Iepriekšējais Formula 1 posms notika Imolas trasē, kur F1 braucēji pēdējoreiz sacentās 2006. gadā. Šonedēļ laiks posties uz Turciju. lai gan Stambulai nav tik krāšņas autosporta tradīcijas un pauze kopš pēdējā posma nav bijusi tik gara, tomēr arī šoreiz visus gaida daudz nezināmā.

Daudzu acīs šī ir viena no labākajām trasēm vācu arhitekta Hermana Tilkes izpildījumā. Trase apvieno vairākas aizraujošas līkumu sērijas, paverot izdevību dažādām trajektorijām un cīņām trasē, kā arī reljefa izmaiņas. Par trases ikonu kļuvis astotais pagrieziens – ļoti garš un lēzens kreisais līkums. Tā veikšana ar pedāli grīdā prasīja pamatīgu uzdrīkstēšanos no braucēja un izcilu precizitāti, tomēr mūsdienu formulās izaicinājums vairs nebūs tik liels, līdzīgi kā ar ‘Eau Rouge’ un ‘Raidillion’ līkumiem Spa trasē.

Tomēr gara lēzena līkuma iekļaušana tagad kļuvusi par daļu no Tilkes rokraksta, kas visspožāk atrodams Soču trasē, Krievijā. Uz braucēju astotajā pagrieizienā iedarbojas līdz pat piecu gravitācijas konstanšu (5G) liels spēks, tādēļ trases pievarēšana prasa lielisku fizisko sagatavotību no braucēja, kamēr inženieriem būs jāpieskata riepu nodiluma pirmās pazīmes. Pie tam trase nemitīgi mainīsies – tā kā ikdienā tā tiek izmantota reti, bet nedēļas nogalē nenotiek sacensības atbalsta klasēs (Formula 2, Formula 3, Porsche Supercup), tad saķeres līmenis vismaz piektdienas pirmajos treniņos būs ļoti zems, bet, tuvojoties sacīkstēm, tas nemitīgi augs, līdzīgi kā tas bija vērojams Portugālē.

 

Pagājušajā posmā Imolā “Mercedes” komanda priekšlaicīgi nodrošināja uzvaru konstruktoru kausā. Šoreiz pastāv liela iespējamība jau svētdien septīto reizi kronēt Luisu Hamiltonu čempiona godā. Viss, kas viņam jāizdara – jāfinišē vismaz otrajā vietā (ja vien Botass neuzvar ar ātrāko apli). Tomēr arī ar vājāku sniegumu var pietikt, ja kāja paslīd arī Botasam – Hamiltona faniem jācer, lai Valteri negūst par 8 punktiem vairāk.

Luisa Hamiltona un Valteri Botasa cīņa par čempiona titulu

Kas Hamiltonam jāizdara, lai kļūtu par čempionu jau Turcijā? / Grafiks: F1LV

Lai gan pasaule kājām gaisā šogad sagriezusies ļoti strauji, tomēr paliekošas vērtības vēl eksistē – viena no tām “Mercedes” komanda, kas būs favorīti uz uzvaru arī šonedēļ. Ja sacīkstēs divreiz nācies palikt bez lielās trofejas, tad kvalifikācijās “Mercedes” šogad bijuši nepārspēti un ir ceļā uz unikālu sasniegumu – kļūt par pirmo komandu, kas iegūst pole position pilnīgi visos sezonas posmos. Valteri Botass tieši viena apļa cīņās ir ļoti nopietns konkurents Hamiltonam, tomēr riepu saudzēšanā Hamiltons līdz šim guvis virsroku.

Normālos apstākļos Maksam Verstapenam vajadzētu kļūt par “Mercedes” komandas galveno konkurentu. Viņa komandas biedrs Alekss Albons, krājot pieredzi, nevis sadeldējis atstatumu, bet, gluži pretēji, sacīkšu režīmā ar katru posmu izskatās arvien nolemtāks – viens punkts 4 posmos ir izgāšanās pēc jebkādiem standartiem.

Grafiks: Pirelli

Aiz “Red Bull” muguras cīņa ir uzņēmusi jaunus apgriezienus, jo “Renault”, “McLaren” un “Racing Point” komandas savā starpā šķir tikai viens punkts. “Renault” pēdējos posmos bijuši ātrāki, taču tehniskas problēmas likušas Estebanam Okonam izstāties trijos no pēdējiem pieciem posmiem, lai gan paša Okona ātrums trasē bieži vien nav par mata tiesu sliktāks kā komandas biedram Rikjardo. “McLaren” komandia šai posmā gaidāmas nelielas svinības – piektdienā Lando Noriss svin savu 21. dzimšanas dienu. Labs sniegums Turcijā būtu ideāla dzimšanas dienas dāvana.

