Formula 1 sezona ir tepat aiz stūra. Pagājušonedēļ bija redzami pirmie motorsporta pavasara vēstneši – komandu prezentācijas, bet šonedēļ jaudīgās formulas cītīgi rosījās Barselonas trasē, četru dienu garumā aizvadot testus, lai pēc iespējas efektīvāk sagatavoties 2019. gada sezonai. Kura komanda tajos paveikusi labāko darbu? Skaidra atbilde vēl nav gūta, jo dažādos elementos visspožāk iemirdzas dažādas komandas.
Rezultāti
Kā jau tas bija sagaidāms, pirmās testu dienas vairāk tika veltītas tam, lai pārliecinātos, ka visas sistēmas strādā, tādēļ labākie apļu laiki pārsvarā tika sasniegti pēdējā dienā. Vairākas komandas nemaz necentās nokļūt rezultātu tabulas galvgalī, bet akcentu lika uz citiem uzdevumiem, tādēļ gaidīt, ka Niko Hulkenbergs, Alekss Albons vai Kimi Raikonens būs starp favorītiem uz uzvaru Austrālijā, būtu tikpat loģiski, kā pirms testu sākuma.
Tāpat šobrīd nebūtu korekti salīdzināt komandas biedru sniegumu. Vienlaikus katra vienība var strādāt tikai ar vienu formulu (to gan dienas laikā var izmantot vairāki braucēji), tādēļ apstākļi katram var atšķirties pamatīgi. Ietekmi uz rezultātiem atstāj arī temperatūras izmaiņas, kas starp rītu un pusdienlaiku mēdza sasniegt 15 grādu starpību.
Tomēr, abstrahējoties no pirms tam minētā, jāuzslavē “Toro Rosso” braucēji, kas abās pēdējās testu dienās demonstrēja lielisku sniegumu un šādā veidā palīdzēja ar datu analīzi arī otriem “Honda” klientiem “Red Bull”. Tāpat neapturami vairākkārt izskatījās “Ferrari”. Maranello vienības braucēji savus ātrākos apļu laikus uzstādīja ar C3 riepām, kamēr visi braucēji, kas bija ātrāki, to paveica ar C5 (mīkstākajām) riepām, izņemot Hamiltonu (C4).
Barselonas testu 1. nedēļas rezultāti pa dienām
V. | Braucējs | 1. diena | 2. diena | 3. diena | 4. diena |
---|---|---|---|---|---|
1 | Niko Hulkenbergs | 1m20.980s | 1m19.837s | 1m18.800s | 1m17.393s |
2 | Aleksandrs Albons | 1m19.301s | 1m17.637s | ||
3 | Daņila Kvjats | 1m19.635s | 1m17.704s | ||
4 | Kimi Raikonens | 1m19.462s | 1m17.762s | ||
5 | Daniels Rikjardo | 1m20.983s | 1m19.886s | 1m18.164s | 1m17.785s |
6 | Valteri Botass | 1m20.127s | 1m19.535s | 1m20.693s | 1m17.857s |
7 | Luiss Hamiltons | 1m20.135s | 1m19.928s | 1m20.818s | 1m17.977s |
8 | Šarls Leklerks | 1m18.247s | 1m18.046s | ||
9 | Sebastians Fetels | 1m18.161s | 1m18.350s | ||
10 | Lando Noriss | 1m18.553s | 1m18.431s | ||
11 | Antonio Džiovinaci | 1m19.312s | 1m18.511s | ||
12 | Karloss Saincs | 1m18.558s | 1m19.354s | ||
13 | Romēns Grožāns | 1m19.159s | 1m19.189s | 1m18.563s | |
14 | Kevins Magnusens | 1m19.206s | 1m18.720s | ||
15 | Pjērs Gazlī | 1m19.814s | 1m18.780s | ||
16 | Makss Verstapens | 1m19.426s | 1m18.787s | ||
17 | Pietro Fitipaldi | 1m21.849s | 1m19.249s | ||
18 | Lenss Strols | 1m20.433s | 1m19.664s | ||
19 | Serhio Peress | 1m19.944s | 1m20.102s | ||
20 | Džordžs Rasels | 1m25.625s | 1m20.997s | ||
21 | Roberts Kubica | 1m21.542s |
Veiktie apļi
Čempioniem metodes nav nepieciešams mainīt – “Mercedes” jau vairākus gadus testos neatgādina par savu kvalifikācijas režīma ātrumu, tā vietā koncentrējoties uz pēc iespējas garākas distances veikšanu, lai pārbaudītu, kura mašīnas komponente izrādīsies vārīgākā. Tā kā sarkanie karogi sudraboto mašīnu dēļ netika izraisīti, tad izturības ziņā pagaidām bažu nav. ‘Kā pa sviestu’ gāja arī viņu principiālajiem konkurentiem no “Ferrari” nometnes. Itāļu komanda katru dienu veica vairāk kā divas sacīkšu distances.
“Williams” aizkavēšanās, protams, nostādījušas Klēras Viljamsas vienību ‘gaismas gadu’ attālumā no konkurentiem, tomēr spoži negāja arī “Racing Point” komandai. Ne Serhio Peress, ne Lanss Strols tā arī nepiedzīvoja dienu, kad tiktu veikti vismaz 80 apļi, taču riepu izvēle (pārsvarā C2 un C3) liecināja, ka uzsvars tiek likts uz garākām distancēm. Publiski par nekādām problēmām netika ziņots, tomēr potenciālie konkurenti “Alfa Romeo” veica vairāk kā divreiz garāku distanci.
