Dzirdēti salīdzinājumi par to, ka braukšana Monako Grand Prix esot kā helikoptera vadīšana guļamistabā. Tieši tik precīziem braucējiem jābūt, lai izvairītos no apmalēm, kas nežēlo nevienu. Lai gan apdzīt pundurvalstiņas ielās ir gandrīz neiespējami, tieši Monako savu tradīciju, trases, pārbaudījuma un apkārtnes dēļ uzskatāms par prestižāko Grand Prix kalendārā.
Tiem, kas uzskata, ka Monako viss izšķiras sestdienā, vērts ņemt vērā, ka pēdējo 3 gadu laikā Monako GP pole position ieguvēji nav spējuši izcīnīt nevienu uzvaru. Tai pat laikā kopš 1986. gada tikai vienu reizi uzvarētājs startēja zemāk par trešo pozīciju. Trase ir šaura un lēna, kas prasa augstu piespiedējspēku un sekošana priekšā braucošajai mašīnai nav viegla, ja vien neesi galvas tiesu ātrāks. Tomēr tas nenozīmē, ka apdzīšana nav iespējama. Par populārākajām manevra veikšanas punktiem kļuvuši tuneļa izeja, starta-finiša taisne, kamēr ‘Grand Hotel Hairpin‘ 180 grādu pagrieziens un ieeja ‘La Rascasse‘ biežāk beidzas ar kontaktu, nevis pozīciju apmaiņu.

No faktu vācelītes: Monako šaurās ieliņas allaž sodījušas katru, kas pieļauj pat vienu kļūdiņu, tādēļ nav nekāds pārsteigums, ka tieši šeit tika uzstādīts rekords – vismazāk klasificēto braucēju. 1966. gadā Monako notika pirmais GP pēc pārejas no 1.5 uz 3 litru dzinējiem un pārejas periods nebija diez ko gluds. Lai gan neviens braucējs neizstājās avārijas dēļ, finiša brīdī brauca tikai sešas mašīnas, bet tā kā divi “Cooper” spēkrati no uzvarētāja atpalika 25 apļus, tie netika klasificēti. Tikai četri braucēji tika pie ieskaites rezultāta – Stjuarts, Bandini, G. Hils un Bondurants. Vēl viens rekords tika sasniegts 30 gadus vēlāk, kad finišēja tikai 3 braucēji – Panī, Kulthārds un Herberts. Šī brauciena spožākos mirkļus video sižetā meklē ŠEIT.
Lai gan nedēļas nogale solās būt samērā vējaina, laikapstākļi Monako tiek solīti tieši tādi, kā šādai vietai ierasts – silts, saulains, temperatūra pakāpsies virs +20 grādiem, turklāt nokrišņi nav gaidāmi.
Nepalaid garām: Senna un Monako – tukšais gads
Monako trasē neuzvar dzinējs, bet gan šasija un aerodinamika. Inženieri šo trasi vērtē kā anomāliju, tādēļ arī spēku samēri mēdz atšķirties no tiem, ko esam pieraduši redzēt pārējā sezonas laikā. Piemēram, pērn “Mercedes” Montekarlo pirmo un vienīgo reizi sezonā palika bez goda pjedestāla, bet vēl gadu iepriekš Niko Rosbergs palika tikai septītais. ‘Sudraba bultas’ ir noraizējušies, ka arī šogad varētu sekot līdzīgs scenārijs. Kad galvenajam trumpim ir vismazākā nozīme, tad Hamiltons un Botass pat pēc dominances Spānijā, visticamāk, ieradīsies ar trešo ātrāko formulu.
Luiss Hamiltons gan vairākkārt ir pierādījis, ka arī ar ne to ātrāko mašīnu iespējams izcīnīt uzvaru, it īpaši, ja tiek atrasta pareizā stratēģija, kam šoreiz būs liela nozīme, jo pirmo reizi darbībā redzēsim “Pirelli” hipermīkstās riepas. Ar tām sacīkšu režīmā neviens vēl nav braucis, tomēr, zinot to, cik saudzīga trase ir pret riepu nodilumu, būtu naivi cerēt uz ko vairāk, kā viena pitstopa stratēģiju. Iespējams, otrajam sacīkšu nogrieznim pietiks pat ar ultramīkstajām riepām.
Šādos apstākļos sezonas pirmajā pusē priekšrocības bija “Ferrari” komandai, kas pērn Monako izcīnīja dubultuzvaru, tomēr visiem favorītiem kvalifikācijā jābūt uzmanīgiem – riepu uzsildīšana līdz atbilstošajai temperatūrai var prasīt vairākus apļus, tādēļ atlikt visu uz vienu mēģinājumu būtu neprāts.
