Foto: FIA WEC

1 brauciens, 24 stundas, 60 ekipāžas, 180 braucēji, bezgalīga adrenalīna deva gan skatītājiem, gan sportistiem. Autosacīkstēs Lemānas trasē scenārija nav. Improvizācija un gatavošanās visam iespējamam ar mēģinājumiem viltības ziņā pārspēt konkurentus, kamēr miljoniem skatītāju seko sacensībām. Tam visam izsekot būs grūti, bet šoreiz piedāvājam 10 intrigas, kam pievērst uzmanību šī gada braucienā.

#1 Alonso cīņa par uzvaru savā debijā

Abas “Toyota” ekipāžas gaida spraiga cīņa, tomēr 24 stundu laikā var atgadīties tik daudz dažādu pavērsienu, ka ne vienmēr ātrumam ir izšķirošā nozīme. Tieši tehniski defekti un braucēju kļūdas pielikuši kāju priekšā “Toyota” komandai, kad šķiet, ka visam vajadzētu ritēt kā pa sviestu. Pārliecinošs ātruma pārsvars kļūs par galveno trumpi pat tad, ja nāksies zaudēt laiku, tomēr galvenā uzmanība būs pievērsta nevienam citam kā Fernando Alonso. Viņa uzvara kalpotu kā perfekta mārketinga kampaņa Japāņu auto gigantam. Ja abas ekipāžas pēdējās stundās atradīsies viena aiz otras, “Toyota” gaida smags lēmums – ļaut cīnīties, vai ieskatīties, kuras ekipāžas uzvara būtu komerciāli ‘pareizāka’.

#2 Privāto LMP1 vienību kauja

“F1LV

Pērn Lemānā startēja tikai viena privātā LMP1 ekipāža un tā pati izstājās jau pirmajā stundā. Šogad šo vienību skaits ir astoņkāršojies. Ja no “Manor” sagaidīt finišu jau būtu pārsteigums, bet “ByKolles” un “DragonSpeed”, visticamāk, cīņā par uzvaru neiesaistīsies, tad “Rebellion Racing” un “SMP Racing” izskatās samērā līdzīgas. Abas komandas izmanto divas ekipāžas. Vienā nometnē atrodami tādi dūži kā Andrē Loterers un Bruno Senna, kamēr otrā – Džensons Batons un Stefans Saracins. Pat tad, ja kāda no šīm vienībām izrādīsies ātrāka, viss beidzas tikai tad, kad sasniegts finiša karogs.

#3 24 stundas ar 24 F1 braucējiem

24 stundu sacensībās uz starta stāsies 180 braucēji. Starp viņiem arī 24 ar F1 pieredzi, turklāt par čempionāta ‘pabirām’ viņus nosaukt nevar – pieci Grand Prix uzvarētāji – Fernando Alonso, Džensons Batons, Huans Pablo Montoija, Džankarlo Fisikella un Pastors Maldonado, tomēr spoži uzvārdi netrūkst arī starp pārējiem – Jans Lammers, Kamui Kobajaši un Andrē Loterers jau nostiprinājušies kā izturības sacīkšu vērtības, Sebastiana Buemi un Žana Ērika Verņē sasniegumi plešas arī līdz pat elektroformulām, Pols di Resta guvis lieliskus panākumus DTM, bet Sebastians Burdē formulu čempionātos pāri okeānam. Tik spožu sastāvu vienuviet bieži negadās redzēt!

#4 LMP2 – vienādas šasijas, atšķirīgi braucēji

Aizraujošas cīņas gaida arī pēc ātruma otrajā spēcīgākajā klasē. Gandrīz visas vadošās komandas izmanto “Oreca” šasijas, kas liek pamatu aizraujošai cīņai, kur lielu lomu spēlēs nelielas nianses. Šai klasē spēkrati parasti ir ļoti izturīgi, līdz ar to uzvarai būs nepieciešams perfekts darbs visu 24 stundu garumā. Papildus intrigu radīs riepu kaujas – ja pārējās klasēs visi izmanto “Michelin” ražojumus, tad LMP2 15 no 20 spēkratiem aprīkoti ar “Dunlop” riepām. Viņu vidū gan nav pole position ieguvēji “IDEC Sport”. Pērn LMP2 klases uzvarētājiem “Jackie Chan DC Racing” pietrūka pavisam nedaudz, lai triumfētu arī kopējā ieskaitē. Šogad uzdevums kļuvis sarežģītāks, bet nekas nav neiespējams.

