Cietīs visi. Par to nav šaubu. Kamēr sacīkstes trasē nenotiek, uz politiskās un ekonomiskās skatuves notiek citas sacīkstes – starp dzīvību glābšanu un normālas ikdienas atjaunošanu, lai mazinātu nāciju makroekonomikas triecienu. Zaudētāji būs visi, tomēr dažus uzņēmumus šī epidēmija skars vairāk kā citus. Formula 1 nav izņēmums, tādēļ neesiet pārsteigti, ja pavisam drīz spēku samēri ievērojami sagriezīsies kājām gaisā.

Fakti

Pēc tik ieilgušas pauzes čempionāta rīkotājiem neizdosies aizvadīt pilnvērtīgu sezonu, tādēļ daži posmi nenotiks pilnībā. Tie neienesīs naudu F1 kopējā budžetā no Grand Prix rīkošanas licencēm, kā arī TV un sponsoru maksājumiem. Tā kā pārējie sporta veidi atrodas līdzīgās pozīcijās, tad, visam notiekot vienlaikus (piemēram, rudenī) TV auditorija sadalīsies pa pasākumiem un kritīsies F1 reitingi. Vairāki uzņēmumi šo krīzi var nepārdzīvot un atteikties no sponsorēšanas nākotnē.

Bagātie arī raud

Ja viss ritētu pēc plāna, lielākās Formula 1 komandas šogad izgrūstu pamatīgu žūksni naudas, lai attīstītu nākamās paaudzes mašīnu, kas atbilstu jaunajiem tehniskajiem noteikumiem, kam bija jāstājas spēkā 2021. gadā. Tagad tie ir pārcelti uz 2022. gadu, bet budžeta ierobežojumi uz nākamo sezonu jau būs spēkā.

Mašīnas attīstība izmaksā krietni vairāk par tās radīšanu, kā rezultātā tēriņi nākamsezon kritīsies, jo tehniskie noteikumi paliks nemainīgi, tomēr vadošajām vienībām tie joprojām būs augsti. “Mercedes”, “Red Bull” un “Ferrari” būs jāiemācas operēt ar krietni mazāku budžetu, vienlaikus domājot par 2022. gada modeļa attīstību.

Šāda notikumu attīstība nostādīs vadošās komandas ļoti līdzīgā situācijā pārējam peletonam, kas nebūtu iespējams, ja sezonu pirms tehniskās revolūcijas tēriņi netiktu ierobežoti. Protams, kompānijas, kas krīzi pārdzīvos labāk, jau šobrīd var veltīt vairāk laika mašīnai, kas trasē dosies tikai pēc 2 gadiem, tomēr pārlieku liela fokusēšanās uz 2022. gada mašīnu var izbojāt nu jau veselas divas sezonas – šo un nākamo. Esot uz izdzīvošanas robežas, tas var būt letāls trieciens, kā rezultātā 2022. gada mašīna tā arī netiek radīta.

‘McLaren’ sirds transplantācija

Līdz ar to komandām, kas šobrīd uzlasa punktus Top 10 lejasgalā, radīsies labākas izredzes noķert vadošās komandas, tomēr gan “McLaren”, gan “Renault” komandas atrodas ļoti īpatnējā pozīcijā.

“McLaren” ir vienīgā komanda, kurai šī gada beigās beidzas līgums ar “Renault” un 2021. gada sezonā tā izmantos “Mercedes” jaudas agregātus. Tā kā abi dzinēji ir mazliet atšķirīgi, tad “McLaren” būs vienīgie, kas varēs veikt nelielas pielāgošanās izmaiņas zem pārsega, jo pārējām komandām jāizmanto 2020. gada mašīnas šasija, transmisija, pārnesumkārba un balstiekārta.

Pat, ja tas tiek strikti kontrolēts, lai “McLaren” negūtu papildus priekšrocības, viņiem būs perfekta izdevība uz absolūti identiskām mašīnām salīdzināt atšķirības starp “Mercedes” un “Renault” jaudas agregātiem, lai pielāgošanās gaitu saīsinātu un izmantotu pēc iespējas efektīvāk. Tā kā tehniskā revolūcija īpaši neietekmē dzinēju ražotājus, tad 2021. gads kalpos kā eksperiments, lai precīzāk pielāgotu savu 2022. gada mašīnu.

