Motorsportā, iespējams, nav lielāka izaicinājuma par diennakts braucienu Lemānā. Komandas un rūpnīcas startam gatavojas visu gadu. Gaidot sacensības, piedāvājam ieskatīties 24 aizraujošos faktos un stāstos no pasaules prestižākajām izturības sacīkstēm. Astoņu rakstu noslēdzošajā daļā par sacīkšu galveno varoni – trasi, nāciju un ražotāju cīņām, kā arī pirmo Baltijas valstu pārstāvi Lemānā.

#22 Lai gan Lemānas 24 stundu brauciena vēsture ir nepilnu gadsimtu sena, tas nebūt nav sākuma punkts autosportam šai Francijas pilsētā. 1906. gadā Lemānas pievārtē notiekošā Francijas lielā balva kļuva par pasaulē pirmo Grand Prix izcīņu. Gadu gaitā trase saglabājusi savu raksturīgāko īpašību – ātrumu. Garās taisnes ļauj aptuveni 85% no 13.629 km garā apļa pavadīt ar gāzes pedāli grīdā. Tagadējā konfigurācijā, kas tiek izmantota kopš 2007. gada, rekords sacīkstēs ar “Audi R15 TDI” jau 4 gadus pieder Andrē Lotereram – 3m17.475s (vidējais ātrums 248.459 km/h) – paradīze tiem, kas tīko pēc ātruma. Trases īsāka versija (4.273 km), saukta par “Bugatti” trasi, katru sezonu tiek izmantota MotoGP posma organizēšanai.

Lemānas trases konfigurācija. Grafiks: FIA

#23 Lai gan sākotnēji Lemānas sacīkstēs bija izteikts vietējo braucēju pārsvars, līdz uzvarai ir aizcīnījušies 30 briti – par vienu vairāk kā francūži. Ja skatās pēc kopējā uzvaru skaita Francijas pārstāvji ir priekšā britiem (43:42). Tikmēr “Porsche” rekords – 19 uzvaras kā konstruktoram – vēl kādu laiku paliks nepārspēts. Arī septiņas secīgas uzvaras no 1981. līdz 1987. gadam ļauj “Porsche” lepoties ar garāko dominanci Lemānas vēsturē, bet pēc aiziešanas no čempionāta, stafete nodota “Toyota” komandai.

2017. gada Porsche 919 Hybrid. Foto: Porsche
“F1LV

#24 Konkurence starp trim mazajām Baltijas valstīm sportā vienmēr bijusi īpaši spraiga un autosports nav izņēmums. Joki par lēnajiem igauņiem ir nevietā, apzinoties, ka mūsu ziemeļu kaimiņi kā pirmie tika pie iespējas redzēt savējo IndyCar mašīnā, cīņā par WRC uzvarām, kā arī pie F1 stūres (kaut vai tikai testos). Latvieši gan spējuši iekarot rallijkrosa pasauli un Konstantīns Calko kļuva par pirmo Baltijas pārstāvi, kas startējis pasaules salonautomobiļu čempionātā (WTCC). 2017. gadā šis pats daugavpilietis 23 gadu vecumā kļuva par pirmo Baltijas pārstāvi pasaulē prestižākajās un populārākajās izturības sacīkstēs. Pie tādiem progresa tempiem nudien drīz varēsim saukt igauņus par lēnajiem, kamēr lietuvieši var sapņaini noskatīties uz mūsu sasniegumiem. Turklāt tieši Konstantīns pierādījis sevi kā ekipāžas ātrāko braucēju. Diemžēl mašīnas ģeneratora defekts liedza pilnībā apliecināt savas spējas, tomēr ir ielikti spēcīgi pamati, lai šis nebūtu bijis Konstantīna vienīgais starts Lemānā.

Lasi vēl:
Pirmā daļa – pirmsākums, šampanietis, traģēdija
Otrā daļa – vientuļnieki, dzērājs Hamiltons, Triple Crown
Trešā daļa – Mr. Lemāna, Iksa starts, Holivuda
Ceturtā daļa – tukšie gadi, inovācijas, dāmas
Piektā daļa – košļājamā gumija, rekordisti, upuri
Sestā daļa – ciešais finišs, solis pirms F1, ‘Toyota’ nedienas
Septītā daļa – bez finiša, motocikli, ’56. garāža’