Foto: autosportsltd.com

Motorsportā, iespējams, nav lielāka izaicinājuma par diennakts braucienu Lemānā. Komandas un rūpnīcas startam gatavojas visu gadu. Gaidot sacensības, piedāvājam ieskatīties 24 aizraujošos faktos un stāstos no pasaules prestižākajām izturības sacīkstēm. Astoņu rakstu otrajā daļā ielūkosimies izturīgākajos diennakts cīnītājos, kā uzvarēt Lemānā dzērumā un Greiema Hila unikālajā sasniegumā.

#4 Mūsdienās ir dažādi ierobežojumi par to, cik ilgi bez pārtraukuma braucējs drīkst pavadīt mašīnā. No drošības viedokļa ļoti saprotams, tomēr tā nav bijis vienmēr. Jau kopš Lemānas pirmsākumiem ekipāžas parasti vadīja divi braucēji, tomēr 1950. gadā Luiss Rosiērs vienatnē pavadīja visas sacīkstes, no mašīnas izkāpjot vien uz pēdējām 45 minūtēm, kad pabeigt braucienu tika uzticēts Rosiēra dēlam Žanam-Luisam. Francūži izcīnīja uzvaru ar apļa pārsvaru. Divus gadus vēlāk Pjērs Leveigs gandrīz spēja spert soli tālāk – uzvarēt pilnīgā vienatnē. Tomēr kļūda, atrodoties vadībā, pēdējā stundā, iespējams, pārguruma dēļ, pielika punktu Leveiga cerībām. Tehniskajā protokolā rakstīts arī otrs braucējs Renē Maršāns, tomēr maz ticams, ka viņš būtu ticis pie braukšanas, ja Leveigs nosargātu pirmo vietu. Viena no versijām – Leveigs zināja par mašīnas problēmām un uzskatīja, ka tikai viņš spēs ar tām tikt galā, jo no mašīnas francūzi nevarēja izvilkt pat ar spēku. Tas bija pēdējais piliens – no nākamā gada neviens braucējs nedrīkstēja pie stūres pavadīt vairāk kā 18 stundas.

Pjērs Leveigs. Foto: Alchetron

#5 Maz zināms fakts, ka Hamiltonam ir izdevies izcīnīt uzvaru Lemānas 24 stundu sacīkstēs. Tiesa gan, runa nav par F1 zvaigzni, bet gan Īrijā dzimušo Dankanu Hamiltonu, kuram ar “Mercedes” braucēju nav radniecīgu saišu. Hamiltons 1953. gada Lemānas braucienā gatavojās startēt kopā ar Toniju Roltu “Jaguar” rindās. Sapnis ātri bija galā – treniņbraucienos ekipāžai bija tāds pats numurs kā vienai no konkurentu mašīnām, tādēļ Hamiltons un Rolts tika diskvalificēti. Braucēji sabēdājušies devās uz bāru, kamēr komandas vadītājs Loftijs Inglands cīnījās par to, lai ekipāžai tomēr tiktu atļauts startēt, kas tika panākts svētdienas rītā pl. 10:00. Par nelaimi abi bēdu brāļi bija tik pamatīgā alkohola reibumā, ka komandas mehāniķi pitstopu laikā deva Hamiltonam kafiju, lai cīnītos ar paģirām. Īrs no tās atteicās – vienīgais, ko viņš šādā brīdī spēja iedzert bija brendijs. Fakts, ka Hamiltons ar Roltu sasniedza finišu pats par sevi ir pārsteigums, tomēr viņi ne tikai finišēja, bet uzvarēja, kļūstot par pirmo ekipāžu, kas distanci veikusi ar lielāku vidējo ātrumu kā 100 jūdzes stundā, neraugoties uz brauciena laikā salauzto mašīnas purngalu pēc sadursmes ar putnu. Pēc finiša Inglands teica, ka neļautu abiem karstgalvjiem startēt, ja zinātu, ka viņi ir alkohola reibumā, jo pat skaidrā viņi vienmēr sagādājuši problēmas, tikmēr Hamiltona komandas biedrs Rolts nākamo gadu laikā noliedza šī stāsta patiesumu. Vai tā bija Hamiltona spēja izpušķot stāstus, vai Rolta vēlme slēpt šo pārgalvību, šķiet, mūžam palikusi uz Hamiltona, Rolta un “Jaguar” darbinieku sirdsapziņas. Viens gan bija skaidrs – uzvara bija jāatzīmē ar pamatīgu ballīti vietējā bārā. Dienu vēlāk Hamiltons jau devās uz Portugāli, kur bija jāstartē kārtējā Grand Prix izcīņā.

Dankans Hamiltons Lemānas 1953. gada braucienā. Foto: Imgur
“F1LV

#6 Viens no dzinuļiem, kas mūždien ir mudinājis autosporta spožākās zvaigznes doties uz Lemānu, ir iespēja cīnīties par motorsporta trīskāršo kroni (Triple Crown), kas sastāv no uzvaras Monako Grand Prix, Indianapolisas 500 jūdžu braucienā, kā arī Lemānas 24 stundu sacīkstēs, apvienojot trīs dažādas autosporta virsotnes. Līdz šim to ir izdevies sasniegt vienīgi Greiemam Hilam. Tieši Lemānas uzvara viņam nāca visgrūtāk – deviņos piegājienos vienīgais vērā ņemamais rezultāts bija 2. vieta 1964. gadā. Jau savā karjeras norietā esošais Hils pēc pieciem gadiem bez Lemānas, atgriezās tajā 1972. gadā ar “Matra”. Sacīkstes aizēnoja Joakima Bonīra bojāeja, bet Hils tika pie sasnieguma, ko nevienam vēl nav izdevies atkārtot. Tacio Nuvolari, Morīss Trintinjans, Eidžejs Foits, Johans Rints un Brūss Maklārens uzvarēja divās no trim prestižākajām sacensībām, bet Huanam Pablo Montoijam vēl ir iespēja atkārtot Hila sasniegumu. Pietrūkst vien Lemāna…

Lasi vēl:
Pirmā daļa – pirmsākums, šampanietis, traģēdija
Trešā daļa – Mr. Lemāna, Iksa starts, Holivuda
Ceturtā daļa – tukšie gadi, inovācijas, dāmas
Piektā daļa – košļājamā gumija, rekordisti, upuri
Sestā daļa – ciešais finišs, solis pirms F1, ‘Toyota’ nedienas
Septītā daļa – bez finiša, motocikli, ’56. garāža’
Astotā daļa – trase, nāciju un ražotāju cīņas, pirmais latvietis