vēbers nolēma veikt ātru pitstopu, lai tiktu garām priekšā esošajam Alonso, kurš sekoja Vēbera stratēģijai. Tā rezultātā abi iestrēga aiz priekšā braucošā Vitālija Petrova. Fetels lepnā vientulībā finišēja pirmajā vietā, kļūstot par visu laiku jaunāko F1 čempionu.

V6 Turbo hibrīddzinēju ērā Abū Dabī GP allaž bijusi “Mercedes” teritorija. Pēdējos četrus gadus viņi šeit palikuši nepārspēti gan kvalifikācijā, gan sacīkstēs. Samērā īsā starta – finiša taisne piešķir īpaši lielu nozīmi starta pozīcijai. Deviņu Grand Prix laikā tikai reizi uzvarētājs nestartēja no pirmās rindas (2012. gadā Kimi Raikonens uzvarēja no 4. pozīcijas, taču ne bez veiksmes – 20. aplī degvielas padeves problēmu dēļ izstājās līderis Hamiltons).

Katrai no trim lielajām komandām būs par ko bažīties. Ja bojājumi Hamiltona mašīnas dzinējam būs pietiekami nopietni, britam sacīkstes nāksies uzsākt no krietni zemākas pozīcijas kā ierasts. Viņa komandas biedrs Valteri Botass šosezon vēl ne reizi tā arī nav uzvarējis. Varbūt neveiksmju sēriju izdosies pārtraukt Abū Dabī, kur pērn tika gūts pārliecinošs panākums?

Dzinēja problēmas kļuvušas par īpašu biedu “Red Bull” nometnē, kas aizvadīs savu pēdējo posmu ar “Renault” jaudas agregātiem. Makss Verstapens pēdējos posmos ir pierādījis, ka arī ar šādu formulu iespējams regulāri cīnīties par goda pjedestāliem, kamēr Danielu Rikjardo nemitīgi vajājušas dažādas neveiksmes, un skaidrs, ka visas komponentes atrodas sava mūža pašās beigās.

Šonedēļ Abū Dabī var kļūt par vienīgo Grnd Prix, kur “Ferrari” ir aizvadījuši vismaz 10 startus, bet ne reizi nav uzvarējuši. Arī pirmo starta rindu sarkanās mašīnas Jasmarīnā tā arī nav iekarojušas. Kamēr Sebastiana Fetela pozīcijas čempionāta kopvērtējumā ir ļoti stabilas, Kimi Raikonenam vēl jāpacīnās, lai nosargātu trešo pozīciju, ko iekārojuši Botass un Verstapens.

Pēdējās cīņas palikušas arī otrā ešalona braucējiem. ‘B klasē’ Niko Hulkenbergs ieņem pirmo vietu 11 punktus priekšā Serhio Peresam. Maz ticams, ka vācieša pozīcija tiks apdraudēta. Situācija labāko desmitnieka beigās ir īpaši saspringta. Fernando Alonso ar jauno formulas krāsojumu centīsies karjeru noslēgt ar labu rezultātu, kas nepieciešams, lai saglabātu vismaz 10. vietu. Uzdevums gan nav no vieglajiem – pēdējos piecos posmos viņam nav izdevies tikt augstāk par 14. vietu. Tāpat lieliska iespēja pēdējoreiz pārbaudīt Pjēra Gazlī un pēdējos posmus satriecoši aizvadošā Šarla Leklerka spējas pirms došanās uz vadošajām komandām.

Prognozes: Šosezon uzsākam nelielu prognožu eksperimentu: Formula 1 pamanāmākais līdzjutējs Latvijā Valdis Valters izteiks savu TOP3 prognozi uz gaidāmo posmu, kuru pēc sacīkstēm salīdzināsim ar F1.LV redaktora Alda Putniņa TOP3 prognozi uz konkrēto posmu. Noteikumi punktu skaitīšanā ļoti vienkārši – par precīzi uzminētu vietu 3 punkti, par vienas vietas nobīdi (4.vieta netiek ņemta vērā) – 1 punkts. Izsaki savu prognozi raksta komentāros, vai sociālajos tīklos Facebook un Twitter.

Sacensības tiešraidē Latvijas teritorijā būs iespējams vērot “RTL” kanālā, bet nākamnedēļ “Best4Sport TV” kanāls piedāvās iespēju ielūkoties sacensību apskatā. Šajā nedēļā Abū Dabī risināsies cīņas arī F2 un GP3 čempionātos, kur titulu ieguvēji vēl nav noskaidroti. Tikmēr Jānis Baumanis un Reinis Nitišs rallijkrosa sezonu noslēgs Dienvidāfrikā. Nedēļas svarīgākajām motorsporta aktualitātēm seko “Motoru Sporta 5minūtē“.

Piektdiena, 23. novembris

11:00 Pirmie treniņbraucieni
15:00 Otrie treniņbraucieni

Sestdiena, 24. novembris

12:00 Trešie treniņbraucieni
15:00 Kvalifikācija

Svētdiena, 25. novembris

15:10 Abū Dabī Grand Prix starts

Grafiks: Pirelli