“Mercedes” dzinēji ir arī krietni jaudīgāki, turklāt komandai nebūs vajadzības samazināt budžetu, jo tā jau šobrīd operē ar summām, kas īpaši nepārsniedz 175 miljonu USD slieksni. Ar harizmātisko un pārdomāto Andreasa Zeidla vadības stilu un Zaka Brauna menedžmenta un sponsoru piesaistes prasmēm vienība viennozīmīgi virzās uz augšu.

Daudz neērtākā situācijā ir “McLaren” pēdējo gadu galvenie konkurenti “Renault”. Nākamsezon rūpnīcas vienība būs vienīgā, kas izmantos franču dzinējus, jo “Red Bull” pērn uzsāka sadarbību ar “Honda”, bet “McLaren” izmantos “Mercedes” ražojumus. Pastāv neliela iespēja, ka čempionātā ienāks jauna komanda, kas izmantos “Renault” dzinējus, tomēr pirmajos gados tā diez vai spodrinās “Renault” zīmolu, vai nodrošinās to ar vērtīgiem datiem.

Tieši datu trūkums bija viens no galvenajiem iemesliem lēnajam “Honda” progresam, tomēr tagad, kad “Renault” ir iespējams lēnākie dzinēji visā čempionātā, bet pandēmija ir iedragājusi rūpnīcas pārdošanas apjomus, pastāv ļoti liela iespēja, ka dzeltenās mašīnas varētu pilnībā pamest čempionātu.

Špikotāju problēmas

Vairākas komandas par savu biznesa modeli ir izvēlējušās kopēšanu no vadošajām komandām. Spilgtākais piemērs šogad noteikti ir par rozā “Mercedes” iesauktā “Racing Point” mašīna, kas praktiski pilnībā atdarinājusi 2019. gada čempionu mašīnu. Noteikumos ir ļoti precīzi aprakstīts, kurus mašīnas elementus katrai komandai jāražo pašai, bet kurus ir iespējams nopirkt no citas vienības vai izmantot ārpakalpojumu.

Šīs vienības var uzziedēt laikos, kad noteikumi daudz nemainās, tomēr 2022. gads var izrādīties ļoti problemātisks. Tehniskās izmaiņas atgādinās skolas laikus, kad teicamnieks, no kura tika špikots, apgriezīs otru pusi kontroldarba lapai, liedzot iespēju momentāli nokopēt rakstīto.

Šī gan nebūs vienīgā “Racing Point”, vai kā tā turpmāk būs zināma “Aston Martin” problēma. Britu sporta auto ražotāji atradās pamatīgās finansiālās problēmās vēl pirms pandēmijas, tādēļ viņu ieguldījumi motorsportā lielā mērā gulstas uz Lorenca Strola entuziasma. Kamēr viņa dēls brauc F1, tikmēr līdzekļi ieplūdīs, tomēr vēl pāris sezonas noraugoties, kā viņa dēlu Lensu posmu pēc posma pārliecinoši izpogā komandas biedrs Serhio Peress, var pielikt punktu arī Lorensa interesei par autosportu.

Bada spēles

“AlphaTauri” uzdevums ir audzināt jaunos talantus “Red Bull” komandai, tādēļ, kamēr vien “Red Bull” ir gatavi ieguldīt līdzekļus savas Formula 1 komandas attīstībā, tikmēr arī “AlphaTauri” turpinās savu eksistenci. Pēc neliela vājuma perioda, kad talantu trūkums bija tik izteikts, ka nācās atjaunot attiecības ar Brendonu Hārtliju un Daņilu Kvjatu, komanda ir atpakaļ zirgā ar Pjēru Gazlī, kā arī diviem spožiem kandidātiem rindā uz Kvjata vietu – Juki Cunodu un Juri Vipu, nemaz nerunājot par talantiem zemākās kategorijās.

Atteikties no junioru komandas, lai samazinātu tēriņus, nav labākā opcija, jo tādā veidā “Red Bull” un “Honda” sniegs pamatīgas priekšrocības “Mercedes” un “Ferrari”, kuras šobrīd izveidojušas ļoti ciešu sadarbību ar savām klientu komandām.

Kas attiecas uz trim atlikušajām vienībām – “Alfa Romeo”, “Haas” un “Williams” – varam tikai cerēt, ka tās izdzīvos. Izmisīgi centieni sagrabināt budžetu, lai varētu aizvadīt pilnu sezonu ir to ikdiena. Pat pēc budžeta griestu ieviešanas tās joprojām tērēs mazāk par konkurentiem, ja kāda no tām vēl eksistēs.

