Portugāles Grand Prix – šāds vārdu salikums F1 pasaulē nav lietots kopš 1996. gada, tomēr vilkt paralēles ar tā laika notikumiem būtu bezjēdzīgi, jo tolaik sacīkstes notika Eštorilā, kamēr šogad galamērķis ir paši Portugāles dienvidi – Algarve.

Portimao trase savu vietu kalendārā ieguva pateicoties Covid-19 radītajai situācijai – līdzīgi kā vēl vairākas Eiropā esošās trases, kurām radās izdevība aizlāpīt kalendāra robus, ko radīja tālo izbraucienu nepieejamība. Pastāv liela iespējamība, ka šī ir pirmā un pēdējā reize F1 vēsturē, kad šai trasē notiek sacīkstes. Formula 1 mašīnas te ir aizvadījušas testus, taču tas notika vairāk kā desmit gadus tālā pagātnē, tādēļ šiem datiem vairs nebūs būtiska nozīme.

Grafiks: Pirelli

Aplis sākas pēc gara un lēzena labā pagrieziena, ievedot garā starta finiša taisnē, kur braucējiem būs pieejama DRS sistēma. Šī nešaubīgi būs labākā apdzīšanas vieta trasē, turklāt aizmugurē braucošajai mašīnai būs ievērojamas priekšrocības. Taisnes beigās, cīnoties ar reljefa īpatnībām, seko lēzens labais pagrieziens, solot aizraujošas cīņas tieši startā. Trešais pagrieziens ir uzskatāms par pirmo bremzēšanas vietu. Turpinājumā seko lēzens kreisais pagrieziens, braucot kalnā, padarot tā izeju nepārredzamu. Vēl viena taisne ar asu pagriezienu tās galā dos vēl vienu izdevību veikt apdzīšanas manevrus. Vairāki ātri pagriezieni pie vēl vairāk reljefa maiņām pārbaudīs mašīnu stabilitāti un braucēju prasmes tikt galā ar piepešām piespiedējspēka izmaiņām. No braucēju skatupunkta, šī būs viena no aizraujošākajām trasēm visā kalendārā.

Arī sperot soli nezināmajā, “Mercedes” komanda uzskatāmi par favorītiem. Piektdienas treniņbraucienos tā neizmantos DAS sistēmu, kas izrādījās īpaši noderīga riepu uzsildīšanai drēgnajā Nirburgringā. Šāds solis sperts, lai labāk izprastu mašīnas uzvedības atšķirības. Luiss Hamiltons šonedēļ lūkos pārspēt Vācijā atkārtoto Mihaela Šūmahera 91 uzvaras rekordu, kamēr Valteri Botasam pēc izstāšanās ir svarīgi atgūt ritmu, jo viņu no Verstapena šķir tikai 14 punkti.

“Red Bull” galvenais ierocis ir datu trūkums, ar ko cīnās pilnīgi visas komandas. Uz tīru ātrumu Verstapenam ir grūti cīnīties ar Hamiltonu, it īpaši kvalifikācijās, tādēļ komandai būs rūpīgi jāizanalizē riepu darbības rezultāti un jācer, ka “Mercedes” pieļaus kļūdas.

Pēc aerodinamiskās pakotnes uzlabojumiem jau Krievijā un Vācijā, “Ferrari” turpina sava modeļa attīstību ar jaunu difuzoru. Pēc četriem īpaši neveiksmīgiem posmiem, Leklērs tika pie 6. vietas Sočos un 7. vietas Nirburgringā, kas ļauj cerēt uz iesaistīšanos cīņā par vietām aiz goda pjedestāla arī šajā nedēļas nogalē.

Pēc tam kad “McLaren” centieni kopēt priekšējā antispārna principus no “Mercedes” komandas nesniedza cerētos rezultātus un oranži krāsotās mašīnas arvien biežāk bija redzamas aiz tiešajiem konkurentiem, par galvenajiem favorītiem uz trešās ātrākās komandas godu kļuvusi “Renault”. Pie tam Rikjardo un Okonam izdevās sasniegt lieliskus rezultātus Spa, kas līdzīgi kā Portimao trase ir pildīta ar daudz ātriem pagrieziem un augstuma izmaiņām. “McLaren” gan sola izmēģināt uzlabojumus arī šai nedēļas nogalē.

