Līdzīgi kā skolēni pēc brīvlaika, kas siltajos vasaras mēnešos paskrien straujāk kā mācību stundas, arī F1 klase ir atpakaļ savos solos pēc starpsezonas, kas patraucās vēja spārniem. Pirmā pieturvieta – Bahreinas Grand Prix – smiltis, nakts, jaunas mašīnas un bezgalīgs saraksts ar nezināmajiem. Šis būs nopietns tests, lai redzētu, kurš mājasdarbu paveicis visrūpīgāk. Nesekmīgajiem var nākties mocīties visu gadu.

Vērsis pret zirgu

Pirmssezonas testi apliecināja, ka vismaz šobrīd vispārliecinošāk izskatās divas komandas – vieniem logotipā attēlots zirgs, otriem vērsis. Kamēr Verstapens un Hamiltons šķendējās par titulu, Maranello rūpnīcā aktīvi un pacietīgi tika strādāts pie jaunā modeļa. Bruņojušies ar jaudīgu dzinēju un ļoti spēcīgu braucēju sastāvu, “Ferrari” ir atpakaļ zirgā. Lai gan paši sevi neuzskata par favorītiem, itāļu komanda ir nopietni apliecinājusi savu gatavību iesaistīties cīņās par uzvarām.

Gan “Red Bull”, gan “Ferrari” testi pagāja ļoti gludi un mašīna darbojās precīzi kā Šveices pulkstenis. Arī šūpošanās taisnēs nebija tik izteikta. Kura komanda gūš virsroku? Totalizatori par reālāko kandidātu uz uzvaru uzskata Maksu Verstapenu.

Ja atstatumi nudien būs ciešāki kā agrāk, lielu lomu var spēlēt arī komandas biedri. “Red Bull” komanda griežas ap Maksu un viņa neskaitāmajiem komandas biedriem nav bijis viegls liktenis. Pat tiem, kas sevi pierādījuši kā izcilības vidus ešalonā, nav viegli turēt līdzi. Peress nav izņēmums. “Ferrari” sastāvā Leklērs ar Saincu ir krietni līdzīgākās pozīcijās, tādēļ atšķirīga savstarpējā stratēģija vai palīdzība noderēs. Ja “Ferrari” tiešām ir titula pretendenti tad, protams, neviens nevēlēsies spēlēt otro vijoli, jo savs tonis jānosaka jau pirmajos posmos.

Karaļa gāšana

Pagājušās sezonas konstruktoru kausa otrās līdz septītās vietas ieguvēji šogad sastāvu ir saglabājuši nemainīgu. Čempioni, pretēji ierastajam teicienam, gan veikuši izmaiņas. Valteri Botass nespēja sniegt pietiekamu palīdzību, lai Luiss Hamiltons astoto reizi triumfētu braucēju ieskaitē. Līdz ar to viņa vietu ieņems gadiem “Williams” komandā lolotais Džordžs Rasels. Jaunais brits sasitis pīšļos abus savus komandas biedrus un vienīgajā startā ar “Mercedes” tikai neveiksmju kopums liedza viņam gūt uzvaru.

Komanda jau ilgāku laiku rotē ap Hamiltonu, tomēr izcilam talantam jābūt spējīgam nolikt pie vietas arī izcilības. 2007. gadā pats Luiss debijas sezonā negaidīti pielika priekšā kāju Fernando Alonso, kamēr 2014. gadā Daniels Rikjardo uzreiz pēc ienākšanas “Red Bull” pārliecinoši atstāja četrkārtejo čempionu Sebastianu Fetelu iedzinējos.

Luiss nepaliek jaunāks, tomēr ātrumu un izturību nav zaudējis. Pārsteigumi, kā jau vārda nozīme liecina, notiek reti. Arī Marks Vēbers, Valteri Botass, Rubenss Barikello un vēl virkne jauno talantu sevi pierādīja kā vērā ņemamus braucējus, tomēr dažādu apstākļu sakritības dēļ pavadīja karjeru pienesot ūdeni galvenajai zvaigznei.

Džordža lielākais pluss var izrādīties “Mercedes” nespēja cīnīties par uzvarām un titulu. Hamiltons ir dzimis, lai uzvarētu. Līdz ko kaut kas sāk buksēt, ierastais ritms tiek izjaukts. Rasels ir “Mercedes” nākotne, bet arī Hamiltons vēl nav pagātne. Kā abi spēs sadzīvot? Vai Toto Volfs spēs samierināt abus braucējus, ja sāksies elkoņu cīņas? Jebkura iznākuma gadījumā “Mercedes” komandai šogad ir vērts pasekot.

Grafiks: Pirelli

Komiķu kaujas

Otrajā testu ciklā Bahreinā Lando Noriss iekrāja visvairāk apļu no visiem braucējiem, bet Daniels Rikjardo – vismazāk. Precīzos skaitļos 199:0. Lando nācās strādāt dubulto slodzi, kamēr Daniels atkopās no inficēšanās ar Covid-19. Braucēju maiņa nebija nepieciešama, taču jau atkal Rikjardo ir iedzinējos attiecībā uz laiku, kas dots mašīnas izpratnei.

Pērn tikai retais vareja iedomāties, ka tieši Noriss būs komandas pirmais numurs. Sezonas otrajā pusē Rikjardo spēja pietuvoties, taču ar to nepietika, lai nosvērtu svaru kausus sev par labu. Arī Norisa ilgtermiņa līgums ir apliecinājums, ka viņi nav gatavi turēt britu kā otro pilotu. Šī būs kritiska sezona Rikjardo karjerā – vēl viens zaudējums faktiski norakstīs viņa izredzes jebkad pacīnīties par titulu.