#5 “Porsche” pēc uzvaras par samērīgu cenu

Pēc trim secīgām uzvarām LMP1 klasē “Porsche” savu ballīti par godu 70 gadiem kopš sava pirmā starta Lemānā atzīmēs ar ievērojami samazinātu budžetu un pilnīgu koncentrēšanos GTE klasei. Skaidrs, ka iegūtās zināšanas no multimiljonu projekta netiek aizmirstas un tiek integrētas GTE spēkratos, ko pierāda uzvara kvalifikācijā gan Pro, gan Am ieskaitēs. Par viņu galvenajiem konkurentiem vajadzētu kļūt “Ford”, tomēr konkurenci Pro ieskaitē centīsies sastādīt arī “Ferrari”, “Chevrolet”, “Aston Martin” un šīs sezonas jaunpienācēji “BMW” ar visai spēcīgu braucēju sastāvu.

#6 Holivudas aktieris pēc uzvaras

Patriks Dempsijs seriālu mīļiem pazīstams, pateicoties vadošajai lomai TV seriālā “Grey’s Anatomy”, tomēr Holivudas slavenība brīvajā laikā aizraujas ar autosacīkstēm. Viņš Lemānā startējis 4 reizes, tomēr nu uz to devies komandas vadītāja lomā. Ar “Porsche 911” spēkratu GTEAm klasē “Dempsey-Proton” komanda izcīnījusi pole position. Nosargāt pirmo vietu būs liels izaicinājums, tomēr pagājušajos gados gūtā pieredze palīdzēs cīņā par kāroto trofeju.

#7 Cīņas trasē

Kad sacensības notiek četrās klasēs, skaidrs, ka satiksme spēlēs lielu lomu, tomēr ne tikai par apli (vai apļiem) apdzenamie radīs jucekli – garās taisnes, atšķirīgās degvielas un riepu stratēģijas, dažāda līmeņa braucēji un mašīnas garantē, ka atslābt kaut uz apli nevarēs ne braucēji, ne skatītāji. Turklāt, teju vai par teicienu kļuvusi sen pārbaudīta patiesība – pat, ja nekur citur nelīst, Lemānā līs! Nokrišņi gaidāmi arī šajā nedēļas nogalē un pielāgošanās tiem kļūs par vēl vienu nezināmo gaidāmajā cīņā.

Kā izsekot ekipāžām un atpazīt tās? Iepazīsti katru dalībnieku un komandu ŠEIT!

#8 Ātrums, rekordi un robežas

Ātra. Tā vienā vārdā varētu raksturot Lemānas trasi. Vadošie sportisti vidēji traucas ar nepilniem 250 kilometriem stundā. Ja neskaita sacensības ovālos, šādi ātrumi sastopami vēl tikai Itālijas Grand Prix. 60 ekipāžas uz starta būs atkārtots rekords, bet robežu pārkāpšana nebeidzas – lai gan sacensības rit tikai vienu diennakti, “Audi” 2010. gadā uzstādīja rekordu, veicot 5410 kilometrus. Pat tad, ja “Toyota” pārliecinoši dominēs, būs interesanti pasekot, vai viņiem izdosies atņemt vācu koncernam 8 gadus piederošo rekordu.

#9 Finišs

Vērts atcerēties, ka sacensības risinās 24 stundas un pat lielākā veiktā sacīkšu distance nedod uzvaru, ja mašīna nespēj sasniegt rūtoto finiša karogu. Cik gan reāli ir izstāties 3 minūtes pirms finiša? Tie, kas vēroja sacensības pirms diviem gadiem atcerēsies sāpīgo “Toyota” neveiksmi priekšpēdējā sacīkšu aplī. Un ne jau tikai tehniskas problēmas var radīt pavērsienus – šis ir laiks, kad atkāpties vairs nav kur, un nereti gadījies redzēt vairākus pārdrošus apdzīšanas manevrus. Kādus brīnumus redzēsim šoreiz? Par to lai lemj pati trase.

Starts – sestdien pl. 16:00, tas nozīmē, ka uzvarētāju noskaidrosim svētdien pl. 16:00.

#10 Kas gan var noiet greizi?

Savā garajā un plašajā vēsturē Lemānā redzēti visādi brīnumi – braucēji, kas uzvar dzērumā, cenšas triumfēt vienatnē, pārvērš neveiksmi triumfā ar košļājamās gumijas palīdzību, vai iedibina jaunas tradīcijas. Stāstu ir daudz un šogad saraksts noteikti tiks papildināts. Tikmēr iespēja ielūkoties interesantākajos!

Pirmā daļa – pirmsākums, šampanietis, traģēdija
Otrā daļa – vientuļnieki, dzērājs Hamiltons, Triple Crown
Trešā daļa – Mr. Lemāna, Iksa starts, Holivuda
Ceturtā daļa – tukšie gadi, inovācijas, dāmas
Piektā daļa – košļājamā gumija, rekordisti, upuri
Sestā daļa – ciešais finišs, solis pirms F1, ‘Toyota’ nedienas
Septītā daļa – bez finiša, motocikli, ’56. garāža’
Astotā daļa – trase, nāciju un ražotāju cīņas, pirmais latvietis