Viskarstāk šai laikā klājies “Racing Point” komandai. Pagājušajā posmā vēl viena iespēja tika dota Niko Hulkenbergam. Kā vēlāk izrādījās, arī Lenss Strols bija saķēris koronavīrusu, tomēr šīs divas nedēļas bija pietiekams laiks, lai atgūtu spēkus un atveseļotos. Kad Peress atgriezās pēc divu posmu izlaišanas šī paša vīrusa dēļ, viņš jau atgriešanās posmā izcīnīja 5. vietu, tādēļ sagaidāms, ka arī Strols būs savā optimālajā formā.

V.BraucējsKomandaPunkti
1Luiss HamiltonsMercedes347
2Valteri BotassMercedes223
3Makss VerstapensRed Bull214
4Serhio PeressRacing Point125
5Daniels RikjardoRenault119
6Karloss SaincsMcLaren105
7Aleksandrs AlbonsRed Bull105
8Šarls LeklērsFerrari98
9Lando NorissMcLaren97
10Pjērs GazlīAlphaTauri75
11Lenss StrolsRacing Point75
12Estebans OkonsRenault62
13Sebastians FetelsFerrari33
14Daņila KvjatsAlphaTauri32
15Niko HulkenbergsRacing Point10
16Kimi RaikonensAlfa Romeo4
17Antonio DžiovinaciAlfa Romeo4
18Džordžs RaselsWilliams / Mercedes3
19Romēns GrožānsHaas2
20Kevins MagnusensHaas1
21Nikolā LatifiWilliams0
22Džeks EitkensWilliams0
23Pietro FitipaldiHaas0

Favorīts uz uzvaru: Luiss Hamiltons. Šobrīd ir grūti atrast trūkumus, kas varētu apturēt Luisu Hamiltonu, tomēr jaunās trasēs viņa meistarība izpaužas īpaši spoži. Luiss uzvarēja Mudžello, palika nepārspēts arī Sočos un Ostinā, kad tās pirmoreiz parādījās kalendārā, kā arī uzvarēja Nirburgringā, kas atgriezās pēc ilgākas pauzes. Jauni izaicinājumi viņam problēmas nesagādā un pārsvars kopvērtējumā ir tik liels, ka atslābt un droši vizināties trešajā vietā nav nepieciešamība… tas arī galīgi nebūtu Hamiltona stilā.

Melnais zirdziņš: Kevins Magnusens. “Haas” komanda šonedēļ apstiprināja, ka abi tās braucēji pēc sezonas pametīs vienību. Grožāna gadījumā tas nav nekāds pārsteigums un izskatās, ka šoreiz viņa durvis uz F1 tiks aizcirstas pilnībā. Magnusens tikmēr tiek uzskatīts par augsta kalibra braucēju, kuram tā arī nav izdevies tikt pie automašīnas, ar kuru aplieicnāt savas prasmes. Ja Kevinam izdosies parādīt spožu sniegumu pēdējos posmos, cerību stariņš vēl pastāv, taču ļoti iespējams, nākamgad būs jāiztiek arī bez dāņu braucēja.

Iz vēstures lappusēm: Formula 1 sacīkstes Portugālē pirmoreiz risinājās 1958. gadā. Traģēdija aizēnoja iepriekšējo posmu Vācijā, kur dzīvību zaudēja Pīters Kolinss. Cīņā par titulu bija palikuši divi britu jaunekļi – Maiks Hotorns un Stirlings Moss. Uzvaru izcīnīja Moss, bet sacensību tiesneši bija gatavi diskvalificēt Hotornu par atgriešanos trasē nepareizajā virzienā pēc izslīdēšanas. Moss pārliecināja tiesnešus, ka citi braucēji netika apdraudēti un Hotorns savu otro vietu varēja paturēt. Sezonas izskaņā Hotorns kļuva par čempionu, par vienu punktu pieveicot Mosu… Vairāk par tās sezonas notikumiem lasi šeit.

SACENSĪBU PROGRAMMA

Piektdiena, 23. oktobris

13:00 Pirmie treniņbraucieni
17:00 Otrie treniņbraucieni

Sestdiena, 24. oktobris

13:00 Trešie treniņbraucieni
16:00 Kvalifikācija

Svētdiena, 25. oktobris

15:10 Portugāles Grand Prix starts