Salīdzinājums ar 2018. gadu
Salīdzinot datus ar 2018. gada sezonu, “Alfa Romeo” un “Sauber” uzskatīsim par vienu komandu, tāpat kā “Racing Point” un “Force India”, lai gan abi šie nosaukumi no čempionāta ir pazuduši.
Pērn pirmās nedēļas testi risinājās ļoti drēgnos un mitros apstākļos, tādēļ rezultāti neatspoguļo patieso formulu ātruma atšķirību pret pērnā gada modeļiem – realitātē tai vajadzētu būt daudz mazākai. Pērn “Sauber” nedeva nekādas cerības uz progresu, tomēr testu rezultāti bija mānīgi. Tieši tādēļ šogad veikts lielāks progress pret 2018. gadu.
Tikmēr trīs vadošās komandas šai rādītājā meklējamas gandrīz blakus viena otrai – arī pērn “Mercedes” un “Red Bull” nebija tik spoži kā “Ferrari”. Interesanti, ka pat izteiktie pastarīši “Williams”, trasē pavadot tikai pusotru dienu, spēja apli veikt ātrāk kā pērn pirmās nedēļas laikā.
Ja veiktie apļi ir svarīgāki par rezultātu, tad otrā ešalona komandu noskaņojumu neuzlabos fakts, ka veiktās distances ziņā tieši “Mercedes”, “Ferrari” un “Red Bull” veikuši vislielāko progresu.
Jāuzslavē arī “Alfa Romeo”. Lai gan Raikonenam un Dziovinaci vairākkārt nācās palikt trases malā, problēmas tika ātri novērstas, laiks netika šķiests veltīgi un pēdējā dienā Džiovinaci veica visvairāk apļu no visiem braucējiem.
Objektīvais spēku samērs
“Pirelli” rīcībā esošie dati liecina, ka atšķirība starp C5 un C4 riepu sastāviem ir aptuveni 0,6 sekundes aplī – tāda pati kā starp C4 un C3 sastāviem. Ņemot vērā šos datus, komandu spēki izmainās un, noņemot 1,2 sekundes, tabulas galvgalī atrastos Šarls Leklerks no “Ferrari”, kamēr Niko Hulkenbergs atkāptos uz sesto vietu.
Riepas gan nav vienīgais faktors, kas var būtiski ietekmēt rezultātus. Bieži vien šādos testos vadošās komandas savus braucējus trasē sūta ar samērā daudz degvielu formulas bākā, kamēr labākie apļu laiki tiek sasniegti ar jau diezgan nodeldētām riepām. Apļu laiku trendi gan ir samērā līdzīgi, tādēļ ir iespējams iegūt mazliet objektīvāku skatu uz esošajiem spēku samēriem.
Izanalizējot visu desmit komandu datus, “Motorsport Magazine” apskatnieks Marks Hjūzs aprēķinājis, cik reāli ātri katra komanda varētu pabraukt ar C3 riepu sastāvu. Šeit jau paveras pagājušajam gadam līdzīgāks skats – “Ferrari” pagaidām ir nepilnu pussekundi ātrāki par “Mercedes” un “Red Bull”, kas šobrīd varētu būt vienādās pozīcijās. Par galvenajiem konkurentiem ‘lielajam trijniekam’ varētu kļūt “Renault” un “Alfa Romeo”, bet “Force India” finansiālās problēmas aizvadītajā vasarā atstājušas pēdas uz 2019. gada “Racing Point” modeļa izstrādi.
Vieta | Komanda | Braucēji | Apļa laiks |
---|---|---|---|
1 | Ferrari | Sebastians Fetels, Šarls Leklerks | 1m17.4s |
2 | Red Bull | Makss Verstapens, Pjērs Gazlī | 1m17.8s |
2 | Mercedes | Luiss Hamiltons, Valteri Botass | 1m17.8s |
4 | Alfa Romeo | Kimi Raikonens, Antonio Džiovinaci | 1m18.5s |
4 | Renault | Daniels Rikjardo, Niko Hulkenbergs | 1m18.5s |
6 | McLaren | Karloss Saincs, Lando Noriss | 1m18.6s |
7 | Toro Rosso | Daņila Kvjats, Aleksandrs Albons | 1m18.8s |
8 | Haas | Kevins Magnusens, Romēns Grožāns | 1m19.1s |
9 | Racing Point | Serhio Peress, Lanss Strols | 1m19.7s |
10 | Williams | Roberts Kubica, Džordžs Rasels | 1m21.5s |
Formula 1 pirmssezonas testu ‘uzkodas’ apēstas. Jau nākamnedēļ gaidāms ‘otrais ēdiens’ – arī šim četru dienu ciklam sekosim līdzi F1LV teksta tiešraidēs, bet pirmās nedēļas notikumus plašākā analīzē varēs baudīt otrdien pl. 11:00 “Best4Sport TV” Facebook lapā gaidāmajā podkāstā. Jaunās sezonas gatavošanās procesam katru nedēļu seko “Motoru Sporta 5minūte” raidījumos. Jau 17. martā nonāksim līdz ‘desertam’ – sezonas pirmajam posmam Austrālijā.
2019. gada pirmssezonas testu kalendārsPirmie testi | Otrie testi | ||
---|---|---|---|
18. februāris | Rezultāti | 26. februāris | Rezultāti |
19. februāris | Rezultāti | 27. februāris | Rezultāti |
20. februāris | Rezultāti | 28. februāris | Rezultāti |
21. februāris | Rezultāti | 1. marts | Rezultāti |