Šajā nedēļas nogalē Moncas trasē risināsies Itālijas Grand Prix izcīņa. Tā allaž atšķīrusies no citām sacīkstēm. Šeit F1 sacīkstes ar vienu izņēmumu risinājušās katru gadu kopš čempionāta pirmsākumiem 1950. gadā, kā arī vidējie ātrumi Moncā ir ievērojami augstāki par pārējām kalendārā esošajām trasēm. Tas viss gan paliek otrajā plānā, jo šī ir Itālija. “Ferrari” zeme, kur lielākais vairums skatītāju ir tērpušies sarkanajā krāsā. Viņu entuziasms rada sacīkstēm īpašu atmosfēru arī pārējo klātesošo acīs.
Nebūtu melots, sakot, ka praktiski visa Moncas trase ir vienas vienīgas taisnes. Šī nav Silverstouna vai Spa, kur jāmeklē kompromisi. Piespiedējspēks, aerodinamiskie regulējumi un uzlabojumi ievērojami atšķiras no citās trasēs redzētā. Ne velti, tieši Moncā regulāri tiek uzstādīti vislielākie maksimālie ātrumi.
Lielie ātrumi un garās taisnes padara šo par laika ziņā tradicionāli īsāko Grand Prix kalendārā, tomēr no tehniskā skatu punkta izaicinājums tādēļ nepaliek vienkāršāks. Apļa laikā vairākas reizes strauji jāsamazina ātrums, kas var ļoti viegli pārkarsēt mašīnas riepas. Arī jaudas agregātu problēmas Moncā nav retums.
Trase ir pamatīgs pārbaudījums mašīnām, tādēļ pēdējos gados tā saņēmusi kritiku par to, ka pilnībā netiek pārbaudītas braucēju prasmes. Tas gan nebūtu korekts apgalvojums, jo ‘Lesmo’, ‘Ascari’ un ‘Parabolica’ pagriezieni ar savu unikālo konfigurāciju iemantojuši īpašu vietu līdzjutēju sirdīs.
Apdzīšanas zonu šeit netrūkst, bet, ja ‘tu esi tik ātrs, cik esi’, tad tām nav tik liela nozīme. To apliecina arī fakts, ka pēdējo 20 gadu laikā 15 uzvarētāji sacensības uzsākuši no pole position.
Pēc vēsā klimata Spa trasē, čempionāts devies uz dienvidu pusi. To apliecinās arī termometra stabiņš, kas nedēļas nogalē turēsies pie aptuveni +25 grādu atzīmes. Saules starus gan ik pa laikam aizsegs mākoņi, kas piektdien varētu atnest lietu. Uz sacīkstēm nokrišņi netiek prognozēti, tomēr, ja vēlu vakarā gaidāmā lietusgāze ierodas mazliet ātrāk, mūs varētu gaidīt vēl viens aizraujošs pavērsiens.
“Pirelli” uz savu mājas posmu piedāvā vidējā, mīkstā un supermīkstā sastāva riepas. Pēc braucēju izvēlēm gan jāsecina, ka šāds piedāvājums bijis pārlieku konservatīvs. Tā, piemēram, “Ferrari” komandas braucēji Kimi Raikonens un Sebastians Fetels izvēlējušies veselus 10 supermīksto riepu komplektus. “Mercedes” un “Red Bull” braucēji šai ziņā bijuši mazliet piesardzīgāki un lielāku akcentu likuši arī uz abiem pārējiem sastāviem. “Red Bull” braucējiem atšķirīga stratēģija ir neizbēgama starta pozīciju sodu dēļ.
No faktu vācelītes: Tieši Moncā pie savas karjeras pirmās uzvaras tikai 21 gada vecumā tika Sebastians Fetels. Visu nedēļas nogali braucējiem bija jārēķinās ar spēcīgu lietu. Fetels jau iepriekš sevi bija apliecinājis kā speciālistu lietū un arī ātrums treniņos ļāva cerēt uz labu rezulātu. Kvalifikācijā gan daudzi piedzīvoja šoku, kad Fetela un Sebastiana Burdē vadītās “Toro Rosso” mašīnas ieņēma pirmo un ceturto vietu priekšā abiem titula pretendentiem Luisam Hamiltonam un Felipem Masam. Līdz sacīkstēm apstākļi neuzlabojās. Sacīkstes tika uzsāktas aiz drošības mašīnas. Burdē jau startā noslāpa, tomēr Fetelu apturēt nespēja nekas. Vācietis jau ar pirmajiem apļiem iekrāja pārsvaru, ko veiksmīgi noturēja līdz pat finišam. Tā joprojām ir vienīgā reize F1 vēsturē, kad “Toro Rosso” braucējs kāpj uz goda pjedestāla. Lielisks apliecinājums, ka izcili braucēji, pat ar ne tām ātrākajām formulām, pa reizei spēj pārkāpt šķietamajai spēju robežai.
Statistika liecina, ka neviena komanda nekur nav uzvarējusi tik bieži kā “Ferrari” Moncā – 18 reižu. Vēsturiskie sasniegumi Maranello vienībai gan negarantē panākumus arī šonedēļ, it īpaši, ņemot vērā, ka pēc-Šūmahera ērā viņiem pie uzvaras izdevies tikt tikai vienu reizi. Itālijas Grand Prix ir viena no tām vietām, kur dzinēja jauda spēlē lielu lomu, tādēļ nav pārsteigums, ka pēdējos četrus gadus te dominējusi “Mercedes” vienība.
