Aizvadītajā nedēļas nogalē Abū Dabī Grand Prix laikā noslēdzās 2018. gada Formula 1 sezona. Par vienu no tās spilgtākajiem mirkļiem kļuva Fernando Alonso atvadas. To, vai spānis atgriezīsies čempionātā, iespējams, nezin pat viņš pats. Tomēr ir vēl kāds spožs talants, kuru nākamgad, visticamāk, neredzēsim pie F1 stūres – Estebans Okons.
Pēc ļoti spoža karjeras sākuma junioru kategorijās un pussezonas “Manor” komandā Estebans Okons caur “Mercedes” jauno braucēju attīstības programmu tika pie izdevības startēt “Force India” sastāvā. Lai gan abas sezonas par dažiem punktiem nācies piekāpties komandas biedram Serhio Peresam, cīņa bijusi īpaši spoža un koša, vairākkārt iesaistoties arī kontaktos. Galu galā Okons ir tas, kurš šoreiz palicis aiz borta. Vai talantīgā braucēja karjerā nāksies pāršķirt jaunu lappusi?
Jāatceras, ka atšķirībā no Paskāla Verleina francūzis joprojām atrodas “Mercedes” sistēmas paspārnē. Šobrīd tajā oficiāli bez Okona atrodas vēl tikai Džordžs Rasels un kartinga zvaigzne Andrea Kimi Antonelli. Ja par pēdējo pagaidām varam vēl nedomāt, tad šobrīd saraksts neizskatās sevišķi garš.
Luisa Hamiltona līgums ar “Mercedes” beidzas 2020. gada izskaņā. Pieņemot, ka pieckārtējais čempions neizspēlēs ‘Rosberga kārti’, kurš 2016. gada izskaņā šokējoši pameta čempionātu mazāk kā nedēļu pēc titula izcīnīšanas, lielākā neziņa šobrīd valda ap Valteri Botasa vietu, kura līgums beidzas 2019. gada sezonas izskaņā.
Jau otro gadu pēc kārtas somu sportists sezonu uzsāka apņēmīgi, taču palika pilnīgā Hamiltona ēnā pēc vasaras pārtraukuma. Izteiktās dominances laiki ‘sudraba bultām’ ir beigušies. Komandai nepieciešams braucējs, kurš spēs atņemt punktus galvenajiem konkurentiem, tai pat laikā nekonfliktējot komandas iekšienē, kā tas Hamiltonam bija ar Alonso un Rosbergu. Tāpat nevar aizmirst par noteikumu maiņu uz 2021. gadu, tādēļ, ilgtermiņā raugoties, komandai jāsāk iespēlēt jaunā maiņa. Ja divu gadu laikā Botasam nav izdevies pieteikt savu kandidatūru cīņai par titulu, maz ticams, ka nākamgad kas strauji mainīsies.
Lēmums piesaistīt Botasu tika pieņemts, pateicoties “Mercedes” F1 nodaļas vadītāja Toto Volfa saiknēm “Williams” komandā. Botass tur bija kļuvis par pārbaudītu vērtību, tomēr vienlaikus tika izrakts grāvis pašu veidotajai jauno talantu programmai un piepeši sevi spoži pieteikušajam Paskālam Verleinam vieta neatradās, kamēr pārējie jaunie braucēji varēja kāri noskatīties uz citu komandu sistēmām – “McLaren”, “Toro Rosso” (“Red Bull”), “Sauber” (“Ferrari”) nekautrējās dot iespēju saviem talantiem. Vēlreiz rūpnīcas komandai izvēloties braucēju no malas, tā riskē ar pilnīgu jauno talantu programmas krahu.
Pieņemot, ka Botasa saistības ar “Mercedes” noslēgsies nākamās sezonas beigās, komandai būs iespēja izvēlēties starp talantīgu un pieredzes guvušu braucēju, kas sezonu pavadījis rezerves pilota lomā un vienu sezonu aizvadījušu “Williams” spīdekli (pieņemot, ka Rasels nekļūs par nākamo Vandūrnu).
Pat tad, ja Okonam vieta blakus Hamiltonam neatrodas, opcijas ar to vien nebeidzas. “Mercedes” dzinējus izmanto vēl divas F1 komandas – “Williams” un viņa šīs sezonas pārstāvētā vienība “Racing Point Force India“.
Rasela pāreja no “Williams” uz “Mercedes” atbrīvotu vienu vietu, kamēr Roberts Kubica kļūs par nākamā gada melno zirdziņu. Pēc astoņu sezonu izlaišanas pavasarī 34 gadus veco sportistu varēs uzskatīt tikpat kā par debitantu. Lai arī cik brīnumains Kubicas stāsts būtu, viņam nepieciešams demonstrēt labus rezultātus, citādi vieta var nokļūt talantīgāku vai bagātāku braucēju rokās.
Arī “Racing Point Force India” sastāvs nav tik stabils kā varētu domāt. Lai gan līgums ar Lensu Strolu pagaidām vēl nav noslēgts, sagaidāms, ka tas tiks paveikts jau tuvāko dienu laikā. Tikmēr otro vietu komandā ieņem Serhio Peress. Neraugoties uz lielo fanu bāzi Meksikā, dāsnajiem sponsoriem un stabilajiem rezultātiem, komanda tiks veidota ap Lorensa Strola dēlu. Vai tas neizsitīs no ritma karstasinīgo latīņamerikāni?
Peresa trumpis – nauda – vairs nav tik efektīvs, kopš komanda nonākusi kanādiešu miljardiera rokās. Lenss Strols un Estebans Okons ārpus trases ir ļoti labi draugi, neraugoties uz ļoti atšķirīgo vidi, kādā abi auguši. Ja Lorenss Strols vēlas savam dēlam nodrošināt maksimāli labus apstākļus, tad tuva cilvēka piesaistīšana komandas biedra lomā ir vismaz izskatīšanas vērta.
Arī tad, ja šajās trīs komandās vieta neatradīsies, čempionātā ir vēl septiņas komandas, kas tiecas pēc maksimuma. Okons nebūtu pirmais, kurš atgriezies pēc vismaz vienas sezonas testpilota lomā vai ārpus F1. Tieši tā savu karjeru uzbūvēja arī Fernando Alonso, Kevins Magnusens, Romēns Grožāns, Niko Hulkenbergs, Felipe Masa…