Džīns Hāss jau nopietni apsver Formula 1 projekta pamešanu. Pēc fiasko ar pagājušā gada sponsoru “Rich Energy”, šogad par komandas galveno naudas devēju kļuvis pašam Džīnam piederošais “Haas Automation”. Rūpnīcas otrs lielais peļņas avots ir NASCAR sacīkstes, kas šobrīd, tāpat kā Formula 1 čempionāts, ir pārtraucis savu darbību, apturot jebkādu ienākumu plūsmu. Lēmums atteikties no Grand Prix rīkošanas Maiami tuvāko gadu laikā, nepalīdzēs F1 popularitātei Amerikā un līdz ar to arī Hāsa biznesam.

Klēras Viljamsas vadītā “Williams” jau vairākus gadus izskatās arvien nožēlojamāk. Sponsori pamet komandu, liekot braucēju sastāva izvēlē lielāku uzmanību pievērst naudas makam, nevis sportiskajiem sasniegumiem. Tas atgrūž komandu vēl tālāk aizmugurē, liekot meklēt vēl lielāku maku. Jau šobrīd tā turas virs ūdens tikai pateicoties Maiklam Latifi piederošajiem uzņēmumiem, par ko Klērai nācies iesēdināt Maikla dēlu Nikolā vienā no formulām. Pat ja šīs sezonas spēkrats būs pietiekami labs, lai cīnītos par punktiem, tas būs Džordža Rasela uzdevums. Mirklis, kad Latifi nauda aizies prom, var kļūt par pēdējo naglu leģendārās komandas zārkā, ja vien Klēra neatradīs vēl bagātāku uzņēmēju ar dēlu, kurš spēj savākt punktus F1 superlicencei. Iespēju kļūt par “Mercedes” B komandu, Viljamsa reiz komentēja ar frāzi ‘tikai pār manu līķi’.

“Alfa Romeo”, par spīti leģendārajam nosaukumam, ir viena no mazākajām čempionāta komandām un jau pērn aplicināja, ka tikpat kā nespēj attīstīt mašīnu sezonas gaitā. Ja “Ferrari” vai “McLaren” dārgo sporta auto pārdošanas apjomi saņems nelielu triecienu, tad galvenie cietēji būs masveida ražotāji kā “Alfa Romeo” vai “Renault”, jo ekonomiskās dīkstāves rezultātā vairumam cilvēku vairs nebūs līdzekļu jauna automobiļa iegādei. Runas par potenciālo aiziešanu no čempionāta pavīdēja jau pirms tam, turklāt kuru katru brīdi projām aizies arī viņu spožākā reklāmas seja Kimi Raikonens.

Pēc apokalipses

Lai arī kāda rožainā nākotne ar veselīgu vidi jaunu komandu piesaistei tika prognozēta vēl pirms pāris mēnešiem, tā visa ir pagātne. Vīruss katru dienu laupa tūkstošiem dzīvību visā pasaulē un domas par ikdienas atjaunošanu vēl ir pāragras, it īpaši izklaides un sporta lauciņā ar tik mežonīgi lielu naudas apriti.

Formula 1 jābūt gatavai uz vienas, divas vai pat trīs komandu zaudēšanu, ļaunākajā gadījumā apsverot iespēju piedāvāt pāriet uz trim mašīnām uz vienu komandu moduli. Šis var kļūt par vēl lielāku triecienu kā finansu krīze, ko piedzīvojām pirms mazliet vairāk kā desmit gadiem, kad čempionātu pameta “Honda”, “BMW” un “Toyota”. Situācija ir ļoti atšķirīga, tomēr nonākt atpakaļ uz kājām būs ļoti grūti un ilgi.

Cietīs gan lielie, gan mazie un mēs nezinam, kad autosacīkstes atsāksies, taču tas brīdis pienāks. Skaidrs, ka tuvāko gadu laikā spēku samēri sagriezīsies kājām gaisā. Jau pirms tam tika runāts, ka “McLaren” varētu būt galvenie ieguvēji, tomēr tagad, ierobežojot lielo komandu tēriņus 2022. gada mašīnas attīstībai, tam jābūt vēl izteiktākam.

Vokingā bāzētā komanda nepaļaujas uz vienu lielu sponsoru, tā vietā sastāda savu budžetu no vairākiem mazākiem atbalstītājiem. Pat tad, ja kāds no tiem pārtrauc sadarbību, tas vēl nav pasaules gals, turklāt nevar aizmirst, ka vismaz šobrīd viņu rīcībā ir divi ļoti jauni un ļoti ātri braucēji, kuri vismaz kameru priekšā apliecina, ka spēj lieliski sastrādāties gan trasē, gan ārpus tās.