Šogad gan viss sagriezies kājām gaisā, jo “Ferrari” pamatīgi piestrādājuši pie sava dzinēja un sezonas laikā guvuši priekšrocības. Tieši tas Sebastianu Fetelu padarīs par galveno favorītu uz uzvaru svētdien, tomēr nevar nenovērtēt Luisu Hamiltonu, kurš šogad izmanto katru mazāko izdevību, kas viņam tiek sniegta, vairākkārt pārspējot “Ferrari” trasēs, kur ‘Sudraba bultām’ šķietami nebija cerību. Ja izdosies sagaidīt lietus iestāšanos, Hamiltona izredzes ievērojami pieaugs.
Šī, acīmredzot, ir viena no retajām reizēm šosezon, kad “Red Bull” uzvaru gaidīt nevajadzētu. Jau tagad zināms, ka Daniels Rikjardo startēs zemāk par ierastajām pozīcijām, turklāt, visticamāk, viņam pievienosies arī Makss Verstapens, kurš Moncā ne reizi vēl nav startējis vai finišējis labāko sešiniekā. Ar to gan “Red Bull” problēmas nebeidzas – viņu “Renault” dzinējs sevi pagaidām jaudas ziņā nav apliecinājis sevi kā “Ferrari” vai “Mercedes” ekvivalentu.
Ja “Ferrari” dzinēji apliecinās savu potenciālu, atlikušās pozīcijas punktos vajadzētu sadalīt “Haas” un “Sauber” braucējiem. Šogad gan vairākkārt esam pārliecinājušies, ka sacīkstēs gadās redzēt daudz dažādu pārsteigumu. Kurš pirms Beļģijas GP uzdrīkstējās prognozēt, ka abas “Racing Point Force India” formulas finišu sasniegs labāko sešiniekā?
Tieši Serhio Peress un Estebans Okons pēdējo posmu laikā apliecinājuši apskaužamu stabilitāti, kopš jūlija punktus negūstot vienīgi lēnajā un līkumotajā Hungaroringā, neraugoties uz komandas finansiālajām un tieslietu problēmām.
Šogad lielisku sniegumu tieši ātrajās trasēs (Baku, Monreālā, Pola Rikāra trasē) demonstrējušas “Renault” formulas. Abi tās braucēji pagājušajā posmā tika pie jauniem dzinējiem, kas nozīmē, ka taupīties nav nepieciešams, jo pavisam drīz dzeltenās formulas varētu tikt pie uzlabotā jaudas agregāta, kuru šai posmā izmantos komandas nākamā gada braucējs Daniels Rikjardo.
Emocionāls šis posms varētu izvērsties “McLaren” braucējam Fernando Alonso. Spānis “Ferrari” komandā pavadīja piecas sezonas un šonedēļ aizvadīs savu pēdējo startu Itālijā. Pēdējos posmos “McLaren” piedzīvojuši pamatīgu formas kritumu, tādēļ pat finišs punktos tiks uzskatīts par labu sasniegumu. Visticamāk, “McLaren” būs jāsadala vietas otrajā desmitā ar “Toro Rosso” un “Williams”.
Prognozes: Šosezon uzsākam nelielu prognožu eksperimentu: Formula 1 pamanāmākais līdzjutējs Latvijā Valdis Valters izteiks savu TOP3 prognozi uz gaidāmo posmu, kuru pēc sacīkstēm salīdzināsim ar F1.LV redaktora Alda Putniņa TOP3 prognozi uz konkrēto posmu. Noteikumi punktu skaitīšanā ļoti vienkārši – par precīzi uzminētu vietu 3 punkti, par vienas vietas nobīdi (4.vieta netiek ņemta vērā) – 1 punkts. Izsaki savu prognozi raksta komentāros, vai sociālajos tīklos Facebook un Twitter.
1.RAi,2.HAM,3. BOT https://t.co/5RpaHqAT2h
— Valdis Valters (@GeneralisLV) August 30, 2018
Sacensības tiešraidē Latvijas teritorijā būs iespējams vērot “RTL” kanālā, bet nākamnedēļ “Best4Sport TV” kanāls piedāvās iespēju ielūkoties sacensību apskatā. Moncas trasē risināsies arī cīņas jaunajiem talantiem Formula 2 un GP3 čempionātos. IndyCar saasinājusies cīņu par titulu. Portlendā tiks aizvadīts sezonas priekšpēdējais posms, kā arī noskaidrtos Indy Lights čempions. Latvijas līdzjutējiem īpaši aizraujoši būs vērot Pasaules un Eiropas rallijkrosa čempionāta posmu Francijā, kur dažādās klasēs sacentīsies četri Latvijas pārstāvji – Jānis Baumanis, Artis Baumanis, Reinis Nitišs un Vasīlijs Grjazins. Nedēļas svarīgākajām motorsporta aktualitātēm seko “Motoru Sporta 5minūtē“.
Piektdiena, 31. augusts
12:00 Pirmie treniņbraucieni
16:00 Otrie treniņbraucieni
Sestdiena, 1. septembris
13:00 Trešie treniņbraucieni
16:00 Kvalifikācija
Svētdiena, 2. septembris
16:10 Itālijas Grand Prix starts