Lai gan unikālie risinājumi, kas ļauj radīt virpuļa efektu zem mašīnas nerada tādu tricināšanos kā citām komandām, “McLaren” ir savas raizes, kas var dzēst smaidu no Norisa un Rikjardo sejas. Garāki nogriežņi faktiski ir solis nezināmajā, jo testos vienība ilgstoši mocījās ar bremžu pārkaršanu. Bahreinas Grand Prix pēc vietējā laika risinās pievakarē, kad saule jau noslīdējusi zem horizonta un tuksneša karstums neatstās tik lielu ietekmi. Ņemot vērā, ka Barselonā komanda spēja tikt galā veiksmīgi, domājams, bet uz pēdējo dienu Sakiras testos saņēma uzlabojumu pakotni, sagaidāms, ka šīs ķibeles ir atstātas aiz muguras.

Pureklis, krateklis jeb rausteklis

Jau pērn par vienu no gaidītākajām inovācijām 2022. gada mašīnām tika uzskatīta glorificētā graundefekta atgriešanās. Tagad lielāko daļu aerodinamiskā piespiedējspēka nodrošina gaisa plūsma zem automašīnas. Radot zema spiediena apgabalu formulas vidusdaļā, mašīna tiek faktiski piesūkta pie asfalta.

Tas gan radīja nevēlamu blakusefektu. Tā vietā, lai formulas skaisti piesūktos asfaltam, pirmajā testu dienā taisnēs bija vērojama pamatīga šūpošanās. Atgādinot delfīnam līdzīgas kustības, F1 pasaulē šis efekts tika nodēvēts par ‘porpoising’. Kad mašīna tiek piespiesta pie zemes, balstiekārta paveic savu darbu, atgriežot formulu tās ierastajā augstumā. Šim procesam atkārtojoties daudzas reizes vienas taisnes laikā, ļoti labi pat ar neapbruņotu aci var manīt šo kratīšanos.

Dažas komandas šis efekts ietekmējis vairāk kā citas. “Mercedes” raustīšanās tā arī netika novērstas, kamēr “Red Bull”, “Ferrari” un “McLaren” testu noslēgumā izskatījās ļoti stabilas. Papildus fanu uzdotajiem jautājumiem par iespējamām galvassāpēm un zobārsta apmeklejumu pēc katra Grand Prix, viena no nopietnākajām problēmām ir redzamības pasliktināšanās. Regulāri kratoties ir krietni grūtāk izmantot perifēro redzi un novērtēt situāciju atbilstoši, lai nepieļautu dārgas kļūdas.

Šo purināšanos var novērst arī ievērojami paaugstinot mašīnu, tomēr tad tiek zaudēts tik daudz piespiedējspāka, ka apļu laiki pasliktinās līdz robežai, kad ir vērts sakost zobus un pieciest šūpošanos. Testos, protams, tika veiktas garākas distances simulācija teju katras komandas izpildījumā, tomēr 300 kilometri kaujas apstākļos Bahreinas Grand Prix būs pavisam cita pieredze.

Padarīsim Ameriku atkal varenu!

Neviena lielā komanda šogad nespēja pievērst sev tik daudz uzmanības kā pērnā gada pastarīši “Haas”. 2021. gadā amerikāņu komanda ‘Krievijas treniņtērpā’ rēķinājās ar mokošu sezonu, jo viss akcents tika likts uz jaunā modeļa attīstīšanu. Nelielas šaubas māca, jo vienībā brauca divi debitanti. Līdz ar to pat pozitīvākajā scenārijā no tehniskā skatupunkta nebija pārliecības, ka Šūmahers un Mazepins spēs izmantot visu mašīnas potenciālu.

Pirmā testu cikla izskaņā, sekojot Krievijas iebrukumam Ukrainā, “Haas” pārtrauca sadarbību ar galveno atbalstītāju “Uralkali”, kā rezultātā sekoja šķiršanās no Ņikitas Mazepina, kurš tagad vada organizāciju, kas palīdz nelaimē nonākušām oligarhu atvasēm autosportā. Ja ar to vēl nebūtu pietiekami daudz raižu, komandas krava aizkavējās, liedzot “Haas” piedalīties otrā testu cikla pirmās dienas priekšpusdienā.

Bruņojušies ar savu kādreizējo braucēju Kevinu Magnusenu un atrādījuši glīto spēkratu, Džīna Hāsa komanda demonstrēja, ka konkurētspēja uzreiz bija jūtami uzlabojusies. “Haas” vairs nav peramie zēni, tomēr patieso potenciālu noskaidrosim tikai sacīkstēs. Ātrākais apļa laiks priekšpēdējā dienā un piekāpšanās vienīgi “Red Bull” testu izskaņā gan varētu radīt pārāk optimistiskas prognozes.

Komanda varēja kompensēt zaudēto laiku, pavadot trasē vairāk laika vakaros. Temperatūrai krītot apstākļi kļūst draudzīgāki labu rezultātu sasniegšanai, pie tam visu dienu mašīnas trasē atstājušas gumiju, pakāpeniski uzlabojot saķeri. Arī dzinēja regulējumi un degvielas daudzums bākā spēlē lielu lomu. Par pjedestālu Bahreinas Grand Prix pagaidām nesapņosim, bet punkti ir iespējami. Un šogad pavisam noteikti gaidam daudz spraigāku komandas biedru cīņu.

Piedalies F1 prognožu spēlē!
Ieskaties F1 kalendārā!
Izbaudi sacīkstes F1TV vai Viaplay!