Spānijas GP pēdējais sektors varētu būt samērā objektīva mēraukla potenciālajiem spēku samēriem. Līkumotajā un lēnajā Barselonas trases daļā vispārliecinošāk izskatījās “Red Bull”. Abiem gan šai trasē diez ko nav veicies – Rikjardo savu pirmo uzvaru vēl gaida, bet Verstapens pat nav kāpis uz goda pjedestāla. Katrā ziņā, esam sagaidījuši to, ko allaž fani vēlējušies – 3 komandas dodas uz Monako ar reālām izredzēm izcīnīt uzvaru.
Ja pieņemam, ka “Honda” joprojām ir vājākais dzinējs, tad šī ir tā nedēļa, kad varam sagaidīt kādu pārsteigumu no “Toro Rosso” braucējiem – Pjērs Gazlī jau izcēlās ar 4. vietu Bahreinā, kamēr Brendonam Hārtlijam strauji nepieciešams labs rezultāts, pirms “Red Bull” nav atradusi viņam aizvietotāju.
“McLaren” komanda ar jauno mašīnas priekšējo antispārnu Spānijā bija ievērojami ātrāka un cer nostiprināties kā ceturtā labākā komanda (galvenokārt, pateicoties Alonso, nevis Vandūrnam), tomēr līdz lielajam trio ceļš vēl tāls. Viņu galveno konkurentu “Renault” braucējiem šī trase līdz šim bijusi samērā veiksmīga – Niko Hulkenbergs nekad nav startējis zemāk pa 11. pozīciju un 3 reizes ticis punktos, kamēr Karloss Saincs tos izcīnījis katru reizi, pie tam pēdējos divus gadus ar “Toro Rosso” kvalificējoties Top 6.
Šosezon ļoti nestabila, bet dažbrīd ātra bijusi “Haas” komanda. Tās konkurētspējas pīķis bija Albertparka trasē, kas arī notiek pa pilsētas ielām. Viņiem gan rūpes sākušās vēl pirms došanās trasē – Romēns Grožāns pēc incidenta Spānijas GP izcīņā saņēmis 3 starta vietu sodu, kas tieši Monako trasē pamatīgi apgrūtinās viņa izredzes beidzot gūt pirmos punktus šosezon.
Samērā rets gadījums – Monako uz starta stāsies arī vietējais braucējs. Šarls Leklerks pat ar pēdējos gados ne pārāk spējīgo “Sauber” nodemonstrējis lielisku sniegumu un cer reabilitēties pēc izstāšanās pērn F2 sacīkstēs abos braucienos.
Prognozes: Šosezon uzsākam nelielu prognožu eksperimentu: Formula 1 pamanāmākais līdzjutējs Latvijā Valdis Valters izteiks savu TOP3 prognozi uz gaidāmo posmu, kuru pēc sacīkstēm salīdzināsim ar F1.LV redaktora Alda Putniņa TOP3 prognozi uz konkrēto posmu. Noteikumi punktu skaitīšanā ļoti vienkārši – par precīzi uzminētu vietu 3 punkti, par vienas vietas nobīdi (4.vieta netiek ņemta vērā) – 1 punkts. Izsaki savu prognozi raksta komentāros, vai sociālajos tīklos Facebook un Twitter.
Pēc Spānijas GP rezultāts prognožu spēlē noapaļojies: 10:15 @GeneralisLV labā! Laiks Monako GP prognozēm! Mana versija: 1.RIK 2.RAIK 3.VER.
— Aldis Putniņš (@F1LV) May 23, 2018
1.HAM,https://t.co/Xk8I6j0Cv5,3.RIJ https://t.co/yjcInqOZ0B
— Valdis Valters (@GeneralisLV) May 23, 2018
Sacensības tiešraidē Latvijas teritorijā vācu valodā būs iespējams vērot “RTL” kanālā. Nedēļas nogalē Monako ielās savus spēkus izmēģinās arī F2 čempionātā startējošie jaunie talanti. Arī šogad Monako Grand Prix iekritusi vienā nedēļas nogalē ar pāri okeānam notiekošajām Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēm, kur pēdējo 3 gadu laikā uzvaras izcīnījuši bijušie F1 braucēji – Huans Pablo Montoija, Aleksandrs Rosi un Takuma Sato. Tikmēr rallijkrosā pirmo reizi pasaules čempionāts risināsies Silverstounas trasē, kur Latviju pārstāvēs Jānis Baumanis, bet RX2 klasē sevi centīsies pierādīt Vasīlijs Grjazins. Tāpat tiks atklāta jaunizveidotā ARX čempionāta pirmā sezona.
Ceturtdiena, 24. maijs
12:00 Pirmie treniņbraucieni
16:00 Otrie treniņbraucieni
Sestdiena, 26. maijs
13:00 Trešie treniņbraucieni
16:00 Kvalifikācija
Svētdiena, 27. maijs
16:10 Monako Grand Prix starts