Cīņa nav galā arī par sesto vietu komandu ieskaitē. Šobrīd “Ferrari” ir 14 punktus priekšā “AlphaTauri” komandai. Pjērs Gazlī aizvada ļoti stabilu sezonu, tomēr Imolā dzesēšanas sistēmas problēmas liedza viņam pacīnīties par goda pjedestālu. Situāciju savā labā izmantoja viņa komandas biedrs Daņila Kvjats, gūstot ceturto vietu. Visticamāk, tieši otro braucēju sniegumam būs galvenā nozīme – kamēr Leklēra sniegums trasē pamazām palīdz “Ferrari” kāpt ārā no bedres, tikmēr Fetels joprojām nespēj sniegt nopietnu pienesumu punktu izteiksmē. Šai posmā komandas vadītājs Mattia Binotto nebūs redzams uz komandtiltiņa, tā vietā paliekot bāzē Maranello, lai strādātu pie nākamā gada modeļa attīstības.

Tā kā šai nedēļas nogalē notiek arī FIA WEC čempionāta izturības sacīkstes Bahreinā, kur piedalīsies Sebastians Buemi un Serhio Sette Kamara, tad “Red Bull” un “AlphaTauri” rezerves braucēja lomu pildīs igaunis Juri Vips. Lai gan mūsu ziemeļu kaimiņam nav paredzēts sēsties pie stūres pat treniņos, tomēr viņš ir savācis 32 superlicences punktus un veicis 300 kilometrus pie formulas stūres, lai, visticamāk, saņemtu licenci aizvietot kādu no braucējiem, ja tāda situācija rastos.

V.BraucējsKomandaPunkti
1Luiss HamiltonsMercedes332
2Valteri BotassMercedes201
3Makss VerstapensRed Bull189
4Daniels RikjardoRenault102
5Serhio PeressRacing Point100
6Šarls LeklērsFerrari98
7Lando NorissMcLaren86
8Karloss SaincsMcLaren85
9Aleksandrs AlbonsRed Bull85
10Pjērs GazlīAlphaTauri71
11Lenss StrolsRacing Point59
12Estebans OkonsRenault42
13Sebastians FetelsFerrari33
14Daņila KvjatsAlphaTauri26
15Niko HulkenbergsRacing Point10
16Kimi RaikonensAlfa Romeo4
17Antonio DžiovinaciAlfa Romeo4
18Romēns GrožānsHaas2
19Kevins MagnusensHaas1
20Nikolā LatifiWilliams0
21Džordžs RaselsWilliams0

Favorīts uz uzvaru: Luiss Hamiltons. Luiss šosezon uzvarējis visās četrās trasēs, kur pēdējos gadus sacīkstes nav notikušas. Tieši pielāgošanās jauniem apstākļiem ir viņa lielākais trumpis. Botass spēj izrādīt lielisku konkurenci kvalifikācijā, tomēr sacīkšu režīmā šī sezona aizrit vienos vārtos. Maksa Verstapena lieliskajam sacīkšu tempam pagaidām klupšanas akmens bijis zemākas starta pozīcijas, kas likušas Maksam pazaudēt cīņu jau pirmajos apļos. Ierastos apstākļos Hamiltons ir favorīts, bet Grand Prix nedēļas nogalē var atgadīties jebkas.

Melnais zirdziņš: Džordžs Rasels. “Williams” šoreiz jāiztiek bez komandas vadītāja Saimona Robertsa, kurš saķēris Covid-19. Iepriekšējais posms kļuva par pamatīgu pārdzīvojumu Džordža Rasela faniem – kad likās, ka ilgi gaidītais punkts beidzot tiks izcīnīts, Rasels avarēja aiz drošības mašīnas. Pats sportists vēlāk atzina, ka braucis īpaši agresīvi, sapratis savas kļūdas, bet plāno pieturēties pie izmaiņām. Ja tās tiešām ļaus Raselam spert vēl vienu soli uz priekšu, tad Rasels tiks pie trekna plusiņa “Mercedes” vadības acīs.

Iz vēstures lappusēm: Formula 1 sacīkstes Turcijā nav notikušas kopš 2011. gada, kad dubultuzvaru izcīnīja toreizējie “Red Bull” braucēji Sebastians Fetels un Marks Vēbers. Gadu iepriekš viss neritēja tik gludi – Vēbers atradās vadībā, bet Fetels viņam strauji tuvojās. Veicot apdzīšanas manevru, abas mašīnas saskārās. Droša dubultuzvara pārvērtās par izgāšanos – Fetels izstājās, Vēbers tika līdz finišam trešajā vietā, bet abu braucēju attiecībās tas bija nopietns trieciens. Vairāk par šīm sacīkstēm lasi šeit: Diena, kad “Red Bull” spārni tika aplauzti.

SACENSĪBU PROGRAMMA

Piektdiena, 13. novembris

10:00 Pirmie treniņbraucieni
14:00 Otrie treniņbraucieni

Sestdiena, 14. novembris

11:00 Trešie treniņbraucieni
14:00 Kvalifikācija

Svētdiena, 15. novembris

12:10 Turcijas Grand Prix starts