Motorsportā, iespējams, nav lielāka izaicinājuma par diennakts braucienu Lemānā. Komandas un rūpnīcas startam gatavojas visu gadu. Gaidot sacensības, piedāvājam ieskatīties 24 aizraujošos faktos un stāstos no pasaules prestižākajām izturības sacīkstēm. Astoņu rakstu trešajā daļā ielūkosimies Mr. Lemāna karjerā, Džekija Iksa revolucionārajā startā un Lemānas ekvivalenta filmai ‘Rush’.

#7 Toms Kristensens sacīkšu aprindās zināms ar savu iesauku – “Misters Lemāna”. Kad paskatās uz viņa sasniegumam, nav divu domu, kā pie tās ir iespējams tikt. Gadiem ilgi tituliem bagātākais Lemānas 24 stundu braucējs bija Džekijs Ikss. 2004. gadā Kristensens atkārtoja beļģu braucēja sasniegumu, bet vēlāk guva vēl 3 uzvaras. Laika posmā no 2000. līdz 2005. gadam Kristensens bija nepārspēts, pat tad, kad uz gadu nomainīja iesildīto vietu pie “Audi” stūres un pievienojās “Bentley” projektam. 18 gadu garajā karjerā Kristensena ekipāža 4 reizes izstājās, bet visas pārējās tika labāko trijniekā, ieskaitot uzvaru jau savā pirmajā startā 1997. gadā ar “Porsche”. Dāņu braucējs karjeras laikā pamanījās ar sešiem panākumiem pamanījās kļūt arī kļūt par uzvarām bagātāko braucēju Sebringas 12 stundu sacīkstēs. Nav daudz cilvēku, kas apstrīdētu faktu, ka Kristensens ir visu laiku izcilākais braucējs izturības sacīkšu vēsturē. Tas viss varēja nenotikt, ja “Joest Racing” komandai nevajadzētu atrast aizvietotāju savainotajam Deivijam Džounsam.

Toms Kristensens, Foto: Aldis Putniņš

#8 Par tradīciju Lemānā bija kļuvis tā starts – braucēji visi kā viens skrēja pāri trasei, lai lektu savās mašīnās un dotos trasē, cik vien ātri tas ir iespējams. Diemžēl, šādās reizēs tika nopietni riskēts ar drošību, jo labākais veids, kā ietaupīt laiku, bija veikt pirmo sacīkšu nogriezni nepiesprādzējoties. Džekijs Ikss nebija ar to mierā, tādēļ 1969. gadā nolēma iesēsties savā spēkratā, mierīgi piesprādzēties un tikai tad doties trasē. Brīdī, kad viņš pameta starta taisni, Ikss bija pārliecinoši pēdējā vietā. Nākamo 24 stundu laikā atguvis pozīciju pēc pozīcijas Ikss izcīnīja savu pirmo Lemānas triumfu, bet attieksmes paušana startā tika pamanīta un jau no nākamā gada starta procedūra ieguva mūsdienīgu veidolu.

1969. gada Lemānas starts. Džekijs Ikss neskrien, bet demonstratīvi iet. Foto: FormulaPassion.it

#9 Leģendārās izturības sacīkstes tika pamanītas arī pāri okeānam un 1971. gadā tika uzņemta mākslas filma “Lemāna”. Atšķirībā no pēdējo gadu motorsporta filmu etalona “Rush”, sižets nekoncentrējas uz galveno varoņu dzīvesstāstiem, bet akcentē pašu braucienu, kur uzmanības centrā ir “Porsche” un “Ferrari” cīņa. Stīva Makkvīna tēlotais galvenais varonis Maikls Dileinijs cīnās ar atmiņām par iepriekšējā gada avāriju, kas laupīja konkurenta dzīvību, vienlaikus cenšoties pievarēt viltīgo trasi ātrāk par konkurentiem. Filma neatpelnīja savu budžetu, tomēr saņēma vienu “Golden Globe” nomināciju un piesaistīja pavisam sacīkstēm jaunu auditoriju. Makkvīna tēla citātu ir dzirdējis gandrīz ikviens motorsporta entuziasts: “Sacīkstes – tā ir dzīve. Viss, kas notiek pirms un pēc tam, ir tikai gaidīšana.” Pēdējo gadu laikā Lemānai pievērsies vēl viens Holivudas spīdeklis Patriks Dempsijs. “Grejas anatomijas” dakteris Šepards izveidojis savu komandu, kas atzīstami startē LMGTE Am klasē. Uzvara varētu kalpot kā pamats jaunai filmai.

Lasi vēl:
Pirmā daļa – pirmsākums, šampanietis, traģēdija
Otrā daļa – vientuļnieki, dzērājs Hamiltons, Triple Crown
Ceturtā daļa – tukšie gadi, inovācijas, dāmas
Piektā daļa – košļājamā gumija, rekordisti, upuri
Sestā daļa – ciešais finišs, solis pirms F1, ‘Toyota’ nedienas
Septītā daļa – bez finiša, motocikli, ’56. garāža’
Astotā daļa – trase, nāciju un ražotāju cīņas, pirmais latvietis